Γράφει ο Ιάσονας Χατζηγεωργίου

Στην συνάντηση του ομίλου που πραγματοποιήθηκε στις 15/12/14 πραγματοποιήσαμε ένα πείραμα με στόχο την κατασκευή ενός δυναμόμετρου. Τα υλικά που χρειαστήκαμε ήταν: α) ένας στυλοβάτης β) ένα ελατήριο γ) βαρίδια διαφόρων μαζών δ) σφιγκτήρες και φυσικά ένα ελατήριο με το οποίο κατασκευάσαμε το δυναμόμετρο. Αρχικά, κρεμάσαμε το ελατήριο από τον στυλοβάτη και έπειτα κρεμάσαμε ένα βαρίδι στο ελατήριο ώστε να σπάσουν οι δυνάμεις συνάφειας που εμποδίζουν την αντικειμενικότητα των μετρήσεων μας. Έπειτα αφού μετρήσαμε το αρχικό μήκος του ελατηρίου προσθέσαμε διαδοχικά άλλα 5 βαρίδια μετρώντας κάθε φορά το αντίστοιχο μήκος. Στη συνέχεια υπολογίζοντας το Δl και την δύναμη του ελατηρίου από τον νόμο του Hook. Δημιουργήσαμε γραφική παράσταση δύναμης ελατηρίου-επιμήκυνσης, η κλίση της οποίας υπολογίζει το k (σταθερά ελατηρίου).Έτσι, γνωρίζοντας το k είμαστε σε θέση να μετρήσουμε δυνάμεις με τη βοήθεια της γραφικής παράστασης.

ΟΜΙΛΟΙ
“ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ”
Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής & Χημείας
Ο ΜΕΤΟΙΚΟΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2014, ΩΡΑ 19.00
ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ορφέας Βουτυράς
Φοιτητής Ηλεκ/γος Μηχανικός και Μηχ/κος Υπολογιστών
Μέλος του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας
Το άστρο των Χριστούγεννων
Μετα το τέλος της διάλεξης θα ακολουθήσει παρατήρηση ουρανού με τηλεσκόπια των μελών του Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας

Οι υπεύθυνοι των Ομίλων
Ηλιας Ανδριανός
Αλέξανδρος Κατέρης
Μιχάλης Πατσαλιάς
Αναστασία Μυλωνά

Γράφει η Μελίνα Κυριακού

Τις Δευτέρες 1/12/14 και 8/12/14 ασχοληθήκαμε με τον υπολογισμό της επιτάχυνσης της βαρύτητας ( g ) μέσω ενός πειράματος με εκκρεμές. Γνωρίζοντας ότι για μικρές γωνίες εκτροπής το εκκρεμές εκτελεί απλή αρμονική ταλάντωση με περίοδο που δίνεται από τη σχέση: μετρήσαμε με φωτοπύλη τις περιοδούς ταλάντωσης για 5 διαφορετικά μήκη νήματος. Η διαδίκασία αυτή μας πήρε πολύ χρόνο γιατί ήταν σημαντικό να στήσουμε σωστά την ράβδο πάνω στην οποία στηρίξαμε το εκκρεμές έτσι ώστε να έχουμε καλές μετρήσεις προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι όσον το δυνατόν πιο κοντά σε αυτό της βιβλιογραφίας.
Την επόμενη φορά αφού είχαμε κάνει τις μετρήσεις μας είμασταν έτοιμοι να επεξεργαστούμε τις μετρήσεις μας και να υπολογίσουμε το g.
Κάνοντας το γράφημα του Τ2 σε σχέση με το μήκος και χαράσσοντας τη καλύτερη ευθεία μεταξύ των πειραματικών σημείων μπορούμε να υπολογίσουμε την επιτάχυνση λόγω της βαρύτητας από την κλίση κ της ευθείας αυτής αφού .
Στο τέλος όλοι καταφέραμε ο καθένας όσο καλύτερα μπορούσε να υπολογίσει το g και μάλιστα κάποιοι με πολύ μικρή απόκλιση από το νούμερο της βιβλιογραφίας.

Γράφει η Αριάδνη Τσοκοπούλου

Στην συνάντηση του Ομίλου που πραγματοποιήθηκε στις 29/11/14 μάθαμε πως να φτιάχνουμε το δικό μας πυκνόμετρο. Αφού είδαμε κάποια βίντεο και μάθαμε όλη την διαδικασία και τις πληροφορίες που χρειαζόμασταν, τα κάναμε σε πράξη. Τα υλίκά που χρειαστήκαμε ήταν: 1 Καλαμάκι, λίγη πλαστελίνη, οινόπνευμα και νερό. Αρχικά γεμίσαμε τον ογκομετρικό σωλήνα με νερό, ύστερα βάλαμε ένα κόμματι-κατά προσέγγιση- στην άκρη του καλαμακίου με στόχο την ισορροπία του άμα το βυθίσουμε στο νερό. Μετά απο δοκιμές-αφαίρεση ή πρόσθεση πλαστελίνης- το καλαμάκι με την πλαστελήνη ισορρόπησε στο νερό του ογκομετρικού σωλήνα. Στην συνέχεια σημειώσαμε τις μετρήσεις, δηλαδή το σημείο στο οποίο ισορρόπησε. Μετά, γεμίσαμε τον ογκομετρικό σωλήνα με οινόπνευμα και κάναμε την ίδια διαδικασία μετρόντας αντίστοιχα το σημείο στο οποίο ισορρόπησε. ‘Ετσι καταφέραμε να φτιάξουμε έναν μετρήτη πυκνότητας.

Απολογισμός Οκτωβρίου 2014

Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-1η Συνάντηση 6.10.2014
Στην πρώτη συνάντηση του ομίλου μας που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 6-10-2014 στο Εργαστήριο Φυσικής, έγινε γνωριμία των μελών του ομίλου και συζητήθηκε ένα προσχέδιο λειτουργίας καθώς και θεμάτων που θα μελετηθούν κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς.
Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-2η Συνάντηση 13.10.2014
Η δεύτερη συνάντηση του ομίλου μας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 13-10-2014 στο Εργαστήριο Χημείας. Μετά από σύντομη εισήγηση της κ. Μυλωνά με θέμα την επιστημονική μέθοδο οι μαθητές εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά πάνω σε φύλλα εργασίας που τους δόθηκαν με θέματα χημείας και κλήθηκαν να τα συμπληρώσουν ακολουθώντας τα βήματα της επιστημονικής μεθόδου.
Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-3η Συνάντηση 20.10.2014
Η τρίτη συνάντηση του ομίλου μας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 20-10-2014 στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, όπου ο κ. Κατέρης έδωσε διάλεξη με θέμα «Ερευνητικό κέντρο CERN, 60 χρόνια προσφοράς στην επιστήμη και όχι μόνο..». Την εισήγηση παρακολούθησαν εκτός από τα μέλη του ομίλου και μαθητές της Β και Γ τάξης που θα επισκεφτούν το ερευνητικό κέντρο CERN την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου.
Οι υπεύθυνοι του ομίλου,
Μυλωνά Αναστασία, Χημικός

Γράφει η Ισιδώρα Άγγλου, μαθήτρια του Β1

Τη Δευτέρα 13/10/2014 μαζεύτηκαμε ξανά μετά από πολύ καιρό στο εργαστήριο Χημείας. Με οκτώ ομάδες των τριών ατόμων, εκτελέσαμε τέσσερα διαφορετικά πειράματα. Ένα πείραμα εκτέλεσαν δύο διαφορετικές ομάδες. Η δική μου ομάδα ανέλαβε ένα πείραμα σχετικό με την ηλέκτριση των σωμάτων και την αλληλεπίδραση τους με άλλα μη ηλεκτρισμένα. Αρχικά γεμίσαμε την προχοΐδα με νερό (Η2Ο) και τρίψαμε ένα πλαστικό στυλό με μάλλινο ύφασμα. Ύστερα πλησιάσαμε το ηλεκτρισμένο στυλό στη φλέβα του νερού. Παρατηρήσαμε πως η φλέβα νερού αποκλίνει από τον αρχικό της άξονα. Έπειτα δοκιμάσαμε να κάνουμε το ίδιο πείραμα, μόνο που αντικαταστήσαμε το νερό με αιθανόλη (C2H6O). Παρατηρήσαμε πως με τον ίδιο τρόπο η αιθανόλη αποκλίνει από τον αρχικό της άξονα. Τέλος δοκιμάσαμε να εκτελέσουμε το πείραμε με βενζίνη. Όταν όμως πλησιάσαμε το ηλεκτρισμένο στυλό στη φλέβα του υγρού αυτό δεν έδειξε κανενός είδους αντίδραση. Έτσι παρατηρούμε πως μερικές ενώσεις πολώνονται ενώ κάποιες άλλες όχι. Η πόλωση αυτή ωφείλεται στη δομή των χημικών αυτών ενώσεων.

Συμμετοχή σε Φεστιβάλ

1o Φεστιβάλ Επιστήμης και Καινοτομίας
Ο Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας του σχολείου μας θα συμμετάσχει 1o Φεστιβάλ Επιστήμης και Καινοτομίας που πραγματοποιείται στην Τεχνόπολη στο Γκάζι. Η παρουσίαση της πρωτότυπης κατασκευής από μαθητές του ομίλου με θέμα «πύραυλος νερού» είναι προγραμματισμένη για την Κυριακή 4 Μαΐου από τις 11π.μ έως τις 4.00μ.μ. Στην τελευταία πρόβα ο πύραυλος ξεπέρασε το ύψος του σχολείου (η εκτόξευση έγινε από το προαύλιο)!!
Οι υπεύθυνοι του ομίλου,
Μυλωνά Αναστασία, Χημικός
Κατέρης Αλέξανδρος, Φυσικός

Γράφει η μαθήτρια του Α1-Χαρίτα Δελαπόρτα

Στις 7 Απριλίου 2014 πραγμοτοποιήθηκε η 19η συνάντηση του ομίλου μας, στο εργαστήριο Χημείας. Σε αντίθεση με προηγούμενες συναντήσεις, εκτελέσαμε το πείραμα όλοι μαζί και όχι σε ομάδες. Στόχος του πειράματος ήταν να υπολογίσουμε την μοριακή μάζα (Mr) του αερίου που περιέχει ένας αναπτήρας ώστε να διαπιστώσουμε αν αυτό είναι καθαρό βουτάνιο, προπάνιο ή κάποιο άλλο αέριο. Για το πείραμα χρησιμοποιήσαμε μια λεκάνη, έναν ογκομετρικό σωλήνα και έναν αναπτήρα. Αρχικά, γεμίσαμε την λεκάνη με νερό και βυθίσαμε τον ογκομετρικό κύλινδρο. Τον σηκώσαμε όρθιο με το πίσω μέρος προς τα πάνω, αφού σιγουρευτήκαμε ότι δεν είχε μείνει καθόλου αέρας μέσα, παρα μόνο νερό. Στη συνέχεια, ανάψαμε τον αναπτήρα στο στόμιο του σωλήνα, κάτω από το νερό, έτσι ώστε το αέριο του αναπτήρα να μαζευτεί στο πάνω μερος του σωλήνα, διώχνοντας σιγά σιγά το νερό. Θεωρώντας αμελητέο τον αέρα από τους υδρατμούς μέσα στον ογκομετρικό σωλήνα, μετρήσαμε τον όγκο του αερίου. Επίσης, μετρώντας την μάζα του αναπτήρα πριν και αφού τον ανάψουμε υπολογίσαμε τη μάζα του αερίου μέσα στον ογκομετρικό σωλήνα. Θεωρώντας το αέριο ιδανικό χρησιμοποιήσαμε την καταστατική εξίσωση γνωρίζοντας την πίεση του αερίου, τον όγκο και την θερμοκρασία, την οποία μετατρέψαμε σε μονάδες Κέλβιν. Με αυτό τον τρόπο υπολογίσαμε τον αριθμό των moles του αερίου (n) και ύστερα την μοριακή μάζα (Mr) η οποία είχε πολύ μικρή απόκλιση από την μοριακή μάζα του βουτανίου.

Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-18η Συνάντηση 31.3.2014

To θέμα της αυριανής μας συνάντησης είναι ένας μικρός απολογισμός των πεπραγμένων του ομίλου και προγραμματισμός των επόμενων συναντήσεων.
Οι υπεύθυνοι του ομίλου,
Αναστασία Μυλωνά,
Αλέξανδρος Κατέρης

Γράφει ο μαθητής Γιάννης Παπίας

Τη Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014 συγκεντρωθήκαμε για ακόμη μια φορά στο Χημείο του σχολείου μας. Εκεί μας ζητήθηκε να εκτελέσουμε ένα πείραμα με τίτλο: «Παρασκευή Σαπουνιών». Για την εκτέλεση αυτού του πειράματος χωριστήκαμε σε ομάδες των τριών ατόμων. Αρχικά σε ποτήρι ζέσεως των 250 mL προσθέσαμε 5 gr ελαιόλαδο και 10 mL αιθανόλη και στη συνέχεια με συνεχή ανάδευση προσθέσαμε 2mL από διάλυμα NaOH. Έπειτα τοποθετήσαμε το ποτήρι ζέσεως πάνω στον τρίποδα και θερμάναμε σε ήπια φλόγα ενώ αναδεύαμε συνεχώς. Σταματήσαμε τη θέρμανση μόλις είδαμε το διάλυμα να φουσκώνει. Απομακρύναμε το μίγμα από τον τρίποδα και το αφήσαμε να ηρεμήσει για 10 με 15 λεπτά. Παρατηρήσαμε πως καθώς ψύχεται μετατρέπεται σε μια παχύρρευστη μάζα. Στη συνέχεια προσθέσαμε 40 mL νερό και αναθερμάναμε αναδεύοντας μέχρις ότου το σαπούνι να διαλυθεί και 50 mL από το κορεσμένο διάλυμα του NaCI (για εξαλάτωση) με ταυτόχρονη έντονη ανάδευση. Αφού σβήσαμε το λύχνο, απομακρύναμε το μίγμα από τον τρίποδα και τοποθετήσαμε το ποτήρι σε κρύο υδατόλουτρο. Καθώς το μίγμα κρύωνε συγκεντρώνονταν όλο το σαπούνι στην επιφάνειά του (άσπρη μαλακή μάζα). Τέλος όταν είχε κρυώσει αρκετά το απομακρύναμε, αποχύνοντας, την υγρή φάση (νερό, γλυκερίνη, κ. λ. π.), οπότε στο ποτήρι παρέμεινε η στερεή φάση (το σαπούνι).
Επειδή δημιουργήθηκε πλούσιος αφρός το σαπούνι μας ήταν πολύ καλό!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση