ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΕΦΗΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ… Σχ.Έτος 2012-13

Καθώς οι έφηβοι & οι έφηβες βρίσκονται σε μια συνεχή αναζήτηση εμπειριών ζωής, αγάπης- έρωτα και τέχνης προσπαθώντας να ανακαλύψουν τον εαυτό τους αλλά και τους «άλλους», νοήματα αλλά και προοπτικές, είναι βέβαιο πως χρειάζονται σημεία αναφοράς. Το ρόλο αυτό μπορούν να παίξουν λογοτεχνικοί ήρωες-έφηβοι με τους οποίους μπορούν να ταυτιστούν ή να αντιπαρατεθούν και στους οποίους είναι πιθανό να αναγνωρίσουν και να διαπραγματευτούν δικά τους κομμάτια… παρακολουθώντας μέσα από την ανάγνωση τον τρόπο με τον οποίο οι ήρωες και οι ηρωίδες δομούν την ταυτότητά τους ή –αν θέλετε- αποδομώντας, μέσα από το στοχασμό, τη διαδικασία συγκρότησης της ταυτότητας των ηρώων.

Έχοντας, λοιπόν, αυτά κατά νου πρότεινα στους μαθητές-τριες της Β΄ γυμνασίου να διαβάσουν κατά τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών (δεδομένων των περιορισμών του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος του μαθήματος) ένα από τα παρακάτω μυθιστορήματα:

  • Οζ, Άμος (2001). Σούμχι / μτφ. Χρυσούλα Παπαδοπούλου. Aθήνα: Kαστανιώτης.
  • Πέτροβιτς–Aνδρουτσοπούλου, Λότη (1987). Σπίτι για πέντε. Aθήνα: Πατάκης.
  • Σαρή, Zωρζ (1991). Tο ψέμα. Aθήνα: Πατάκης.
  • Βλαχοπούλου, Στέλλα (2001). Tο γραμματοκιβώτιο. Aθήνα: Eστία.

Οι εργασίες που πραγματοποίησαν (κοινές αλλά και διαφορετικές για κάθε βιβλίο) περιελάμβαναν:

1) Τη σκιαγράφηση του πορτρέτου των κεντρικών ηρώων-εφήβων· για να βοηθηθούν στη εργασία αυτή τους δόθηκαν ερωτήματα-άξονες προσέγγισης [π.χ. όσον αφορά στο  Σπίτι για πέντε της Λ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, τους παρότρυνα να εστιάσουν στα εξής: ηλικία των 2 μικρών ηρώων, αλλαγές που συμβαίνουν στη ζωή τους και είναι δύσκολες αλλά και καθοριστικές, συναισθήματα και αντιδράσεις για όσα συμβαίνουν, οικογενειακές σχέσεις (θετικές αλλά και αρνητικές: προβλήματα, καθημερινές δυσκολίες, παράπονα…), συγκρούσεις και διλήμματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι, στοιχεία του χαρακτήρα τους που αναδεικνύονται, φιλικές σχέσεις («πραγματικοί» αλλά και «φανταστικοί φίλοι» στους οποίους καταφεύγουν), πρώτοι έρωτες, γεγονότα καθοριστικά που τους βοηθούν να ωριμάσουν και ν’ αλλάξουν οι ίδιοι άρα και οι σχέσεις τους με τους άλλους κ.λπ.

2) Την παρουσίαση ενός ήρωα 20 χρόνια μετά…

3) Τη συγγραφή ενός διαφορετικού τέλους της ιστορίας…

4) Το σχολιασμό-«αποκρυπτογράφηση» των θεμάτων που αναδεικνύονται μέσα από τις πράξεις, τα λόγια και τους χαρακτήρες της ιστορίας (ιδέες, αξίες, απόψεις, «μηνύματα» που  μεταφέρονται μέσα από το λογοτεχνικό έργο).

5) Την παρουσίαση των απόψεων των ηρώων αλλά και των δικών τους για ένα συγκεκριμένο θέμα.

Η διδάσκουσα

Έλ. Κελεσίδου

Ακολουθούν μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες εργασίες όλων των τμημάτων της β΄ γυμνασίου….

  • Οζ, Άμος (2001). Σούμχι / μτφ. Χρυσούλα Παπαδοπούλου. Aθήνα: Kαστανιώτης.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β1- ΣΟΥΜΧΙ

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β2- ΣΟΥΜΧΙ

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β3- ΣΟΥΜΧΙ

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β4- ΣΟΥΜΧΙ

  • Πέτροβιτς–Aνδρουτσοπούλου, Λότη (1987). Σπίτι για πέντε. Aθήνα: Πατάκης.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β1

ΕΡΓΑΣΙΕΣ- Β2

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β3 

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β4

  • Σαρή, Zωρζ (1991). Tο ψέμα. Aθήνα: Πατάκης.

ΤΟ ΨΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β1

ΤΟ ΨΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β2

ΤΟ ΨΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β3

ΤΟ ΨΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β4

  • Βλαχοπούλου, Στέλλα (2001). Tο γραμματοκιβώτιο. Aθήνα: Eστία.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β1

ΕΡΓΑΣΙΕΣ Β3

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση