Η Αθήνα και ο πέμπτος αιώνας είναι ο τόπος και ο ιστορικός χρόνος όπου θα μείνουμε για λίγες μέρες. Ο πολιτισμός των αρχαίων ελλήνων, με ορόσημο την Αθήνα του 5ου αιώνα, επηρέασε θεμελιακά την ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Κεντρικοί άξονες της έρευνάς μας είναι οι ακόλουθοι:
Δημοκρατία
Επιστήμες (Ιατρική, Ιστορία, Μαθηματικά, Αστρονομία)
Φιλοσοφία
Τέχνη (Αρχιτεκτονική, Γλυπτική, Αγγειοπλαστική, Μουσική)
Θέατρο (Τραγωδία, Κωμωδία)
Ποίηση (ομηρικά έπη)

«Ο Περικλής που αγορεύει στην Πνύκα», έργο του Φιλιπ Φον Φολζ (Philip Von Folz), Μόναχο, Γερμανία (1860), πηγή: βικιπαιδεια

Προσέγγιση:

Δραματοποίηση: Κάναμε με τα παιδιά το ταξίδι που περιγράφω στο προηγούμενο άρθρο (από Κρήτη μέχρι Αθήνα). Περιττό να πω πως περισσότερο από όλα τους ενθουσίασε η ιδέα του να περπατάμε ξυπόλυτοι στο έδαφος της Σαντορίνης, την ώρα που ξυπνάει το ηφαίστειο!

Γλώσσα 1: Από τη στιγμή που φτάσαμε στην Αθήνα, κάθε παιδί πήρε και ένα αρχαίο ελληνικό όνομα:

Σπύρος: Οδυσσέας, Ιζαμπέλα: Πηνελόπη, Διονυσία: Αφροδίτη, Αναστασία: Ναυσικά, Γιώργος Α.: Σωκράτης, Γιώργος Κ.: Αριστοτέλης (αυτό είναι και το δεύτερο όνομά του), Γρηγόρης: Ασκληπιός, Χρήστος: Ιπποκράτης, Αλκιβιάδης (ως έχει), Αλέξανδρος (ως έχει), Κριστίνα: Καλυψώ, Μαρία: Λυσιστράτη, Ιωάννα: Άρτεμις, Μαλάινα: Αθηνά, Άγγελος: Αχιλλέας, Μυρτώ Κ. και Μυρτώ Σ. (ως έχουν, βρήκαμε ότι το όνομα Μυρτώ αφορά σε δένδρο της θεάς Αφροδίτης, η σύγχρονη μυρτιά), Αλίκη: Ασπασία, Μαριάννα: Ιφιγένεια, Λάουρα: Ήρα.

Σκοπός της ονοματοδοσίας είναι η ενεργοποίηση τους ενδιαφέροντος των παιδιών για όσα αναζητούμε και μαθαίνουμε σχετικά με την αρχαία Αθήνα. Τα παιδιά δεν ακούνε ιστορίες, αλλά ‘γίνονται’ τα πρόσωπα που σκέφτονται και δρουν στις ιστορίες αυτές.

Γλώσσα 2: Αναλύσαμε ετυμολογικά τις λέξεις: Δημοκρατία (το κράτος του δήμου, η εξουσία των πολιτών), Φιλοσοφία [φιλείν (αρχαία ελληνική λέξη που σημαίνει ‘το να αγαπάς’) + σοφία], Αθήνα (από την Αθηνά, προστάτιδα της πόλης), Παρθενώνας (ο ναός της Παρθένου Αθηνάς), Ακρόπολη (η άκρη, το ψηλότερο μέρος της πόλης), Ιλιάδα (ο μύθος που αφορά στο Ίλιον, άλλη ονομασία της Τροίας), Οδύσσεια (ο μύθος που αφορά στον Οδυσσέα).

Λογοτεχνία / Ποίηση / Ιστορία: Κάθε μέρα διαβάζουμε και ένα κομμάτι από την Οδύσσεια. Διακρίναμε το μύθο από το παραμύθι αλλά και την ιστορία. Αναζητήσαμε τα μυθικά και τα ιστορικά στοιχεία της Ιλιάδας και της Οδύσσειας.


Ιστορία 2: Παρακολουθήσαμε το ως άνω ντοκιμαντέρ / ανιμέισον που σκηνοθέτησε ο Κώστας Γαβράς (παραγωγή υπουργείου πολιτισμού), το οποίο αφορά στον Παρθενώνα, από την κατασκευή του μέχρι την κλοπή των μαρμάρων από τον Έλγιν.