Α. Γενικές Πληροφορίες
Το 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου πραγματοποίησε προγραμματισμένη επίσκεψη στο πλαίσιο των προγραμμάτων Εrasmus+ από 3 έως 9 Μαρτίου 2024 με προορισμό της μετακίνησης το Saint Laurent de Chamousset, μία επαρχιακή κωμόπολη στην περιφέρεια της Λυών. Tην μετακινούμενη ομάδα αποτελούσαν 20 μαθητές της Γ Γυμνασίου και τρεις συνοδοί καθηγητές .
B.Υλοποίηση Εκπ/κής Επίσκεψης στο Saint Laurent de Chamousset
Β.1. Προετοιμασία της Εκπαιδευτικής Επίσκεψης
Το 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου είναι ένα από τα διαπιστευμένα σχολεία Εrasmus+ και δύο από τους άξονες ανάπτυξης που έχει θέσει για το τρέχον διάστημα είναι η εξοικείωση με νέες εκπαιδευτικές μεθόδους και πρακτικές και η ενίσχυση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας του σχολείου. Στην επιλογή του σχολείου του Saint Laurent de Chamousset οδηγηθήκαμε μετά από κοινή αναζήτηση συνεργατών και από τα δύο σχολεία και αφού διαπιστώσαμε την ταύτιση των στόχων ανάπτυξης που έχουν θέσει και οι δύο εκπαιδευτικοί οργανισμοί. Στις αρχές του Νοεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε προπαρασκευαστική συνάντηση στο Ναύπλιο με 3 εκπροσώπους του Γαλλικού σχολείου, στην οποία σχεδιάσαμε τις κοινές δράσεις των σχολείων μας κατά τη διάρκεια των 2 επισκέψεων που θα αντάλλασσαν τα σχολεία, με επίσκεψη το Μάρτιο στη Γαλλία για το δικό μας σχολείο και με την αντίστοιχη τον Απρίλιο στην Ελλάδα για το γαλλικό σχολείο. Διευκρινίσθηκαν οι όροι των επισκέψεων και σχεδιάσθηκε το πλάνο των δραστηριοτήτων σε κάθε μια από αυτές. Παράλληλα μέσω etwinning ξεκίνησε συνεργασία με το συγκεκριμένο σχολείο με στόχο την πρώτη γνωριμία των μαθητών και την εξοικείωσή τους με τους άξονες της συνεργασίας μας.
Αξίζει να σημειωθεί πως το γαλλικό σχολείο είναι ιδιωτικό, με εγκαταστάσεις διαμονής για τους μαθητές του και εφαρμόζει μια ιδιαίτερη μορφή εκπαιδευτικής πρακτικής (MFR), κατά την οποία το σχολείο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την επαγγελματική κατάρτιση, και από την ηλικία των 12 ετών επιχειρεί να βοηθήσει τους μαθητές του να ανακαλύψουν τις κλίσεις τους και τις δεξιότητές τους, προκειμένου να κάνουν έγκαιρα τις επαγγελματικές τους επιλογές. Για αυτό το λόγο ακολουθούν ένα συνδυασμό θεωρητικής εκπαίδευσης και πρακτικής κατάρτισης με εναλλαγή εβδομάδων παρακολούθησης στο σχολείο και πρακτικής σε διάφορες επιχειρήσεις.
Η επιλογή των συμμετεχόντων μαθητών έγινε μέσω γραπτού διαγωνισμού στον οποίο συμμετείχαν οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου. Ο διαγωνισμός είχε δύο μέρη: το πρώτο αφορούσε τη γλωσσομάθεια τους στα αγγλικά (γλώσσα συνεργασίας) σε επίπεδο Β1+/Β2 και το δεύτερο τις γνώσεις τους σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ιστορικά στοιχεία/ιδιότητα του ευρωπαίου πολίτη/σύγχρονη ατζέντα της ΕΕ), τον ΟΗΕ (ιστορική αναδρομή/ στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης) και την πόλη της Λυών . Σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών της Γ Γυμνασίου στο μάθημα του ΚΠΑ οι μαθητές ενημερώνονται για τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς, . Αφού τα παιδιά μελέτησαν πληροφορίες μέσα από links και βίντεο που τους είχαν δοθεί, στη συνέχεια διαγωνίστηκαν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου. Οι 20 μαθητές που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο σύνολο σε βαθμολογία αποτέλεσαν την ομάδα της εκπαιδευτικής επίσκεψης.
Β.2.Επίσκεψη στο Saint Laurent de Chamousset
Η μαθητική ομάδα πέταξε με πτήση προς τη Ζυρίχη, στη συνέχεια μετακινήθηκε με τρένο προς Γενεύη και τέλος οδικώς με τουριστικό λεωφορείο προς το Saint Laurent de Chamousset. Η επιστροφή πραγματοποιήθηκε ξανά οδικώς από το Saint Laurent de Chamousset προς Γενεύη και στη συνέχεια με πτήσεις από Γενεύη προς το αεροδρόμιο της Αθήνας, μέσω Ζυρίχης.
Το πρόγραμμα της εκδρομής τηρήθηκε απαρέγκλιτα και ολοκληρώθηκαν όλες οι προγραμματισμένες δράσεις.
Την πρώτη μέρα (Κυριακή 3/3/24) ακολουθώντας το προαναφερθέν δρομολόγιο η ομάδα των μαθητών/καθηγητών έφτασε αργά το απόγευμα στο campus του σχολείου όπου και ήταν προγραμματισμένη η διαμονή τους στους κοιτώνες του σχολείου. Η υποδοχή από μία Γαλλίδα καθηγήτρια ήταν θερμή και έγινε η πρώτη ενημέρωση για τους κανόνες του σχολείου και της εστίας. Οι μαθητές τακτοποιήθηκαν στα δωμάτιά τους και μετά το δείπνο στο εστιατόριο του σχολείου αποσύρθηκαν για ξεκούραση.
Στη συνέχεια, η δεύτερη μέρα (Δευτέρα 4/3/24) ήταν η πρώτη επαφή με την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου στην αίθουσα εκδηλώσεων. Ακολούθησε ενημέρωση για το προφίλ του γαλλικού σχολείου, τις δράσεις του, τα ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα που πραγματοποιεί. Οι Έλληνες μαθητές έκαναν μια πολύ επιτυχημένη παρουσίαση της χώρας τους, της πόλης τους και του σχολείου τους και πρόσφεραν αναμνηστικά δώρα στους συνεργάτες τους. Στην εκδήλωση υποδοχής παρευρέθηκε και εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας των σχολείων ΜFR ο οποίος χαιρέτησε θερμά τη συνεργασία μας. Στη συνέχεια στο προαύλιο του σχολείου έγιναν παιγνίδια γνωριμίας και σύσφιξης των σχέσεων των παιδιών. Το απόγευμα συμμετείχαμε σε κυνήγι θησαυρού με χρήση Νέων Τεχνολογιών στην πόλη του Saint Laurent de Chamousset με τους μαθητές χωρισμένους σε μικτές ομάδες έτσι ώστε τα παιδιά να ανακαλύψουν τα σημαντικότερα σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Η ημέρα έκλεισε με παιγνίδι μπόουλινγκ για όλους τους μαθητές μαζί στο τοπικό δημοτικό κέντρο ψυχαγωγίας.
Τοπικό τηλεοπτικό κανάλι κατέγραψε τις δραστηριότητές μας εκείνη την ημέρα.
https://www.youtube.com/watch?v=QjJQx3vsjVM
Την τρίτη μέρα (Τρίτη 5/3/24) πραγματοποιήθηκε ολοήμερη επίσκεψη στη Λυών. Έγινε ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της Λυών (Vieux Lyon) από τους Γάλλους καθηγητές/ μαθητές καθώς και περιήγηση στις συνοικίες Presqu’ile και Colline de la Croix-Rousse και επίσκεψη στον καθεδρικό ναό Notre Dame de Fourviere. Οι Έλληνες μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνδέσουν βιωματικά τις γνώσεις -που είχαν αποκτήσει από την μελέτη τους για το διαγωνισμό επιλογής τους- με την προσφερόμενη ξενάγηση .
Την τέταρτη μέρα (Τετάρτη 6/3/24) ήταν προγραμματισμένη η επίσκεψη στην πόλη της Γενεύης . Αρχικά οι μαθητές των δύο σχολείων περιηγήθηκαν στο ιστορικό κέντρο της Ελβετικής πόλης και είδαν τα κύρια αξιοθέατα. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δύο μικτές ομάδες. Η πρώτη επισκέφθηκε το Μέγαρο των Εθνών και παρακολούθησε οργανωμένη ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΟΗΕ όπου και ενημερώθηκε για την ιστορία, τη λειτουργία, τη δράση και τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του Οργανισμού , καθώς και για τη συνεργασία του με άλλους θεσμούς και οργανώσεις. Η δεύτερη ομάδα επισκέφθηκε το Μουσείο του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού και γνώρισε από κοντά τη λειτουργία της σημαντικότατης διεθνούς φιλανθρωπικής οργάνωσης με παγκόσμιο αντίκτυπο. Και οι δύο επισκέψεις εντυπωσίασαν τους μαθητές και έδωσαν την ευκαιρία για να αναστοχαστούν το ρόλο τους ως πολίτες με ευρωπαϊκή και οικουμενική ταυτότητα. Αργά το απόγευμα, πριν επιστρέψουμε στη βάση μας, σταματησαμε για να επισκεφθούμε το Ανεσί, μία από τις καλύτερα διατηρημένες μεσαιωνικές πόλεις της Γαλλίας, το οποίο πραγματικά μας μάγεψε.
Η πέμπτη μέρα της επίσκεψης (Πέμπτη 7/3/24) ήταν χαρακτηρισμένη ως ημέρα «Ενάντια στο Βullying». Oι μαθητές παρέμειναν στο χώρο του σχολείου και συμμετείχαν σε διαφορετικά εργαστήρια που στόχευαν στην ευαισθητοποίηση κατά του σχολικού και ηλεκτρονικού εκφοβισμού και στην αποδοχή της διαφορετικότητας. Μέσω ομαδικής συζήτησης, δραματοποίησης, ψηφιακών εργαλείων προκλήθηκε έντονος προβληματισμός και ενισχύθηκε η ενσυναίσθηση των μαθητών. Η δράση ολοκληρώθηκε με παρακολούθηση θεατρικής παράστασης από τοπική θεατρική ομάδα. Το βράδυ τα δύο σχολεία μοιράστηκαν κοινό δείπνο σε τοπικό εστιατόριο, μέσα σε ζεστό και οικείο κλίμα.
Την έκτη μέρα (Παρασκευή 8/3/24), που ήταν και η τελευταία μέρα, έγινε η ολοκλήρωση και αξιολόγηση των δραστηριοτήτων. Οι μαθητές ανά ομάδες δημιούργησαν με χρήση ψηφιακών εργαλείων αναμνηστικά βίντεο για να αποτυπώσουν τις εμπειρίες και τα συναισθήματά τους. Στη συνέχεια, ήταν προγραμματισμένο εργαστήριο γκράφιτι, με τη βοήθεια ντόπιων καλλιτεχνών. Οι μαθητές, αντλώντας έμπνευση από την εβδομάδα που μοιράστηκαν όλοι μαζί, συναποφάσισαν με την ομάδα τους για το θέμα που θα επιθυμούσαν να παρουσιάσουν με καλλιτεχνικό τρόπο και με την καθοδήγηση των καλλιτεχνών το μετέφεραν με τα χρώματά τους πάνω σε μεγάλα ταμπλώ, που θα εκτεθούν σε τοπική έκθεση προσεχώς. Η αξιολόγηση, στο τέλος της ημέρας, κατέδειξε την πλήρη ικανοποίηση και τον ενθουσιασμό όλων.
Η έβδομη μέρα ( Σάββατο 9/3/24) άρχισε τις πρώτες πρωινές ώρες με το ταξίδι της επιστροφής. Η ομάδα του 1ου Γυμνασίου μεταφέρθηκε με λεωφορείο στην πόλη της Γενεύης από όπου ήταν προγραμματισμένες οι πτήσεις επιστροφής προς την Αθήνα μέσω Ζυρίχης. Η άφιξη στο Ναύπλιο έγινε όπως έχει προγραμματιστεί νωρίς το απόγευμα.
Γ. Αποτίμηση Εκπαιδευτικής Επίσκεψης
Μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης τα μέλη της ομάδας επέστρεψαν ενθουσιασμένα και γεμάτα εμπειρίες και γνώσεις. Οι μαθητές/τριές μας δηλώνουν απόλυτα ευχαριστημένοι καθώς εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες τους σε μεγάλο βαθμό, όπως αναφέρουν σε σχετικό ερωτηματολόγιο αποτίμησης της εκπαιδευτικής επίσκεψης που συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά με την επιστροφή τους στην Ελλάδα.
Τα παιδιά χαρακτηρίζουν ως αξέχαστη και μοναδική για αυτούς την εμπειρία αυτής της εκπαιδευτικής επίσκεψης. Αναφέρονται στη γνωριμία με άλλες κουλτούρες, το εντελώς διαφορετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον, την εντυπωσιακή ομορφιά του τοπίου – φυσικού και αστικού- και κυρίως στις ζεστές σχέσεις που ανέπτυξαν με τους Γάλλους συνεργάτες τους. Ιδιαίτερα σχολίασαν το διαφορετικό πλαίσιο του σχολείου (τυπική και επαγγελματική εκπαίδευση) και τη συμμόρφωση των Γάλλων μαθητών στους κανόνες και περιορισμούς του σχολείου και της μαθητικής εστίας(πχ. παράδοση του κινητού τηλεφώνου το βράδυ, μία απογευματινή έξοδος την εβδομάδα, ώρα κατάκλισης και σιωπητήριο κλπ). Οι περισσότεροι επισημαίνουν την αξία της ευκαιρίας που τους δόθηκε για ουσιαστική χρήση της ξένης γλώσσας (τόσο της Αγγλικής όσο και της Γαλλικής) σε φυσικό περιβάλλον και τη βιωματική προσέγγιση και γνωριμία με τις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές οργανώσεις. Δεν αντιμετώπισαν, όπως οι ίδιοι καταγράφουν ιδιαίτερες δυσκολίες στην ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων που τους ανατέθηκαν (τόσο στο σχολείο όσο κατά τη διάρκεια των επισκέψεων) και αξιολογούν σε υψηλό βαθμό τις σχέσεις συνεργασίας με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους και καθηγητές καθώς και το θετικό κλίμα συντροφικότητας και ομαδικότητας. Επιπλέον, θεωρούν ως πολύ θετική εμπειρία τη διαμονή τους στους κοιτώνες του σχολείου, καθώς αυτό τους έδωσε την ευκαιρία να έχουν συνεχή επαφή με του Γάλλους εταίρους και να μοιραστούν την καθημερινότητά τους.
Οι εκπαιδευτικοί από τη μεριά τους είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις με τους Γάλλους συνεργάτες και να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους για την εκπαιδευτική πραγματικότητα στις χώρες τους.
Όσον αφορά τη συμπεριφορά των μαθητών /τριών αυτή χαρακτηρίζεται ως πολύ καλή από πολλές απόψεις λόγω:
- της συνέπειας στην τήρηση των χρόνων συνάντησης και υλοποίησης των προγραμματισμένων δράσεων
- της ιδιαίτερη προσοχής στην ενημέρωση στις προγραμματισμένες ξεναγήσεις
- της παρουσία τους στο γαλλικό σχολείο με θετικό και συμμετοχικό τρόπο
- της συμμόρφωση στους κανόνες του σχολείου
- της ανεκτικότητας στη συγκατοίκηση σε 4κλινους θαλάμους με βασικές παροχές
Συνοψίζοντας, από την πλευρά των εκπαιδευτικών συνοδών, η εκπαιδευτική επίσκεψη χαρακτηρίζεται ως απόλυτα επιτυχημένη ως προς την εκπλήρωση των βασικών στόχων που είχαν τεθεί στον αρχικό προγραμματισμό τους αναφορικά με :
- τη δημιουργία καλύτερου κλίματος στο σχολείο και την ενίσχυση του ενθουσιασμού.
- τη συμπερίληψη και την ενεργοποίηση όλων των μαθητών στις δραστηριότητες του σχολείου
- την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η ομαδική εργασία, η ανθεκτικότητα, η ψυχική ευελιξία, η αυτοπεποίθηση
- την προώθηση κοινωνικών δεξιοτήτων
- τη γνωριμία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους διεθνείς οργανισμούς
- την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών και τη βιωματική εξάσκηση της ξένης γλώσσας