Υλοποίηση Σχεδίου Δράσης
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης:
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
Δράση 3: Μεταφορά βιβλίου στη σκηνή-Οργάνωση θεατρικής παράστασης (Σύνδεση με το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο)
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Βασικό Θεματικό Πεδίο:
Δ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
Δ. 2. Τέχνες – Δ.2.2. Θεατρική Τέχνη |
ΓΝΩΣΕΙΣ |
- Να αναγνωρίζουν το σώμα και το πρόσωπο ως μέσα θεατρικής έκφρασης και επικοινωνίας. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να συσχετίζουν την ανάπτυξη ενός ρόλου με την κατάλληλη χρήση της φωνής και της κίνησής τους. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να προσδιορίζουν τον ρόλο ως ένα μέσο για να υποδυθούν έναν “άλλον” χαρακτήρα και να αλληλεπιδράσουν σε έναν “άλλο” χρόνο και χώρο. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να προσδιορίζουν το “χώρο” του δράματος και τον “χώρο” του θεατή. (ii. Θεατρικά στοιχεία και δημιουργία)
|
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ |
- Να ανακαλύπτουν και να επεξεργάζονται τις δυνατότητες έκφρασης που τους δίνει το σώμα τους. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να πειραματίζονται και να ανακαλύπτουν τις δυνατότητες έκφρασης που τους δίνει το σώμα, το ύφος και το χρώμα της φωνής τους. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να δομούν τα στοιχεία του ρόλου τους στο πλαίσιο του σεναρίου. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να προτείνουν και να διαμορφώνουν στοιχεία που απαρτίζουν μια παράσταση. (ii. Θεατρικά στοιχεία και δημιουργία)
- Να προτείνουν στοιχεία για την οργάνωση μιας θεατρικής παράστασης και να διαμοιράζονται αρμοδιότητες. (ii. Θεατρικά στοιχεία και δημιουργία)
|
ΣΤΑΣΕΙΣ |
- Να συμμετέχουν στην ομάδα και να συντονίζουν την κίνηση και την έκφραση στο πλαίσιο της θεατρικής παράστασης. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να βιώνουν πραγματικές ή φανταστικές καταστάσεις και να προσεγγίζουν την οπτική του “άλλου” μέσα από ρόλους που υποδύονται. (i. Θεατρική έκφραση και αλληλεπίδραση)
- Να απολαμβάνουν την εμπειρία συμμετοχής τους σε ποικίλες θεατρικές συμβάσεις. (ii. Θεατρικά στοιχεία και δημιουργία)
- Να εκφράζονται συμμετέχοντας σε θεατρικά δρώμενα και να ισχυροποιούν τους δεσμούς τους με την ομάδα. (ii. Θεατρικά στοιχεία και δημιουργία)
- Να συμπεριφέρονται ως καλοί θεατές . (iii. Είδη θεάτρου και κοινωνικο-πολιτισμικά πλαίσια)
|
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία:
Γ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Θετικές Επιστήμες
Γ. 1. Μαθηματικά- Γ. 1.3. Στοχαστικά Μαθηματικά
Β΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία
Β. 1. Προσωπική και Κοινωνικο-συναισθηματική Ανάπτυξη – Β.1.1. Αίσθηση Εαυτού-
Β. 1.3. Διαπροσωπικές Σχέσεις
Α΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Επικοινωνία
Α. 1. Γλώσσα- Α.1.2 Γραπτή Επικοινωνία– Α.1.1 Προφορική Επικοινωνία
Δ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
Δ. 2. Τέχνες – Δ.2.1. Εικαστικές Τέχνες
Δ. 1. Κινητική Αγωγή – Δ.1.1. Σώμα και Κίνηση
Δ. 2. Τέχνες – Δ.2.3. Μουσική
|
ΓΝΩΣΕΙΣ |
- Να αναγνωρίζουν τα στάδια επίλυσης ενός προβλήματος. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να αναγνωρίζουν σε ένα κείμενο τους σημειωτικούς τρόπους που συνεργούν για τη δημιουργία νοήματος. (Α.1.2. i. Κατανόηση γραπτών κειμένων και εμπλοκή σε πρακτικές ανάγνωσης)
- Να διακρίνουν τα μέσα που τους είναι χρήσιμα για τη σύνθεση μιας εικαστικής δημιουργίας. (Δ.2.1. i. Εικαστική μορφή και σύνθεση)
- Να αναγνωρίζουν βασικές έννοιες του χώρου σε σχέση με τα επίπεδα της κίνησης, την κατεύθυνση και τη διαδρομή. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να διακρίνουν τα όρια του σώματος σε σχέση με τον “προσωπικό” και τον ευρύτερο χώρο. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να αναγνωρίζουν τις βασικές χρονικές έννοιες και σχέσεις στην κίνηση. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να διακρίνουν την ομιλία από το τραγούδι. (Δ.2.3. ii. Μουσική παραγωγή και εκτέλεση)
|
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ |
- Να αναλύουν και να επιμερίζουν το μαθηματικό πρόβλημα σε βήματα ανάλογα με τις συνθήκες και το πλαίσιο του προβλήματος. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να συλλέγουν και να οργανώνουν δεδομένα μέσω μικρών ερευνών χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία(πίνακα διπλής εισόδου, ιστόγραμμα). (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να κατασκευάζουν πίνακα διπλής εισόδου για να οργανώσουν τα δεδομένα τους. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να κατασκευάζουν γραφικές παραστάσεις χρησιμοποιώντας σύμβολα που αφορούν εκπαιδευτικές και καθημερινές καταστάσεις. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να διαβάζουν πληροφορίες σε διαγράμματα και να αξιολογούν τις λύσεις/απαντήσεις στα προβλήματα που έχουν. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να περιγράφουν τις ομάδες στις οποίες ανήκουν και να προσδιορίζουν τη δράση τους. ( Β.1.1. ii. Αυτονομία και αλληλεξάρτηση)
- Να παράγουν γραπτά κείμενα αξιοποιώντας είδη γραφής και διάφορους σημειωτικούς τρόπου. (Α.1.2. ii. Εμπλοκή σε πράξεις γραφής)
- Να δημιουργούν πρωτότυπα έργα ως απόκριση σε ένα ερέθισμα. (Δ.2.1. i. Εικαστική μορφή και σύνθεση)
- Να χρησιμοποιούν τις δυνατότητες των μελών του σώματος για να κινηθούν και να ανταποκριθούν στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να κινούνται και να τροποποιούν την κίνηση με βάση τις χρονικές και χωρικές έννοιες και σχέσεις. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να βελτιώνουν προοδευτικά τις βασικές ικανότητες μετακίνησης. (Δ.1.1. ii. Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων)
- Να τραγουδούν συγχρονισμένα σε μια χορωδία. (Δ.2.3. ii. Μουσική παραγωγή και εκτέλεση)
|
ΣΤΑΣΕΙΣ |
- Να υιοθετούν σταδιακά τη μεθοδολογία επίλυσης προβλήματος για να αναλύουν και να ερμηνεύουν εκπαιδευτικές και καθημερινές καταστάσεις εντός και εκτός σχολικής τάξης. (Γ. 1.3. i. Επίλυση απλών μαθηματικών προβλημάτων, συλλογής και οργάνωσης δεδομένων)
- Να απολαμβάνουν τη συναναστροφή και τη συνεργασία με τα άλλα παιδιά. (Β. 1.3. ii. Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων)
- Να διαθέτουν ομαδικότητα, ανοχή και σεβασμό στις ανάγκες των άλλων. (Β. 1.3. ii. Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων)
- Να επιδεικνύουν διάθεση για επίλυση προβλημάτων. (Β. 1.3. ii. Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων)
- Να ενθαρρύνουν την εξεύρεση αμοιβαία ικανοποιητικών λύσεων. (Β. 1.3. ii. Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων)
- Να συνεισφέρουν σε συνεργατικές δραστηριότητες. ( Β.1.1. ii. Αυτονομία και αλληλεξάρτηση)
- Να απολαμβάνουν την ανάγνωση βιβλίων. (Α.1.2. i. Κατανόηση γραπτών κειμένων και εμπλοκή σε πρακτικές ανάγνωσης)
- Να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους. (Α. 1.1. i. Κατανόηση και παραγωγή προφορικών κειμένων)
- Να αντιμετωπίζουν με φαντασία και δημιουργικότητα τη διαδικασία σύνθεσης ενός έργου τέχνης. (Δ.2.1. i. Εικαστική μορφή και σύνθεση)
- Να συνεργάζονται για τη δημιουργία ενός καλλιτεχνήματος. (Δ.2.1. i. Εικαστική μορφή και σύνθεση)
- Να σέβονται τον προσωπικό χώρο των άλλων και να συνεργάζονται για να ικανοποιήσουν κινητικούς στόχους. (Δ.1.1. i. Αντιληπτικο-κινητική μάθηση)
- Να εκτιμούν την κινητική προσπάθεια των συμμαθητών τους και να επιδεικνύουν διάθεση συνεργασίας κατά τη συμμετοχή τους στις κινητικές δραστηριότητες. (Δ.1.1. ii. Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων)
- Να συνεργάζονται και να συμβάλλουν σε μουσικές εκδηλώσεις της τάξης. (Δ.2.3. ii. Μουσική παραγωγή και εκτέλεση)
|
Περιγραφή δραστηριοτήτων:
Καθώς οι γιορτές των Χριστουγέννων πλησίαζαν και τα παιδιά είχαν ήδη αρχίσει να μιλούν γ’ αυτό το θέμα, να στολίζουν τα χριστουγεννιάτικα δέντρα στα σπίτια τους και να αναρωτιούνται για τη φετινή χριστουγεννιάτικη γιορτή της τάξης, αναπολώντας την περσινή, ο Ντίνος, ο βιβλιοθηκάριος της σχολικής μας βιβλιοθήκης, μας πρότεινε να διαβάσουμε χριστουγεννιάτικα βιβλία, που όπως κάθε φορά είχε ο ίδιος τοποθετήσει στα ράφια της βιβλιοθήκης από το προηγούμενο βράδυ και θα μπορούσαν να αποτελέσουν θεατρικό έργο για την χριστουγεννιάτικη γιορτούλα μας! Αφού τα διαβάσαμε και τα απολαύσαμε πραγματικά, τα παιδιά κλήθηκαν να «ψηφίσουν» την αγαπημένη τους ιστορία για τη θεατρική μας παράσταση, αφού πρώτα κατασκεύασαν για το σκοπό αυτό έναν πίνακα διπλής εισόδου και ένα ιστόγραμμα, δουλεύοντας σε ομάδες με διαφορετικό ρόλο η κάθε μια. Έτσι η απόφαση λήφθηκε με ψηφοφορία και δημοκρατικό τρόπο! Φον Κουραμπιές και κόμης Μελομακαρόνης (από το βιβλίο “Φον Κουραμπιές εναντίον κόμη Μελομακαρόνη” του Κυριάκου Χαρίτου) πάλεψαν σκληρά και κέρδισαν τη μάχη του αγαπημένου βιβλίου των παιδιών στο οποίο βασίστηκε η χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση της τάξης μας. Στη συνέχεια τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικά μια μεγάλη αφίσα, με την τεχνική της ζωγραφικής, της χαρτοκοπτικής και του κολλάζ, την οποία τοποθέτησαν έξω από την τάξη, με σκοπό να προσκαλέσουν στην παράστασή τους και παιδιά του άλλου τμήματος, αλλά και των Δημοτικών σχολείων με τα οποία συστεγαζόμαστε. Για την δημιουργία της αφίσας κάθε παιδί ζωγράφισε, έκοψε και κόλλησε έναν αγαπημένο ήρωα της ιστορίας, με στόχο όμως να μπουν στην αφίσα όλοι οι ήρωες και κανείς να μη μείνει παραπονεμένος. Τα παιδιά μέσα από συζήτηση κατέληξαν στο ότι ακόμη και οι καλικάντζαροι, που θεωρούσαν ότι είναι οι κακοί της υπόθεσης είναι χρήσιμοι όπως όλοι οι ήρωες για την εξέλιξη της ιστορίας και θα πρέπει να τοποθετηθούν στην αφίσα μας, όπως όλοι. Επίσης κάποιοι( αυτοί που ήθελαν να παίξουν αυτό το ρόλο) ανέλαβαν το ρόλο των “γραμματέων” και έγραψαν στην αφίσα ότι έπρεπε για να μεταφερθεί το μήνυμα στον κόσμο που θα τη διάβαζε, κατόπιν συζήτησης στην ολομέλεια και καταιγισμού ιδεών για το ποια στοιχεία πρέπει να γνωρίζει κάποιος για να έρθει στην παράστασή μας. Όμως τα παιδιά δεν αρκέστηκαν σε αυτή την αφίσα και εξέφρασαν την διάθεση να δημιουργήσουν κατά τις ελεύθερες δραστηριότητες της πρωινής ενασχόλησης με τα κέντρα μάθησης, τη δική τους αφίσα όπως την “αποκάλεσαν”, παίρνοντας το βιβλίο από τη γωνιά της βιβλιοθήκης και εικονογραφώντας το εξώφυλλό του, όπως το έβλεπαν (η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε από νήπια κυρίως και όχι από όλα τα παιδιά, καθώς ήταν στα πλαίσια των ελεύθερων δραστηριοτήτων). Αμέσως μετά η ομάδα παιδιών που ζωγράφισαν με δική τους πρωτοβουλία προχώρησε σε ψηφοφορία για το ποιο έργο τους άρεσε καλύτερα , προφανώς επηρεασμένα από την προηγούμενη ψηφοφορία, αφού έδειξε ο ένας στον άλλο τη ζωγραφιά του. Έτσι φτάνοντας σε μας η καλύτερη ζωγραφιά κατά τη γνώμη των παιδιών προτείναμε να την κολλήσουμε κι αυτή έξω από την τάξη, αφού τη σκανάραμε και δείξαμε στα παιδιά πως μπορούμε να γράψουμε στον υπολογιστή της λέξεις που χρειάζονται για το μήνυμά μας. Οι υπόλοιπες εργασίες των παιδιών τοποθετήθηκαν στην γωνιά της βιβλιοθήκης για να ομορφύνουν το χώρο, πριν πάρουν τη θέση τους στο φάκελο των μαθητών. Και κάπως έτσι έφτασε και η στιγμή που με ανυπομονησία περιμέναμε όλοι μας, η θεατρική μας παράσταση στα πλαίσια των χριστουγεννιάτικών εκδηλώσεων του σχολείου μας, όπου οι μαθητές μας έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό στη σκηνή, ξεδιπλώνοντας το ταλέντο τους στην υποκριτική, το χορό και την κίνηση γενικότερα και το τραγούδι.
Αξιολόγηση δράσης
Για την αξιολόγηση της δράσης χρησιμοποιήθηκαν, σχετικά με τους στόχους του σχεδίου δράσης και τα επιμέρους προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Ατομικά φύλλα δραστηριότητας
- Ρουμπρίκες αξιολόγησης
- Παρατήρηση δράσης στο φυσικό μαθησιακό πλαίσιο (οργανωμένες και ελεύθερες δραστηριότητες, πρόβες, θεατρική παράσταση)
- Φωτογραφίες
- Σχόλια των μαθητών καθόλη τη διάρκεια της δράσης
- Απομαγνητοφώνηση συνέντευξης με θέμα “Αγαπημένη σκηνή του θεατρικού έργου”


Φωτογραφικό υλικό








