ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025
- ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
“Οι ντεντέκτιβς ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό”
- ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
“Οι μικροί εξερευνητές” ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
Η κλιματική αλλαγή είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της εποχής μας, και είναι σημαντικό να αρχίσουμε να ενημερώνουμε και να ευαισθητοποιούμε τα παιδιά από μικρή ηλικία για τις συνέπειές της. Στο νηπιαγωγείο μας, προσεγγίζουμε το θέμα της κλιματικής αλλαγής με έναν τρόπο που ενθαρρύνει τους μικρούς μαθητές να γίνουν «μικροί πολίτες» με ενεργό ρόλο στην προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από εκπαιδευτικά εργαστήρια και δραστηριότητες, οι μαθητές όχι μόνο αποκτούν γνώσεις αλλά αναλαμβάνουν και δράσεις για την αλλαγή του κόσμου γύρω τους.
Εργαστήριο 1: «Μικροί Εξερευνητές με Μεγάλες Ιδέες»
Στην πρώτη μας ενότητα, τα παιδιά ξεκίνησαν με μια βασική ερώτηση: «Τι είναι η κλιματική αλλαγή και πώς επηρεάζει τον κόσμο μας;» Η συζήτηση αυτή έγινε με απλά και κατανοητά παραδείγματα, χρησιμοποιώντας εικόνες από τον φυσικό κόσμο, όπως τα λειψυδρία, την υπερθέρμανση του πλανήτη και τις ακραίες καιρικές συνθήκες. Μέσα από αυτό το ταξίδι γνώσης, τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι, ακόμη και ως μικροί πολίτες, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Εργαστήριο 2: «Η Δύναμη των Μικρών Δράσεων»
Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στις μικρές, καθημερινές ενέργειες που τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν για να προστατεύσουν το περιβάλλον. Μέσα από διαδραστικά παιχνίδια και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές ανακάλυψαν πώς μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας, να ανακυκλώνουν σωστά και να προσέχουν την κατανάλωση νερού. Για παράδειγμα, δημιουργήσαμε «οικολογικές λίστες» με καθημερινές συνήθειες, όπου τα παιδιά σημείωσαν τι κάνουν κάθε μέρα για να βοηθήσουν το περιβάλλον, όπως το να κλείνουν τα φώτα όταν δεν τα χρειάζονται ή να χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά στις κατασκευές τους.

Κατασκευάσαμε τα καπέλα μας, από χαρτί και φορέσαμε το σήμα της ανακύκλωσης σαν ένα σύμβολο δημιουργικότητας και φροντίδας για τον πλανήτη.
Εργαστήριο 3: «Η Φύση στην Πόλη: Πράσινες Δράσεις για την Κλιματική Αλλαγή»
Σε αυτή την ενότητα, τα παιδιά πήραν το ρόλο του «πολίτη» και εξερεύνησαν πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε τη φύση στις πόλεις μας, συμβάλλοντας στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Μάθαμε για τα «πράσινα πάρκα» και τη σημασία της φύτευσης δέντρων. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, τα παιδιά έμαθαν πως η φύση μπορεί να βοηθήσει να «ψύξει» τις πόλεις και να καθαρίσει τον αέρα.
Εργαστήριο 4: «Μικροί Εξερευνητές: Το Ταξίδι στη Γη και την Κλιματική Αλλαγή»
Η επόμενη δραστηριότητα ενσωματώνει την έννοια της εξερεύνησης. Τα παιδιά, ως «μικροί εξερευνητές», έμαθαν για τους φυσικούς πόρους και τη σημασία τους για την επιβίωση όλων των πλασμάτων στη Γη. Εξετάσαμε τις αλλαγές που συμβαίνουν σε διάφορους βιότοπους όπως τα δάση, οι θάλασσες και οι πολικές περιοχές, και μιλήσαμε για τα ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση. Τα παιδιά δημιούργησαν χάρτες του κόσμου, σημειώνοντας τις περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την κλιματική αλλαγή και προτείνοντας λύσεις για την προστασία των ειδών.
Εργαστήριο 5: «Προστατεύοντας τα Ζώα: Από τους Πολικούς Άρκτους ως τα Ζώα της Πόλης»
Η τελευταία ενότητα εστίασε στην ευαισθητοποίηση των παιδιών για την προστασία των ζώων που κινδυνεύουν από την κλιματική αλλαγή. Με τη βοήθεια βιβλίων, εικόνων και βίντεο, τα παιδιά γνώρισαν τα είδη που επηρεάζονται από την αλλαγή του κλίματος, όπως οι πολικές αρκούδες και οι θαλάσσιες χελώνες. Τα παιδιά συμμετείχαν σε δραστηριότητες για τα ζώα και μιλήσαμε για το τι μπορούμε να κάνουμε για να τα προστατεύσουμε, όπως η διατήρηση των βιοτόπων τους και η αποφυγή της ρύπανσης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις για την κλιματική αλλαγή και τις συνέπειές της. Έμαθαν πως όλοι, ανεξάρτητα από την ηλικία μας, μπορούμε να αναλάβουμε δράση για έναν πιο πράσινο και βιώσιμο πλανήτη. Ενισχύθηκε η συνείδησή τους για την προστασία του περιβάλλοντος και η αντίληψη ότι οι «μικρές» ενέργειες τους έχουν σημαντική αξία.
- ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
“Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα”
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Στο πλαίσιο του προγράμματος μας, στοχεύουμε στην ενίσχυση των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους, να κατανοήσουν και να αποδεχθούν τα συναισθήματα των άλλων, να αποδεχτούν τη μοναδικότητα του καθενός, ενώ παράλληλα μαθαίνουν τη δύναμη της ενσυναίσθησης και της θετικής έκφρασης. Οι δραστηριότητες, στοχεύουν στην ενίσχυση της συναισθηματικής τους νοημοσύνης και την καλλιέργεια θετικών σχέσεων με τους άλλους, μέσω παιχνιδιών και συζητήσεων Ακολουθούν οι δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε με επιτυχία στην τάξη μας:
Εργαστήριο 1:
“Το Καθρέφτισμα των Συναισθημάτων”
Τα παιδιά αναγνωρίζουν και εκφράζουν συναισθήματα μέσω του καθρέφτη και μιμούνται εκφράσεις προσώπου. Η δραστηριότητα ενισχύει την αυτογνωσία και την ικανότητα να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων, ενώ η συζήτηση βοηθά στην κατανόηση της συναισθηματικής ποικιλίας.
“Το Μπαλόνι των Συναισθημάτων”
Τα παιδιά συνδέουν χρώματα με συναισθήματα και περιγράφουν προσωπικές στιγμές. Η δραστηριότητα ενισχύει την ικανότητα έκφρασης και επικοινωνίας των συναισθημάτων τους, ενώ προάγει τη συνεργασία και τη συναισθηματική νοημοσύνη.
Εργαστήριο 2: “Το Σεντούκι των Συναισθημάτων”
Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων μέσω εικόνων και χρωμάτων. Επιλέγοντας κάρτες με εκφράσεις συναισθημάτων και αντιστοιχίζοντας τις με χρωματιστές κορδέλες, ενισχύεται η ενσυναίσθηση και η ικανότητα να αναγνωρίζουν πότε και γιατί οι άλλοι νιώθουν έτσι. Η συζήτηση ενισχύει την κατανόηση των συναισθημάτων και τις στρατηγικές υποστήριξης των άλλων.
Εργαστήριο 3:“Η Καρδιά που Πληγώνεται”
Η δραστηριότητα βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν την επίδραση των λέξεων στα συναισθήματα των άλλων. Με την αναπαράσταση της πληγωμένης καρδιάς, κατανοούν πως οι αρνητικές λέξεις μπορούν να βλάψουν, ενώ τα καλά λόγια έχουν τη δύναμη να θεραπεύσουν. Αυτό ενισχύει την ενσυναίσθηση και τη συναισθηματική τους ευαισθησία.
Εργαστήριο 4:“Το Δέντρο της Διαφορετικότητας”
Με αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά εκφράζουν τη μοναδικότητά τους δημιουργώντας ένα δέντρο όπου κάθε φύλλο είναι το χέρι του καθενός μας στην τάξη. Μέσα από το τύπωμα του καθενός, φαίνεται και έτσι κατανοούν την αξία της διαφορετικότητας και πώς αυτή συνεισφέρει στο να κάνει τον κόσμο πιο όμορφο. Η συζήτηση ενισχύει την αποδοχή των διαφορών και προάγει την ενσυναίσθηση.
Εργαστήριο 5: “Η ομορφιά της Διαφορετικότητας”
Αφού διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Έλμερ και το Ουράνιο τόξο», κατανοήσαμε πως είναι πολύ όμορφο που είμαστε όλοι διαφορετικοί. Τα παιδιά είπαν πως αν όλοι ήμασταν ακριβώς ίδιοι , θα ήμασταν βαρετοί. Όπως τα χρώματα του ουράνιου τόξου συνεργάζονται για να δημιουργήσουν κάτι όμορφο, έτσι και οι διαφορές μας συνθέτουν έναν πιο όμορφο κόσμο. Δημιουργώντας το ουράνιο τόξο με χρώματα, τα παιδιά βιώνουν την αξία της συνεργασίας και της αποδοχής, ενισχύοντας την ιδέα ότι η διαφορετικότητα είναι κάτι που μας κάνει μοναδικούς και ωραίους. Το κάθε χαρτάκι του ουράνιου τόξου, σημαίνει και κάτι, καθώς τα παιδιά ζωγράφισαν κάτι που τους αρέσει στον εαυτό τους, αλλά και κάτι για κάποιον φίλο τους. Και όλα αυτά συνέθεσαν την ομορφιά της διαφορετικότητας.
Εργαστήριο 6: “Η Συνταγή της Φιλίας”
Τα παιδιά ανακαλύπτουν τα συστατικά για μια καλή φιλία μέσα από μια δημιουργική συζήτηση, όπου κατανοούν τις αξίες της αγάπης, εμπιστοσύνης, σεβασμού, χιούμορ και υπομονής. Κάθε παιδί συμμετέχει στην «κατασκευή» της φιλίας, ενισχύοντας τις κοινωνικές τους δεξιότητες και τη σημασία των θετικών σχέσεων.
Εργαστήριο 7:“Τι Μπορούν να Κάνουν τα Χέρια μας;”
Τα παιδιά συνειδητοποιούν τη δύναμη των χεριών τους για να δείξουν αγάπη και φροντίδα, καθώς εξετάζουν τρόπους που τα χέρια μπορούν να εκφράσουν θετικά συναισθήματα, όπως αγκαλιές. Η δραστηριότητα ενισχύει τη θετική χρήση του σώματος για τη δημιουργία υγιών σχέσεων και τη συναισθηματική καλλιέργεια. Τα παιδιά γίνονται μικροί ηθοποιοί και περνούν ένα δυνατό μήνυμα σε όλους μας. «Τα Χέρια Αγαπάνε».
Αυτές οι δραστηριότητες στοχεύουν στο να καλλιεργήσουν στα παιδιά τη συναισθηματική νοημοσύνη, την ενσυναίσθηση και τις δεξιότητες για υγιείς και θετικές κοινωνικές σχέσεις. Μέσα από δημιουργικές και διαδραστικές προσεγγίσεις, τα παιδιά μαθαίνουν τη σημασία της αποδοχής, της συνεργασίας και της θετικής έκφρασης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
4Ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
«Γίνομαι δημιουργός της αυλής του σχολείου μου»
Παιχνίδια
Κυνήγι κρυμμένου αβγού
Στο πλαίσιο της πασχαλινής θεματολογίας, οργανώσαμε στο νηπιαγωγείο ένα διασκεδαστικό και εκπαιδευτικό “Κυνήγι κρυμμένου αβγού” στην αυλή του σχολείου. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, καθεμία με το δικό της χρώμα, και συνεργάστηκαν για να λύσουν γρίφους που τους οδηγούσαν στα κρυμμένα αβγά. Κάθε ομάδα έπρεπε να βρει τέσσερις γρίφους και να συλλέξει αντίστοιχα τέσσερα αβγά για να φτάσει στο ομαδικό έπαθλο. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα ενισχύθηκε η συνεργασία, το ομαδικό πνεύμα και η αλληλεπίδραση των παιδιών, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργήθηκαν δεξιότητες λογικομαθηματικής σκέψης μέσα από τη διαδικασία επίλυσης των γρίφων.
Κατασκευές με φυσικά υλικά (ξύλαράκια, φύλλα της αυλής)
τα παιδιά μετατράπηκαν σε μικρούς μηχανικούς, αξιοποιώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους κοντά στο παγκάκι της αυλής. Χρησιμοποιώντας φυσικά υλικά όπως φύλλα, ξυλαράκια και πετρούλες, προσπάθησαν να κατασκευάσουν γέφυρες, αντικείμενα. Η διαδικασία αυτή τα βοήθησε να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν και να ανακαλύψουν μέσα από την πράξη βασικές αρχές ισορροπίας, αντοχής και κατασκευής, αναπτύσσοντας έτσι τις πρώτες τους γνώσεις γύρω από τη μηχανική.
“Κουτσό με Πράξεις”
Η δραστηριότητα “Κουτσό με Πράξεις” πραγματοποιήθηκε στο ήδη σχεδιασμένο κουτσό της αυλής, συνδυάζοντας τη σωματική άσκηση με τη μαθηματική εξάσκηση. Τα παιδιά κλήθηκαν να εκτελέσουν απλές αριθμητικές πράξεις, όπως προσθέσεις και αφαιρέσεις (π.χ. 2+1, 4−2), και στη συνέχεια να πηδήξουν στο κουτάκι που αντιστοιχεί στο σωστό αποτέλεσμα. Μέσα από αυτή την ευχάριστη και κινητική δραστηριότητα, ενισχύθηκε η αριθμητική τους σκέψη με τρόπο βιωματικό και διασκεδαστικό, ενώ παράλληλα καλλιεργήθηκε ο συντονισμός και η αυτοσυγκέντρωση.
«Γράφω το όνομά μου με κουτσό»
Η δραστηριότητα αυτή υλοποιήθηκε στον αύλειο χώρο του σχολείου, σε μία ήδη σχεδιασμένη αλφαβήτα στο έδαφος. Τα παιδιά κρατώντας μια μπάλα, καλούνταν να βρουν τα γράμματα του ονόματός τους και να πηδάνε πάνω σε αυτά, χωρίς να πατάνε πάνω σε άλλα γράμματα. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα γράμματα μέσω παιχνιδιού.
Τέχνες
Έργα της αυλής
Με αφορμή τις ήδη υπάρχουσες ζωγραφιές που υπάρχουν στο χώρο της αυλής του σχολείου, αφού πρώτα βγήκαμε, παρατηρήσαμε και θαυμάσαμε τις δημιουργίες, πήραμε αφορμή από δύο έργα εξ’ αυτών. Το ένα είναι η Γκουέρνικα του Ντα Βίντσι και το άλλο είναι το Δένδρο με κύκλους του Καντίνσκι. Αφού μιλήσαμε για τους ζωγράφους και είδαμε τους πίνακες, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, επέλεξαν το έργο που ήθελαν να ζωγραφίσουν και κάτω από το δένδρο της αυλής δημιούργησαν τα δικά τους έργα ζωγραφικής.
Ομαδική με αφορμή το έργο του ΚιθΧάρινγκ.
Με αφορμή τον ζωγράφο ΚιθΧάρινγκ ζωγραφίσαμε στην αυλή όλοι μαζί χρωματιστά, χαρούμενα παιδιά. Γίναμε εμείς τα χαρούμενα παιδιά, οι φιγούρες και όχι μόνο.. με το σώμα μας σχηματίσαμε μια καρδιά που τη δείχνουμε και όλους μας συντροφεύει. Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι, όλοι αγαπημένοι.
Ρουτίνα στην αυλή
Μια ρουτίνα που έγινε συνήθεια στην αυλή είναι το δεκατιανό. Δεν ήταν λίγες οι φορές που κάναμε πικνικ στην αυλή, κάτω από το δένδρο του σχολείου μας!
Φιλαναγνωσία
Ακόμη, η ανάγνωση παραμυθιών μεταφέρθηκε στο φυσικό περιβάλλον του σχολείου μας.
Τεχνολογία
Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR)
Με αφορμή τη θεματική του κύκλου ζωής της πεταλούδας, τα παιδιά έδωσαν το καθένα το δικό του χρώμα στον κύκλο ζωής της δικής τους πεταλούδας. Μέσω της εφαρμογής Quiverτα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δώσουν ζωή στην πεταλούδα τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον και να τη δουν να αλλάζει τα στάδια και να πετάει μέσα στο σχολείο.
“Γίνε το Ρομπότ!”
Στη δραστηριότητα “Γίνε το Ρομπότ!” τα παιδιά μεταφέρθηκαν νοητά στον κόσμο της ρομποτικής, μέσα από ένα διασκεδαστικό παιχνίδι ρόλων στο χορτάρι. Ένα παιδί αναλάμβανε τον ρόλο του «προγραμματιστή» και έδινε σαφείς προφορικές οδηγίες, ενώ το άλλο παιδί, παριστάνοντας το «ρομπότ», έπρεπε να εκτελέσει τις κινήσεις με ακρίβεια, ακολουθώντας τη διαδρομή ανάμεσα σε τουβλάκια και κώνους. Η δραστηριότητα αυτή ενίσχυσε τη λογική σκέψη και την κατανόηση βασικών εννοιών προγραμματισμού, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργήθηκαν η ακρόαση, η ακρίβεια και η συνεργασία μεταξύ των παιδιών.
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024
1ος Θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη»: Νηπίων Παιδεία: Το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου:
- Δεξιότητες Μάθησης: Κριτική σκέψη (Critical thinking) – Επικοινωνία(Communication) – Συνεργασία (Collaboration)- Δημιουργικότητα (Creativity)
- Δεξιότητες Ζωής:Δεξιότητες της Κοινωνικής Ζωής(Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα,
Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα) - Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης : (Ενσυναίσθηση και και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
Υποθεματική: «Αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, συνεργασία /συνεργατικότητα»,αντιμετώπιση διακρίσεων κοινωνική ευαισθησία, δημοκρατική παιδεία.
Εργαστήριο 1ο:Παιχνίδια ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας
Εργαστήριο 2ο: “Η ταυτότητά μου” Διαβάζουμε το παραμύθι: ” Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας “,συζητάμε και ζωγραφίζουμε τον παρδαλό ελέφαντα.
Εργαστήριο 3ο: Διαδραστική παράσταση με τίτλο ” Μην τρομάζετε τ΄αηδόνι”, με θέμα την αξία ,την ομορφιά και το σεβασμό της διαφορετικότητας του διπλανού μας , εντάσσεται στις δράσεις ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για την καταπολέμηση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού.
Εργαστήριο 4ο: Όλοι ίσοι όλοι φίλοι, σαν ένα τσαμπί σταφύλι – Η εχθρόπιτα
Εργαστήριο 5ο : Μια τάξη από λουλούδια





2ος Θεματικός κύκλος «Δημιουργώ και καινοτομώ»: ΔΙΑΣΤΗΜΑ
https://blogs.sch.gr/112nipath/archives/972
Εργαστήριο 6ο
Ο Φεγγαροσκεπαστής, του Paybaret Eric ένα ποιητικό παραμύθι για την δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης.
Ο μικρός Τιμολέων είναι ο καινούριος Φεγγαροσκεπαστής. Μόλις πήρε το πτυχίο του από τη Μεγάλη του Κόσμου Σχολή και είναι πανέτοιμος να πιάσει δουλειά στο φεγγάρι. Απόψε κιόλας. Μόνο που μια αναποδιά θα τα χαλάσει όλα. Ο Τιμολέων πρέπει ως το χάραμα να βρει τρόπο να φτάσει στο φεγγάρι. Θα τα καταφέρει;
Με αφορμή τα θέμα μας “Το Διάστημα” στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με το παραμύθι αυτό και μέσα από παιχνίδια και ποικίλες δραστηριότητες μελετήσαμε τις φάσεις της Σελήνης , μάθαμε επίσης για τη δύναμη της φιλίας , της αλληλεγγύης και πως όταν ενωθούμε όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε άριστα!
3ος Καλύτερα – Ευ Ζην» : «ο Ποςυξιδούλης και η Πυξιδούλα»
«Ο πυξιδούλης και η πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο» /ΠΥΞΙΔΑ – ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
- Θεματική:Ζω καλύτερα – Ευ ζην
- Υποθεματική: Αυτομέριμνα και πρόληψη, Πρόληψη εξαρτήσεων, Ψυχική υγεία
- Απευθύνεται σε μαθητές/μαθήτριες:Νηπιαγωγείου
- Διάρκεια στο τετράμηνο:10 εργαστήρια/ κυμαινόμενη διάρκεια
Σύνδεση με το Π.Σ: Το πρόγραμμα συμβάλει στην εκπαίδευση των παιδιών σε δεξιότητες επικοινωνίας, στην ένταξής τους στην ομάδα της τάξης, στην απόκτηση υγιών συνηθειών. Επιπρόσθετα στοχεύει στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών (αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων.
«Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο» είναι ένα πρόγραμμα πρόληψης και αγωγής υγείας που σχεδιάστηκε από το Κέντρο Πρόληψης .Πυξίδα με στόχο την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στην προσχολική ηλικία σύμφωνα με την ελληνική πραγματικότητα. Η νηπιακή ηλικία αποτελεί μια κατάλληλη και γόνιμη περίοδο για την ανάπτυξη παρεμβάσεων πρόληψης. Πρόκειται για ένα δομημένο υλικό, με σαφείς στόχους και μεθοδολογία, που προσφέρει στους/στις νηπιαγωγούς τρόπους ανάπτυξης συγκεκριμένων θεμάτων, που αφορούν στην καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών (επικοινωνία, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης)και στη διαχείριση θεμάτων ψυχικής υγείας στη νηπιακή ηλικία. Διαπραγματεύεται 4 θεματικές ενότητες, που αναπτύσσονται σε 10 συναντήσεις: ομαδικότητα, υγιείς συνήθειες, αυτοεκτίμηση, συναισθήματα. Απευθύνεται τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους γονείς, δηλαδή τους σημαντικούς ενηλίκους που περιβάλλουν τα παιδιά και έχουν τον κύριο λόγο σε θέματα διαπαιδαγώγησης τους. Στόχος μας είναι η υποστήριξή τους στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και αγωγής υγείας στα παιδιά
Στοχευόμενες δεξιότητες
Δεξιότητες Μάθησης
- Κριτική σκέψη (Critical thinking)
- Επικοινωνία (Communication)
- Συνεργασία (Collaboration)
- Δημιουργικότητα (Creativity
Δεξιότητες Ζωής
- Aυτομέριμνα
- Κοινωνικές Δεξιότητες
- Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
ΜΙΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
Ψηφιακός γραμματισμός (digital literacy)
Δεξιότητες του Νου
Κατασκευές
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο
Γνωριμία με τον Πυξιδούλη και την Πυξιδούλα στον μαγικό κύκλο με τους χρυσούς κανόνες!
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο
Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν με την ομάδα πράγματα για τον εαυτό τους και να γνωριστούν καλύτερα, να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της και να καταλάβουν πως ο καθένας έχει το ρόλο του και τη θέση του μέσα σε αυτή.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο: ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ
Καθόμαστε σην παρεούλα και παίζουμε το σπασμένο τηλέφωνο και τον κύκλο με τα κοινά!Πολύ κέφι και χαρά στη σημερινή μας συνάντηση !
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ: “Η λιμνούλα του ψαρέματος” Στόχος να μάθουν τα παιδιά να αξιολογούν και να κρίνουν αυτό που είναι καλό και αυτό που είναι κακό Ενίσχυση κριτικής σκέψης και εκμάθηση υγιών συνηθειών.
5ο εργαστήριο:Υγιείς συνήθειες
«ΖΩ ΜΕ ΥΓΕΙΑ» 5η Κάρτα
Υλικά
Μια λίστα από ιδέες – γρίφους που δραματοποιούν υγιείς και ασφαλείς
Δραστηριότητα
Τα παιδιά κάθονται άνετα σε κύκλο. Τους εξηγούμε ότι θα κάνουμε κάτι με παντομίμα και θα προσπαθήσουν να μαντέψουν τι είναι αυτό και θα πρέπει απλά να παρατηρήσουν προσεκτικά και να σκεφτούν χωρίς να μιλήσουν. Λέμε στα παιδιά: «Όταν πιστεύετε ότι έχετε την απάντηση, σηκώστε το χέρι σας. Μετά περιμένετε να σας φωνάξω». Αφού δείξουμε δυο –τρεις γρίφους και τα παιδιά έχουν καταλάβει πώς παίζεται το παιχνίδι, αφήνουμε το επόμενο παιδί που μάντεψε σωστά να έχει την ευκαιρία να είναι στη «σκηνή». Εξηγούμε τη διαδικασία στα παιδιά:
_Το άτομο που σηκώνεται επάνω λέγεται ηθοποιός.
_Αυτό το παιδί (ο /η ηθοποιός) δεν πρέπει να μιλάει καθόλου.
_Αυτό το παιδί (ο /η ηθοποιός) θα προσπαθήσει να προσποιηθεί ότι κάνει κάτι χωρίς ναμιλάει καθόλου, μόνο με το σώμα του. Αυτό το λέμε παντομίμα.Έχουμε τις ιδέες γρίφους σε χαρτάκια-συννεφάκια διαλέγουν και τους ψιθυρίζουμε στο αυτί τους το γρίφο .Ο ενθουσιασμός όλων είναι μεγάλος!
6ο εργαστήριο:Αυτοεκτίμηση
«ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΟΥ» Κάρτα 6η
Στόχοι
_Να γνωρίσουν τα παιδιά καλύτερα τον εαυτό τους (αυτογνωσία) και τους άλλους.
_Να μάθουν να παρουσιάζουν τον εαυτό τους στους άλλους.
_Να μάθουν να ακούνε προσεκτικά.
Δραστηριότητα
Αυτήν την εβδομάδα τα παιδιά έφτιαξαν ένα βιβλίο για τον εαυτό τους!
7ο εργαστήριο: Αυτοεκτίμηση
«ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ»
Υλικά
Χρωματιστά χαρτάκια που κολλάνε, πάνω στα οποία έχουμε ήδη γράψει τουλάχιστον μια λέξη ή μια φράση για να περιγράψει ένα θετικό χαρακτηριστικό κάθε παιδιού.Φύλλο εργασίας.
Δραστηριότητα
Αφού πρώτα συζητήσουμε με τα παιδιά για το πόσο ξεχωριστοί και σημαντικοί άνθρωποι είναι , ζητάμε από το καθένα να μοιραστεί με την ομάδα ένα πράγμα που θεωρούν ότι είναι καλό ή κάτι που τους αρέσει στον εαυτό τους. Σε ένα φύλλο εργασίας αποτυπώνουμε όσα μοιραστήκαμε για τον εαυτό μας.
8ο εργαστήριο: Συναισθήματα
«ΤΟ ΚΟΛΑΖ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
Στόχοι
_Να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να μιλήσουν για τα συναισθήματα.
_Να αναγνωρίσουν, πώς εκφράζονται κάποια βασικά συναισθήματα.
Βάλαμε ένα καθρεφτάκι μέσα στο καπέλο χωρίς να μας δουν τα παιδιά. Καθίσαμε σε κύκλο και κρατήσαμε πρώτα εμείς το καπέλο. Κοιτάξαμε μέσα (όπου βρίσκεται το καθρεφτάκι) και είδαμε την εικόνα χωρίς να πούμε κάτι. Στη συνέχεια το καπέλο πέρασε από όλα τα παιδιά. Συζητήσαμε λίγο πως ήταν.Αφού χωριστήκαμε σε τέσσερις (4) ομάδες, δώσαμε ένα από τα εξής τέσσερα συναισθήματα: ΧΑΡΑ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ, ΑΓΑΠΗ σε κάθε ομάδα. Ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το συναίσθημα που έχουν και στη συνέχεια η κάθε ομάδα παρουσιάσε το δικό της. Κάναμε μια συζήτηση για τα συναισθήματα και τις εικόνες που δημιούργησαν τα παιδιά και αν νοιώθουν αυτά τα συναισθήματα σε κάποιες περιπτώσεις, αν πιστεύουν ότι τα νοιώθουν και οι γονείς, οι δάσκαλοι, τα αδέλφια τους. Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα διαβεβαιώνουν ότι αυτοί που έχουν τη μαγική ικανότητα να ακούνε τις καρδιές όλων, ξέρουν πολύ καλά ότι όλοι νοιώθουμε έτσι κάποιες φορές.
9ο εργαστήριο: Συναισθήματα
«Η ΜΑΣΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
Στόχοι
_Να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων.
_Να μάθουν να εκφράζουν τα δικά τους προσωπικά συναισθήματα.
Δραστηριότητες
1η Δραστηριότητα:
Ρωτήσαμε τα παιδιά πως αισθάνονται (χαρούμενα, άνετα, λυπημένα,φοβισμένα κτλ.). Κατόπιν ρωτήσαμε τα παιδιά πως είναι τα πρόσωπα των ατόμων γύρω τους (γονείς, φίλοι, αδέρφια) όταν νιώθουν κάποια συναισθήματα όπως χαρά, λύπη, φόβο,απογοήτευση κλπ. Μπορούν και να κάνουν γκριμάτσες που να δείχνουν αυτό που νομίζουν.Με το χάρτη των συναισθημάτων παίξαμε παντομίμα. Κάθε ένα παιδί διάλεξε ένα συναίσθημα από αυτά που απεικονίζονται και τα παρουσιάσε στα υπόλοιπα παιδιά της τάξης χωρίς να μιλήσει. Οι υπόλοιποι μάντεψαν ποιο συναίσθημα κάνει.
2η Δραστηριότητα:
Μοιράσαμε στο κάθε παιδί ένα πλαστικό πιάτο και ζητήσαμε να ζωγραφίσουν ένα συναίσθημα που τους αρέσει ή πώς αισθάνονται εκείνη τη στιγμή. Το ονομάσαμε η «Μάσκα των συναισθημάτων» τους που θα την πάρουν και μαζί τους. Δώσαμε την ευκαιρία στα παιδιά να μοιραστούν με τους υπόλοιπους τις μάσκες που έφτιαξαν και να μιλήσουν λίγο γι’ αυτές και το συναίσθημα που εκφράζουν. Συζητήστε πως νιώσανε όταν τις ζωγραφίζανε.
10ο εργαστήριο: Κλείσιμο
«Κλείνω την ομάδα και αποχαιρετώ τον Πυξιδούλη και την Πυξιδούλα»
Στόχοι
-Αποχαιρετισμόςτης ομάδας
-Αξιολόγηση των συναντήσεων
-Γενικές εντυπώσεις από το πρόγραμμα
Με μια «μαγική» κλήρωση (Βάζει κάθε παιδί σε ένα σάκο ένα προσωπικό αντικείμενο. Στη συνέχεια το κάθε παιδί τραβάει τυχαία ένα από τα αντικείμενα και όλοι μαζί βλέπουν σε ποιον ανήκει. Κάθε παιδί τυχαίνει κάποιο άλλο παιδί, για το οποίο θα κάνει μια ζωγραφιά που θα του χαρίσει στη συνέχεια.), ή κάτι που του έμεινε από το πρόγραμμα ή ότι άλλο θα ήθελε να κάνει σα δώρο στο άλλο παιδί.
Μιλάμε με τα παιδιά για το πρόγραμμα και την ομάδα στο σύνολό της, για τις συναντήσεις και τις εντυπώσεις που έμειναν από τις δραστηριότητες και τις συζητήσεις. Τέλος, τους λέμε ότι ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα χρειάζεται να φύγουν και θα πρέπει να τους αποχαιρετήσουμε, λέγοντας από μία ευχή ή μια λέξη ακόμη και με μια κίνηση!
4ος Θεματικός κύκλος: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ :Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά
Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που δρα μετασχηματιστικά, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/-τριες σε δραστηριότητες που προωθούν τις θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές στην καθημερινή πρακτική, ενθαρρύνοντας, όλες και όλους να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές. Σκοπός του προγράμματος είναι οι μικροί μαθητές/τριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή. (ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ΙΕΠ, 2019).
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11090