28η Οκτωβρίου 1940

Ελπίδα Μαρία Κεφάλα

Με αφορμή την εθνική μας επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο μας μια σειρά από δραστηριότητες με στόχο τα παιδιά να γνωρίσουν το ιστορικό γεγονός με τρόπο κατανοητό, βιωματικό και δημιουργικό.

Ξεκινήσαμε με συζήτηση στην ολομέλεια για το τι σημαίνει «ειρήνη» και «πόλεμος». Τα παιδιά εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, ενώ μέσα από εικόνες και βίντεο αναγνωρίσαμε σύμβολα της ειρήνης και σκηνές του πολέμου. Καταγράψαμε τις ιδέες τους σε πίνακα, δημιουργώντας ομαδικό εννοιολογικό χάρτη.

1000018245

Ακολούθησε ατομική ζωγραφική σε ανοιχτά φύλλα εργασίας με θέμα «Ειρήνη – Πόλεμος». Τα παιδιά αποτύπωσαν με τα χρώματα και τη φαντασία τους τη διαφορά ανάμεσα σε έναν κόσμο γεμάτο αγάπη και σε έναν κόσμο γεμάτο βία.

100001824610000182471000018248

Στη συνέχεια, μιλήσαμε για το «Όχι» του 1940, μέσα από παραμύθια, αφηγήσεις και δραματοποιήσεις. Τα παιδιά δημιούργησαν τη δική τους κατασκευή με τη λέξη «ΟΧΙ», χρησιμοποιώντας χαρτόνια, γαλάζιο και λευκό χρώμα, και τη στολίσαμε στην τάξη μας.

1000018707

Η παρέμβαση ολοκληρώθηκε με τραγούδια για την ειρήνη, που γέμισε την τάξη με χαμόγελα και ελπίδα.

https://www.youtube.com/watch?v=XuPwwo

Δεν έλειψε και η γραφή μέσω του διαδραστικού μας πίνακα…

20251022 121100

Στις 27 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας η καθιερωμένη γιορτή για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940.
Τα παιδιά απήγγειλαν ποιήματα και τραγούδησαν πατριωτικά τραγούδια. Στη συνέχεια, πραγματοποίησαν μικρή παρέλαση στον προαύλιο χώρο του σχολείου και ολοκλήρωσαν την όμορφη ημέρα με μια ατομική ζωγραφική δραστηριότητα.
Ως επιστέγασμα της ημέρας, ένας μαθητής ζωγράφισε την κυρία και τον αγαπημένο του φίλο να παρελαύνουν μαζί, αποτυπώνοντας με τον δικό του τρόπο το πνεύμα της γιορτής.

1000018705

Άσκηση σεισμού

Ελπίδα Μαρία Κεφάλα

Αρχικά, τα παιδιά παρακολούθησαν το βίντεο:

 http://Σεισμός: πως προστατευόμαστε ; | Εκπαιδευτικό βίντεο για παιδιά | Μαθαίνουμε κι αλλιώς

Η νηπιαγωγός εξήγησε στα παιδιά με απλό και κατανοητό τρόπο τι είναι ο σεισμός και τι πρέπει να κάνουν:

  1. Κατά τη διάρκεια του σεισμού: «Μένω στη θέση μου – Σκύβω – Καλύπτομαι – Κρατιέμαι».

  2. Μετά τον σεισμό: Ακολουθώ τη νηπιαγωγό, βγαίνω ήρεμα έξω από την τάξη, συγκεντρώνομαι στο προκαθορισμένο σημείο συγκέντρωσης.

Στη συνέχεια, τα παιδιά κατασκεύασαν με οικοδομικό υλικό σπίτια και πολυκατοικίες πάνω σε χαρτί μακέτας και κούνησαν απαλά το χαρτόνι, προσομοιώνοντας τη σεισμική δόνηση. Με αυτόν τον τρόπο παρατήρησαν πώς κινούνται ή καταρρέουν τα κτίρια και συζήτησαν για τη σημασία της αντισεισμικής προστασίας.

20251010 113238 20251010 113303 1 20251010 113613 1

Ακούσαμε το τραγούδι: http://ΗΜΙΣΚΟΥΜΠΡΙΑ – ΣΕΙΣΜΟΣ, ΦΙΛΑΡΑΚΟ ΜΗ ΣΕ ΠΙΑΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ [OFFICIAL VIDEO]

Τα παιδιά ενημερώθηκαν για τους φυσικούς κινδύνους μεσα από σχετικα βίντεο και εποπτικό υλικό.

Με τη βοήθεια της νηπιαγωγού πραγματοποιήθηκε άσκηση σεισμού στο χώρο του νηπιαγωείου.Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα νήπια να κατανοήσουν τη σημασία της σωστής συμπεριφοράς σε περίπτωση σεισμού, μέσα από βιωματική μάθηση και συνεργασία.

Τα παιδιά έμαθαν:

  • πώς να προστατεύονται τη στιγμή του σεισμού,

  • πώς να αντιδρούν με ψυχραιμία,

  • και πώς να εκκενώνουν με ασφάλεια το κτίριο, ακολουθώντας τη νηπιαγωγό τους στο προκαθορισμένο σημείο συγκέντρωσης.

20251010 121637 20251010 121647

20251010 122154

Η άσκηση εντάσσεται:

  • στο Ετήσιο Σχέδιο Αντισεισμικής Προστασίας κάθε σχολικής μονάδας που προβλέπει ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ),

  • και υποστηρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

  • Οι ασκήσεις αυτές είναι υποχρεωτικές και ενταγμένες στο σχολικό πρόγραμμα.

Η οικογένειά μου- Το σπίτι μου

Ελπίδα Μαρία Κεφάλα

Μέσα από διάφορες δραστηριότητες τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για την οικογένειά τους, να γνωρίσουν τα μέλη της, να περιγράψουν το σπίτι τους και να εκφραστούν δημιουργικά με πολλούς τρόπους!

«Στην αρχή, τα παιδιά έπαιξαν ένα παιχνίδι ρόλων με θέμα το σπίτι. Έγιναν μαμάδες, μπαμπάδες, αδερφάκια και έστησαν το δικό τους μικρό σπιτικό μέσα στην τάξη!»

 

20251002 105147

Ζωγράφισαν με πολλή αγάπη την οικογένειά τους, αποτυπώνοντας με τον δικό τους μοναδικό τρόπο τα πρόσωπα που αγαπούν. Μιλήσαμε για το ποιοι μένουν μαζί στο σπίτι και για το τι κάνει τον καθένα ξεχωριστό. Στη συνέχεια, με παιγνιώδη τρόπο τα παιδιά έκαναν αντιστοίχιση μεταξύ μελών της οικογένειας και εικόνων/ονομάτων, αναγνωρίζοντας γραπτά σύμβολα και ενισχύοντας τη γλωσσική τους ανάπτυξη. Σε φύλλο προγραφής, τα παιδιά εξασκήθηκαν στη σωστή φορά γραφής και στις πρώτες γραμμές, με αφορμή το θέμα του σπιτιού. Μέσα από το παιχνίδι με τα γράμματα και τα σχήματα, προετοιμάστηκαν με χαρά για τη μελλοντική γραφή!

Φυσικά δεν έλειψαν τα παραμύθια από το ωραίο μας ταξίδι!

20251003 123416

Έφτιαξαν με πηλό τα σπίτια τους και τα τοποθετήσαμε πάνω σε χαρτόνι μακέτας για να δημιουργήσουμε τη γειτονιά μας!

20251006 124405

 

Στο τέλος, φτιάξαμε μια υπέροχη κατασκευή – κολάζ με τίτλο «Το σπίτι τη νύχτα».

20251003 111948

Μια ξεχωριστή συνάντηση – η δύναμη της γλωσσικής συμπερίληψης

Ελπίδα Μαρία Κεφάλα

Την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2025, η τάξη μας φιλοξένησε μια ζεστή και ουσιαστική συνάντηση γονέων, κηδεμόνων και παιδιών, στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Η Οικογένειά μου». Στόχος της δράσης ήταν η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ της σχολικής κοινότητας και η ανάδειξη της πολυπολιτισμικότητας των οικογενειών μας.

Σε μια ατμόσφαιρα γεμάτη συγκίνηση, χιούμορ και ειλικρίνεια, μοιραστήκαμε προσωπικές ιστορίες, αναμνήσεις και φωτογραφίες, επιτρέποντας σε κάθε παιδί να αισθανθεί περήφανο για την οικογενειακή του ταυτότητα.

Ιδιαίτερη στιγμή της συνάντησης, που υπογράμμισε τον συμπεριληπτικό χαρακτήρα του σχολείου μας, ήταν η συμμετοχή μιας μητέρας η οποία δεν είναι ελληνόφωνη. Χρησιμοποιώντας τεχνολογικά μέσα (αυτόματη μετάφραση μέσω ChatGPT), η μητέρα κατάφερε να υπερβεί το γλωσσικό εμπόδιο και να μοιραστεί πλήρως τις δικές της εμπειρίες και την κουλτούρα της με όλους. Αυτή η βέλτιστη πρακτική αναδεικνύει τη σημασία της προσβασιμότητας και της ενεργού ενσωμάτωσης όλων των γονέων στη σχολική ζωή, ανεξαρτήτως της μητρικής τους γλώσσας.

Η δράση ολοκληρώθηκε με μια αναμνηστική φωτογραφία, η οποία αποτυπώνει την κοινή μας ιστορία και συμβολίζει την ενότητα και την αποδοχή της διαφορετικότητας που χαρακτηρίζει τη σχολική μας κοινότητα. Η επιτυχία της συνάντησης επιβεβαίωσε ότι η ανοιχτή επικοινωνία και η αξιοποίηση των εργαλείων μπορούν να μετατρέψουν τις γλωσσικές διαφορές σε ευκαιρίες για αμοιβαίο εμπλουτισμό.

1000017624 1000017625 1000017627

Γνωρίζω τον εαυτό μου μέσα από το όνομά μου!

Ελπίδα Μαρία Κεφάλα

 

Στο πλαίσιο της θεματικής «Ο Εαυτός μου», τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν την ταυτότητά τους, να αναγνωρίσουν τη μοναδικότητά τους και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους μέσα από δημιουργικές και ψυχοκινητικές δραστηριότητες

Αρχικά, ήρθαν σε επαφή με το όνομά τους, τα οποία ήταν καταγραμμένα σε καρτέλες.

Στη συνέχεια, αποφάσισαν να φτιάξουν μια ομαδική κατασκευή, την ομάδα με τα ονόματά τους!.

20250915 121528

Τα παιδιά ζωγράφισαν πάνω στην καρτέλα κάτι αγαπημένο!

20250915 095158 20250915 095213 20250915 095228

 

Σε ενα δεύτερο επίπεδο, όποια παιδιά μπορούσαν, έγραψαν το όνομά τους αντιγράφοντάς το από
πρότυπο πάνω σε χάρτινα φύλλα. Έτσι, έγινε μια αρχική ανίχνευση των ικανοτήτων
γραφής τους. Όλοι μαζί ζωγράφισαν με πινέλο τα κλαδιά και τον κορμό ενός δέντρου
και στη συνέχεια κόλλησαν πάνω στα κλαδιά τα φύλλα με τα ονόματά τους.
Με αυτόν τον τρόπο κατασκεύασαν το «Δέντρο της παρέας μας».

20250918 124031

Ακολούθησε η γνωριμία με τον Εμμανουήλ Μπακακούλη

Ακούσαμε μια διασκεδαστική και τρυφερή διασκευή της Μαριανίνας Κριεζή.

«Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης»

https://www.youtube.com/watch?v=Jh_eYlIiarM

Μέσα από τη χιουμοριστική ιστορία του μικρού βάτραχου Εμμανουήλ, τα παιδιά εξερεύνησαν την έννοια του ονόματος, αναγνώρισαν τη μοναδικότητά τους και δημιούργησαν όμορφες εργασίες με επίκεντρο τον εαυτό τους. Συζητήσαμε για τα ονόματά μας: από πού προέρχονται, ποιος μας τα έδωσε και πώς αισθανόμαστε όταν τα ακούμε.

Η αφήγηση βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι κάθε όνομα, όσο μικρό ή μεγάλο κι αν είναι, φέρει μια ταυτότητα. Όπως και ο βάτραχος Εμμανουήλ, έτσι κι εκείνα μπορούν να νιώθουν περήφανα για τον εαυτό τους!

Με παιγνιώδη και ευαίσθητο τρόπο, η ιστορία του μικρού βάτραχου μας επέτρεψε να προσεγγίσουμε έννοιες όπως ο εαυτός, η ταυτότητα και η μοναδικότητα κάθε παιδιού μέσα στην ομάδα.

Σε ανοιχτά φύλλα εργασίας τα παιδιά εξασκήθηκαν στη γραφή του ονόματός τους.

20250924 122906 20250924 122921

Στη συνέχεια, τα παιδιά ανακαλύψαν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους. Έπειτα εντόπισαν τα παιδιά λέξεις που ξεκινούν από αυτό το  του γράμμα, και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού, τις κατέγραψαν.

Τα παιδά ανακάλυψαν τα γράμματα του ονόματός τους μέσα από διάφορες  δραστηριότητες: 

  • Ταξινομήσαμε τα γράμματα του ονόματός μας στη σωστή σειρά.

  • Παίξαμε με καρτέλες και γράμματα για να εξασκήσουμε την αναγνώριση των γραμμάτων.

  • Μετρήσαμε τα γράμματα του ονόματός μας.

  • Συγκρίναμε τα ονόματα μεταξύ τους, ανακαλύπτοντας ποια είναι πιο μικρά και ποια μεγαλύτερα.

20250923 110905 20250923 111626 20250924 092807 20250924 093154 20250924 094941 20250924 095655

Οι ψυχοκινητικές δραστηριότητες έδωσαν τη δυνατότητα στα παιδιά να κινηθούν και να συνεργαστούν: σηκωθήκαμε πλάτη με πλάτη, πηδήξαμε όσο πιο μακριά μπορούσαμε, σηκώσαμε στον αέρα ένα ντέφι με τα πόδια μας, ακούσαμε δυνατούς και απαλούς ήχους και κυλήσαμε μπαλάκια χρησιμοποιώντας μόνο τη μύτη μας.

Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν το πρόσωπό τους με μαρκαδόρους πάνω σε πλαστικά διαφανή καπάκια. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε ανά δύο, ώστε ένα παιδί να ζωγραφίζει ενώ το άλλο κρατούσε το καπάκι, ενισχύοντας τη συνεργασία και τον συντονισμό. Το πιο αγαπημένο μέρος της όλης εμπειρίας για τα παιδιά ήταν αυτή η δραστηριότητα με τα καπάκια, καθώς τους επέτρεψε να βλέπουν τη δική τους εικόνα και ταυτόχρονα να συνεργάζονται με φίλους τους.

20250925 091832 20250925 09221620250925 101750

Δεν παρέλειψαν να ζωγραφίσουν και την κυρία……

20250925 103535

΄Έπειτα κάθε παιδί δημιούργησε ατομικά ένα ομοίωμά του από πλαστελίνη, εκφράζοντας τη μοναδικότητά του.

Τέλος, κατασκευάσαμε μια συγκεντρωτική ομαδική κατασκευή που αναδεικνύει τον εαυτό μας και την ταυτότητά μας, ολοκληρώνοντας τη θεματική με έναν δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο.

20250926 121220 20250926 121319