Για την ενότητα Δημιουργώ και Καινοτομώ στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων, επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τον κύκλο του νερού και όλη τη μαγεία που περικλείει το ίδιο το νερό το οποίο μαζί με το οξυγόνο και το φως του ήλιου, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ίδιας της ζωής.
Ξεκινήσαμε λοιπόν γνωρίζοντας τις μορφές του νερού και τις ιδιότητες του
παίξαμε παιχνίδια
πατάω μόνο στη λέξη νερό
πατάω μόνο στη λέξη νερό
ακολουθώ τα γράμματα
ακούω τον ήχο και τον ζωγραφίζω στο σωστό κουτάκι
φτιάξαμε χρωματιστά παγάκια και ζωγραφίσαμε με αυτά
κάναμε πειράματα
Το νερό μεταφέρεται μέσα από το χαρτί
Το νερό μεταφέρεται μέσα από το χαρτί
Το νερό μεταφέρεται μέσα από το χαρτί
Το νερό μεταφέρεται μέσα από το χαρτί
Το νερό μεταφέρεται μέσα από το χαρτί
ο κύκλος του νερού μέσα στη σακούλα
ο κύκλος του νερού μέσα στη σακούλα
τα πανω κάτω και τα δεξιά αριστερά!
τα πανω κάτω και τα δεξιά αριστερά!
ουράνιο τόξο στο νερό!
ουράνιο τόξο στο νερό!
ουράνιο τόξο στο νερό!
εντοπίσαμε το νερό γύρω μας
μεταφορικά μέσα του νερού
ζώα του νερού
συσκευές που λειτουργούνε με τη χρήση του νερού
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
ελέυθερη ζωγραφική πού συναντάμε το νερό
μάθαμε ιστορίες με ήρωες πρόσωπα της μυθολογίας και φυσικά το….νερό!!!
Ποσειδώνας
Ποσειδώνας
Ποσειδώνας
Ηρακλής και Λερναία Ύδρα
Ηρακλής και Λερναία Ύδρα
μάθαμε για τον κύκλο του νερού μέσα από τεράστια ποικιλία δραστηριοτήτων
Πέφτει, πέφτει η σταγόνα
Η ιστορία της σταγόνας
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
Ρομποτική ο κύκλος του νερού
κολλάζ με διάφορα υλικά
κολλάζ με διάφορα υλικά
κολλάζ με διάφορα υλικά
κολλάζ με διάφορα υλικά
κολλάζ με διάφορα υλικά
ποίημα από πού είσαι ποταμάκι
ζωγραφίζω το ποίημα από πού είσαι ποταμάκι
ζωγραφίζω το ποίημα από πού είσαι ποταμάκι
κατασκευή μόμπιλε ο κύκλος του νερού
κατασκευή μόμπιλε ο κύκλος του νερού
κατασκευή μόμπιλε ο κύκλος του νερού
κατασκευή μόμπιλε ο κύκλος του νερού
άσκηση ακολουθίας
άσκηση ακολουθίας
τρισδιάστατη κατασκευή
άσκηση ακολουθίας
κατασκευή ο κύκλος του νερού
κατασκευή ο κύκλος του νερού
κόβω και κολλώ με τη σωστή σειρά
κόβω και κολλώ με τη σωστή σειρά
κόβω και κολλώ με τη σωστή σειρά
αναπαράσταση ο κύκλος του νερού
αναπαράσταση ο κύκλος του νερού
αναπαράσταση ο κύκλος του νερού
χρωματίζω τον κύκλο του νερού
μιλήσαμε για τη σημασία του νερού στον πλανήτη και για τα άσχημα αποτελέσματα της κακής χρήσης και της άσκοπης υπερκατανάλωσης
Η κυρία Λειψυδρία
Η κυρία Λειψυδρία
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
Τρόποι εξοικονόμησης νερού
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
σταγόνα τη σταγόνα, γεμίζει τη σταμνούλα!!!
τέλος μιλήσαμε για τη δύναμη του νερού και την υδροδυναμική κατασκευάζοντας νερόμυλους
Αφορμή για την παρακάτω θεματική έδωσε η έντονη αντίδραση ενός μικρού μας μαθητή απέναντι σε κάτι που τον έκανε να νιώσει τρομερό φόβο. Τότε αποφασίσαμε να μιλήσουμε όλοι για ό, τι μας κάνει να νιώθουμε έντονο φόβο και πιστεύουμε πως είναι αδύνατον να αντιμετωπίσουμε.
Μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να σταματήσεις να φοβάσαι και να διώξεις τρομακτικές σκέψεις που στριφογυρίζουν στο κεφάλι σου.
Κάθε φορά που συμβαίνει αυτό, μπορείς να ζωγραφίσεις ή να γράψεις τους φόβους σου σε ένα χαρτί και να τους κλείσεις καλά σε ένα κουτί. Από εκεί, όταν πια θα είσαι έτοιμος, θα μπορείς να ανασύρεις το χαρτί με τους φόβους και να τους επεξεργαστείς!!!!
Αυτό κάναμε κι εμείς στην τάξη μας!!!Αφού εκφράσαμε προφορικά ο καθένας το δικό του φόβο, τους αποτυπώσαμε με μαρκαδόρο στο χαρτί, το διπλώσαμε καλά και το ρίξαμε μέσα στο κουτί του φόβου!!Μετά από αυτό, νιώσαμε όλοι πολύ καλύτερα!
Κατά το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων , για τη θεματική “Φροντίζω το Περιβάλλον” επιλέξαμε το πρόγραμμα της WWF , “Το καλάθι του Πικ- Νικ”
Το «Καλάθι του Πικνίκ» είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που μέσω του παιχνιδιού ενισχύει την ανταλλαγή ιδεών, τη θετική διάδραση και αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών, οι οποίοι παράλληλα κινητοποιούν και τον οικογενειακό περίγυρο, αφού παίρνουν μαζί τους στο σπίτι το πρόγραμμα και προετοιμάζουν με τις οικογένειές τους το βιώσιμο κολατσιό.
Το δικό μας καλάθι το έφερε στο σχολείο η Κοκκινοσκουφίτσα! Μας παρουσίασε το περιεχόμενο του και μας εξήγησε για πιο πράγμα πρόκειται να μιλήσουμε .
Διασκεδάσαμε πολύ παίζοντας το παιχνίδι της Τυφλής γευσιγνωσίας!!!! Κλείσαμε τα μάτια, δοκιμάσαμε και μαντέψαμε!
Μάθαμε πολλά πράγματα για το πορτοκάλι, τον “Βασιλιά” των φρούτων του χειμώνα
φύλλο εργασίας
φύλλο εργασίας
φύλλο εργασίας
ομαδική κατασκευή “Ο κύκλος ζωής του πορτοκαλιού”
ομαδική κατασκευή “Ο κύκλος ζωής του πορτοκαλιού”
ομαδική κατασκευή “Ο κύκλος ζωής του πορτοκαλιού”
ατομικό κολλάζ
άσκηση ακολουθίας
άσκηση ακολουθίας
άσκηση ακολουθίας
φτιάχνω την ιστορία
παρακολουθήσαμε το ταξίδι της μπανάνας και το αποτύπωμα άνθρακα που αφήνει για να ταξιδέψει από τις χώρες παραγωγής της μέχρι το πιάτο μας. Μία εξαιρετική ευκαιρία για να τονίσουμε τη τεράστια σημασία της κατανάλωσης τοπικών και εποχικών φρούτων και λαχανικών
εντοπίσαμε τις χώρες προέλευσης της μπανάνας στον παγκόσμιο χάρτη και μέσω της εφαρμογής Distance calculator – Calculate the distance online! υπολογίσαμε την απόσταση από την Ελλάδα και την καταγράψαμε σε φύλλο καταγραφής. Είδαμε πόσα μέσα μεταφοράς απαιτούνται για τα ταξίδια της μπανάνας και κουβεντιάσαμε για το πόσο βλάπτει το περιβάλλον όλη αυτή η μετακίνηση μη τοπικών προϊόντων από τόπο σε τόπο
εντοπίζω τη χώρα στο χάρτη
εντοπίζω τη χώρα στο χάρτη
εντοπίζω τη χώρα στο χάρτη
σχεδιάζω τη διαδρομή της μπανάνας μέχρι την Ελλάδα
σχεδιάζω τη διαδρομή της μπανάνας μέχρι την Ελλάδα
σχεδιάζω τη διαδρομή της μπανάνας μέχρι την Ελλάδα
σχεδιάζω τη διαδρομή της μπανάνας μέχρι την Ελλάδα
σχεδιάζω τη διαδρομή της μπανάνας μέχρι την Ελλάδα
μέσα μεταφορά μπανάνας
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
καταγραφή αποστάσεων στην εφαρμογή
Ιδιαίτερη σημασία για τη βιώσιμη διατροφή έχει και η ένταξη εννοιών όπως ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση , οικονομία πόρων. Εμείς δώσαμε έμφαση στα θέματα οικονομίας χρήσης τροφίμων ώστε να κατανοήσουν τα παιδιά γιατί είναι σημαντικό να μη σπαταλάμε την τροφή μας, αλλά και στην κομποστοποίηση, μια ιδιαίτερη διαδικασία ανακύκλωσης που γίνεται με τα υπολείμματα τροφίμων.
Σημαντικό ρόλο στην επιτυχή κομποστοποίηση αλλά και στην ανάπτυξη οπωροφόρων φυτών και των λαχανικών, παίζουν τα έντομα. Επομένως κάναμε μια σημαντική αναφορά και σε αυτά!
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
ελέυθερη ζωγραφική “ωφέλιμα έντομα”
Το θέμα μας έδωσε πολλές ευκαιρίες για προέκταση. Μια από αυτές ήταν να μιλήσουμε για τη σημασία της υγιεινής διατροφής
Αλλά και τη χρήση αγνών τοπικών και εποχικών προϊόντων στην κοσμετολογία και την προσωπική φροντίδα του δέρματος μας!!!!
Φτιάξαμε ενυδατική μάσκα προσώπου με γιαούρτι και αγγούρι και ξετρελαθήκαμε!!!
Στο τέλος του προγράμματος, κατασκευάσαμε ο καθένας το δικό του καλάθι του Πικ Νικ!!!
Kατά τον πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ αφήνει τη Γαλλία και καταφεύγει στην Αμερική όπου γράφει το βιβλίο «Ο Μικρός Πρίγκιπας». Η εκεί γίνεται η πρώτη έκδοση του βιβλίου το 1943 όπου κυκλοφόρησε στη γαλλική γλώσσα, με τίτλο «Le Petit Prince». Σήμερα ο Μικρός Πρίγκιπας θεωρείται το πιο πολυδιαβασμένο παιδικό βιβλίο σε όλον τον κόσμο.
«Ο Μικρός Πρίγκιπας», με στοιχεία παραμυθιού, μας ταξιδεύει σ’ έναν φανταστικό κόσμο όπου συναντούμε διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, σύμβολα και ιδιοφυείς αλληγορίες. Οι στόχοι, οι αξίες, τα συναισθήματα και ο ρόλος του κάθε ανθρώπου στη ζωή βρίσκονται στη σκέψη του συγγραφέα που οδηγεί τις λέξεις και τα σκίτσα του. Ένα αριστούργημα που γεννήθηκε τη δύσκολη εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, επιχειρώντας να δώσει ένα μάθημα ζωής και ανθρωπιάς.
Αυτό το μάθημα παλεύουνε οι εκπαιδευτικοί να δώσουν καθημερινά στα παιδιά. Ο καλύτερος τρόπος για μάθηση είναι η μάθηση μέσα από την ατομική εμπειρία και η δημιουργία συναισθημάτων καθαρών και σαφών από το ίδιο το παιδί. Δε χάσαμε λοιπόν ευκαιρία και αφεθήκαμε στα χέρια του Μικρού Πρίγκιπα να μας ταξιδέψει στον πλανήτη του μέσα από την υπέροχη διασκευή της Κάρμεν Ρουγγέρη
Η ιστορία ενθουσίασε τα παιδιά και τους έδωσε ευκαιρία για κατασκευές και δημιουργία!!!
Αδιαμφισβήτητα, η Άνοιξη είναι η βασίλισσα του χρόνου! Η φύση ξυπνά και μαζί της ξυπνά και η διάθεση για δημιουργία, εξέλιξη, ζωή!!!!
Εκτός από αυτά, η άνοιξη προσφέρει τεράστια θεματολογία προς διδακτική και καλλιτεχνική αξιοποίηση. Αρπάξαμε λοιπόν την ευκαιρία και επιδοθήκαμε με δραστηριότητες που μας γέμισαν γνώση, ικανοποίηση και χαρά!!!!
Στολίσαμε κατάλληλα το δέντρο των εποχών
Ζωγραφίσαμε σκέψεις και συναισθήματα
φτιάξαμε λουλούδια και στολίσαμε την τάξη και τα κεφάλια μας
εξασκήσαμε τις δεξιότητες μας σε γραφή και γέμισμα με χρώμα
Ιδιαίτερη έμφαση δώσαμε στα έντομα της άνοιξης. Μιλήσαμε αναλυτικά για πολλά από αυτά, την αναπαραγωγή, τη ζωή και φυσικά τη χρησιμότητα τους στον πλανήτη μας
Κατασκευή 3D πεταλούδας
Κατασκευή 3D πεταλούδας
Κατασκευή 3D πεταλούδας
Κατασκευή 3D πεταλούδας
κατασκευή ο κύκλος ζωής της πεταλούδας
μαθαίνουμε για το μέλι με τη βοήθεια της ρομποτικής
μαθαίνουμε για το μέλι με τη βοήθεια της ρομποτικής
μαθαίνουμε για το μέλι με τη βοήθεια της ρομποτικής
3d κατασκευή μελίσσι και μέλλισες
κατευθυνόμενη ζωγραφική με χρήση πολλαπλών τεχνικών
παιχνόδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
παιχνίδια μαθηματικών με τη βοήθεια της πασχαλίτσας
μια πασχαλίτσα στο σχολείο μας!!!!
μια πασχαλίτσα στο σχολείο μας!!!!
ο κύκλος ζωής της πασχαλίτσας
Η Miss Andriana μας διάβασε στα αγγλικά την υπέροχη ιστορία της διασημότερης κάμπιας, “A very hungry caterpillar” του Eric Carl
Παίξαμε πολλά παιχνίδια, τραγουδήσαμε το τραγούδι της και τέλος κατασκευάσαμε ένα ατομικό mini book με την ιστορία της πολύ πεινασμένης κάμπιας!!!!
Καθ’ όλη την διάρκεια της μελέτης μας πάνω στα έντομα, κατασκευάσαμε ένα υπέροχο και περιεκτικό lapbook το οποίο γέμισε με πληροφορίες, ιστορίες, αινίγματα και γνώσεις που συλλέξαμε από το εκπαιδευτικό υλικό που παρουσιάστηκε στην τάξη μέσα από βιβλία και video!
Δεν είναι απλά μια ευχή. Είναι πολλά παραπάνω. Είναι φως στο σκοτάδι. Είναι δύναμη. Είναι ελπίδα. Είναι ζωή. Ας δώσουμε όλοι μαζί δύναμη στην ευχή.
Γιατί είναι ο λόγος να πιστέψει ένα παιδί ότι όλα μπορούν να συμβούν.
Ακόμα και το πιο σπουδαίο. Να γίνει καλά.
Το Make-A-Wish εκπληρώνει ευχές παιδιών με πολύ σοβαρές ασθένειες. Μια ευχή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ταξιδιού για τη θεραπεία, γι’ αυτό και δεσμευόμαστε να εκπληρώνουμε την ευχή κάθε παιδιού που πληροί τα κριτήρια μας. Έρευνες καταδεικνύουν ότι τα παιδιά στα οποία έχει εκπληρωθεί η ευχή τους, μπορούν να ανακτήσουν τη σωματική και συναισθηματική δύναμη που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν μια πολύ σοβαρή ασθένεια. Ιδρύθηκε στο Φοίνιξ της Αριζόνα, το 1980 και είναι ο κορυφαίος Οργανισμός εκπλήρωσης ευχών στον κόσμο, που απευθύνεται σε παιδιά
Με παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες και περισσότερους από 40.000 εθελοντές, έχουν εκπληρωθεί περισσότερες από 500.000 ευχές παγκοσμίως, ενώ κάθε 16 λεπτά εκπληρώνεται μία ευχή παιδιού, σε κάποιο σημείο του πλανήτη.
Στην Ελλάδα, ενωμένοι όλοι μαζί, γενναιόδωροι χορηγοί, υποστηρικτές, οι εργαζόμενοι και οι 400 εθελοντές μας σε όλη τη χώρα, εκπληρώνουμε κατά μέσο όρο μια ευχή κάθε 36 ώρες. Από το 1996, που ιδρύθηκε, το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) έχουμε εκπληρώσει περισσότερες από 2.500 ευχές.
Πληροφορίες για τον οργανισμό θα βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα https://makeawish.gr/
Για την έγκριση του προγράμματος από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων πατήστε εδώ Άδεια-Υπουργείου-2021
Για ακόμη μία χρονιά, το σχολείο μας μοίρασε χαμόγελα στα παιδιά της Ευχής, με τη συνδρομή των παιδιών μας βέβαια!
Σας ευχαριστούμε πολύ!!!!
Εκτός από τη χρηματική στήριξη, τα παιδάκια μας φτιάξανε με τα χεράκια τους μαγικά ραβδιά και φαναράκια. Τα κουνήσαν λέγοντας ευχές αγάπης και τις έστειλαν μακριά στη χώρα που όλες οι ευχές πραγματοποιούνται!!!!
Τις προηγούμενες ημέρες είχαμε την τιμή να φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας την καταξιωμένη συγγραφέα και εικονογράφο, Λήδα Βαρβαρούση. Η κα Βαρβαρούση μας καθήλωσε κυριολεκτικά μία ολόκληρη ώρα με ένα καταπληκτικό performance που περιλάμβανε αφήγηση με ταυτόχρονη ζωγραφική, χορό, τραγούδι και υποκριτική. Μία παρουσίαση μοναδική στην Ελλάδα από μία δημιουργό ιστοριών για μικρά, αλλά και για μεγάλα παιδιά. Πληροφορίες για την ίδια αλλά και το έργο της, μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της
Το μοναδικό αυτό θέαμα, παρακολουθήσαμε μονορούφι, με το τέλος του να μας αφήνει μια γλυκιά γεύση στο νου και μια πολύχρωμη εικόνα στην ψυχή.
Αφού επιστρέψαμε στις τάξεις μας και κουβεντιάσαμε σχετικά με αυτό που παρακολουθήσαμε, προσπαθήσαμε να “μιμηθούμε” την καλλιτέχνη. Έτσι αφού μελετήσαμε τα βιβλία της, φτιάξαμε τις φιγούρες από τους ήρωες τους και δώσαμε κι εμείς την παράσταση μας!
Διεθνής Ημέρα Μουσείων σήμερα και τη γιορτάσαμε πηγαίνοντας στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών! Αφού περιηγηθήκαμε εικονικά μέσω της τεχνολογίας, μιλήσαμε για τα εκθέματα του, ζωγραφίσαμε αυτό που μας εντυπωσίασε περισσότερο, παίξαμε παιχνίδια και τέλος δημιουργήσαμε κι εμείς τα δικά μας έργα και τα τοποθετήσαμε στο μικρό μας μουσείο!!!
πατώντας στον σύνδεσμο θα απολαύσετε κι εσείς μια υπέροχη εικονική περιήγηση στο μουσείο
Στο σχολείο μας αγαπάμε πολύ την μυθολογία και ιδιαιτέρως τις ιστορίες που σκαρφιζόταν οι αρχαίοι Έλληνες ώστε να εξηγήσουν τα διάφορα φυσικά φαινόμενα. Με το μύθο της Περσεφόνης λοιπόν επιλέξαμε να κάνουμε εισαγωγή στο θέμα της εναλλαγής των εποχών, και να υμνήσουμε φυσικά την άνοιξη, την εποχή που η φύση ξυπνά και ξεκινά να χαρίζει απλόχερα σε όλους τους ζωντανούς οργανισμούς ζωή και ενέργεια.
“Η Περσεφόνη ήταν κόρη της Δήμητρας και του Δία. Η Δήμητρα, κόρη του Κρόνου και της Ρέας, είναι η θεά της γονιμότητας, προστάτιδα της γεωργίας και των καλλιεργειών και γενικότερα η θεά της βλάστησης. Η Δήμητρα αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στην πολύ αγαπημένη κόρη της, που όσο μεγάλωνε, μεγάλωνε και η ομορφιά της. Έγινε τόσο όμορφη που, όταν την είδε ο Πλούτωνας, θεός του Άδη, την ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα και αποφάσισε να την κλέψει. Μια μέρα η νεαρή Περσεφόνη, κόρη της Θεάς Δήμητρας, έπαιζε και μάζευε λουλούδια παρέα με την Αθηνά, την Άρτεμη και τις Ωκεανίδες νύμφες σ’ ένα ανθισμένο λιβάδι του Νύσιου πεδίου. Η πεδιάδα αυτή ήταν μία πανέμορφη, καταπράσινη περιοχή με πλούσια βλάστηση, πάνω σε λόφο, κοντά στις Συρακούσες της Σικελίας. Το δάσος αντηχούσε χαρούμενα τραγούδια και ο ήχος από τα νερά των πηγών γινόταν ένα με τα γέλια των κοριτσιών. Κάποια στιγμή η Περσεφόνη μαζί με μια από τις φίλες της, την Κυάνη, είδε μακριά έναν ανθισμένο λευκοκίτρινο νάρκισσο και θαμπώθηκε από τη θέα και την πανέμορφη μυρωδιά του. Αυτός ο νάρκισσος ήταν το ωραιότερο και το πιο ευωδιαστό άνθος ανάμεσα στα υπέροχα ρόδα, τους κρόκους, τους υάκινθους και τις ίριδες, που υπήρχαν στην περιοχή. «Τι όμορφος!» είπε στην Κυάνη. «Θα τον πλέξω στο στεφάνι μου!» Οι άλλες κοπέλες πλησίασαν το άνθος με χορευτικά παιχνιδίσματα μεθυσμένες από την ομορφιά της φύσης. Χωρίς δεύτερη σκέψη η Περσεφόνη άπλωσε το χέρι της για να τον κάνει δικό της.Μα, αλίμονο, προτού προλάβει η Περσεφόνη να κόψει το άνθος, άνοιξε η γη! Η ομορφιά της κόρης θάμπωσε τον Άδη (Πλούτωνα), το σκοτεινό θεό, που είχε ήδη αποφασίσει να την κάνει βασίλισσά του και την παρακολουθούσε. Ξαφνικά, λοιπόν, ακούγεται ένας δυνατός κρότος, σείεται όλη η γη και δημιουργείται ένα ρήγμα βαθύ, που έσκισε τη γη στα δυο μέχρι τα μουχλιασμένα τάρταρα του Άδη. Και μέσα από το ρήγμα εμφανίζεται ένα χρυσό άρμα, που το έσερναν αθάνατα άλογα! Οδηγός ήταν ο Πλούτωνας, που με το ένα χέρι κρατούσε τα χαλινάρια των αλόγων και με το άλλο άρπαξε την πανέμορφη κοπέλα. Ο φοβερός θεός του κάτω κόσμου με γρήγορες κινήσεις τραβάει την Περσεφόνη, παρά τις προσπάθειες της Κυάνης να την κρατήσει. Έτσι ο Πλούτων πήρε την Περσεφόνη στο χρυσό άρμα του και κίνησαν για το Βασίλειο του Κάτω Κόσμο.Ένας μικρός απόηχος όμως από την κραυγή της Περσεφόνης αντήχησε στα βουνά και από τα βάθη των ωκεανών, εξοστρακίστηκε και έφτασε μέχρι τον Όλυμπο, όπου βρίσκονταν η μητέρα της. Η Δήμητρα την άκουσε και η αγωνία έσφιξε την καρδιά της. Τρέχει, αλλά δε βρίσκει την Περσεφόνη! Αμέσως η θεά, φανερά τρομαγμένη και γεμάτη μητρική ανησυχία, ορμάει σαν γεράκι από τα παλάτια των θεών και αρχίζει να την αναζητά σε γη και θάλασσαΛένε πως εννιά μέρες και εννιά νύχτες, χωρίς να φάει, χωρίς να πιει, χωρίς να πλυθεί και να στολιστεί, η θεά περιπλανιόταν στον κόσμο κρατώντας δάδες στα χέρια της! Έψαχνε στη γη και τον ουρανό, διέσχιζε τα λαγκάδια και τις ρεματιές, δίπλα στις όχθες των ποταμών και των θαλασσών, χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Νηστική και ανήσυχη δεν έτρωγε αμβροσία, ούτε ξεδιψούσε με νέκταρ, δε λουζόταν, δεν μιλούσε σε κανέναν και μεταμορφωμένη σε μαυροντυμένη γριά αναζητούσε την Περσεφόνη με το πένθος φανερό σε κάθε της βήμα. ο Ήλιος, που έβλεπε τα πάντα από τον ουρανό, λυπήθηκε τη θεά και της είπε πού βρισκόταν η κόρη της. Ότι ο Άδης, δηλαδή ο αδελφός της, γιος της ίδιας μάνας, άρπαξε τη κόρη της με τη συγκατάθεση του Δία. Και η Δήμητρα οργίστηκε τόσο με το Δία, ο οποίος επέτρεψε την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, και αποφάσισε να μην ξανανέβει στον ουρανό, αλλά να μείνει στη γη και να παραιτηθεί από τα θεϊκά της καθήκοντα, μέχρι που να της ξαναδώσουν την κόρη της! Από τη λύπη και την οργή της δεν άφηνε τη γη να ξανανθίσει και οι καλλιέργειες άρχισαν να μαραζώνουν. Και δεν επέστρεψε στον Όλυμπο. Μεταμορφωμένη σε γριά, για να μην την αναγνωρίσουν, πήγαινε σε πόλεις και χωριά ρωτώντας μήπως είδε κανείς την μονάκριβη κόρη της. Περπατούσε μέρα-νύχτα, μα κανείς δεν είχε δει, κανείς δεν είχε ακούσει τίποτα. Κάθε μέρα έκλαιγε για την τύχη της κόρης της και δεν άφηνε κανένα φυτό να φυτρώσει πάνω στη γη. Μάταια οι άνθρωποι καλλιεργούσαν και έσπερναν. Ήρθε μία εποχή ξηρασίας και λοιμοί μάστιζαν τους ανθρώπους. Η γη έπαψε να βλασταίνει και κινδύνεψε να αφανισθεί το ανθρώπινο γένος από την πείνα και να στερηθούν οι θεοί τις θυσίες, τις οποίες ως τότε τους πρόσφεραν οι άνθρωποι
Ο Δίας, φανερά δυσαρεστημένος από την τραγική εξέλιξη, στέλνει τον ένα μετά τον άλλο όλους τους Ολύμπιους να παρακαλέσουν τη Δήμητρα να αλλάξει τη γνώμη της και να επιστρέψει στον Όλυμπο κοντά στους άλλους θεούς. Μα η Δήμητρα ήταν ανένδοτη σε Θεούς και ανθρώπους. Αρνείται με πείσμα και τους λέει ότι με κανένα τρόπο δε θα πεισθεί, αν δεν πάρει πίσω την Περσεφόνη, την αρπαγμένη κόρης της. Ο Δίας παρακινημένος από τις ικεσίες των ανθρώπων που πεινούσαν διέταξε τον Πλούτωνα να ελευθερώσει την Περσεφόνη και στέλνει στον Άδη τον Ερμή να φέρει πίσω στη Δήμητρα την κόρη της, για να πάψει την οργή της. O Ερμής φτάνει στο βασίλειο των νεκρών και ζητάει από τον Πλούτωνα να επιτρέψει την επιστροφή της Περσεφόνης στη μητέρα της.
Ο θεός του Κάτω Κόσμου προσποιείται ότι υπακούει στις διαταγές του Δία και αφήνει την Περσεφόνη να επιστρέψει στη μητέρα της. Πριν την αφήσει όμως να ανέβει από τον Άδη στη γη, της έδωσε να φάει σπόρους ροδιάς, ώστε να εξασφαλίσει την επιστροφή της σε αυτόν [12]. Ο Πλούτωνας γνώριζε ότι, αν η κοπέλα κατανάλωνε τροφή στον Κάτω Κόσμο, θα δενόταν μαζί του και δεν θα μπορούσε να φύγει. Η Περσεφόνη έφαγε τα σπόρια και επισφράγισε τη μοίρα της. Έπειτα ο βασιλιάς του κάτω κόσμου δίνει το άρμα του στον Ερμή να ανεβάσει την Περσεφόνη στα παλάτια του Κελεού. Έτσι η Περσεφόνη πάνω στο άρμα του Πλούτωνα, που το οδηγούσε ο Ερμής, διένυσε γρήγορα το διάστημα μέχρι την Ελευσίνα και παρουσιάστηκε στη μητέρα της.Η Δήμητρα δέχτηκε την κόρη στο ναό της, αλλά η χαρά της δεν κράτησε πολύ. Διότι η Δήμητρα ρώτησε την Περσεφόνη, αν είχε φάει κάτι πριν αναχωρήσει από τον Άδη, και πληροφορήθηκε ότι η κόρη της είχε αναγκασθεί να φάει ρόδι πριν επιστρέψει στον επάνω κόσμο. Κατάλαβε τότε ότι δε θα μπορούσε να την κρατήσει για πάντα κοντά της και έγινε έξαλλη. Για να την ηρεμήσει ο Δίας πρότεινε ένα συμβιβασμό. Για κάθε σπόρο που έφαγε η Περσεφόνη θα έμενε και ένα μήνα στον Άδη. Με την επέμβαση και της Ρέας συμφώνησαν οι θεοί να μένει η Περσεφόνη το ένα τρίτο του έτους στο σύζυγό της Πλούτωνα και τα άλλα δύο τρίτα μεταξύ των Ολυμπίων θεών και της μητέρας της. Η θεά δέχθηκε την πρόταση και άφησε πάλι τα φυτά και τα δένδρα να ανθίσουν ως ένδειξη ικανοποίησης για την επιστροφή της Περσεφόνη. Όταν βγήκε η Δήμητρα από το ναό, η γη καλύφθηκε με χλόη και άνθη και άρχισε να παράγει καρπούς. Η Δήμητρα επέστρεψε στον Όλυμπο, αλλά δεν ξεπέρασε ποτέ το χαμό της κόρη της. Από τότε τους μήνες, που η Περσεφόνη βρισκόταν στον Άδη, η Δήμητρα πενθούσε και μαζί της πενθούσε και η φύση. Η Δήμητρα δεν επέτρεπε σε κανέναν ανθό να ξεπροβάλει δείχνοντας έτσι τον καημό της για την απουσία της κόρης της. Τα δέντρα έχαναν το φύλλωμά τους, οι καλλιέργειες ασθενούσαν και βαρύς χειμώνας έπεφτε στη γη. Την περίοδο, που η Περσεφόνη ανέβαινε στον επάνω κόσμο και επέστρεφε στη μητέρα της, η χαρά της Δήμητρας πρασίνιζε τη γη και όλα τα φυτά ήταν ανθισμένα και καρποφορούσαν.”
(c) Oldway Mansion, Torbay Council; Supplied by The Public Catalogue Foundation
(c) DACS; Supplied by The Public Catalogue Foundation
(c) Scarborough Museums and Gallery; Supplied by The Public Catalogue Foundation
Αφού διαβάσαμε το μύθο, είδαμε διάφορα έργα τέχνης και τα αντιστοιχίσαμε στην ιστορία μας. Έπειτα γίναμε εμείς οι ήρωες της ιστορίας, και την επαναλάβαμε κάνοντας μια υπέροχη δραματοποίηση!
Είδαμε την ιστορία σε υπέροχο animation
παίξαμε με τις εποχές και τα γράμματα
και τέλος ζωγραφίσαμε τα αισθήματα της Δήμητρας, ανάλογα με το πού βρίσκεται κάθε φορά η κόρη της…μακριά της ή κοντά της…..
Η γιορτή της μητέρας ή ημέρα της μητέρας είναι εορτή προς τιμήν της μητέρας και της μητρότητας. Στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες, γιορτάζεται την δεύτερη Κυριακή του μήνα Μάη.
Ο ρόλος της μητέρας πάντα είναι πολυδιάστατος και απαιτητικός. Η μάνα φροντίζει τα παιδιά, το σπίτι, εργάζεται, είναι σύζυγος, φίλη, κόρη…..
Άλλες μανούλες κατέκτησαν το ρόλο της μάνας εύκολα, άλλες λιγότερο εύκολα, άλλες γέννησαν τα παιδιά τους, άλλες όχι… ΟΛΕΣ οι γυναίκες που νιώθουν υπερήφανες για το ρόλο τους ως μανούλες, πάλεψαν, παλεύουν και θα παλεύουν για να στέκονται αντάξιες του ρόλου τους!!!!
Αυτές τις μάνες τιμάμε, αγαπάμε και γιορτάζουμε φέτος στις 8 Μαΐου!!!!
Μία τέτοια μάνα είναι και αυτή της πανέμορφης ιστορίας που παρακολουθήσαμε με τους μικρούς μας μαθητές.
Με τραγούδια πλημμυρισμένα από αγάπη υμνήσαμε την μανούλα μας
Μάθαμε πώς είναι η λέξη μαμά σε πολλές γλώσσες του κόσμου
και φυσικά της φτιάξαμε καρτούλες και δωράκια για να τις δείξουμε πόσο την αγαπάμε!!!
Βιβλιαράκι Ματριόσκα
Βιβλιαράκι Ματριόσκα
Βιβλιαράκι Ματριόσκα
Βιβλιαράκι Ματριόσκα
Μπρελόκ καρδιά με δακτυλικό αποτύπωμα
Μπρελόκ καρδιά με δακτυλικό αποτύπωμα
Μπρελόκ καρδιά με δακτυλικό αποτύπωμα
Το λουλούδι της μαμάς!
Το λουλούδι της μαμάς!
Το λουλούδι της μαμάς!
Κάρτα για τη μαμά
Κάρτα για τη μαμά
Κάρτα για τη μαμά
Κάρτα για τη μαμά
Κάρτα για τη μαμά
Το λουλούδι της μαμάς!
Το λουλούδι της μαμάς!
Αν η μαμά ήταν γλυκό, θα ήταν……….
Δεν παραλείψαμε φυσικά επί της ευκαιρίας να εξασκήσουμε τις γραφικές και γλωσσικές δεξιότητες μας!!!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή