Τα Δικαιώματα του Παιδιού

Στις 20 Νοεμβρίου του 1989
η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ψήφισε ομόφωνα
τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού
κι εμείς – που το θέμα μας αφορά άμεσα –
γιορτάζουμε πάντα αυτή τη μέρα και φροντίζουμε να ενημερωθούμε
για τα δικαιώματά μας!!!

Μέσα από μία σειρά ιστοριών μάθαμε με διασκεδαστικό τρόπο
για τα δικαιώματά μας…

…φτιάξαμε τις ατομικές μας εργασίες…

…και φυσικά συνεργαστήκαμε για να φτιάξουμε την ομαδική μας αφίσα!!!

Με αφορμή τα βιβλία “Ξένοι στο Αιγαίο” και ¨Το Σανταλάκι”
είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και για εκείνες τις ομάδες παιδιών
που στερούνται των δικαιωμάτων τους!
Μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τις δυσκολίες των προσφύγων
αλλά και για την διαφορετικότητα…

και φτιάξαμε τα καραβάκια μας
με την ευχή όλα τα παιδιά να γίνονται αποδέκτες των ίδιων δικαιωμάτων!

Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού

Στις 20 Νοεμβρίου κάθε χρόνο γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού
με αφορμή την επέτειο υιοθέτησης της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού
από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989.
Έτσι κι εμείς ξεκινήσαμε να μάθουμε για τα δικαιώματά μας
με την βοήθεια της σειράς βιβλίων “Τα δικαιώματα του Παιδιού” (Αλίξ Καμπρέρα).

Δέκα διασκεδαστικές ιστορίες
που εξηγούν με ενδιαφέροντα τρόπο τις δέκα αρχές της διακήρυξης
των δικαιωμάτων του παιδιού.

Κάθε μέρα ψηφίζαμε την ιστορία που θέλουμε να διαβάσουμε…

…και αφού διασκεδάζαμε με θεατρικά και μουσικά παιχνίδια
που σχετίζονταν με την εκάστοτε ιστορία…

καταγράφαμε στον πίνακά μας
μία μία τις Αρχές της Διακήρυξης.

Φτιάξαμε σημαιάκια με τα δικαιώματά μας…

…και ζωγραφιές για να στολίσουμε την τάξη μας!

Ενώ στο τέλος όλοι μαζί συνεργαστήκαμε για να φτιάξουμε την δική μας αφίσα…
Γιατί από το puzzle των δικαιωμάτων του κάθε παιδιού
δεν πρέπει ποτέ να λείπει κανένα κομμάτι!

Η Επέτειος του Πολυτεχνείου

Έφτασε η ημέρα της γιορτής μας
για να τιμήσουμε την Επέτειο του Πολυτεχνείου
και να θυμηθούμε για μια ακόμη φορά τις αξίες και τη σπουδαιότητα
της Δημοκρατίας.
Αφού όλοι μαζί θυμηθήκαμε για ακόμη μια φορά τα γεγονότα του Πολυτεχνείου
και τραγουδήσαμε σχετικά τραγούδια…

…αποφασίσαμε να διαβάσουμε μία ακόμη ιστορία (“Τα βραχιόλια των πουλιών”, Καμαράτου – Γιαλλούση)
και να την δραματοποιήσουμε.
Στην χώρα των πουλιών, οι κάτοικοι δεν ήταν ευχαριστημένοι,
γιατί δεν υπήρχαν κανόνες και κάθε πουλί έκανε ότι ήθελε εις βάρος των υπολοίπων.

Κάποια πουλιά έκαναν θόρυβο μέσα στην νύχτα…

…άλλα έτρωγαν όλο το φαγητό, χωρίς να μοιράζονται…

και κάποιο πονηρό πουλί περίμενε να αδειάσει η φωλιά κάποιου άλλου
για να πάει να μείνει εκεί.

Αυτά συζητούσαν τα πουλιά σε μια συνάντηση για τσάι…

…μέχρι που ένα εξ αυτών είχε μια ιδέα.
Να δέσει στα πόδια των πουλιών βραχιόλια και πλέον να μην μπορούν να πετάξουν.
Έτσι κι έγινε…

…και την άλλη μέρα το πρωί κανένα πουλί δεν μπορούσε πλέον να πετάξει.
Ο νέος δικτάτορας τους ανακοίνωσε ότι εκείνος έχει την εξουσία…

και απαιτεί όλα τα φαγητά,
καθώς και να του φτιάξουν ένα ανάκτορο για να μένει.

Και όλα τα πουλιά μην μπορώντας πλέον να πετάξουν,
υπάκουσαν στις εντολές του…

…ενώ οι συνεργάτες του κάθε βράδυ του έδιναν αναφορά.
Σύντομα τα πουλιά δεν άντεχαν άλλο
και μυστικά αποφάσισαν να εξεγερθούν.

Έκλεψαν τα κλειδιά από τον δικτάτορα
και ελευθερώθηκαν.

Και στο τέλος αποφάσισαν ότι η Δημοκρατία είναι η καλύτερη επιλογή,
ακολουθώντας όμως πάντα τους συμφωνημένους κανόνες για μια ομαλή συμβίωση!

Και έζησαν αυτά καλά κι εμείς καλύτερα!
Τελειώσαμε λοιπόν την γιορτή μας παίρνοντας μαζί μας την ατομική μας κατασκευή.

Και του χρόνου!!!

Δραστηριότητες για την 17η Νοεμβρίου

Καθώς η 17η Νοεμβρίου πλησιάζει
έφτασε η στιγμή να μάθουμε κι εμείς
για την επέτειο του Πολυτεχνείου.

Αρχικά μέσα από βιβλία και videos
συλλέξαμε όλες τις πληροφορίες για το τι συνέβη στο Πολυτεχνείο το 1973.
Μάθαμε τι είναι η δικτατορία και η δημοκρατία,
ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές της εποχής εκείνης…


…αναπαραστήσαμε τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου
και φυσικά καταλήξαμε πόσο σημαντική
είναι η δημοκρατία για τη ζωή μας και την καθημερινότητά μας!

Για να τιμήσουμε την δημοκρατία
αποφασίσαμε να διοργανώσουμε τις δικές μας εκλογές…

…και ξεκινήσαμε τον προεκλογικό μας αγώνα!!!

Με χαρά ψηφίσαμε τους καταλληλότερους
ανάμεσα στους υποψήφιους συμμαθητές μας
και φτιάξαμε το προεδρείο της τάξης μας!!!

Χρησιμοποιώντας παλιές εφημερίδες
φτιάξαμε τα δικά μας Πολυτεχνεία…
 
…και αφήσαμε τα γαρύφαλλά μας
στην πύλη του Πολυτεχνείου
προς τιμήν των φοιτητών που αγωνίστηκαν τότε για εμάς!

Μιλήσαμε για την σπουδαιότητα της ειρήνης…

…και φτιάξαμε με το αποτύπωμα του χεριού μας
τα δικά μας περιστέρια…

…κατασκευάσαμε το σύμβολο της Ειρήνης
με πολλούς διαφορετικούς τρόπους…

…και τέλος φτιάξαμε την δική μας ατομική κατασκευή!!!

17η Νοεμβρίου

Καθώς η επέτειος του Πολυτεχνείου πλησιάζει
ξεκινήσαμε κι εμείς να μάθουμε τι γιορτάζουμε στις 17 Νοέμβρη,
αλλά και να κατανοήσουμε τις έννοιες της δημοκρατίας και της δικτατορίας.

Διαβάζοντας τις ιστορίες “Στο Δάσος” της Ζαραμπούκα και “Η κυρά Δημοκρατία” της Αρμενιάκου
κατανοήσαμε τι σημαίνει να επιλέγεις δημοκρατικά τον αρχηγό σου,
αλλά και πόσες άσχημες συνέπειες έχει η δικτατορία.


Και αφού αντιστοιχίσαμε τις συμπεριφορές στη Δημοκρατία και τη Δικτατορία…

…ξεκινήσαμε να μάθουμε τι έγινε το 1973 στο Πολυτεχνείο.
Διαβάσαμε το βιβλίο “Η εξέγερση του Πολυτεχνείου” του Μανδηλαρά

παρατηρήσαμε εικόνες και videos της εποχής…

…και στολίσαμε την τάξη μας με δικές μας κατασκευές.
 
Για να κατανοήσουμε καλύτερα την δημοκρατία αποφασίσαμε να κάνουμε τις δικές μας εκλογές.
Πραγματοποιήσαμε τους προεκλογικούς μας λόγους,
φτιάξαμε τις αφίσες των υποψηφίων…

…και την ημέρα των εκλογών ψηφίσαμε αυτούς,
που πιστεύαμε ότι μπορούν να υλοποιήσουν τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις.

Μετά την καταμέτρηση των ψήφων…

…σας παρουσιάζουμε τον Πρόεδρο και τους συνεργάτες του.

Στην συνέχεια μιλήσαμε για το Δ της Δημοκρατίας
και βρήκαμε λέξεις από το γράμμα αυτό…

…ενώ μετρήσαμε αντικείμενα σχετικά με το Πολυτεχνείο.

Φτιάξαμε ομαδικά το δέντρο της Δημοκρατίας και της Δικτατορίας…


και τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε την ατομική μας κατασκευή
με το σύνθημα των φοιτητών
για να την πάρουμε μαζί την ημέρα της γιορτής.


Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στις 8 Νοεμβρίου, την ημέρα που γιορτάζουν οι Ταξιάρχες,
γιορτάζει η Πολεμική μας Αεροπορία
και με αυτή την αφορμή ξεκινήσαμε να μάθουμε τον μύθο
του Δαίδαλου και του Ίκαρου.

Αφού παίξαμε με τον μύθο…

…και παίξαμε φτιάχνοντας με κερί και πούπουλα
τα δικά μας φτερά!

Για να τιμήσουμε την αεροπορία μας…

…αποφασίσαμε να φτιάξουμε πολεμικά αεροπλάνα…
 
…και ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς!

Τα εντοπίσαμε μέσα στην τάξη…

και τα χωρίσαμε σε ομάδες της στεριάς, του αέρα και του νερού.


Μάθαμε να τα γράφουμε…

…με κεφαλαία και με μικρά γράμματα
και μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας μέσα σε αυτά!

Παρατηρήσαμε μέσα από εικόνες την εξέλιξη των μέσων αυτών με το πέρασμα του χρόνου…

και εντοπίσαμε τα μειονεκτήματα και τα προτερήματα
την εξέλιξης αυτής!

Τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε τη δική μας αφίσα
με όλα τα Μέσα Μεταφοράς.

Η Γιορτή των Ταξιαρχών

Κάθε χρόνο στις 8 Νοεμβρίου
η Εκκλησία μας γιορτάζει τη σύναξη των Αρχαγγέλων Γαβριήλ και Μιχαήλ
και μαζί τους γιορτάζει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Για τον λόγο αυτό και εμείς σήμερα
αφού μιλήσαμε για τους Αρχαγγέλους και τους Αγγέλους…

…αποφασίσαμε να φτιάξουμε την δική μας κατασκευή
για να τιμήσουμε την σημερινή γιορτή!


Και του χρόνου με υγεία!

Ένα σποράκι μια φορά…

Τα φυτά και ο τρόπος που μεγαλώνουν
πάντα προκαλεί το ενδιαφέρον μας
και έτσι κι εμείς αποφασίσαμε να μάθουμε και φέτος
περισσότερα για αυτά.

Από το βιβλίο “Το σποράκι ταξιδεύει…”
μάθαμε πολλά για το ταξίδι του κάθε σπόρου…

…και σιγά σιγά συλλέξαμε όλες τις πληροφορίες
για το πώς μεγαλώνει ένα φυτό!

Παρατηρώντας παλιές και σύγχρονες εικόνες…

…ενημερωθήκαμε για την δουλειά και τη ζωή του γεωργού
και ανακαλύψαμε πώς η τεχνολογία και τα νέα μηχανήματα
άλλαξαν την καθημερινότητά του.

Μιλήσαμε για το όργωμα
και μεταμορφωθήκαμε σε γεωργούς
μέσα στα προσωπικά μας τρακτέρ…

…και αφού μάθαμε για την δύσκολη δουλειά του σκιάχτρου…

…φτιάξαμε τα δικά μας σκιάχτρα
και φυτέψαμε δίπλα τους τα σποράκια μας!
(που σύντομα είχαμε την χαρά να τα δούμε να μεταμορφώνονται
σε όμορφα φυτά!)

Με αφορμή κάποιους επισκέπτες στην αυλή του σχολείου μας
είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για την σημασία των φυτών,
τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τους υπόλοιπους οργανισμούς…

…και ολοκληρώσαμε τις δράσεις μας
κατασκευάζοντας καλαμπόκια…

…και στολίζοντας με αυτά
την ομαδική μας εργασία,
που πλέον κοσμεί την τάξη μας!!!

Μια φορά κι έναν καιρό… ήταν ένα Σποράκι

Ένα περίεργο μήνυμα σήμερα ήρθε στο σχολείο μας.
Πέντε κοτούλες αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο πρόβλημα…
Χρειάζεται να φυτέψουν κάποιους σπόρους σιταριού,
αλλά δεν μπορούν να συμφωνήσουν ποιος είναι ο σωστός τρόπος…

Έτσι κι εμείς αποφασίσαμε να τις βοηθήσουμε και ξεκινήσαμε τα πειράματα.
 
Αφού κατασκευάσαμε τις κοτούλες…


σημειώσαμε τους ισχυρισμούς της κάθε μίας…

και ξεκινήσαμε να φυτεύουμε τους σπόρους.

Στην συνέχεια τοποθετήσαμε τα ποτηράκια,
εκεί που μας υπέδειξαν οι κοτούλες.

Ένα στο κρύο και ένα στο σκοτάδι,

ένα χωρίς νερό και ένα χωρίς αέρα…

…και το τελευταίο στο περβάζι του παραθύρου,
όπου το ποτίζαμε καθημερινά και φροντίζαμε να έχει ήλιο.
Και περιμένοντας να δούμε ποια κοτούλα είχε δίκιο,
αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα για τους σπόρους και το φύτεμα.


Μεταμορφωθήκαμε σε σπόρους
και με την κατάλληλη μουσική μεγαλώσαμε σε ωραία λουλούδια…

…μεταμφιεστήκαμε σε σκιάχτρα
για να τρομάξουμε τα πουλιά και να μην μας φάνε τους σπόρους…

καταγράψαμε τι ξέρουμε…

…και μάθαμε την ονομασία κάθε μέρους του λουλουδιού.

Διαβάσαμε την ιστορία της φωτοσύνθεσης
και πειραματιστήκαμε με λουλούδια και χρώματα…


Και αφού αποτύχαμε την πρώτη φορά,
τα λάθη μας μας έκαναν εξυπνότερους…

και στην δεύτερη απόπειρά μας χρωματίσαμε τα άσπρα – αρχικά – λουλούδια μας!

Διαβάσαμε την ιστορία “Ο Τζακ και η φασολιά”
και την δραματοποιήσαμε…

και αποφασίσαμε να φυτέψουμε και εμείς τα μαγικά μας φασόλια
και να φτάσουμε στο κάστρο του γίγαντα!

Μάθαμε για τον κύκλο ζωής ενός μήλου…


και φτιάξαμε τα ατομικά μας μήλα…

αλλά και ένα διασκεδαστικό παιχνίδι λεπτής κινητικότητας.


Παίξαμε με σπόρους καλαμποκιού


και στολίσαμε την τάξη μας με τις κατασκευές μας.

Εμπνευστήκαμε από τους πίνακες του Ολλανδού ζωγράφου Βίνσεντ βαν Γκογκ με τα ηλιοτρόπια…

και φτιάξαμε την δική μας έκθεση ζωγραφικής με το ίδιο θέμα.

Και φυσικά ενθουσιαστήκαμε πολύ
σαν είδαμε τους σπόρους μας να μεγαλώνουν.

Πλέον ξέραμε πώς να βοηθήσουμε τις κοτούλες…
Μάθαμε πώς κάθε σπόρος χρειάζεται νερό, αέρα και ήλιο
και πολύ αγάπη για να μεταμορφωθεί σε ένα υπέροχο φυτό!!!

Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης

Κάθε χρόνο στις 31 Οκτωβρίου γιορτάζουμε
την Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης
κι έτσι κι εμείς αυτή τη μέρα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε
με τα χρήματα και την αποταμίευση.

Αφού μιλήσαμε για την αξία των χρημάτων
και παρατηρήσαμε χαρτονομίσματα και νομίσματα δικά μας
και ξένων χωρών
αναφερθήκαμε στους λόγους για τους οποίους αποταμιεύουμε
αλλά και σε όλα εκείνα τα πράγματα
που μπορούμε να έχουμε  χωρίς να ξοδέψουμε λεφτά,
όπως τη φιλία, την αγάπη, την οικογένεια κ.ο.κ.

Με κέφι και υπομονή
φτιάξαμε τους δικούς μας κουμπαράδες…

…για να ξεκινήσουμε τη δική μας αποταμίευση!


Ο μύθος του Αισώπου “Ο Μέρμηγκας και ο Τζίτζικας”
κέντρισε το ενδιαφέρον μας
και για αυτό φανταστήκαμε εναλλακτικές μορφές της ιστορίας,
μιλήσαμε για τις παροιμίες που σχετίζονται με την αποταμίευση…

…και τέλος παίξαμε την δική μας αυτοσχέδια παράσταση.