Εργαστήριο Δεξιοτήτων Ζω καλύτερα -Ευ ζην
Εργαστήριο Δεξιοτήτων Ζω καλύτερα -Ευ ζην
Υποενότητα: ( Υγεία : Ασφάλεια στον δρόμο)
Θέμα Εργαστηρίων: “Τον Κ.Ο.Κ τον αγαπώ . Με ασφάλεια
κυκλοφορώ”.
Βασιλική Παπαθανασοπούλου
1 Ο Εργαστήριο: “Πως ερχόμαστε το πρωί στο σχολείο”
Στόχοι :- Na ανιχνεύσουμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών,
σχετικά με το υπό διαπραγμάτευση θέμα του εργαστηρίου μας.
-Να αναφέρουν τα νήπια μέσα από ¨καταιγισμό ιδεών¨ τις
ανάγκες τους σχετικά με το τί θα ήθελαν να μάθουν και με ποιον
τρόπο θα επεξεργαστούμε το συγκεκριμένο εργαστήριο
δεξιοτήτων.
– Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω της ζωγραφικής .
– Να αποτυπώσουν ομαδικά σε μια αφίσα τον τρόπο που έρχονται
το πρωί στο Νηπιαγωγείο και να εκφράσουν τα συμπεράσματά
τους .
Δεξιότητες :Κριτική σκέψη , επικοινωνία, έκφραση, συνεργασία .
Δραστηριότητες:-Η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά μια
ιστορία μέσω της μασκότ της τάξης μας . Στη συνέχεια, προκύπτει
η ανάγκη να αναφερθούν και τα ίδια στον τρόπο που έρχονται το
πρωί στο Νηπιαγωγείο και να ¨καταγράψουν¨ ομαδικά σε αφίσα
αυτά που ανέφεραν στην ολομέλεια της τάξης . Κάνουν τις
καταμετρήσεις τους και εξάγουν τα συμπεράσματά τους. Τα
περισσότερα παιδιά έρχονται και αποχωρούν από το σχολείο, όχι
με κάποιο μεταφορικό μέσο αλλά περπατώντας και διασχίζοντας
τους δρόμους μαζί με τους γονείς τους.
– Η νηπιαγωγός προκειμένου να ανιχνεύσει τις πρότερες
γνώσεις των παιδιών σχετικά με το υπό διαπραγμάτευση
θέμα, εισάγει τον διάλογο μέσα από ερωτοαποκρίσεις .(π.χ.
τα παιδιά που έρχονται στο σχολείο με το αυτοκίνητο ή το
μηχανάκι των γονέων τους φορούν ζώνη ή κράνος
αντίστοιχα , τι παρατηρούν στους δρόμους , με ποιον τρόπο
κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα χωρίς να υπάρχει ατύχημα , οι
πεζοί τί πρέπει να προσέχουν, ρυθμίζει κάποιος την
κυκλοφορία κοκ.)
– Ζωγραφίζουν ελεύθερα τον τρόπο που έρχονται το πρωί στο
σχολείο.
– Τα νήπια εκφράζουν, μέσω ¨καταιγισμό ιδεών¨, τί θα ήθελαν
να μάθουν σχετικά με το υπό διαπραγμάτευση εργαστήριό
μας και με ποιον τρόπο να το επεξεργαστούμε. Οι απόψεις
τους καταγράφονται σε ένα μεγάλο χαρτόνι.
– Ακολουθεί ένα παιχνίδι, όπου τα παιδιά κρατώντας πράσινες
και κόκκινες κάρτες εκφράζουν τις γνώσεις τους και εάν
θεωρούν κάτι σωστό ή λάθος.
2 Ο Εργαστήριο: “Καλώς τον κ. Κ.Ο.Κ “
Στόχοι :-Να εκφραστούν μέσω του προφορικού λόγου , έπειτα από
την αφήγηση ενός παραμυθιού και να εξάγουν τα συμπεράσματά
τους .
-Να εκφραστούν μέσω των εικαστικών ,της κίνησης και της
μουσικής .
-Να προβληματιστούν σχετικά με τη σωστή και λάθος οδική
συμπεριφορά.
-Να συνεργαστούν για ένα ομαδικό αποτέλεσμα.
Δεξιότητες : Δημιουργική έκφραση , επικοινωνία, συνεργασία,
κοινωνικές δεξιότητες.
Δραστηριότητες:-Η νηπιαγωγός αφηγείται το παραμύθι: “Καλώς
τον κ. Κ.Ο.Κ”. Τα παιδιά αναδιηγούνται το παραμύθι με την
βοήθεια των εικόνων και καταλήγουν σε κάποια συμπεράσματα
σχετικά με την σωστή οδική συμπεριφορά .
-Αποτυπώνουν στο χαρτί εικαστικά τις εντυπώσεις τους τις
σχετικές με το συγκεκριμένο παραμύθι.
-Τα νήπια παρατηρούν εικόνες σχετικές με σωστή και λάθος
οδική συμπεριφορά, τις περιγράφουν και τις τοποθετούν στην
κατάλληλη στήλη επάνω στη μοκέτα .
– Κατασκευάζουν πινακίδες και φανάρια , γνωρίζουν τον
ΣΤΑΜΑΤΗ και τον ΓΡΗΓΟΡΗ και αυτόν που ρυθμίζει την
κυκλοφορία στους δρόμους (τροχονόμο).
-Η νηπιαγωγός εισάγει τα παιδιά σε γλωσσικά παιχνίδια .Τους
αναφέρει 2 λέξεις κάθε φορά και τους ζητάει να τις ¨ενώσουν΄,
προκειμένου να δημιουργηθεί από αυτές μια μόνο λέξη (σύνθετη).
Στη συνέχεια εργάζονται ομαδικά και με τη βοήθειά της
νηπιαγωγού γράφουν τις λέξεις σε ένα χαρτόνι π.χ
¨αυτοκινητόδρομος¨ και την αποτυπώνουν και μέσω της
ζωγραφικής, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο μια αφίσα με
σύνθετες λέξεις .
-Παίζουν κινητικά παιχνίδια . Περνούν τη διάβαση πεζών
ανάλογα με το εάν το παιδί που είναι το φανάρι δείχνει τον
ΣΤΑΜΑΤΗ ή τον ΓΡΗΓΟΡΗ και γίνονται αυτοκινητάκια που
κινούνται στον δρόμο , ‘’υπακούοντας ‘’ κάθε φορά στο φανάρι.
-Χρησιμοποιώντας τα αυτοκινητάκια της τάξης μας ,άλλοτε
τοποθετώντας μια σχετική μοκέτα και άλλοτε με τη χρήση του
οικοδομικού υλικού, συνεργάζονται και αξιοποιούν τα όσα έμαθαν
στο συγκεκριμένο εργαστήριο.
-Μαθαίνουν τραγούδια σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή.
3 Ο Εργαστήριο: “Τον Κ.Ο.Κ μαθαίνω εγώ και με ασφάλεια
κυκλοφορώ”.
Στόχοι :-Να γνωρίσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ποια
από αυτά δηλώνουν κίνδυνο, απαγόρευση ή κάποια πληροφορία .
-Να τα ομαδοποιήσουν ανάλογα με το σχήμα τους .
-Να συνεργαστούν για την επίτευξη ενός ομαδικού αποτελέσματος
Δεξιότητες : Συνεργασία , επικοινωνία, προβληματισμός,
Δραστηριότητες:-Η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα νήπια τα σήματα
οδικής κυκλοφορίας και μαζί προσπαθούν παρατηρώντας τα να
υποθέσουν τί μπορεί να σημαίνει το καθένα. Έπειτα από συζήτηση
καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι κάποια δηλώνουν κίνδυνο ,άλλα
απαγόρευση και κάποια άλλα μας δίνουν πληροφορίες .Στη
συνέχεια τίθεται ο προβληματισμός τί θα γινόταν εάν κάποιος δεν
τηρεί τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και τα παιδιά εκφράζουν
τις απόψεις τους.
-Παρουσιάζεται στα παιδιά ένα κουτί . Τα ίδια κάνουν υποθέσεις
για το τί θα μπορούσε να κρύβεται μέσα σε αυτό. Ανοίγοντας το
κουτί διαπιστώνουν ότι υπάρχουν πολλά σήματα κυκλοφορίας τα
οποία καλούνται να τα ομαδοποιήσουν ανάλογα με το σχήμα τους.
-Τα νήπια χωρίζονται σε 2 ομάδες και η κάθε μια αναλαμβάνει
μια αποστολή. Άλλοι χρωματίζουν με τα κατάλληλα χρώματα
κάποια από τα σήματα και άλλοι αναλαμβάνουν να γράψουν τί
δηλώνει το καθένα από αυτά, αφού προηγουμένως τα κολλήσουν
σε ένα χαρτόνι.
4 Ο Εργαστήριο: “Εκφράζομαι και αλλιώς ….”
Στόχοι :– Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω του κουκλοθεάτρου
και των εικαστικών.
-Να γνωρίσουν πως παίζεται το ντόμινο χρησιμοποιώντας εικόνες
με σήματα οδικής κυκλοφορίας.
-Να συνεργαστούν για ένα κοινό αποτέλεσμα .
Δεξιότητες :Συνεργασία , επικοινωνία , δημιουργική έκφραση.
Δραστηριότητες:-Τα νήπια χρησιμοποιώντας τις πινακίδες που
έφτιαξαν σε προηγούμενο εργαστήριο, δημιουργούν μόνα τους ένα
αυτοσχέδιο σενάριο και παίζουν ¨κουκλοθέατρο¨. Συνεργάζονται
και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό.
-Δημιουργούν μια κατασκευή με αυτοκινητόδρομο, αυτοκίνητο και
φανάρι και χρωματίζουν τον ΓΡΗΓΟΡΗ με πράσινο χρώμα,
προκειμένου να ¨περάσει ¨το αυτοκίνητο.
-Συνεργάζονται, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα ντόμινο με
σήματα οδικής κυκλοφορίας .
5 Ο Εργαστήριο: “Δημιουργώ μακέτα κυκλοφοριακής αγωγής”.
Στόχοι :-Να εκφραστούν δημιουργικά μέσω των εικαστικών.
– Να συνεργαστούν για ένα ομαδικό αποτέλεσμα .
– Να αξιοποιήσουν κατάλληλα τα όσα έμαθαν στα προηγούμενα
εργαστήρια .
Δεξιότητες: Δημιουργική έκφραση , επικοινωνία, συνεργασία.
Δραστηριότητες:-Παρουσιάζεται στα νήπια η ιδέα να
δημιουργήσουν ομαδικά μια μακέτα κυκλοφοριακής αγωγής ,
αξιοποιώντας τα όσα έμαθαν στα προηγούμενα εργαστήρια
.Χωρίζονται σε ομάδες .Κάποια νήπια κόβουν και κολλούν τις
βάσεις για τα δεντράκια και το σπιτάκι , κάποια άλλα ζωγραφίζουν,
κόβουν και κολλούν τα δικά τους σπιτάκια , διαγράφουν τη
διάβαση πεζών με άσπρη τέμπερα , καθώς επίσης και τη
διαχωριστική γραμμή στους δρόμους , ενώ άλλα παιδιά επιλέγουν
τις πινακίδες που θα χρειαστούν και με πλαστελίνη και
γλωσσοπίεστρα τις τοποθετούν στην κατάλληλη θέση.
6 Ο Εργαστήριο: “Ο beebot είμαι εγώ και με ασφάλεια
κυκλοφορώ”
Στόχοι :-Να εισαχθούν στην έννοια του προγραμματισμού μέσω
ενός εκπαιδευτικού ρομπότ .
Δεξιότητες: Συνεργασία , επικοινωνία , προγραμματισμός.
Δραστηριότητες: Η νηπιαγωγός τοποθετεί στη μοκέτα μια
επιδαπέδια μακέτα και με αυτόν τον τρόπο εισάγει τα παιδιά στην
έννοια του προγραμματισμού. Τα παιδιά προγραμματίζουν
κατάλληλα το εκπαιδευτικό ρομπότ, ούτως ώστε να φτάσει στο
σήμα οδικής κυκλοφορίας που κάθε φορά τους υποδεικνύεται.
Μετρούν τα τετράγωνα της μακέτας και προγραμματίζουν το
beebot ‘’ πατώντας’’ τόσες φορές το ανάλογο πλήκτρο.











































