Η εκπαιδευτική εκδρομή πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο (18-3-17 έως 21-3-17) με αρχηγό τον Υποδιεθυντή του σχολείου μας Α. Γιώτη και συνοδούς καθηγητές τη Κα Α. Σκαρή, το Κο Δ. Παπαζήση και το Κο Π. Καλογεράκο.
Το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής εκδρομής περιελάμβανε ξεναγήσεις με ξεναγό:
Στο Δίον (Το Δίον βρίσκεται 15 χιλιόμετρα νότια της Κατερίνης και ήταν μια αρχαιότατη πόλη στρατηγικής σημασίας και μια από τις πιο φημισμένες μακεδονικές πολιτείες).
Στη Βεργίνα (Μικρή κωμόπολη στη Μακεδονία στον Νομό Ημαθίας, 13 χλμ. νοτιοανατολικά της Βέροιας. Έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1977, όταν η Πανεπιστημιακή Ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, υπό τον καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο και τους συνεργάτες του, ανακάλυψε τους τόπους ταφής των Μακεδόνων βασιλέων και ανάμεσα στους άλλους τάφους και ένα ταφικό μνημείο που, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία του Ανδρόνικου, ήταν του βασιλιά Φιλίππου Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η ανακάλυψη αυτών των ευρημάτων θεωρείται από πολλούς ότι πιστοποίησε και τη θέση της αρχαίας πόλης των Αιγών, της πρώτης πρωτεύουσας του μακεδονικού βασιλείου).
Στο Σπήλαιο Πετραλώνων (Βρίσκεται περίπου ένα χιλιόμετρο από το χωριό Πετράλωνα του νομού ΧαλκιδικήςτηςΜακεδονίας. Στο σπήλαιο ανακαλύφθηκαν από τον Άρη Πουλιανό τα ίχνη κατοίκησης Αρχανθρώπων 700.000 περίπου ετών, κατ’ εκτίμηση του ίδιου των αρχαιότερων Ευρωπαίων προγόνων που έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα).
Στη πόλη της Θεσσαλονίκης όπου έγιναν ξεναγήσεις:
Στον ιερό ναό του Αγίου Δημητρίου,ο οποίος χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα (413), πάνω στο τόπο του μαρτυρίου του Αγίου από τον έπαρχο του Ιλλυρικού Λεόντιο.
Στα Βυζαντινά τείχη της πόλης της Θεσσαλονίκης.
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής εκδρομής επισκεφτήκαμε: Την Έδεσσα και τους περίφημους καταρράκτες, κορυφαίο αξιοθέατο και σύμβολο της πόλης για το μοναδικό θέαμα που προσφέρουν και το δέος που προκαλούν. Το άλσος του Αγίου Νικολάου της Νάουσας, ίσως το πιο φημισμένο αξιοθέατο της πόλης. Το Λευκό Πύργο , το πιο γνωστό αξιοθέατο της Θεσσαλονίκης και το σύμβολο της πόλης λόγω της θέσης του, της μακράς ιστορίας του αλλά και της επιβλητικής αρχιτεκτονικής που τον χαρακτηρίζει.
Άλλες δραστηριότητες: Τη Δευτέρα 20 Μαρτίου 2017 είχαμε την εαρινή ισημερία. Την ημέρα αυτή ο Ήλιος βρίσκεται κάθετα πάνω από τον ισημερινό της Γης και η διάρκεια της ημέρας είναι περίπου ίση με της νύχτας. Ένα από τα πιο σημαντικά πειράματα που πραγματοποιήθηκε στην ιστορία της ανθρωπότητας ήταν η μέτρηση της περιφέρειας της Γης από τον Ερατοσθένη τον 3 π.Χ. αιώνα. Ο Ερατοσθένης πληροφορήθηκε ότι στη Συήνη (σημερινό Ασουάν) ο ήλιος κατά το μεσημέρι του θερινού ηλιοστασίου ρίχνει τις ακτίνες του κάθετα στον ορίζοντα και φωτίζει τον πυθμένα ενός πηγαδιού. Την ίδια στιγμή στην Αλεξάνδρεια οι ακτίνες του ηλίου σχηματίζουν μια γωνία 7,2ο με την κατακόρυφο του τόπου. Στη συνέχεια μέτρησε την απόσταση Αλεξάνδρειας – Συήνης και υπολόγισε με αξιοζήλευτη ακρίβεια την περιφέρεια της γης.
Με την ευκαρία της ημέρας αυτής, πραγματοποιήσαμε το πείραμα στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης με τη βοήθεια των μαθητών. Χρησιμοποιήσαμε ένα κερί μήκους 35cm. Το τοποθετήσαμε σε κατακόρυφη διεύθυνση και μετρήσαμε το μήκος της σκιάς η οποία βρέθηκε 29,8cm. Η μέτρηση έγινε στις 12:05. Ο μαθητής Χρήστος Τσούχλαρης της Β΄τάξης του Λυκείου μας πήρε τη μέτρηση του τμήματος ΤΙ από την ιστοσελίδα https://www.daftlogic.com/projects-google-maps-distance-calculator.htm?route η οποία βρέθηκε ίση με 4522 Κm.
Υπολογίσαμε την εφφ και η γωνία φ η οποία βρέθηκε ίση με 40,40 Στη συνέχεια με απλούς υπολογισμούς, βρήκαμε την ακτίνα της Γης ίση με 6416,4 Κm (υπάρχει σχετικό βίντεο στην ιστοσελίδα του σχολείου μας, η πραγματοποίηση του πειράματος ήταν πολύ απλή.
Οι σχολικές εκδρομές, μονοήμερες και ολιγοήμερες, είναι πολύ σημαντικό στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έχουν σχέση και με τη μάθηση και με τη ψυχαγωγία των μαθητών. Με τη μάθηση γιατί προσφέρουν τη δυνατότητα στους μαθητές να επισκεφτούν και να γνωρίσουν μέρη με μορφωτική αξία, και με τη ψυχαγωγία, γιατί τους δίνουν την ευκαιρία να ξεφύγουν, έστω για λίγο, από τις απαιτήσεις και την ένταση του καθημερινού σχολικού προγράμματος. Να έρθουν σε επαφή με τη φύση και με δημιουργήματα που προσφέρουν ευχαρίστηση.
Οι σχολικές εκδρομές πρέπει να ανταποκρίνονται στον εκπαιδευτικό χαρακτήρα που πρέπει να έχουν. Είναι ευκαιρία να γνωρίσουν οι μαθητές την ιδιαίτερη πατρίδα τους και τη χώρα τους, τη φύση και το πολιτισμό της. Πρέπει να γίνονται σε μέρη της πατρίδας μας με φυσικές καλλονές, με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, ή με σημαντικά σύγχρονα πολιτιστικά επιτεύγματα. Με την επίσκεψη και περιήγηση σε τέτοιους τόπους, ενισχύεται παράλληλα και η φιλοπατρία των μαθητών.
Ακόμη, οι σχολικές εκδρομές συνδέονται με την καλλιέργεια των σχέσεων μεταξύ των μαθητών και εμπλουτίζουν συνολικά τη σχολική ζωή. Είναι πεδίο κοινωνικοποίησης των μαθητών. Και πάντα αποτελούν μια ιδιαίτερα σημαντική και όμορφη πηγή των νεανικών αναμνήσεων. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σχολείο δεν είναι μόνο θεσμός προετοιμασίας της ζωής των νέων αλλά και μέρος της ζωής τους.
Στην εκδρομή που πραγματοποιήσαμε, προσπαθήσαμε να ικανοποιηθούν, όσο γινόταν περισσότερο, όλες οι πλευρές μιας ολιγοήμερης σχολικής εκπαιδευτικής εκδρομής. Αποτέλεσε, πράγματι, η εκδρομή στη Θεσσαλονίκη για μας, μαθητές και καθηγητές μια όμορφη εμπειρία, που θα κρατήσουμε ως μια γλυκιά ανάμνηση της σχολικής μας ζωής.
Σύνταξη κειμένου: Π. Καλογεράκος (φυσικός)
Δημοσιευμένο στην κατηγορία Χρήσιμα