Το έργο μας στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό της ESA

Η ESA (European Space Agency) κάλεσε τα σχολεία της Ευρώπης (της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) να συμμετάσχουν σε έναν ευρωπαϊκό διαγωνισμό.42_digital_logo_dark_blue_sign_A Το κάθε σχολείο έπρεπε να πραγματοποιήσει 2 αποστολές και να γράψει δύο προγράμματα τα οποία θα τρέξουν στο σύστημα Astro Pi (μικρός υπολογιστής) που βρίσκεται στον διαστημικό σταθμό.

Το πρόγραμμα θα εκτελείται σε ένα υπολογιστή τσέπης (raspberry pi).Raspberry_PiΣτον υπολογιστή αυτόν έχει προσαρμοστεί μία ήλεκτρονική πλακέτα (που ονομάζεται SenseHat) η οποία διαθέτει αισθητήρες θερμοκρασίας, υγρασίας, βαρομετρικής πίεσης, επιτάχυνσης, γυροσκόπιο και μαγνητόμετρο. Διαθέτει επίσης μία οθόνη led 8 x 8 pixels στην οποία μπορούν να εμφανιστούν μηνύματα ή εικόνες με διάσταση 8×8 pixels. Στην πλακέτα αυτή υπάρχει και ένα joystick.

(Στο διαγωνισμό μας επέτρεπαν να χρησιμοποιήσουμε μόνο τους αισθητήρες και την οθόνη).

Sensehat

To raspberry pi μαζί με το SenseHat, τοποθετημένα μέσα σε μια ειδική θήκη κατάλληλη για το περιβάλλον του διαστήματος, ονομάζεται Astro Pi.

astro pi

Στην πρώτη αποστολή το κάθε σχολείο έπρεπε να φτιάξει ένα πρόγραμμα που θα καταλαβαίνει την παρουσία του αστροναύτη στον διαστημικό σταθμό. Για να καταλάβουμε αν μπήκε κάποιος αστροναύτης μέσα στο διαστημικό σταθμό, στο χώρο που είναι τοποθετημένο το Astro Pi, έχουμε χρησιμοποιήσει τον αισθητήρα υγρασίας. Αρχικά το πρόγραμμά μας παίρνει μερικές μετρήσεις υγρασίας για να βρούμε την βασική τιμή της υγρασίας χωρίς την παρουσία κάποιου αστροναύτη. Στη συνέχεια μετράμε την υγρασία σε τακτά χρονικά διαστήματα. Αν παρατηρήσουμε την αύξηση της υγρασίας τότε καταλαβαίνουμε ότι ο αστροναύτης έχει μπει στο χώρο. Όλα τα στοιχεία και οι μετρήσεις καταγράφονται σε ένα αρχείο. Αυτό το πρόγραμμα θα τρέξει στο Astro Pi του διαστημικού σταθμού για 3 ώρες και τα αποτελέσματα που θα έχουν καταγραφεί στο αρχείο θα μας τα παραδώσουν να τα μελετήσουμε.

Στην δεύτερη αποστολή έπρεπε να φτιάξουμε εμείς ένα δικό μας έργο. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα με το οποίο θα μελετήσουμε το μαγνητικό πεδίο της γης σε όλα τα σημεία από τα οποία περνάει ο διαστημικός σταθμός. Καθώς ο διαστημικός σταθμός γυρνάει γύρω από τη γη το μαγνητικό πεδίο αλλάζει. Με το πρόγραμμά μας καταγράφουμε σε ένα αρχείο το μαγνητικό πεδίο της γης για να το μελετήσουμε αργότερα (όταν θα πάρουμε τα αποτελέσματα). Μέσα από τις μετρήσεις του αρχείου και με βάση τη θέση του διαστημικού σταθμού θα πάρουμε πληροφορίες για το πού είναι πιο πυκνό και πού πιο αραιό το μαγνητικό πεδίο της γης. Επίσης μέσα από τις μετρήσεις του μαγνητικού πεδίου καταγράφουμε και πόσους κύκλους έκανε ο διαστημικός σταθμός γύρω από τη γη και τον χρόνο που χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί ένας κύκλος.

Η ομάδα του σχολείου μας με όνομα Astro Travellers δούλεψε με ζήλο και κατάφερε να προκριθεί στο διαγωνισμό. Ανάμεσα σε 185 συμμετοχές προκρίθηκαν 45 σχολεία από όλη την Ευρώπη, πέντε από τα οποία είναι από την Ελλάδα!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *