Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας: “Η σχολική μας βιβλιοθήκη…ένα ορυχείο χρυσού για μικρά παιδιά!” – Δράση 17η

Screenshot 10
Υλοποίηση Σχεδίου Δράσης
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης:
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΜΑΪΟΣ
Δράση 17:  Λειτουργία Δανειστικής Βιβλιοθήκης 

Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης «Η σχολική μας βιβλιοθήκη, ένα ορυχείο χρυσού για μικρά παιδιά!» υλοποιήθηκε από τον Ιανουάριο και για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, όπως και κάθε χρόνο, η δράση λειτουργίας της Δανειστικής Βιβλιοθήκης στο σχολείο μας.

Οι στόχοι του θεσμού της Δανειστικής Βιβλιοθήκης είναι τα παιδιά:

  • Να έλθουν σε επαφή με το βιβλίο, μέσα από έναν δρόμο ευχαρίστησης, διασκέδασης, συγκίνησης, για να οδηγηθούν τελικά στην απόλαυση της ανάγνωσης, να αγαπήσουν το βιβλίο αλλά και να το αναγνωρίσουν ως πηγή γνώσης.
  • Να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια ποικιλία βιβλίων και να έλθουν σε επαφή με όλα τα είδη του γραπτού λόγου και να συνειδητοποιήσουν τη σχέση του με τον προφορικό.
  • Να αποκτήσουν συμπεριφορά αναγνώστη και να μυηθούν στο σύστημα δανεισμού του βιβλίου, ώστε στο μέλλον να αποκτήσουν μια τόσο ευχάριστη συνήθεια.
  • Να ασκηθούν στη σωστή χρήση και μεταχείριση του βιβλίου καθώς και στο σεβασμό στον επόμενο που θα το χρησιμοποιήσει.
  • Να μοιράζονται ευχάριστες στιγμές με αγαπημένα πρόσωπα (γονείς, αδέρφια, γιαγιά…), διαδικασία που συχνά αποδεικνύεται πιο σημαντική από τους εκπαιδευτικούς στόχους που εξυπηρετεί ο δανεισμός ενός βιβλίου.
  • Να μάθουν να είναι συνεπείς, οργανωτικοί και να αποκτήσουν πρωτοβουλία και αυτοπεποίθηση.

Η Δανειστική Βιβλιοθήκη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Προγράμματος Σπουδών στο νηπιαγωγείο και αποτελεί κύριο μέρος της διαμόρφωσης ενός περιβάλλοντος εγγραμματισμού. Μεγάλη είναι και η συμβολή των γονέων στη διαδικασία της Δανειστικής Βιβλιοθήκης, καθώς βοηθούν και υποστηρίζουν το έργο του νηπιαγωγείου. Η ανάγνωση των βιβλίων από τους γονείς βοηθά στη δημιουργία προτύπων συμπεριφοράς και είναι μέγιστης σπουδαιότητας στην κατάκτηση του εγγραμματισμού.

Τι πετυχαίνουμε μέσα από το δανεισμό;

  • Το παιδί γίνεται υπεύθυνος αναγνώστης και δανειστής.
  • Δίνεται η ευκαιρία σε κάθε παιδί να έχει πρόσβαση σε βιβλία. Τα βιβλία έτσι μπαίνουν σε κάθε σπίτι.
  • Απαλλάσσονται οι γονείς από τα έξοδα συνεχούς αγοράς βιβλίων, αφού το παιδί έχει τη δυνατότητα να δανείζεται αρκετά βιβλία και με διαφορετικό κάθε φορά περιεχόμενο.
  • Το παιδί μοιράζεται αναγνωστικές εμπειρίες και ποιοτικό χρόνο με τους γονείς, με τα αδερφάκια ή με τους παππούδες του και έτσι τα οφέλη γι΄ αυτό είναι πολλαπλά.
  • Το παιδί μπορεί να ασχοληθεί για όσο χρόνο θέλει με το βιβλίο, μέχρι να φτάσει η ώρα να επιστραφεί και πάλι στο σχολείο. Μπορεί να το αγγίξει, να ξεχαστεί μαζί του, να ταξιδέψει ξεφυλλίζοντάς το, να ονειρευτεί με τις εικόνες του και να το αγαπήσει.
  • Το παιδί μαθαίνει να θεωρεί την ενασχόλησή του με το βιβλίο ως ένα φυσικό τρόπο διάθεσης του προσωπικού του χρόνου.
  • Η ανάγνωση ιστοριών σε παιδιά από ενηλίκους του περιβάλλοντός τους, εκτός από μια ευχάριστη, ψυχαγωγική δραστηριότητα, καλλιεργεί στα παιδιά την αγάπη για το βιβλίο και επηρεάζει τη μελλοντική τους πορεία ως μαθητές. Μέσω της ανάγνωσης προάγεται η διανοητική ανάπτυξη του παιδιού, ενισχύεται το λεξιλόγιό του, αναπτύσσεται η φαντασία του, βελτιώνεται η συγκέντρωσή του, κεντρίζεται το ενδιαφέρον του και προάγεται η συναισθηματική του ανάπτυξη.

Περιγραφή της δράσης:

Κάθε Παρασκευή τα παιδιά επιλέγουν ένα βιβλίο το οποίο “διαβάζουν” στο σπίτι με τη βοήθεια ενός ενήλικα και το επιστρέφουν τη Δευτέρα. Συνοδευτικά με το βιβλίο παίρνουν ένα έντυπο καταγραφής, διαφορετικό κάθε εβδομάδα,  το οποίο καλούνται να συμπληρώσουν, μετά την ανάγνωση του βιβλίου. Φέτος, στο Α΄ Τμήμα, στα πλαίσια της Δανειστικής Βιβλιοθήκης, υλοποιήσαμε μια ακόμη παράλληλη δράση, αυτή του “Βιβλιοθηκάριου…για μια εβδομάδα!”. Κάθε εβδομάδα ένας μαθητής/μαθήτρια μετά από κλήρωση αναλαμβάνει το ρόλο του “Βιβλιοθηκάριου” της σχολικής μας βιβλιοθήκης, ο οποίος αφού συμπληρώσει το όνομά του στην ταυτότητά του, την ταυτότητα του Βιβλιοθηκάριου, συμπληρώνει αρχικά την καρτέλα με τα ονόματα των Βιβλιοθηκάριων, την περίοδο της “υπηρεσίας” τους ως Βιβλιοθηκάριοι και την υπογραφή τους φυσικά, μια λεπτομέρεια που κάνει πιο ενδιαφέρουσα τη διαδικασία στα παιδιά. Έπειτα, ο Βιβλιοθηκάριος αναλαμβάνει να συμπληρώσει την καρτέλα δανεισμού του  κάθε βιβλίου, που έχει στη διάθεσή του, καθώς φροντίσαμε να δημιουργήσουμε καρτέλες δανεισμού για όλα μας τα βιβλία, όπου σημειώνει κάθε Παρασκευή το όνομα του παιδιού που δανείστηκε το βιβλίο, την ημερομηνία δανεισμού και τη Δευτέρα αντίστοιχα  σημειώνει την ημερομηνία επιστροφής και φυσικά το ανάλογο Emoji σχετικά με την φθορά του βιβλίου, αφού το ελέγξει. Επίσης, αρμοδιότητα του Βιβλιοθηκάριου είναι να τοποθετήσει τις ταυτότητες δανεισμού των μαθητών στις αντίστοιχες θέσεις στον πίνακα δανεισμού της βιβλιοθήκης μας, όπου υπάρχουν θήκες με την εικόνα του εξωφύλλου κάθε βιβλίου προς δανεισμό. Τέλος, ο Βιβλιοθηκάριος φροντίζει να ελέγχει την επισκεψιμότητα των παιδιών στη γωνιά της βιβλιοθήκης κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων, σημειώνοντας κάθε μέρα με ένα σύμβολο τον αριθμό των παιδιών που επισκέπτονται τη γωνιά της βιβλιοθήκης σε ένα πίνακα που υπάρχει στη γωνιά και θα μας δώσει χρήσιμες πληροφορίες  με την ολοκλήρωση του Σχεδίου Δράσης σχετικά με την επίτευξη των στόχων μας, σχετικά με την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και την καλλιέργεια της αγάπης για το βιβλίο. Τα παιδιά στα πλαίσια του δανεισμού κάθε Δευτέρα, κολλάνε στο φύλλο εργασίας “Το δέντρο της φιλαναγνωσίας” τα εξώφυλλα των βιβλίων που έχουν διαβάσει, με στόχο να γεμίσουμε τα κλαδιά του. Στο Β΄ Τμήμα αντίστοιχα, τα παιδιά έφτιαξαν επίσης  ταυτότητες  και αποφάσισαν να  στερεώσουν την ταυτότητά τους στη θέση του βιβλίου που δανείστηκαν απ’ τη βιβλιοθήκη και αντίστοιχα  την καρτέλα  με τον τίτλο του βιβλίου να την τοποθετήσουν στον πίνακα αναφοράς  που  ανάρτησαν τα ονόματά  τους. Κάθε Δευτέρα τοποθετούν  την ταυτότητα  σε ένα κουτάκι και ξεκολλάνε τον τίτλο,  μέχρι  να κολλήσουν τον επόμενο. Κάθε  φορά που δανείζονται ένα βιβλίο, χρωματίζουν ένα τετραγωνάκι στο φύλλο εργασίας “Αγώνας  Φιλαναγνωσίας”,  για να μετρήσουν στο τέλος της δράσης  ποιός διάβασε τα περισσότερα  βιβλία.

Φωτογραφικό Υλικό

Screenshot 20 1Screenshot 21Screenshot 9 1 Screenshot 10 Screenshot 11 Screenshot 12 Screenshot 13 Screenshot 14 Screenshot 15 Screenshot 16 Screenshot 18

2232ef6f 313a 45b6 ad02 308ab3517323 d83a2e57 277d 49ed a890 1a22c7cf9ee9 1 524a462c d3ea 42b3 9d1a 63e2d4d3ea41 c3ec718a 340f 4957 8c63 d7425495075c 55cec650 0145 4dd1 91b3 4438dc2d0f79 1 80537959 a70d 4df6 8f6c 4bce4f39781b 1 a34843c3 916f 4911 aa76 db7c3254e320 1 Screenshot 1 Screenshot 2 1 Screenshot 6 Screenshot 3 1 Screenshot 4

Screenshot 19

IMG 4bc1aab64f4ddb2ebfd51b807c1a8760 V IMG 11702c9c431cdd801a6ed0c9634c7b2b V IMG 6646683aa9557db2a26c2068737f87d5 V IMG 664f6513bb319c39bf95ea6965f539b7 V IMG 2c4e5cb1ff0adfcf2b2e2bee69a6a51a V IMG 7828500e91f045f6303752459366dc4a V 20250127 095730 20250127 095852

Screenshot 22 Screenshot 23

Αφήστε μια απάντηση