Η έναρξη της σχολικής χρονιάς ήταν πάντα μια περίοδος ενθουσιασμού και προσμονής. Σηματοδοτεί μια νέα αρχή, μια ευκαιρία για τους μαθητές να ξεκινήσουν νέα ακαδημαϊκά ταξίδια και τους εκπαιδευτικούς να εμπνεύσουν τα νέα μυαλά. Σήμερα, ο αγιασμός των σχολείων έχει μια βαθύτερη σημασία από ποτέ.
Η τελετή αγιασμού είναι μια στιγμή ενότητας, που φέρνει κοντά μαθητές, δασκάλους, γονείς και την κοινότητα. Συμβολίζει την κοινή δέσμευση για την εκπαίδευση και την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την πρόοδο.
Στα σημερινά σχολεία, η συμπερίληψη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο, διασφαλίζοντας ότι κάθε μαθητής, ανεξάρτητα από το υπόβαθρο ή τις ικανότητες, έχει την ευκαιρία να ευδοκιμήσει. Είναι τόποι μάθησης, καταλύτες για θετικές αλλαγές, εξοπλίζοντας τους μαθητές με τις δεξιότητες και τις αξίες που απαιτούνται για την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος.
Η Διευθύντρια
Στεργιάδου Αρίστη


Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος διδασκόντων του 2ου Ε.ΠΑ.Λ/Π.ΕΠΑ.Λ ΡΟΔΟΥ
συγχαίρει τους μαθητές του σχολείου μας που συμμετείχαν στις Πανελλήνιες εξετάσεις 2023
για την αξιέπαινη προσπάθειά τους.
Ιδιαίτερα θα θέλαμε να συγχαρούμε τους παρακάτω μαθητές/τριες μας για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τους ευχόμαστε καλή σταδιοδρομία.
Κωδ. Υποψηφ. | Σχολή Επιτυχίας | Ίδρυμα |
22108843 | ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΠΑΝ. ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ |
23108540 | ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | ΟΠΑ |
23108553 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΑΘΗΝΑ) | ΕΚΠΑ |
23108554 | ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) | ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. |
23108555 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ |
23108558 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ |
23108559 | ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΘΗΝΑ) | ΟΠΑ |
23108560 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ |
23108561 | ΑΝΩΤΕΡΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΡΟΔΟΥ (ΑΣΤΕΡ) | ΑΣΤΕ |
23108613 | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (ΠΑΤΡΑ) | ΠΑΝ. ΠΑΤΡΩΝ |
22108851 | ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) | ΔΙ.ΠΑ.Ε. |

Στον Κινηματογράφο ΠΑΛΛΑΣ την Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023 συμμετείχαμε στο 6ο Φεστιβάλ Σχολικής Οπτικοακουστικής/ Κινηματογραφικής Δημιουργίας με δύο εργασίες:
1) Το τραγούδι “Προς κορυφή μεριά” του διαγωνισμού “Καν’το να ακουστεί”
https://www.youtube.com/watch?v=hQg43YmKpT8
2) Το διαφημιστικό σποτ της εικονικής επιχείρησης SUNERGY.
https://www.youtube.com/watch?v=cMlR-CFrMq4
Βασικοί συντελεστές
οι μαθητές:
- Καρατζάς Παντελής
- Κωτσιάς Ηλίας
- Παπαπαναγιώτη Δέσποινα
- Νιπόλλι Μικέλ
Υπεύθυνοι καθηγητές
Κουκουλάκης Μιχάλης
Νουμεροπούλου Μαριάννα
Πατσακιώτης Δαμιανός
Παπαχριστοδούλου Μιχάλης
Το πρόγραμμα etwinning «WELCOME TO OUR HOTEL – How can I help you» που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο σχολικό έτος, με υπεύθυνη καθηγήτρια την Στεργιοπούλου Φωτεινή, βραβεύτηκε τη φετινή χρονιά με την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΤΙΚΕΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ

Στόχος Βελτίωσης: Η παρούσα δράση αποτελεί συνέχεια της περσινής δράσης με τον ίδιο τίτλο. Επειδή το θέμα ήταν εκτενές πέρυσι επικεντρωθήκαμε στον σεβασμό προς άτομα με αναπηρία καθώς και προς άτομα που ανήκουν σε μια άλλη φυλή. Φέτος η έμφαση δόθηκε σε θέματα φύλου και ισότητας καθώς και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Βασικός στόχος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές/ μαθήτριες ποια είναι τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα Φύλου και Ισότητας.
Σχέδιο Δράσης: “Διαμόρφωση κλίματος αλληλοσεβασμού, εμπιστοσύνης και
σεβασμού της διαφορετικότητας: Φύλο, Ισότητα, Ανθρώπινα Δικαιώματα”
Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Υπεύθυνες καθηγήτριες: Χρηστακίδου Αλεξάνδρα, Μαριέττα Μοσχογιάννη, Ελευθερία Σιούρλα.
Συντονιστής Δράσης: Αλεξάνδρα Χρηστακίδου
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Μέσα σε μια κοινωνία ανισοτήτων και αδικιών προσπαθούμε να επικεντρωθούμε στην ισότητα και τη δικαιοσύνη. Στο σχολικό περιβάλλον ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές περιπτώσεις στις οποίες άτομα προερχόμενα από διαφορετικά πολιτισμικά και εθνικά περιβάλλοντα υφίστανται διακρίσεις ή ακόμη και bullying. Μέσα από τη δράση αυτή θέλουμε οι μαθητές να γνωρίσουν ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα για να μπορούν να τα διεκδικούν σε όποιο περιβάλλον βρίσκονται τώρα ή θα βρεθούν στο μέλλον και να γίνουν συγκροτημένες προσωπικότητες. Επίσης η επικαιρότητα των τελευταίων ετών με τις δεκάδες γυναικοκτονίες και τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας καθώς και η σεξουαλική παρενόχληση στο εργασιακό περιβάλλον μας ώθησαν να επικεντρωθούμε σε θέματα της ισότητας των δύο φύλων και των δικαιωμάτων των γυναικών.
Το παρόν σχέδιο δράσης είχε δύο βασικούς στόχους:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα όπως
θεσπίστηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων εθνών το 1948.
- Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/-τριες για θέματα που αφορούν την ισότητα των φύλων και να συνδέσουν ότι μάθουνε από τη δράση για τα ανθρώπινα δικαιώματα με τα δικαιώματα των γυναικών. https://blogs.sch.gr/2epal-rodou/2023/06/09/fylo-kai-isotita/
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
- Μαθητές των τμημάτων Β1 του 2ου ΕΠΑΛ και Α2 του ΠΕΠΑΛ συγκεντρώθηκαν
στο αμφιθέατρο του σχολείου στις 14 Δεκεμβρίου 2022.
- Οι καθηγήτριες που είναι υπεύθυνες για τη δράση αναφέρθηκαν στους λόγους
που έπρεπε να θεσπιστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα από τον Οργανισμό
Ηνωμένων Εθνών το 1948.
- Δείξανε στα παιδιά 30 βίντεο που αναφέρονται στα 30 ανθρώπινα δικαιώματα
έκαναν παραπομπή στο αντίστοιχο άρθρο. https://blogs.sch.gr/2epal-rodou/2023/06/15/anthropina-dikaiomata/
(Πηγή: https://www.youthforhumanrights.org/ )
- Δόθηκαν στα παιδιά ερωτηματολόγια για ανατροφοδότηση.
- Έγινε συζήτηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για το αν καταπατούνται
σήμερα. Προτείναμε στα παιδιά σαν σκεφτούν τρόπους για την προάσπισή τους.
- Ακολούθησε δράση στην οποία τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε
ομάδα έγραψε σε κομμάτια χαρτονιού που τους δώσαμε κάποια από τα
ανθρώπινα δικαιώματα έτσι ώστε στο τέλος της δράσης να έχουν γραφτεί όλα.
Επίσης τα παιδιά μπορούσαν να ζωγραφίσουν, αν το επιθυμούσαν, πάνω σε
αυτά τα πλακάτ.
- Στη συνέχεια το κάθε παιδί κρατούσε ένα από τα πλακάτ και έλεγε δυνατά το
ανθρώπινο δικαίωμα το οποίο ήταν γραμμένο. Με αυτό τον τρόπο έγινε
ανακεφαλαίωση σε ό,τι μάθανε μέσα από τη δράση και νιώσανε ακόμη
περισσότερο ό,τι συζητήθηκε πριν, μέσω της δημιουργικότητας, της
ομαδοσυνεργατικής μεθόδου και της βιωματικής συμμετοχής.
Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (1948) αναφέρει συνοπτικά τα εξής:
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΑΙ ΙΣΟΙ
- ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
- ΚΑΘΕ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
- ΟΧΙ ΣΚΛΑΒΙΑ
- ΟΧΙ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ
- ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
- ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ
- ΟΧΙ ΑΔΙΚΗ ΦΥΛΑΚΙΣΗ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗ
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΑΘΩΟΙ ΜΕΧΡΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΣ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΥ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΖΩΗ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΑΣ ΑΣΦΑΛΗ ΤΟΠΟ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ
- ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΚΕΨΗΣ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
- ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΙ ΣΤΕΓΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
- ΕΝΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
- ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
- ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
https://www.youtube.com/watch?v=mXAinGytQvU
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Δράση: Ανθρώπινα Δικαιώματα
Υπεύθυνες καθηγήτριες: Χρηστακίδου, Μοσχογιάννη, Σιούρλα
Ημερομηνία: 14/12/2022
Τμήμα/Τμήματα: ………………………………
Ονόματα Παιδιών Ομάδας:
1…………………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………………
3…………………………………………………………………………………………
4…………………………………………………………………………………………
Ερωτηματολόγιο
- Πότε έγινε η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, από ποιον Οργανισμό και γιατί;
- Πόσα είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα; Ποια είναι τα 5 ανθρώπινα δικαιώματα που σας έρχονται πρώτα στον νου;
- Γράψτε κάποιες σκέψεις σας για το 1ο και το 2ο από τα ανθρώπινα δικαιώματα. Γιατί αυτά τα 2 δικαιώματα είναι πολύ σημαντικά;
- Στη σύγχρονη ζωή έχετε δει περιπτώσεις όπου το 3ο, 4ο και 5ο από τα ανθρώπινα δικαιώματα καταπατούνται;
- Γιατί είναι σημαντικό το δικαίωμα στην εκπαίδευση; Σε τι μας βοηθάει η εκπαίδευση;
- Γιατί πιστεύετε ότι παρόλο που έχει γίνει η διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πριν από 74 χρόνια υπάρχουν ακόμη και σήμερα άνθρωποι που δεν έχουν φαγητό, στέγη, ασφάλεια, ελευθερία και απειλείται ακόμη και η ζωή τους; Τι πρέπει να αλλάξει;
- Γιατί θεωρείτε ότι ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών έχει αφιερώσει ένα από τα άρθρα που αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα (το 24ο) στις ευχάριστες ασχολίες του ελεύθερου χρόνου και το παιχνίδι;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ_ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ
Α/Α | ΜΑΘΗΤΗΣ 1 | ΜΑΘΗΤΗΣ 2 | ΜΑΘΗΤΗΣ 3 | ΜΑΘΗΤΗΣ 4 | ΜΑΘΗΤΗΣ 5 | ΜΑΘΗΤΗΣ 6 | ΜΑΘΗΤΗΣ 7 | ΜΑΘΗΤΗΣ 8 | ΜΑΘΗΤΗΣ 9 | ΜΑΘΗΤΗΣ 10 | ΜΑΘΗΤΗΣ 11 | ΜΑΘΗΤΗΣ 12 | ΜΑΘΗΤΗΣ 13 | ΜΑΘΗΤΗΣ 14 | ΜΑΘΗΤΗΣ 15 | ΜΑΘΗΤΗΣ 16 | ΜΑΘΗΤΗΣ 17 | ΜΑΘΗΤΗΣ 18 | ΜΑΘΗΤΗΣ 19 | ΜΑΘΗΤΗΣ 20 | ΜΑΘΗΤΗΣ 21 | ΜΑΘΗΤΗΣ 22 | ΜΑΘΗΤΗΣ 23 | ΜΑΘΗΤΗΣ 24 | ΜΑΘΗΤΗΣ 25 | ΜΑΘΗΤΗΣ 26 | ΜΑΘΗΤΗΣ 27 | ΜΑΘΗΤΗΣ 28 | ΜΑΘΗΤΗΣ 29 | ΜΑΘΗΤΗΣ 30 | ΜΑΘΗΤΗΣ 31 | ΜΑΘΗΤΗΣ 32 | ΜΑΘΗΤΗΣ 33 | ΜΑΘΗΤΗΣ 34 | ΜΑΘΗΤΗΣ 35 | ΜΑΘΗΤΗΣ 36 | ||||
1. ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΑΙ ΙΣΟΙ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
2. ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. ΚΑΘΕ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. ΟΧΙ ΣΚΛΑΒΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
5. ΟΧΙ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
6. ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. ΟΧΙ ΑΔΙΚΗ ΦΥΛΑΚΙΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
10. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΑΘΩΟΙ ΜΕΧΡΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΣ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΥ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΖΩΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
14. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΑΣ ΑΣΦΑΛΗ ΤΟΠΟ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΚΕΨΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
19. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||
20. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΙ ΣΤΕΓΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
26. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. ΕΝΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
29. ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
30. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ | 1 | 1 | 1 |

Η δράση αυτή αποτελεί το δεύτερο κομμάτι της δράσης “Διαμόρφωση κλίματος αλληλοσεβασμού, εμπιστοσύνης και σεβασμού της διαφορετικότητας: Φύλο, Ισότητα, Ανθρώπινα Δικαιώματα”.
Το πρώτο κομμάτι της δράσης που αφορούσε τα Ανθρώπινα δικαιώματα έγινε στις 14 Δεκεμβρίου 2022.
Το δεύτερο κομμάτι της δράσης έγινε στις 26 Απριλίου 2023.
Τα βήματα που ακολουθήσαμε την ημέρα αυτή (26/4/2023) ήταν τα εξής:
- Το πρώτο δίωρο της ημέρας έγινε ένα βιωματικό παιχνίδι με το τμήμα Β1 και το δεύτερο δίωρο με το τμήμα Α2. Το παιχνίδι οργανώθηκε από τη ΔΙΟΔΟ (Κέντρο
Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Ρόδου) και αφορούσε θέματα για την ισότητα των δύο φύλων. Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό στο
παιχνίδι και τους δόθηκε η ευκαιρία να εκφραστούν και να συζητήσουν για αυτά τα θέματα μέσα από πολλά παραδείγματα της καθημερινής ζωής που αφορούν στερεότυπα, στάσεις ζωής, δικαιώματα, τη βία
κατά των γυναικών, επαγγέλματα και άλλα θέματα που σχετίζονται με το φύλο και την ισότητα.
- Αργότερα, παρουσιάστηκε στα τμήματα αυτά από τις καθηγήτριες της ομάδας ένα βίντεο που αφορούσε θέματα ισότητας και μια ιστορική αναδρομή του
φεμινιστικού κινήματος.
- Ακολούθησε συζήτηση τους μαθητές.
- Τέλος ζητήσαμε από τα παιδιά να φτιάξουν σελιδοδείκτες με χαρτόνι που τους δώσαμε στους οποίους γράψανε κάποιες προτάσεις που είχαν σχέση με την
ισότητα. Σε αυτή την τελευταία δραστηριότητα μας βοήθησε και η καθηγήτρια των καλλιτεχνικών.
ΔΙΟΔΟΣ
ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑ
Ιστορία του Γυναικείου Κινήματος
Σύνδεσμος βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=u_n1MuocuE4
Μετάφραση
Στις αρχές του 20ού αιώνα οι περισσότερες γυναίκες δούλευαν στο σπίτι. Σήμερα οι γυναίκες είναι ένα μεγάλο κομμάτι του εργατικού δυναμικού. Αυτή η αλλαγή δεν έγινε εύκολα ή μέσα σε μια μέρα.
0: 53 – 1:12 . Οι γυναίκες έχουν παλέψει όλα αυτά τα χρόνια για τα δικαιώματά τους, τις θέσεις εργασίας τους, τα επιτεύγματά τους σε κάθε τομέα της κοινωνίας.
1:13 – 1:22 Αυτές που πέτυχαν το κατόρθωσαν με πολλές περισσότερες δυσκολίες από ότι οι περισσότεροι άντρες. Σήμερα οι γυναίκες συνεχίζουν να αναζητούν να γίνουν ισότιμα μέλη της κοινωνίας.
Ισότητα- Η Ιστορία του γυναικείου κινήματος (στην Αμερική)
1:28 – 1:36 Η Ιστορία του γυναικείου κινήματος. Οι άνθρωποι που διαμόρφωσαν την πορεία του. Τα γεγονότα που καθορίσανε την αποστολή του.
1:46 Άμπιγκέιλ Άνταμς (1776), σύζυγος του Τζόν Άνταμς,
2:57 Ο Τζον Άνταμς ζητούσε τη γνώμη της συζύγου του και συμβουλές γιατί μόνο αυτήν μπορούσε να εμπιστευτεί.
3: 15- 3: 25 Τον 18ο αιώνα μόνο οι άντρες θεωρούνταν πολίτες και τα δικαιώματα για ελευθερία και ισότητα που αναφέρονταν στην Αμερικανική Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας αφορούσαν μόνο σε ελεύθερους άντρες, όχι σε δούλους ή γυναίκες.
3: 26 – 3: 53 Στη Βρετανία και την Αμερική οι γυναίκες δεν είχαν δικαιώματα. Με το που παντρεύονταν χάνανε όλα τα δικαιώματα στην περιουσία τους: Αν είχαν κληρονομήσει κάποια περιουσία, αυτή η περιουσία πήγαινε αυτομάτως στον σύζυγο.
3: 54 Όμως η Άμπιγκέιλ Άνταμς, μια γυναίκα με παιδεία και κουλτούρα, πίστευε ότι τα πράγματα θα έπρεπε να αλλάξουν. Πίστευε ότι οι γυναίκες θα έπρεπε να έχουν ίσα νόμιμα δικαιώματα και γνώριζε ότι οι γυναίκες θα μπορούσαν να προσθέσουν την άποψή τους στον πολιτικό διάλογο.
4:10 Το 1777 Η Άμπιγκέιλ έγραψε στον σύζυγό της ένα από τα βασικά ντοκουμέντα του γυναικείου κινήματος. « Θέλω να θυμηθείς τις γυναίκες και να είσαι πιο γενναιόδωρος και ευνοϊκός προς αυτές από ότι οι πρόγονοί σου. Μην τοποθετείς τόση απεριόριστη δύναμη στα χέρια των ανδρών-συζύγων. Να θυμάσαι ότι όλοι οι άνδρες είναι εν δυνάμει τύραννοι. Αν δεν δοθεί αρκετή φροντίδα και προσοχή στις κυρίες θα οδηγηθούμε σε μια επανάσταση και κανένας νόμος δεν θα την καταστείλει.
5: 58 Ο σύζυγός της δεν έλαβε στα σοβαρά αυτό το γράμμα.
6: 02 – 6:35 Το 1797 Ο Τζόν Άνταμς εκλέχθηκε ο δεύτερος πρόεδρος των Ηνωμένων πολιτειών και η Αμπιγκέιλ έγινε πρώτη σύζυγος προέδρου των ΗΠΑ που θα ζούσε στον Λευκό Οίκο. Ο αποκλεισμός των γυναικών από τον πολιτικό διαλογο συνεχίστηκε. Παρόλο που πραγματοποιήθηκε η Ανεξαρτησία των ΗΠΑ, δεν απολάμβαναν όλοι και όλες τους καρπούς της ελευθερίας. Οι γυναίκες και οι Αφροαμερικάνοι δεν μοιράζονταν τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες που γράψανε τους νόμους αυτού του νέου έθνους. Για αυτό οι αγώνες τους για ισότητα μόλις είχαν ξεκινήσει.
6: 41 Γκλόρια Στάινεμ (πολύ διάσημη φεμινίστρια): Λέει ότι οι γυναίκες και οι έγχρωμοι άντρες αντιμετωπίζονταν σαν αντικείμενα που μπορούσε κάποιος να κατέχει, όπως τα τραπέζια και οι καρέκλες. Δεν ήταν άνθρωποι. Δεν ήταν πολίτες. Δεν είχαν δικαίωμα ψήφου. Χρειάστηκαν 150 χρόνια μεγάλου αγώνα, ώστε να αποκτήσουν νόμιμη ταυτότητα ως ανθρώπινες οντότητες. Για τις γυναίκες όλων των φυλών.
7:06 Οι γυναίκες-αρχηγοί που αναδύθηκαν το 1840 ως οι πρωταθλήτριες για τα δικαιώματα των γυναικών ήταν κάποιες μορφωμένες, αφοσιωμένες αγωνίστριες.
7:13 Όπως η Λουκρίσια Μοτ,
7: 15 Και η Ελίζαμπεθ Κέιντυ Στάντον
Που πίστευαν ότι η κοινωνία και οι νόμοι έπρεπε να αλλάξουν ώστε οι γυναίκες να μπορέσουν να προχωρήσουν μπροστά.
8: 03 Οι δυο τους οργανώσανε τη συνάντηση γυναικών στη Νέα Υόρκη όπου συζητήθηκαν αυτά τα θέματα.
8: 09 – 8: 12 Το 1848 η Στάντον, η Μότ και άλλες ακτιβίστριες οργάνωσαν το γνωστή Σύμβαση των Δικαιωμάτων των Γυναικών στο Σένεκα Φολς στη Νέα Υόρκη. Οι γυναίκες υιοθέτησαν μια διακήρυξη αισθημάτων που απαιτούσαν ότι όλες οι γυναίκες θα απολάμβαναν όλα τα δικαιώματα και τα προνόμια που ανήκουν σε αυτές ως πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών. Κυρίως στόχευαν στην κατάργηση νόμων που αφορούσαν την απώλεια της γυναικείας περιουσίας και άλλους κοινωνικούς περιορισμούς.
8: 35 Αλλά η μεγαλύτερη πίεση ήταν για το δικαίωμα ψήφου.
8:40 Κύριο ρόλο σε αυτό τον αγώνα έπαιξε η Σούζαν Μπι Άντονι
Και επίσης η Ελίζαμπεθ Κέιντυ Στάντον που αφιέρωσε τη ζωή της σε αυτό.
9:46 Για τα επόμενα χρόνια οι δυο τους δούλεψαν μαζί για να κατακτήσουν το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες στην Αμερική
10:35 Μετά από δεκαετίες αγώνων έγινε ξεκάθαρο στις γυναίκες (Σουφραζέτες) ότι ο μόνος τρόπος για να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου ήταν μια συνταγματική τροποποίηση. Το Κογκρέσο και τα δυο μεγάλα κόμματα ήταν ακόμα εχθρικά προς αυτές. Όμως οι γυναίκες συνέχιζαν να πολεμούν.
11:17 Συνέχισαν με πυρετώδεις ρυθμούς μέχρι το τέλος της ζωής τους να αγωνίζονται να κατακτήσουν τον στόχο τους για το δικαίωμα ψήφου.
11: 45 Η Άντονι πέθανε το 1906, 14 χρόνια πριν το όνειρό της πραγματοποιηθεί.
12: 20 Οργανώθηκαν μεγάλες πορείες και απεργίες πείνας για αυτόν το σκοπό.
Πέρα από το δικαίωμα ψήφου υπήρχε ένα άλλο είδος ακτιβισμού που είχε ήδη ξεκινήσει.
12: 38 Η Βιομηχανική επανάσταση άλλαξε πολλά πράγματα. Δουλειές που πριν γίνονταν στο σπίτι, τώρα γίνονταν σε εργοστάσια και μικρά καταστήματα.
12: 42 Οι γυναίκες κάνανε αυτές τις νέες εργασίες και πληρώνονταν για αυτές.
12: 50 Αυτή η αλλαγή από μια αγροτική οικονομία σε μια βιομηχανική δεν δυνάμωσε τις εργάτριες.
12: 59 Τις κλειδώνανε στην αίθουσα όπου δούλευαν και δεν υπήρχε εξαερισμός σε αυτή γιατί αν φτιάχνανε υφαντά δεν έπρεπε να μπει υγρασία στο δωμάτιο.
13: 40 Αυτό προκάλεσε πυρκαγιά σε μια βιοτεχνία και 150 γυναίκες καήκανε. Οι άνθρωποι εξοργίστηκαν με ότι συνέβη και βγήκαν να διαδηλώσουν στους δρόμους της Νέας Υόρκης για τις συνθήκες εργασίας των γυναικών.
16:: 29 Η Έλεανορ Ρούζβελτ ξεκίνησε από το Κίνημα Εγκατάστασης Προσφύγων στη Νέα Υόρκη (1903) και δραστηριοποιήθηκε πολιτικά έχοντας αυτή την εμπειρία.
16 50 Είναι πολύ δραστήρια με την Ένωση Γυναικών Εμπόρων και τις οργανώσεις γυναικών που εργάζονταν στην κλωστοϋφαντουργία και στην συμπερίληψη γυναικών προσφύγων και Αφροαμερικανίδων σε γυναικείες οργανώσεις. Είναι μια σημαντική πολιτική φιγούρα στη δεκαετία του 1920, πολύ πριν ο σύζυγός της εκλεγεί πρόεδρος των ΗΠΑ.
17:22 Το κοινωνικό κλίμα στην Αμερική είχε αλλάξει επαρκώς ώστε να δεχτεί την ψήφο για τις γυναίκες.
17: 36 Πέρασε με μορφή νόμου τον Αύγουστο του 1920
17: 38 «Με την ψήφο το 1920 γίνανε μεγάλες αλλαγές. Γιατί είχαμε την δύναμη του δικαιώματος ψήφου μπορούσαμε να κάνουμε την ψήφο μας να μετράει». Η Μάγκι Κούν, που ήταν ακτιβίστρια θυμάται την ιστορική μέρα. «Εγώ και η μητέρα μου πήγαμε στο εκλογικό κέντρο, δεν το ξεχνώ, το θυμάμαι πάντα και είμαι ευγνώμων για αυτό»
18: 14 – 18 49 Γκλόρια Στάινεμ: «Τα δικαιώματα που έχουμε τώρα οφείλονται απολύτως στους ανθρώπους που πολέμησαν για αυτά. Τα πράγματα δεν συμβαίνουν αυτομάτως. Συμβαίνουν γιατί εμείς τα κάνουμε να συμβούν. Οπότε η ιδέα ότι οι γυναίκες όλων των φυλών και οι έγχρωμοι άντρες θεωρούνται ως πολίτες και ανθρώπινες οντότητες υπάρχει χάρη στο κίνημα κατάργησης της δουλείας και το κίνημα των σουφραζετών για τα δικαιώματα των γυναικών όλων των φυλών».
18: 50 Στην πραγματικότητα το δικαίωμα ψήφου ήταν το πρώτο βήμα σε ένα μεγάλο ταξίδι προς την κοινωνική και την πολιτική ισότητα.
19: 05 Η Μεγάλη Υφεση / Μεγάλη Κατάθλιψη του 1930 μείωσε απελπιστικά τις θέσεις εργασίας των γυναικών
19: 11 Όμως η έναρξη του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου οδήγησε στην οικονομική και κοινωνική εξέλιξη των γυναικών.
20:00 Από το 1940 ως το 1945 υπήρξε 57% αύξηση του γυναικείου εργατικού δυναμικού, γιατί οι άντρες είχαν φύγει για να πολεμήσουν. Όταν όμως οι άντρες επέστρεψαν οι γυναίκες αναγκάστηκαν να αφήσουν τις δουλειές τους και να επιστρέψουν στον παραδοσιακό τους ρόλο στο σπίτι. Όμως οι γυναίκες που ήδη είχαν μια δουλειά δεν ήθελαν να την αφήσουν. Τους άρεσε να δουλεύουν, να έχουν ένα μισθό, να ανήκουν σε έναν σύλλογο. Έτσι συνεχίζουν τελικά να εργάζονται στη δεκαετία του 1950 κυρίως ως δημόσιοι υπάλληλοι, ή ως πωλήτριες.
21: 17 Στη δεκαετία του 1960 υπήρξε μια αναζωπύρωση του γυναικείου κινήματος
21: 30 Το κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων δημιουργεί μια γενιά ακτιβιστριών γυναικών όπου εκτός από θέματα διακρίσεων με βάση τη φυλή ξεκινούν να θίγουν θέματα διακρίσεων με βάση το φύλο. Οι διακρίσεις αυτές θεωρούνταν νόμιμες ως τη Διακήρυξη των Πολιτικών Δικαιωμάτων το 1964 που απαγόρευε τις διακρίσεις με βάση τη φυλή, τη θρησκεία και το φύλο. Όμως πολλές γυναίκες βρήκαν το κοινωνικό κλίμα να αντιστέκεται στην εξέλιξή τους.
22: 32 Οπότε το 1966 ιδρύθηκε ο Εθνικός Οργανισμός για τις Γυναίκες, ώστε να βεβαιώσει ότι οι ομοσπονδιακοί και κρατικοί νόμοι που αφορούσαν τις διακρίσεις με βάση το φύλο επιβαλλόταν.
23: 02 Υπήρχαν κάποιες σταδιακές αλλαγές, που σχετίζονταν με τους νέους νόμους και με δίκες. Οι γυναίκες άρχισαν να έχουν πρόσβαση σε πράγματα που πριν δεν τους επιτρεπόταν.
23: 28 Τη δεκαετία του 1970 το γυναικείο κίνημα βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη. Οι γυναίκες άρχισαν να αποκτούν την κυριότητα του σώματός τους και της ζωής τους. Πολλές νέες γυναίκες πίστεψαν ότι αυτή ήταν η αρχή μιας νέας εποχής, που θα εγκαινίαζε τις ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη. Οι γυναίκες πλέον ενδιαφέρονται και για άλλα επαγγέλματα, όπως γιατροί, δικηγόροι, που στο παρελθόν θεωρούνταν αντρικά.
26: 45 Η χρονιά της Γυναίκας (1992) . Πολλές γυναίκες εκλέχθηκαν εκείνη τη χρονιά. Μεγάλη αλλαγή συγκριτικά με 20 χρόνια πριν , γιατί στη δεκαετία του 70 οι γυναίκες δεν εκλεγόταν.
28: 12 Το μέλλον του Γυναικείου Κινήματος είναι γεμάτο με ευκαιρίες και υποσχέσεις. Ποτέ πριν οι γυναίκες δεν είχαν τόσα νόμιμα δικαιώματα. Όμως και ποτέ πριν δεν δεχόταν τόση επίθεση αυτά τα δικαιώματα των γυναικών από αυτούς που θέλουν να καθορίσουν τους ρόλους των γυναικών μέσα στην κοινωνία. Έχουν γίνει τεράστια βήματα, όμως και πάντα πρέπει να ασκείται πίεση ώστε να διασφαλίζονται τα δικαιώματα όλων των γυναικών.
28: 37 «Οι περισσότεροι έχουμε μάθει ότι η θέση των γυναικών στη ζωή δεν είναι εξαιτίας της βιολογίας ή του Φρόιντ ή του Θεού. Είναι εξαιτίας της πολιτικής στη βαθύτερη έννοια της πολιτικής. Και παρόμοια και οι έγχρωμοι άντρες και οι έγχρωμες γυναίκες: η θέση τους δεν οφείλεται σε κάποια «θεωρία των Φυλών» που αφορά την ευφυΐα ή οτιδήποτε ή σε μια διαίρεση των φυλών. Οφείλεται σε ένα σύστημα εξουσίας. Και τη στιγμή που το αντιλαμβάνεσαι αυτό, αυτή την ίδια στιγμή αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχει ελπίδα, ότι υπάρχει αλλαγή ότι υπάρχει μέλλον που μπορεί να είναι διαφορετικό».
ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΩΝ ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ/ ΤΙΣ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ

Στα πλαίσια της Δράσης «Επαγγελματογνωσία»στον άξονα Σχολική διαρροή –φοίτηση υλοποιήθηκε στις 4/5/2023 συνεδρία με τη συνεργασία της κοινότητας μεντόρων του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού «TheTippingPoint». Μέσω τηλεδιάσκεψης οι μαθητές της Β΄Λυκείου του τμήματος Β5-τομέας οικονομίας είχαν τη δυνατότητα να μάθουν πέρα από τα στερεότυπα, για καινούργια ακαδημαϊκά και επαγγελματικά μονοπάτια καθοδηγούμενοι από τον μέντορα κ.ΤάσοΠαγκάκη.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός : Νικολέτα Πρασσά