Εσωτερικός κανονισμός σχολείου-Σχολικό έτος: 2022-2023

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2022-2023

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
– 17ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ
– 2/ΘΕΣΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
– ΚΩΔΙΚΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: 9520317
– ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
– ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Π.ΡΑΛΛΗ 432 , Τ.Κ. 18451
– ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 210 4924924
– FAX: 210 4924924
– mail@17nip-nikaias.att.sch.gr
– ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: https://blogs.sch.gr/17nipnikaias
– ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ: ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΤΣΑΔΗΜΑ
– ΕΚΠΡΟΠΣΩΠΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ: ΑΝΔΡΙΑΝΝΑ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΟΥΤΗ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά , ως σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, βοηθητικό προσωπικό.
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του 17ου Νηπιαγωγείου Νίκαιας καθώς και τα χαρακτηριστικά της τοπικής και ευρύτερης σχολικής κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται σύμφωνα με το ΦΕΚ 491/09-02-2021, ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Δ.Σ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και του εκπροσώπου του Δήμου, του Προέδρου της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Δήμου Νίκαιας-Αγ. Ι .Ρέντη κυρίου Ηλία Σάμιου.

Εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, κυρία Φωτεινή Αζναουρίδου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από το Διευθυντή Εκπαίδευσης, κύριο Αλέξανδρο Νανόπουλο.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών και των γονέων/κηδεμόνων και αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου.

Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου είναι:
• η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία
• η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών
• η διασφάλιση της σωματικής και ψυχικής υγείας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας
• η δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και συνεργασία.

Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας εγκρίθηκε από την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 60, κυρία Φωτεινή Αζναουρίδου και από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, ισχύει για ένα σχολικό έτος και θα κοινοποιηθεί σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Μπορεί δε να επικαιροποιηθεί, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη του Σχολείου και το Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Περιεχόμενα του Εσωτερικού Κανονισμού

1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος
3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες
5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Γονέων/Κηδεμόνων
6. Ποιότητα του σχολικού χώρου
7. Αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου
8. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, οι γιορτές, οι αργίες καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις (ΠΔ79/2017) και με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας Νηπιαγωγείων με σχετική εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο.
Οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων και αποχωρούν αμέσως μετά τη λήξη τους, ως εξής:
1. Για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα:
• Προσέλευση: 8:15π.μ- 8:30π.μ
• Αποχώρηση: 13:00μ.μ
2. Για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο προαιρετικό πρόγραμμα:
• Προσέλευση: 8:15π.μ- 8:30π.μ ή (προαιρετικά) πρόωρη υποδοχή: 7:45π.μ.-8:00π.μ.
• Αποχώρηση: 16:00μ.μ.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών.
Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Επίσης, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου ή από τη συστεγαζόμενη σχολική μονάδα.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 8:30π.μ, ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου κι αν κάποιος γονέας έχει σοβαρό λόγο αργοπορίας, έχει φροντίσει να ενημερώσει εγκαίρως τον εκπαιδευτικό της τάξης. Η είσοδος του 17ου Νηπιαγωγείου βρίσκεται στην οδό Λαοδικείας.
Οι μαθητές/μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια.
Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του/της, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση). Τους μαθητές μπορούν να παραλάβουν από το Νηπιαγωγείο τα ενήλικα πρόσωπα που έχουν δηλώσει οι γονείς/κηδεμόνες γραπτώς και ονομαστικά (υπεύθυνη δήλωση & επίδειξη ταυτότητας).
Οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε έκτακτες περιπτώσεις.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών, πάντα με την εποπτεία και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών του σχολείου.

Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και υποβάλλεται για έγκριση στον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.
Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση δυσχεραίνει το σχολικό έργο και την πρόοδο των μαθητών. Την ουσιαστική και τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Λαμβάνοντας πάντα υπόψη τη βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού το σχολείο οφείλει να λειτουργεί με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνεται αντιληπτή η ευθύνη των επιλογών και των πράξεων των καθενός.
Σε περίπτωση μη αποδεκτών συμπεριφορών είναι επιθυμητή η συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό της τάξης, την Προϊσταμένη και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη, μέσα σε πλαίσιο διαλόγου και με άξονα το σεβασμό και τους κοινωνικά αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς.

Οι μαθητές:
• Σέβονται τη σχολική μονάδα, τους συμμαθητές τους και τους εκπαιδευτικούς συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος
• Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης και συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία
• Τηρούν με συνέπεια όλα τα μέτρα προστασίας και τις οδηγίες για τον Covid- 19, όπως αυτές ορίζονται από τις σχετικές εγκυκλίους
• Ζητούν βοήθεια από τον εκπαιδευτικό σε περίπτωση που αντιμετωπίζουν προβλήματα που δεν μπορούν να λύσουν από μόνοι τους μέσα στη σχολική τάξη και συνεργάζονται αρμονικά με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας
• Διατηρούν τους χώρους καθαρούς και προσέχουν το εκπαιδευτικό υλικό που τους παρέχεται μέσα στο σχολικό χώρο. Σε περίπτωση καταστροφής υλικοτεχνικού εξοπλισμού ή βιβλίων των σχολικών βιβλιοθηκών από μαθητή/τρια, ο γονεάς/κηδεμόνας βαρύνεται με τη δαπάνη για την αντικατάστασή του
• Δε χρησιμοποιούν καμία μορφή βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική) και για την καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών υλοποιούνται, στη διάρκεια της χρονιάς, κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα
• Σε περίπτωση σχολικών εκδηλώσεων ή δράσεων ακολουθούν τους εκπαιδευτικούς και τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί στην τάξη και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού.
Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η εποικοδομητική συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Οι γονείς οφείλουν να γνωρίζουν ότι δεν γίνεται αποδεκτή κάθε συμπεριφορά, χειρονομία ή λόγος που θα εκδήλωνε αδιαφορία ή περιφρόνηση απέναντι σ’ ένα παιδί και στην οικογένειά του ή θα πλήγωνε την ευαισθησία του ή/και απέναντι σε εκπαιδευτικούς και σε άλλους γονείς.
Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί παιδί στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύπτει ενημερώνεται ο εκπαιδευτικός της τάξης ή η Προϊσταμένη, οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα με τους κατάλληλους παιδαγωγικούς χειρισμούς.
Οι μαθητές αποφεύγουν κάθε λογής εκφοβιστικές πράξεις, λέξεις, φράσεις ή συμπεριφορά, που προσβάλλουν, πληγώνουν και περιθωριοποιούν συμμαθητή τους ή παρακινούν άλλους για την απομόνωσή του, τόσο εντός τού σχολικού χώρου όσο και εκτός αυτού.

Οι μαθητές/μαθήτριες δεσμεύονται να:
– Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
– Συμβουλεύονται τον εκπαιδευτικό της τάξης σε περίπτωση διαμάχης και αποδέχονται την απόφαση που θα ληφθεί και τις συνέπειες των πράξεων τους.
– Απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
– Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
– Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι αναγκαία και επιβεβλημένη σε καθημερινή βάση.

4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων και δράσεων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά, υγείας και περιβαλλοντικά θέματα.
Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής, οργανώνονται με ευθύνη του σχολείου και η συμμετοχή των μαθητών κρίνεται απαραίτητη. Το σύνολο των δράσεων αυτών αναδεικνύει τις ικανότητες, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και το ταλέντο των μαθητών, ενισχύει το αίσθημα της υπευθυνότητας και καλλιεργεί την ανάληψη πρωτοβουλιών , την ανάπτυξη ιδεών και τη διάχυση καλών πρακτικών τόσο μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στο ευρύτερο περιβάλλον των μαθητών.
Για τη συμμετοχή των μαθητών στις δράσεις που πραγματοποιούνται εκτός σχολείου και για τη μετακίνηση των μαθητών με μισθωμένα τουριστικά λεωφορεία, τα οποία τηρούν τους προβλεπόμενους όρους ασφαλείας, απαιτείται η έγγραφη σύμφωνη γνώμη (δήλωση) των γονέων/κηδεμόνων.
Δεν επιτρέπεται η λήψη φωτογραφιών κατά τη διάρκεια σχολικών εκδηλώσεων στο χώρο του Νηπιαγωγείου, λόγω τού Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα Προσωπικά Δεδομένα (GDPR) καθώς και η λήψη φωτογραφιών και βιντεοσκόπηση των μαθητών στη διάρκεια του προαυλισμού των μαθητών ή δραστηριοτήτων που υλοποιούνται από τις σχολικές ομάδες στην αυλή του σχολείου.
Για όσο επιβάλλει η εξέλιξη της πανδημίας, και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, δεν επιτρέπονται και δεν πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές εκδρομές.

5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Γονέων/Κηδεμόνων

Το σχολείο και οι γονείς / κηδεμόνες αποτελούν δύο σημαντικούς φορείς που έχουν καθοριστική επίδραση στην ανάπτυξη του χαρακτήρα και της προσωπικότητας του παιδιού. Η άριστη συνεργασία ανάμεσα στους δύο αυτούς φορείς κρίνεται αναγκαία για την επιτυχή διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο. Η στάση αυτή ενισχύεται από τη θετική προδιάθεση των γονέων/κηδεμόνων προς το σχολείο και τον εκπαιδευτικό.
Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για αυτές. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή, ο εκπαιδευτικός της τάξης ενημερώνει την Προϊσταμένη και τον γονέα/κηδεμόνα, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.

Οι εκπαιδευτικοί:
– οργανώνουν μια ομαδική ενημερωτική συνάντηση γονέων στην αρχή της χρονιάς για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου
– γνωστοποιούν στους γονείς τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο τις αξιολογήσεις τους για την πρόοδο των μαθητών
– δέχονται μία φορά τουλάχιστον το μήνα τους γονείς / κηδεμόνες σε προκαθορισμένη μέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν την πρόοδο των μαθητών
– καλούν έκτακτη συνάντηση με τους γονείς / κηδεμόνες κάθε φορά που κρίνεται αναγκαίο
– για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα μέτρα προστασίας για τον Covid- 19, οι συναντήσεις εκπαιδευτικών και γονέων γίνονται με κάθε πρόσφορο τρόπο με γνώμονα την προστασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας

Οι γονείς/κηδεμόνες:
– συμμετέχουν στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται μέσα στη χρονιά.
– διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες και ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
– ενημερώνουν έγκαιρα το σχολείο για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν τη φοίτηση, την επίδοση ή τη συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
– Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνα και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για όλα τα θέματα της λειτουργίας του.
– για οποιοδήποτε αίτημά τους απευθύνονται στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

Οι γονείς:

– Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν το σχολείο σε περίπτωση απουσίας του.
– Φροντίζουν να είναι το παιδί τους καθαρό και περιποιημένο κάθε μέρα και ελέγχουν τακτικά τα μαλλιά του παιδιού για ψείρες. Φροντίζουν επίσης να υπάρχουν καθημερινά όλα τα απαραίτητα ατομικά είδη στην τσάντα του μαθητή/τριας, σύμφωνα με το ενημερωτικό έντυπο που έχουν πάρει κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς από το Νηπιαγωγείο.
– Το γεύμα των μαθητών/τριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους, τηρώντας τους βασικούς κανόνες υγιεινής διατροφής. Οι μαθητές της πρωινής ζώνης έχουν το δεκατιανό γεύμα και οι μαθητές που παραμένουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα έχουν επιπλέον το μεσημεριανό γεύμα.
Η Νηπιαγωγός στο Ολοήμερο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου βοηθά και καθοδηγεί τα νήπια, ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση
δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.
Το γεύμα και τα συνοδευτικά είδη (κουτάλι, πιρούνι, πετσέτα) των μαθητών του Ολοήμερου Προγράμματος βρίσκονται στην ειδική ατομική τσάντα και τοποθετείται, από τους μαθητές, στο ψυγείο κατά την προσέλευσή τους στο σχολείο. Δεν επιτρέπεται στους γονείς να φέρνουν το φαγητό των παιδιών κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος.
– Αν οι μαθητές φέρουν κεράσματα για τη γιορτή ή τα γενέθλιά τους, αυτά πρέπει να είναι σε ατομική συσκευασία, οι μαθητές τα παίρνουν κατά τη διάρκεια της αποχώρησης τους από το σχολείο με την επίβλεψη των γονέων τους (σε καμία περίπτωση δεν τα καταναλώνουν μέσα στο σχολείο).
– Καθημερινά, και πριν την προσέλευσή του στο σχολείο, οι γονείς/κηδεμόνες βεβαιώνονται για την καλή υγεία του παιδιού τους. Παιδιά με ενδείξεις ασθένειας δεν προσέρχονται στο σχολείο.
– Σε περίπτωση ασθένειας ενός παιδιού, η απουσία του πρέπει να δηλώνεται άμεσα στη Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου από τους γονείς του. Κατά την επάνοδό του στο Νηπιαγωγείο, το παιδί θα πρέπει να έχει μαζί του βεβαίωση του γονέα (απουσία 1 ή 2 ημερών) ή ιατρική βεβαίωση στην οποία θα πρέπει να αναφέρεται η ασθένεια τού παιδιού και να τονίζεται σαφώς η δυνατότητά του να παρακολουθήσει το πρόγραμμα τού Νηπιαγωγείου, χωρίς τον κίνδυνο μετάδοσης της νόσου (απουσία μεγαλύτερη των 3 ημερών).
– Εάν οι γονείς αντιληφθούν ότι το παιδί τους παρουσιάζει οποιοδήποτε σύμπτωμα σχετικό με την COVID-19, ή ήρθε σε επαφή με κρούσμα, θα πρέπει να το κρατήσουν στο σπίτι και, παράλληλα, να ενημερώσουν άμεσα το Νηπιαγωγείο.

Οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να χορηγούν φάρμακα στους μαθητές του σχολείου. Για το λόγο αυτό, σε περιπτώσεις που απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών οφείλουν να αιτούνται την άδεια, προκειμένου να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου οι ίδιοι ή άλλο πρόσωπο το οποίο θα υποδείξουν, ώστε να τη χορηγήσουν. Αυτό δεν αποκλείει την υποχρέωσή των εκπαιδευτικών να παρέχουν τις στοιχειώδεις πρώτες βοήθειες όταν παραστεί ανάγκη. Για το λόγο αυτό υπάρχει, εξοπλισμένο με φαρμακευτικά είδη, σχολικό φαρμακείο.

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε
αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.
Το ταμείο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων διαχειρίζονται μόνο οι γονείς και υποστηρίζουν, αν το επιθυμούν, το εκπαιδευτικό έργο για ανάγκες που δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από το σχολικό ταμείο και οι οποίες δεν αφορούν τις λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας.

Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στο σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας – μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης – προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

6. Ποιότητα του σχολικού χώρου

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείο, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο
σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται οι μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες.
Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχουν οι υπεύθυνοι καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στην εκπαίδευση των μαθητών/τριών στη σωστή χρήση των χώρων υγιεινής, γιατί βρίσκονται στον αύλειο χώρο του σχολείου και σε αρκετή απόσταση από τις αίθουσες διδασκαλίας. Επίσης, δεν υπάρχει η κατάλληλη κτιριακή υποδομή στο 17ο Νηπιαγωγείο για την πρόσβαση μαθητών ΑΜΕΑ.
7. Αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:
1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά)
2.Επίπεδο-αντιμετώπισης
3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης
4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων
5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Για την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους μαθητές για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών από τη σχολική μονάδα.
Ως χώρος Α΄ συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης ορίζεται το προαύλιο της συστεγαζόμενης σχολικής μονάδας, 11ο Δημοτικό σχολείο Νίκαιας και ως Β΄ χώρος συγκέντρωσης η πλατεία Χαλκηδόνας.
Σε καταστάσεις έκτακτων συνθηκών, πανδημίας ή ακραίων καιρικών φαινομένων όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, εκπαιδευτικοί, γονείς/κηδεμόνες, μαθητές οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της σχολικής κοινότητας.

8.Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στο διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους του.
Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος.

Η Προϊσταμένη

Γεωργία Κατσαδήμα