Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: 17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ – 9520317
Σχολικό Έτος: 2023 – 2024
Ημερομηνία Εξαγωγής: 28/06/2024
Σχολική Μονάδα: 17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ – 9520317
Στόχος Βελτίωσης:
Βασικός στόχος του ΣΔ: Να δημιουργήσουν οι μαθητές καλές σχέσεις μεταξύ τους, με άξονες: θετικούς τρόπους επικοινωνίας, ενεργητική εμπλοκή στις δράσεις, συνεργασία και διαχείριση των διαφορών-συγκρούσεων, ώστε να συνυπάρχουν και να λειτουργούν αρμονικά όλα τα μέλη της σχολικής ομάδας.
Σχέδιο Δράσης: ” Ένας για όλους και όλοι για έναν” Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση Συντονιστής Δράσης: ΚΑΤΣΑΔΗΜΑ ΓΕΩΡΓΙΑ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Α. Αναγκαιότητα-Στόχοι
Στόχος του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης είναι να επιτευχθεί η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών των σχολικών ομάδων, δημιουργώντας ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον για όλα τα μέλη.
Σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργούνται συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών τις οποίες αδυνατούν να επιλύσουν μόνοι τους ή χρησιμοποιούν λεξιλόγιο το οποίο δεν διευκολύνει την επικοινωνία τους, συχνά παρατηρούμε μαθητές οι οποίοι δυσκολεύονται να ενταχθούν στην ομάδα και επιλέγουν να απομονώνονται είτε μόνοι τους, είτε απορρίπτονται από τους συνομηλίκους τους.
Καθώς το σχολείο αποτελεί μια μικρή κοινωνία μέσα στην οποία συναντάμε διαφορετικές κουλτούρες, αντιλήψεις, κοινωνικά περιβάλλοντα είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους μαθητές να καλλιεργηθεί ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η αποδοχή του «άλλου», η αξία της προσφοράς κάθε μέλους, η αίσθηση του «ανήκειν», η συλλογικότητα και το ομαδικό πνεύμα. Η καλλιέργεια κλίματος αλληλοσεβασμού, εμπιστοσύνης και κατανόησης, η συνεργασία και η αλληλεγγύη μεταξύ των μαθητών μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ασφαλούς και ευχάριστου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ο μαθητής θα νιώθει αποδεκτός και ασφαλής να επικοινωνήσει και να αλληλοεπιδράσει με τους συνομηλίκους του.
Οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες πάνω στον οποίο στηρίζεται η εύρυθμη και εποικοδομητική λειτουργία του Νηπιαγωγείου. Η καλλιέργεια των σχέσεων αυτών από την πλευρά των εκπαιδευτικών συμβάλλει θετικά στην κοινωνικοποίηση των παιδιών, στην ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων και κατ’ επέκταση στη δημιουργία θετικού κλίματος, ως βάση για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος και μπορεί να γίνει στόχος δράσης για κάθε σχολική χρονιά, αφού οι μαθητές βρίσκονται πάντα σε διαδικασία εξέλιξης και προόδου.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Οι σχεδιαζόμενες ενέργειες επιδιώκουν την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων, υλικών και του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου. Βασίζονται στις δυνατότητες, τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα της σχολικής ομάδας αλλά και κάθε μαθητή ξεχωριστά, ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να συμμετέχουν. Στοχεύουν στη δημιουργία και διατήρηση υγιούς σχολικού κλίματος, βασισμένου σε θετικές πρακτικές, ευνοώντας τη δημιουργία θετικών σχέσεων και συμπεριφορών στο σύνολο της ομάδας αλλά και την υγιή γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Συγκεκριμένα, οι ενέργειες, όπως έχουν αρχικά προγραμματιστεί και ξεκινήσει από την έναρξη του σχολικού έτους, περιλαμβάνουν:
τακτικές συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων με σκοπό τη διερεύνηση, σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων, εντοπισμό και επίλυση τυχόν προβλημάτων, αποτίμηση δράσεων που πραγματοποιήθηκαν, ανατροφοδότηση και σχεδιασμό νέων δράσεων, αξιολόγηση του παραγόμενου έργου. συνεργασία με τους γονείς και την ενεργό εμπλοκή τους στη σχολική ζωή, με διάφορους τρόπους.
Αξιοποίηση καλών πρακτικών από προηγούμενα σχολικά έτη.
Άνοιγμα στην κοινότητα και διάχυση δραστηριοτήτων, ενεργειών με διάφορους τρόπους.
Οργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, ανά τρίμηνο και για το σύνολο του σχολικού έτους για κάθε σχολική ομάδα και για το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού του σχολείου,ανάλογα με το προφίλ των ομάδων και με σύνδεση του Αναλυτικού Προγράμματος.
ένταξη σε κάθε θεματική ενότητα, βιωματικών δράσεων, παιχνιδιών συνεργατικών, ομαδικών, μη ανταγωνιστικών και ομαδικών εργασιών. Σύναψη συμβολαίου τάξης, καθιέρωση κανόνων και δέσμευση τήρησης από όλα τα μέλη των σχολικών ομάδων.
Διεξαγωγή δράσης στην αρχή της χρονιάς “το κουτί της γνωριμίας” ώστε οι μαθητές να νιώσουν άνετα, να εκφραστούν, να γνωριστούν μεταξύ τους και να δημιουργήσουν δεσμούς φιλίας.
Εργασίες/δραστηριότητες σε ζεύγη (νήπιο-προνήπιο) ή μικρές ομάδες (μεικτές), ώστε οι ικανότεροι ομίληκοι να λειτουργήσουν ως “σκαλωσιά” για τους συμμαθητές τους ( Vygotsky, Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης) και μέσα από την αλληλεπίδραση να καλλιεργηθούν ενεργητικές κοινωνικές δεξιότητες.
Αξιοποίηση εθνικών γιορτών (28η Οκτωβρίου, 17 Νοέμβρη) και Παγκόσμιων/ Διεθνών Ημερών (Ζώων, Αποταμίευσης, Δικαιωμάτων του παιδιού, ΑΜΕΑ, κατά της Σχολικής Βίας, Βιβλίου κ.α.) για την ανάπτυξη δεξιοτήτων του Πολίτη και την καλλιέργεια ηθικών, κοινωνικοπολιτικών και πνευματικών Αξιών (συνεργασία, υπευθυνότητα, σεβασμός, αλληλεγγύη, ειρήνη- ειρηνική επίλυση συγκρούσεων, ενσυναίσθηση κ.α.).
Διεξαγωγή Εργαστηρίου Δεξιοτήτων “Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση”. Αξιοποίηση της θεματικής ψυχικής υγείας: «τα συναισθήματα» για να
«δουλέψουμε», με σκοπό την καλλιέργεια θετικών στάσεων έκφρασης, διαχείρισης συναισθημάτων και επαγωγικά καλών σχέσεων και τρόπων χειρισμού των συγκρούσεων.
Δράσεις διάχυσης και ομαδικές δράσεις στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, όπως κατασκευή εφημερίδας με συμμετοχή και των γονέων και διαμοιρασμός της, δημιουργία πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής στην αυλή του σχολείου.
Υιοθέτηση και φροντίδα κατοικιδίου ζώου ανά τμήμα (νεροχελωνάκια), με στόχο την ανάληψη της ευθύνης έμβιου και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Προσφορά σε ΚΑΠΗ, την περίοδο των Χριστουγέννων, χριστουγεννιάτικων κατασκευών και γλυκών, με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικών δράσεων.
Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης: “Ένα παιδί από τ’ Αστέρια” με θέμα την ομορφιά της ψυχής, ως κυρίαρχο μήνυμα.
Υποστήριξη μαθητών, προερχόμενων από οικογένειες με δυσκολίες (τρόφιμα, ρούχα, σχολικά είδη) από την αρχή της σχολικής χρονιάς.
Παρουσίαση των μαθητικών έργων στους γονείς.
Υιοθέτηση καλών πρακτικών, καθημερινά, χρήση του λάθους ως έναυσμα, ενίσχυση θετικών συμπεριφορών στην πράξη, αξιοποίηση όλων των ειδικοτήτων (Παιδαγωγών, Νοσηλεύτριας, Κοινωνικού Λειτουργού).
Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης: Οκτώβριος 2023- Ιούνιος 2024
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του σχεδίου δράσης απαιτούνται:
Ανθρώπινο δυναμικό:
- Οι εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων της σχολικής μονάδας
- Οι ειδικότητες: Σχολική Νοσηλεύτρια, Κοινωνική Λειτουργός
– Ο Σχολικός Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ 60
– Ο Σύλλογος Γονέων/ Κηδεμόνων
Μέσα
Οπτικοακουστικό υλικό από τις δράσεις που πραγματοποιούνται εντός και εκτός της σχολικής μονάδας
Αξιοποίηση του ιστολογίου του σχολείου
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός όπως: εποπτικά μέσα (βιβλία, εκπαιδευτικά παιχνίδια, οπτικοακουστικό υλικό, παιχνίδια κίνησης, ρόλων κ.α.), αναλώσιμα
υλικά, φωτοτυπικό, υπολογιστές, προτζέκτορας, συσκευές λήψης εικόνων.
Χρόνος
Το σχέδιο δράσης προγραμματίζεται και υλοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους: Έναρξη Οκτώβριος 2023 και Λήξη Ιούνιος 2024
Οικονομικοί πόροι
Οι οικονομικές δαπάνες καλύπτονται από το σχολικό ταμείο
Ερευνητικά εργαλεία
Οι ατομικοί φάκελοι των μαθητών
Τα πρακτικά του Συλλόγου Διδασκόντων Το Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής
Οι καταγραφές των εκπαιδευτικών (παρατήρηση μαθητών και σχολικών ομάδων)
Οι πληροφορίες των γονέων
Οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών που σχετίζονται με τον άξονα
Οι απόψεις, οι θέσεις και οι στάσεις ζωής των παιδαγωγών σε σχέση με το περιεχόμενο του ΣΔ της σχολικής μονάδας
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Τα κριτήρια επιτυχίας του ΣΔ είναι:
η θετική λειτουργία των μαθητών μέσα σε κάθε σχολική ομάδα ατομικά και ομαδικά σε όλα τα στάδια-επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας
η βελτίωση των χαρακτηριστικών στη συμπεριφορά τους που δημιουργεί δυσκολίες στις σχέσεις τους, άρα και η ανάπτυξη καλύτερων σχέσεων μεταξύ τους
Ο εμπλουτισμός των διδακτικών πρακτικών με ομαδικές δράσεις που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και την καλλιέργεια ηθικών αξιών όπως: ο σεβασμός, η αλληλεγγύη , η εμπιστοσύνη , η υπευθυνότητα και η εξάλειψη ανταγωνιστικών συμπεριφορών που οδηγεί συχνά τους μικρούς μαθητές σε συγκρούσεις που δεν μπορούν να διαχειριστούν ομαλά η ενεργοποίηση των παιδιών που δεν συμμετέχουν ενεργητικά στις διεργασίες της ομάδας ή των υποομάδων
η εκπαίδευση των μαθητών σε πρακτικούς και αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων μεταξύ τους
η ενίσχυση της λειτουργίας στο ομαδικό πλαίσιο των μαθητών με ΕΕΑ Βελτίωση της επικοινωνίας στην σχολική κοινότητα , μείωση της περιθωριοποίησης και υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών
Συστηματική και προγραμματισμένη συνεργασία με τους γονείς των μαθητών
τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και σε εκδηλώσεις πολιτιστικού και κοινωνικού χαρακτήρα
Η βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα
Η παραγωγή καλών πρακτικών που σχετίζονται με τον άξονα αναφοράς και η διάχυσή τους μετά την ολκλήρωση της υλοποίησης του ΣΔ
Η ατομική βελτίωση και εξέλιξη των εκπαιδευτικών μέσα από την εξέλιξη του ΣΔ
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Οι διαδικασίες αξιολόγησης του ΣΔ κατά την υλοποίησή του περιέχουν:
- τους ατομικούς φακέλους των μαθητών
- την καθημερινή λειτουργία κάθε σχολικής ομάδας
- τα προσωπικά ημερολόγια καταγραφής των εκπαιδευτικών
- τις ημερήσιες καταγραφές στο ΗΣΖ που σχετίζονται με το ΣΔ
- την ανταπόκριση των μαθητών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
- τα ερωτηματολόγια στους γονείς στην έναρξη και στην ολοκλήρωση της υλοποίησης του ΣΔ
- την αποτύπωση των εκπαιδευτικών δράσεων στο ιστολόγιο του σχολείου
- την ανταλλαγή των απόψεων και των ανατροφοδοτικών σχολίων από τους εκπαιδευτικούς των δύο σχολικών ομάδων καθώς και όλων των ειδικοτήτων που εμπλέκονται στην υλοποίηση του ΣΔ και τέλος
- την αποτύπωση των δυσκολιών σε όλη την πορεία και των παραμέτρων που διευκόλυναν αντίστοιχα την πορεία εφαρμογής των εκπαιδευτικών δράσεων από τους εκπαιδευτικούς
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Δράσεις: 2023-2024
Σεπτέμβριος: Παιχνίδια ομάδας, θέσπιση κανόνων τάξης και δέσμευση τήρησής τους , δημιουργία συμβολαίου ομάδας, τρόποι καλής συμπεριφοράς, θετικοί τρόποι επικοινωνίας, έννοιες του σεβασμού, του εαυτού, της μοναδικότητας, της αυτοεκτίμησης https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/06/septemvrios-oi-protes-meres-sto- scholeio-mas/https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/10/ta-nea-toy-oloimeroy-tmimatos/
Οκτώβριος: Ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας με αφορμή το φθινόπωρο- αξιοποίηση της αυλής https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/20/fthinoporina-taxidia-sto-nipiagogeio-mas/
Παγκόσμια ημέρα ζώων: γνωριμία με τα δικαιώματα των ζώων και τις υποχρεώσεις των κηδεμόνων των δεσποζόμενων ζώων, καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στα ζώα (άνθρωπος και περιβάλλον) και θετικών συμπεριφορών, δημιουργία αφίσας (ανάληψη δράσης, διάχυση στην κοινότητα), ενδυνάμωση κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών μέσω θετικών προτύπων από την επικοινωνία μεταξύ των ζώων ( συνεργασία για την τροφή, πως φροντίζουν τα μικρά τους, πως αυτοπροστατεύονται) https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/06/septemvrios-oi-protes-meres-sto- scholeio-mas/
Πρόγραμμα αγωγής υγείας: «Χεράκια καθαρά, μικρόβια μακριά», καλλιέργεια θετικών στάσεων,αυτομέριμνας, αυτοπροστασίας και καλλιέργεια συνεργασίας μεταξύ των μαθητών. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/20/cherakia- kathara-mikrovia-makria/
Ομαδικές κατασκευές της 28η Οκτωβρίου, συνεργασία των ομάδων για τη δημιουργία των σκηνικών της γιορτής https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/10/31/28i-oktovrioy-1940/
«Ο Κουμπαράς των αξιών»- Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης. Γνωριμία με βασικές αξίες ζωής που συμβάλλουν στην υγιή ανάπτυξη κάθε μαθητή ξεχωριστά και στη δημιουργία και τη διατήρηση θετικών σχέσεων μεταξύ της ομάδας. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/11/02/31-oktovrioy-pagkosmia- imera-apotamieysis/
Οκτώβριος-Νοέμβριος:Κουτί γνωριμίας: Δράση δίμηνης διάρκειας, εμπνευσμένη από το πρόγραμμα «Βήματα για τη Ζωή». Παρουσίαση κάθε παιδιού στην τάξη με σκοπό τη βαθύτερη γνωριμία και το δέσιμο των μελών της ομάδας, την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων, την κατανόηση της μοναδικότητας του κάθε παιδιού και την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης. Συμμετοχή των γονιών στη δράση μέσω της συνεργατικής προετοιμασίας του κουτιού, της αποστολής για το σπίτι με το παιδί και μέσω του γράμματος https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/11/22/koyti-gnorimias/
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση”. Επεξεργασία αξιών (αγάπη, ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα,γαλήνη, σεβασμός, καλοσύνη, συνεργασία, αλληλεγγύη, προσφορά, φιλία, ευτυχία)με βιωματικό τρόπο,ανάδειξη της σημαντικότητάς στη ζωή και την καθημερινότητα,ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων, συνηθειών,στάσεων και συμπεριφορών,καλλιέργεια συνεργατικών δεξιοτήτων https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/03/1304/#more-1304
Νοέμβριος: «Τα Νέα του Σχολείου μας»: Δημιουργία 2 τευχών εφημερίδας για την αξία της καλοσύνης, στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων. Συμμετοχή των γονέων, διάχυση στην κοινότητα https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/03/1304/#more-1304
«Εκλογές – η βάση της Δημοκρατίας»: Κατασκευή ταυτοτήτων και διενέργεια
εκλογών στα πλαίσια της επετείου του Πολυτεχνείου. Επεξεργασία εννοιών της δημοκρατίας, του σεβασμού στο συνάνθρωπο και της δημοκρατικής συνύπαρξης, ανάπτυξη δεξιοτήτων του πολίτη.
Ομαδικά παιχνίδια και κατασκευές (σχήματα, χρώματα) https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/29/schimata-kai-chromata/
Δεκέμβριος:«Ποτέ να μην ξεχνάς το καπάκι να κρατάς»: Παγκόσμια Ημέρα ΑΜΕΑ. Δημιουργίες με πλαστικά καπάκια και ανάρτηση στην αυλή του σχολείου. Στόχος των παιδιών η ενημέρωση του συνόλου σχετικά με τη δυνατότητα συλλογής καπακιών και την προσφορά τους για την αγορά αναπηρικών αμαξιδίων https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/28/1343/
Χριστούγεννα-Ομαδικές δραστηριότητες και παιχνίδια.Συμμετοχή των γονέων με δημιουργία μπουφέ και προσφορά δώρων «από τον Αη Βασίλη». https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/29/christoygenna-protochronia-fota- 2023/
«Το παιδί από τα αστέρια». Παρακολούθηση διαδραστικής παράστασης, διαπραγμάτευση εννοιών, όπως η αγάπη, η φιλία, ο πλούτος, η εξωτερική εμφάνιση https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/29/christoygenna- protochronia-fota-2023/
«Το νόημα των Χριστουγέννων». Η έννοια της προσφοράς. Ομαδική δημιουργία δίσκου με κάρτες ευχών, ημερολόγια, κατασκευές, γλυκίσματα και αποστολή του στο ΚΑΠΗ της περιοχής- https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2023/12/29/christoygenna-protochronia-fota- 2023/…
Ιανουάριος-Μάιος:Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας στο Ολοήμερο Τμήμα,επαφή με το σώμα, τον εαυτό, τον χρόνο, ανάπτυξη δεξιοτήτων υπευθυνότητας,αυτομέριμνας,αυτοπροστασίας, θετικών συνηθειών και τρόπων ζωής και συνύπαρξης. Δημιουργία βιβλίου για διάχυση του προγράμματος. Ενδεικτικοί σύνδεσμοι: https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/01/29/programma-ygeias-quot-to-soma-quot/
https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/02/25/programma-ygeias-quot-stomatiki-ygieini-quot/
https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/03/15/programma-ygeias-quot-taxidi-mesa-sto-soma-mas-quot/
https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/04/14/programma-ygeias-quot-o-kyklos-tis-zois-quot/
Ιανουάριος:Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες (εποχές,ζώα σε χειμερία νάρκη). Παράσταση Καραγκιόζη από μαθητή του νηπιαγωγείου μας (ενίσχυση αυτοεκτίμησης, ατομική έκφραση) https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/01/19/ianoyarios-sto-nipiagogeio-mas/
Φεβρουάριος:Δημιουργία «γωνιάς» της Αμυγδαλιάς, εμπλοκή γονέων μέσω προσφοράς υλικών. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/02/15/amygdalia-i-nyfi-toy-cheimona/
Εργαστήριο Οδικής Ασφάλειας.Δημιουργία πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής. Αξιοποίηση της αυλής, βιωματική και συνεργατική μάθηση,τήρηση κανόνων,καλλιέργεια δεξιοτήτων υπευθυνότητας, κριτικής σκέψης,επίλυσης προβλημάτων και δεξιοτήτων του πολίτη. Άμεση εμπλοκή γονέων,επίσκεψη στο
πάρκο και «συνέντευξη»από τα παιδιά. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/02/14/1538/
«ΟΓλεντζοφλέβαρος». Επεξεργασία και αναπαράσταση του παραμυθιού.Βιωματικήμάθηση,συνεργασία,ενδυνάμωσηομάδας,ανάπτυξηενσυναίσθησ https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/02/09/o-glentzoflevaros/
Μάρτιος:«Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού».Ευαισθητοποίηση σε θέματα σχολικού εκφοβισμού,ενίσχυση θετικών στάσεων και συμπεριφορών,συνεργασία των μαθητών για τη δημιουργία αφίσας. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/03/18/scholikos-ekfovismos/
«Ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων».Επαφή με τον εαυτό και τα συναισθήματα, ανάπτυξη ικανοτήτων αναγνώρισης, σωστής διαχείρισης και θετικής έκφρασης των συναισθημάτων στον εαυτό μας και τους άλλους. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/03/09/taxidi-ston-kosmo-ton- synaisthimaton/
Απρίλιος:Εργαστήριο Δεξιοτήτων:«Νερο…εξερευνητές». Αναγνώριση της αξίαςτου νερού και της ανάγκης για σωστή διαχείριση και εξοικονόμηση του.Ευαισθητοποίηση σε ζητήματα οικολογίας και βιώσιμης ανάπτυξης,καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης, ομαδικές και συνεργατικές κατασκευές και παιχνίδια. https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/04/14/ergastirio-dexiotiton-quot-nero-exereynites-quot/
Ομαδικέςδραστηριότητες.Παροχή υλικών από τους γονείς, άμεση εμπλοκή τους με τη «διεξαγωγή πασχαλινών εργαστηρίων». https://blogs.sch.gr/17nipnikaias/2024/04/30/pascha-2024/
Μάιος:Εργαστήριο Δεξιοτήτων με θέμα την Ανακύκλωση.Ανάπτυξη θετικών στάσεων προς το περιβάλλον, δεξιοτήτων υπευθυνότητας και συνεργασίας.Δημιουργία αφίσας και «γωνιάς» ανακύκλωσης στην αυλή του σχολείου, συμμετοχή των γονέων, διάχυση στην κοινότητα.
Ομαδοσυνεργατικές δημιουργίες, εμπλοκή γονέων. Άνοιξη 2024 | 17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ (sch.gr)
Μάιος-Ιούνιος:Προετοιμασία καλοκαιρινής γιορτής.Συνεργασία τμημάτων, παρουσίαση, συνεργασία, ενίσχυση θετικών σχέσεων.
Σεπτέμβριος-Ιούνιος:Έκτακτοι και προγραμματισμένοι ΣΔ για την πραγματοποίηση δράσεων,την ανατροφοδότηση και τον επανασχεδιασμό,τη διαχείριση συγκρούσεων των μαθητών, την υιοθέτηση και την αξιοποίηση καλών πρακτικών. Τακτικές συναντήσεις με τους γονείς,ενημέρωση,συνεργασία,υποστήριξη για αντιμετώπιση των ατομικών δυσκολιών των μαθητών και τη θετική πορεία των ομάδων και συχνή εμπλοκή τους στη μαθησιακή διαδικασία.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Ο αρχικός σχεδιασμός του ΣΔ που υλοποιήθηκε τη φετινή σχολική χρονιά τηρήθηκε εξ’ ολοκλήρου, με κάθε
αναδιαμόρφωση που προήλθε από την ανατροφοδότηση που υπήρχε από τους μαθητές, τους γονείς και τον αναστοχασμό των μελών του ΣΔ σε χρονικά διαστήματα, σε αυτή δε την κατεύθυνση λειτούργησαν θετικά οι καθημερινές συναντήσεις των μελών, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος και οι τακτικές συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων. Οι μοναδικές αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό αναφέρονται μόνο στη μη επίδοση ερωτηματολογίων στους γονείς και στη μη φιλοξενία υδρόβιων ζώων στις τάξεις (για την προστασία των μαθητών). Καμία άλλη αλλαγή δεν πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τους στόχους και τις δράσεις, οι οποίες εμπλουτίστηκαν και έγιναν ουσιαστικές και επικοδομητικές για όλα τα εμπλεκόμενα μέλη.
Αποτελέσματα της Δράσης
Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στη διάρκεια της υλοποίησης του ΣΔ, σε όλη τη σχολική χρονιά, είχαν θετικά αποτελέσματα για τους μαθητές, για τους εκπαιδευτικούς και για τους γονείς.
Αναλυτικά: Τα παιδιά έμαθαν να σέβονται τον εαυτό τους και τους άλλους , να επικοινωνούν και να συνεργάζονται μεταξύ τους, δείχνοντας ενδιαφέρον, ανοχή, υπομονή και συνεργατική διάθεση και στις δύο σχολικές ομάδες.
Μέσα από τις δραστηριότητες ανέπτυξαν κονωνικές δεξιότητες, όπως: ενσυναίσθηση, αναγνώριση της μοναδικότητας του κάθε μέλους, αποδοχή των διαφορών, ευελιξία και ικανότητα επικοινωνίας και προσαρμόστηκαν επιτυχώς στο νέο σχολικό περιβάλλον, καλλιεργώντας θετική στάση απέναντι στο σχολείο και στη μαθησιακή διαδικασία.
Οι ομαδικές και μαθητοκεντρικές δράσεις ενίσχυσαν τόσο τις συνεργατικές δεξιότητες των μαθητών, τη βιωματική άρα πραγματική μάθηση, όσο και την αυτοεικόνα και την αυτοπεποίθηση τους. Μειώθηκαν οι συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών, κατέκτησαν τρόπους χειρισμού των δύσκολων καταστάσεων, έμαθαν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να αποδέχονται τις ιδέες, τις σκέψεις, τις απόψεις, τα συναισθήματα των άλλων,
περιορίστηκαν οι αρνητικές μορφές συμπεριφοράς, ενώ ενισχύθηκαν οι κοινωνικές τους δεξιότητες.
Το πνεύμα της ομαλής συνεργασίας που αναπτύχθηκε μεταξύ των παιδιών βοήθησε τους εκπαιδευτικούς και όλες τις ειδικότητες, να ανιχνεύσουν τις ανάγκες των μαθητών τους και να προσαρμόσουν κατάλληλα τον τρόπο διδασκαλίας τους πάνω σ’ αυτές, αλλά και να αναπτύξουν θετικές σχέσεις με τους μαθητές τους.
Οι γονείς των παιδιών, έγιναν συνοδοιπόροι στο ταξίδι , μέσα από τη διάχυση των δράσεων, των εργαστηριών γονέων, των αποστόλων στο σπίτι, την ενίσχυση των σχολικών δράσεων με διάφορους τρόπους και του ιστολογίου που άνοιξε παράθυρο επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας.
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Η υλοποίηση του προγράμματος εξελίχθηκε ομαλά στη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς και οι παράμετροι που ενίσχυσαν το πρόγραμμα ήταν:
- η άριστη συνεργασία των εκπαιδευτικών, της Σ.Ν, της ΕΒΠ, της ΚΛ, των σχολικών καθαριστριών, οι οποίες , με την ατομική συμμετοχή τους έβαλαν το μερίδιο τους σε κάθε στάδιο,
- η θετική εμπλοκή των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών και στις δύο σχολικές ομάδες σε όλα τα στάδια του προγράμματος άμεσα ή έμμεσα (επισκέψεις στην τάξη, αποστολές για το σπίτι, καλή συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς των τμημάτων, τροποποίηση αρνητικών κατευθύνσεων στους μαθητές, θετική ανταπόκριση σε ανάγκες του προγράμματος και του σχολείου),
- παρέμβαση της ΚΛ σε “δύσκολες” καταστάσεις με μαθητές,
- η χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού,
- η υποστήριξη της ΣΝ σε όλους τους μαθητές του σχολείου σε θέματα υγείας και εκπαίδευσης των μαθητών με προγράμματα υγείας,
- η ευελιξία του προγράμματος, η ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών εμπειριών σε καθημερινή ομάδα με τις συναντήσεις των εκπαιδευτικών και την επικοινωνιακή γέφυρα για κάθε δυσκολία που είχε το κάθε μέλος ή σχολική ομάδα, σε καθημερινή βάση, με τακτικές συνεδριάσεις του ΣΔ, με καταγραφή των θεμάτων-προβλημάτων και τον σχεδιασμό των κατάλληλων ενεργειών),
- ο ενισχυτικός ρόλος του Συμβούλου Εκπαίδευσης Π.Α. στο εκπαιδευτικό έργο και στις ιδιαίτερες καταστάσεις που χειρίστηκαν οι εκπαιδευτικοί για ορισμένους μαθητές,
- το θετικό κλίμα στο σχολείο στη διάρκεια όλης της χρονιάς, η άριστη συνεργασία όλων των μελών του ΣΔ και του βοηθητικού προσωπικού, που λειτούργησαν ως μοντέλα μίμησης για τους μαθητές και τους γονείς και επαλήθευσαν τον τίτλο του ΣΔ.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος, μετά από την αποτίμηση του από τα μέλη του ΣΔ περιλαμβάνουν:
- τη χρήση και την εφαρμογή των βημάτων διαχείρισης των συγκρούσεων μεταξύ όλων των μαθητών, σε καθημερινή βάση και σε κάθε περίπτωση, λόγω:
- ηλικίας (μεικτή),
- ατομικού προφίλ μαθητών,
- ιδιαιτερότητες και ατομικά χαρακτηριστικά στο οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών,
- διαφορετικό τρόπο διαχείρισης από τους γονείς των μαθητών σε θέματα συμπεριφοράς και επικοινωνίας,
- μαθητές με προβλήματα στην οικογένεια και συναισθηματική επιβάρυνση που τους εμποδίζει να “χτίσουν” θετικές σχέσεις με τους συμμαθητές τους
- μαθητές ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (Ρομά) με διαφορετικό κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Δημιουργία συμβολαίου ομάδας –» βοήθησε στο δέσιμο της ομάδας, Ομαδικά παιχνίδια όπως: μπάρες χρωμάτων ,αθλητικές δραστηριότητες που δημιουργήθηκαν από υλικά του σχολείου όπως (στεφάνια ,καρέκλες ,μπάλες
,κώνους ) —»βοήθησε στην ενίσχυση της συνεργασίας βοήθειας που δίνει ο ένας στον άλλον,
Δημιουργία αφίσας –» βοήθησε στη διάχυση της κοινότητας,
Κουτί γνωριμίας –» βοήθησε στην ανάπτυξη σχέσεων,
Χειροποίητες κατασκευές για τις εθνικές μας γιορτές για τον στολισμό της τάξης –» βοήθησε στην επικοινωνία και τη ενίσχυση της συνεργασίας αλλά και την λήψη αποφάσεων,
Κουμπαράς αξιών –» βοήθησε στη διατήρηση θετικών σχέσεων,
Κατασκευή πρωτότυπων παιχνιδιών (κουτί αμυγδαλιάς, επιτραπέζιο παιχνίδι για τα χελιδόνια, κουτί δανειστικής βιβλιοθήκης, παιχνίδι στοματικής υγιεινής),
Εφημερίδα –» βοήθησε στην διάχυση της κοινότητας,
Δημιουργία βιβλίου από τους μαθητές του Ολοήμερου Τμήματος-ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων με κοινό στόχο τη διάχυση του προγράμματος, Δημιουργία δίσκου με κάρτες ευχών ,ημερολόγια, κατασκευές το οποίο προσφέρθηκε στο ΚΑΠΗ της περιοχής –»βοήθησε στην ενίσχυση της έννοιας της προσφοράς στην κοινότητα,
Δημιουργία πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής στην αυλή του σχολείου
—» βοήθησε στην ενίσχυση του σεβασμού ,της συνεργασίας και την τήρηση των κανόνων,
Δημιουργία κήπου στην αυλή του σχολείου με φυτά και ταϊστρες πουλιών, συνεργασία των μαθητών , των εκπαιδευτικών και των ειδικοτήτων για την οργάνωση και την υλοποίηση της γιορτής λήξης-δημιουργία σκηνικού, πρόσκλησης.
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Ο ΣΔ επέλεξε τη θεματική ενότητα των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, η οποία εντάσσεται στον άξονα της παιδαγωγικής διαδικασίας, όρισε τους διδακτικούς στόχους, σχεδίασε τις τεχνικές διδασκαλίας και στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας, συμμετείχαν σε επιμορφώσεις που έγιναν από την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης ΠΕ Πειραιά, που σχετίζονταν άμεσα ή έμμεσα με το θέμα, όπως:
- σεμινάριο Α΄Βοηθειών
- σεμινάριο για το συγγραφικό έγο των: Ζ. Σαρρή και Α. Ζέη
- διαχείριση συγκρούσεων και έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας για τη σχολική βία
- υλοποίηση προγράμματος υγείας από το Κέντρο Υγείας Νίκαιας και
- υποστήριξη του προγράμματος από το Σύμβουλο Εκπαίδευσης Π.Α.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι δράσεις που εφαρμόστηκαν στη σχολική μας μονάδα έδειξαν ότι η συνεργασία μεταξύ των μαθητών μπορεί να βελτιωθεί και να ενισχυθεί με την αξιοποίηση των κατάλληλων πρακτικών. Προτείνουμε :
Συνέχιση και ενίσχυση της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στην τάξη μέσα από επιτυχημένες δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους
Σχεδιασμός και ανάπτυξη δραστηριοτήτων που κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών και ενίσχυσαν το πνεύμα της ομαδικότητας, της αποδοχής, της συμμετοχής, της ελεύθερης έκφρασης λόγου καθώς κι
εμπλουτισμός με νέα στοιχεία, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των νέων μαθητών
Ενίσχυση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης με σεβασμό στην κουλτούρα του κάθε μαθητή και ενεργή συμμετοχή των γονέων τους
Σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων που ενισχύουν την αποδοχή της ετερότητας μέσα στην τάξη, την ισότητα και τα ίσα δικαιώματα,” Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι” και ιδιαίτερα για τους μαθητές ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (Ρομά) ή με ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά (διαζευγμένοι γονείς, οικογένειες με σοβαρά προβλήματα, πρόσφυγες)
Οργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων με τη συμμέτοχη των γονέων (εργαστήρια γονέων εντός της σχολικής μονάδας) που αποτελούν πρότυπα μίμησης για τους μαθητές ως προς την θετική επικοινωνία και συνεργασία
Ενίσχυση της ατομικής αξίας του κάθε μαθητή και της ομαλής ένταξής του στο μαθησιακό περιβάλλον με έμφαση στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, με οργανωμένο σχεδιασμό από τον εκπαιδευτικό της τάξης και τη συνέργεια των ειδικοτήτων που υπηρετούν στο σχολείο
Παρότρυνση των γονέων για καλλιέργεια της κοινωνικής συναλλαγής των παιδιών και σε εξωσχολικό επίπεδο
Καθημερινή βελτίωση του σχολικού κλίματος σε κάθε σχολική ομάδα, με συνέπεια και χρήση των εκπαιδευτικών εργαλείων και μέσων και συνεχή αναδιοργάνωση του εκπαιδευτικού έργου.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Η θεματική ενότητα που επιλέξαμε για τη φετινή σχολική χρονιά είναι ιδιαίτερα σημαντική για κάθε σχολική ομάδα και για όλες τις χρονιές, είναι καλό να γίνονται ενδοσχολικές επιμορφώσεις με άξονα: τον εμπλουτισμό των γνώσεων των εκπαιδευτικών και τη βελτίωση των παιδαγωγικών τεχνικών για την υλοποίηση των σχετικών προγραμμάτων. Οι επιμορφώσεις μπορούν να περιλαμβάνουν:
- σχετικό εκπαιδευτικό υλικό
- νέες μεθοδολογικές τεχνικές
- καλές πρακτικές από συναφή προγράμματα
- τρόπους εμπλοκής όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και
- τεχνικές διαχείρισης δύσκολων καταστάσεων που δεν μπορούν να διαχειριστούν οι εκπαιδευτικοί στις σχολικές ομάδες
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Η ομαλή και εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογένειας αποτελούν την κύρια βάση σχεδιασμού και υλοποίησης οποιασδήποτε δράσης, έτσι στόχος είναι η ενδυνάμωση της επικοινωνίας μεταξύ οικογένειας και σχολείου και η ενίσχυση της συνεργασίας γονέων και εκπαιδευτικών εμπλέκοντας τους γονείς
περισσότερο στις δράσεις του σχολείου.
Το ΣΔ μπορεί να συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά, γιατί θα αλλάξει η σύνθεση των μαθητών και στις δύο σχολικές ομάδες και οι μαθητές που θα παραμείνουν, έχουν εκπαιδευτεί να συνυπάρχουν και να λειτουργούν μεταξύ τους με άξονα τις ανθρώπινες αξίες , ακολουθώντας βήματα χειρισμού των δυσκολιών και των προβλημάτων, στη σχολική καθημερινότητα, με θετικό τρόπο. Η βάση που δημιουργούν αυτοί οι μαθητές είναι η αρχή για την έναρξη του ΣΔ της επόμενης χρονιάς.
Επίσης, ο άξονας των σχέσεων μεταξύ των μαθητών είναι ιδιαίτερα σημαντικός κάθε χρόνο, κάθε νέα σχολική χρονιά, λόγω της αύξησης των αριθμητικών ποσοστών των παιδιών που δυσκολεύονται να “χτίσουν” αρμονικές σχέσεις με τα μέλη της σχολικής ομάδας που ανήκουν ή με τους εκπαιδευτικούς και παρουσιάζονται δυσλειτουργίες που μπορεί να οδηγήσουν σε συγκρούσεις και πρώιμα φαινόμενα σχολικής βίας ακόμη και στην προσχολική αγωγή. Σημαντική παράμετρος είναι η αξιοποίηση όλων των ειδικοτήτων στο σχολείο, με σκοπό την ανάπτυξη σχολικών δράσεων με εστίαση και εξατομίκευση σε κάθε περίπωση καθώς και ανάπτυξη συλλογικής εργασίας, μοντέλο μίμησης για τους μαθητές και τους γονείς/κηδεμόνες.