Στόχος Βελτίωσης: Η παρούσα δράση αποτελεί συνέχεια της περσινής δράσης με τον ίδιο τίτλο. Επειδή το θέμα ήταν εκτενές πέρυσι επικεντρωθήκαμε στον σεβασμό προς άτομα με αναπηρία καθώς και προς άτομα που ανήκουν σε μια άλλη φυλή. Φέτος η έμφαση δόθηκε σε θέματα φύλου και ισότητας καθώς και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Βασικός στόχος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές/ μαθήτριες ποια είναι τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα Φύλου και Ισότητας.
Σχέδιο Δράσης: “Διαμόρφωση κλίματος αλληλοσεβασμού, εμπιστοσύνης και
σεβασμού της διαφορετικότητας: Φύλο, Ισότητα, Ανθρώπινα Δικαιώματα”
Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Υπεύθυνες καθηγήτριες: Χρηστακίδου Αλεξάνδρα, Μαριέττα Μοσχογιάννη, Ελευθερία Σιούρλα.
Συντονιστής Δράσης: Αλεξάνδρα Χρηστακίδου
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Μέσα σε μια κοινωνία ανισοτήτων και αδικιών προσπαθούμε να επικεντρωθούμε στην ισότητα και τη δικαιοσύνη. Στο σχολικό περιβάλλον ερχόμαστε αντιμέτωποι με πολλές περιπτώσεις στις οποίες άτομα προερχόμενα από διαφορετικά πολιτισμικά και εθνικά περιβάλλοντα υφίστανται διακρίσεις ή ακόμη και bullying. Μέσα από τη δράση αυτή θέλουμε οι μαθητές να γνωρίσουν ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα για να μπορούν να τα διεκδικούν σε όποιο περιβάλλον βρίσκονται τώρα ή θα βρεθούν στο μέλλον και να γίνουν συγκροτημένες προσωπικότητες. Επίσης η επικαιρότητα των τελευταίων ετών με τις δεκάδες γυναικοκτονίες και τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας καθώς και η σεξουαλική παρενόχληση στο εργασιακό περιβάλλον μας ώθησαν να επικεντρωθούμε σε θέματα της ισότητας των δύο φύλων και των δικαιωμάτων των γυναικών.
Το παρόν σχέδιο δράσης είχε δύο βασικούς στόχους:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα όπως
θεσπίστηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων εθνών το 1948.
- Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/-τριες για θέματα που αφορούν την ισότητα των φύλων και να συνδέσουν ότι μάθουνε από τη δράση για τα ανθρώπινα δικαιώματα με τα δικαιώματα των γυναικών. https://blogs.sch.gr/2epal-rodou/2023/06/09/fylo-kai-isotita/
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
- Μαθητές των τμημάτων Β1 του 2ου ΕΠΑΛ και Α2 του ΠΕΠΑΛ συγκεντρώθηκαν
στο αμφιθέατρο του σχολείου στις 14 Δεκεμβρίου 2022.
- Οι καθηγήτριες που είναι υπεύθυνες για τη δράση αναφέρθηκαν στους λόγους
που έπρεπε να θεσπιστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα από τον Οργανισμό
Ηνωμένων Εθνών το 1948.
- Δείξανε στα παιδιά 30 βίντεο που αναφέρονται στα 30 ανθρώπινα δικαιώματα
έκαναν παραπομπή στο αντίστοιχο άρθρο. https://blogs.sch.gr/2epal-rodou/2023/06/15/anthropina-dikaiomata/
(Πηγή: https://www.youthforhumanrights.org/ )
- Δόθηκαν στα παιδιά ερωτηματολόγια για ανατροφοδότηση.
- Έγινε συζήτηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για το αν καταπατούνται
σήμερα. Προτείναμε στα παιδιά σαν σκεφτούν τρόπους για την προάσπισή τους.
- Ακολούθησε δράση στην οποία τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε
ομάδα έγραψε σε κομμάτια χαρτονιού που τους δώσαμε κάποια από τα
ανθρώπινα δικαιώματα έτσι ώστε στο τέλος της δράσης να έχουν γραφτεί όλα.
Επίσης τα παιδιά μπορούσαν να ζωγραφίσουν, αν το επιθυμούσαν, πάνω σε
αυτά τα πλακάτ.
- Στη συνέχεια το κάθε παιδί κρατούσε ένα από τα πλακάτ και έλεγε δυνατά το
ανθρώπινο δικαίωμα το οποίο ήταν γραμμένο. Με αυτό τον τρόπο έγινε
ανακεφαλαίωση σε ό,τι μάθανε μέσα από τη δράση και νιώσανε ακόμη
περισσότερο ό,τι συζητήθηκε πριν, μέσω της δημιουργικότητας, της
ομαδοσυνεργατικής μεθόδου και της βιωματικής συμμετοχής.
Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (1948) αναφέρει συνοπτικά τα εξής:
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΑΙ ΙΣΟΙ
- ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ
- ΚΑΘΕ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
- ΟΧΙ ΣΚΛΑΒΙΑ
- ΟΧΙ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ
- ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
- ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ
- ΟΧΙ ΑΔΙΚΗ ΦΥΛΑΚΙΣΗ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗ
- ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΑΘΩΟΙ ΜΕΧΡΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΣ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΥ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΖΩΗ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΑΣ ΑΣΦΑΛΗ ΤΟΠΟ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ
- ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΚΕΨΗΣ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
- ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΙ ΣΤΕΓΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
- ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
- ΕΝΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
- ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
- ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
https://www.youtube.com/watch?v=mXAinGytQvU
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Δράση: Ανθρώπινα Δικαιώματα
Υπεύθυνες καθηγήτριες: Χρηστακίδου, Μοσχογιάννη, Σιούρλα
Ημερομηνία: 14/12/2022
Τμήμα/Τμήματα: ………………………………
Ονόματα Παιδιών Ομάδας:
1…………………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………………
3…………………………………………………………………………………………
4…………………………………………………………………………………………
Ερωτηματολόγιο
- Πότε έγινε η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, από ποιον Οργανισμό και γιατί;
- Πόσα είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα; Ποια είναι τα 5 ανθρώπινα δικαιώματα που σας έρχονται πρώτα στον νου;
- Γράψτε κάποιες σκέψεις σας για το 1ο και το 2ο από τα ανθρώπινα δικαιώματα. Γιατί αυτά τα 2 δικαιώματα είναι πολύ σημαντικά;
- Στη σύγχρονη ζωή έχετε δει περιπτώσεις όπου το 3ο, 4ο και 5ο από τα ανθρώπινα δικαιώματα καταπατούνται;
- Γιατί είναι σημαντικό το δικαίωμα στην εκπαίδευση; Σε τι μας βοηθάει η εκπαίδευση;
- Γιατί πιστεύετε ότι παρόλο που έχει γίνει η διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πριν από 74 χρόνια υπάρχουν ακόμη και σήμερα άνθρωποι που δεν έχουν φαγητό, στέγη, ασφάλεια, ελευθερία και απειλείται ακόμη και η ζωή τους; Τι πρέπει να αλλάξει;
- Γιατί θεωρείτε ότι ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών έχει αφιερώσει ένα από τα άρθρα που αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα (το 24ο) στις ευχάριστες ασχολίες του ελεύθερου χρόνου και το παιχνίδι;
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ_ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ
Α/Α | ΜΑΘΗΤΗΣ 1 | ΜΑΘΗΤΗΣ 2 | ΜΑΘΗΤΗΣ 3 | ΜΑΘΗΤΗΣ 4 | ΜΑΘΗΤΗΣ 5 | ΜΑΘΗΤΗΣ 6 | ΜΑΘΗΤΗΣ 7 | ΜΑΘΗΤΗΣ 8 | ΜΑΘΗΤΗΣ 9 | ΜΑΘΗΤΗΣ 10 | ΜΑΘΗΤΗΣ 11 | ΜΑΘΗΤΗΣ 12 | ΜΑΘΗΤΗΣ 13 | ΜΑΘΗΤΗΣ 14 | ΜΑΘΗΤΗΣ 15 | ΜΑΘΗΤΗΣ 16 | ΜΑΘΗΤΗΣ 17 | ΜΑΘΗΤΗΣ 18 | ΜΑΘΗΤΗΣ 19 | ΜΑΘΗΤΗΣ 20 | ΜΑΘΗΤΗΣ 21 | ΜΑΘΗΤΗΣ 22 | ΜΑΘΗΤΗΣ 23 | ΜΑΘΗΤΗΣ 24 | ΜΑΘΗΤΗΣ 25 | ΜΑΘΗΤΗΣ 26 | ΜΑΘΗΤΗΣ 27 | ΜΑΘΗΤΗΣ 28 | ΜΑΘΗΤΗΣ 29 | ΜΑΘΗΤΗΣ 30 | ΜΑΘΗΤΗΣ 31 | ΜΑΘΗΤΗΣ 32 | ΜΑΘΗΤΗΣ 33 | ΜΑΘΗΤΗΣ 34 | ΜΑΘΗΤΗΣ 35 | ΜΑΘΗΤΗΣ 36 | ||||
1. ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΚΑΙ ΙΣΟΙ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
2. ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. ΚΑΘΕ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. ΟΧΙ ΣΚΛΑΒΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
5. ΟΧΙ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
6. ΕΧΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. ΟΧΙ ΑΔΙΚΗ ΦΥΛΑΚΙΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
10. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΑΘΩΟΙ ΜΕΧΡΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΣ ΤΟΥ ΕΝΑΝΤΙΟΥ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΖΩΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
14. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΑΣ ΑΣΦΑΛΗ ΤΟΠΟ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΚΕΨΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
19. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||
20. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕΙΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΙ ΣΤΕΓΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
26. ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. ΕΝΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
29. ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||
30. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ | 1 | 1 | 1 |