ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΗΣΟΥ
22 Μαρ 2015

Η εθνογραφική μεθοδολογία σε σχολικά προγράμματα τοπικής ιστορίας Καστοριά 2014

Συντάκτης: Αρετή Κάρκου | Κάτω από: Ενεργός Γήρανση-Εθνογραφική Μεθοδολογία

Χωρίς τίτλο

 

Στην έκδοση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Σχολικών Συμβούλων του Νομού Καστοριάς συμπεριλαμβάνεται κι ένα μόνο κείμενο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, του Γυμνασίου Κορησού, ως παράδειγμα καλής πρακτικής.

Ευχαριστούμε πολύ τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τους Σχολικούς Συμβούλους γι΄ αυτή την τιμή.

Δείτε εδώ στην Ιστοσελίδα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς  όλο το βιβλίο ηλεκτρονικά.

Μπορείτε να διαβάσετε και παρακάτω το κείμενο του βιβλίου που αναφέρεται στο Γυμνάσιό μας.

Γυμνάσιο Κορησού Καστοριάς

Υπεύθυνη προγράμματος Αρετή Κάρκου, φιλόλογος

Το 2012 ανακηρύχτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Έτος για την Ενεργό Γήρανση και την Αλληλεγγύη μεταξύ των Γενεών.

Η ενεργός γήρανση μπορεί να δώσει στη μεταπολεμική γενιά της δημογραφικής έκρηξης και στα αυριανά άτομα μεγαλύτερης ηλικίας την ευκαιρία να εξακολουθούν να εργάζονται και να μοιράζονται την πείρα τους και να συμμετέχουν ενεργά στον κοινωνικό τους περίγυρο. Σε κοινωνίες όπου ο αριθμός των ηλικιωμένων αυξάνεται συνεχώς, η ενεργός γήρανση αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα για τη διατήρηση της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών.

Σε αυτό το πλαίσιο, προκηρύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πανευρωπαϊκός διαγωνισμός για την ανάδειξη των καλύτερων πρωτοβουλιών οργανισμών και ατόμων, που προωθούν με τη δράση τους την ενεργό γήρανση και την αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών.

Τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ηλεκτρονική ψηφοφορία ανέδειξαν την πιο επιτυχημένη υποψηφιότητα της χώρας τους.

Στο διαγωνισμό αυτό η ιστορία του Αναστάσιου Τσιτσιμίδη με τίτλο “Lets Walk Together” (Anastasios Tsitsimidis), που συμμετείχε στην κατηγορία “Ιστορίες Ζωής”(Life story challenge) κατέλαβε την 1η θέση πανελλαδικά.

Υπεύθυνη για την παρουσίαση ήταν η Αρετή Κάρκου, φιλόλογος στο Γυμνάσιο Κορησού Καστοριάς.

Την ευθύνη για το συντονισμό όλων των δράσεων του Έτους για την Ελλάδα καθώς και για τη διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού είχε το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων ΕΚΤ, της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων, η οποία αποτελεί το Εθνικό Σημείο Επαφής του Έτους για την Ενεργό Γήρανση και την Αλληλεγγύη μεταξύ των Γενεών.

Την Παρασκευή το απόγευμα, 7 Δεκεμβρίου 2012, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για τη λήξη του Έτους, και έγιναν οι απονομές των βραβείων στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη. Ο διακριθείς Αναστάσιος Τσιτσιμίδης και η υπεύθυνη του προγράμματος Αρετή Κάρκου συμμετείχαν στην εκδήλωση μέσω Skype.

Βραβείο Αναστάσιος Τσιτσιμίδης

Παρουσίαση του προγράμματος:

ΣΤΟΧΟΙ-ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

1. Να κατανοήσουν τις έννοιες ενεργός γήρανση και διαγενεακή αλληλεγγύη και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά.

2. Να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία ενός ενεργού γηράσκοντα και να συγκρίνουν το χθες με το σήμερα εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές.

3. Να προσεγγίσουν την ιστορική γνώση μέσα από την βιωματική αφήγηση του κ. Τσιτσιμίδη και να εκτιμήσουν την αξία της.

4. Να καλλιεργήσουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη μέσα από το διάλογο των γενεών.

5. Να διευρύνουν τους μαθησιακούς ορίζοντες και τις επικοινωνιακές σχέσεις τους στον κυβερνοχώρο μέσα από την προσωπική και ομαδική τριβή στις νέες τεχνολογίες και με την αυτενέργεια να νιώσουν αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα.

ΠΕΔΙΟ ΕΡΕΥΝΑΣ –ΔΡΑΣΗΣ

Διάλογος με άτομο της τρίτης ηλικίας και παρουσίαση της Ιστορίας Ζωής του.

3. Ο ομιλητής Αναστάσιος Τσιτσιμίδης

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Οι μαθητές καθόρισαν το ερευνητικό πεδίο και τους άξονες διερεύνησης ως εξής:

1. Χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων και πέντε ατόμων και ασχολήθηκαν με το ερωτηματολόγιο που θα χρησιμοποιούσαν στην εκδήλωση της διαγενεακής αλληλεγγύης προς τιμήν του κ Αναστάσιου Τσιτσιμίδη και όρισαν τα άτομα που θα του έπαιρναν τη συνέντευξη.

2. Ορίστηκαν υπεύθυνοι για τη βιντεοσκόπηση και τη φωτογράφηση και τη δημιουργία ταμπλό με φωτογραφίες από στιγμές της ζωής του κ. Τσιτσιμίδη.

3. Στη συνέχεια ορίστηκαν υπεύθυνοι για την αποδελτίωση του υλικού και τη δημιουργία των παρουσιάσεων με τις νέες τεχνολογίες.

ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Παρουσιάστηκαν δυσκολίες στην επικοινωνία των μαθητών και στην δυνατότητα της από κοινού εργασίας, επειδή προέρχονται από διαφορετικά χωριά και η επεξεργασία του υλικού έγινε εκτός διδακτικού ωραρίου.

ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Πήραν μέρος όλα τα παιδιά του γυμνασίου.

1ο στάδιο: Αρχικά χωρίστηκαν οι ομάδες ανά τάξη κι έγινε η σχετική έρευνα στο διαδίκτυο με θέμα: Ενεργός Γήρανση και Διαγενεακή Αλληλεγγύη.

2ο στάδιο: Κατάρτιση ερωτηματολογίου για τη συνέντευξη.

3ο στάδιο: Εκδήλωση στο σχολείο, το γυμνάσιο Κορησού, την Τρίτη 15 Μαΐου 2012

Καλέσαμε τον κ. Αναστάσιο Τσιτσιμίδη, συνταξιούχο καθηγητή θεολόγο, ετών 78 ο οποίος μας μίλησε για τη ζωή του και στο τέλος ακολούθησε η συνέντευξη από τα παιδιά.

Μετά το τέλος της συζήτησης κι αφού δημιουργήθηκε το ανάλογο ζεστό κλίμα ανάμεσα στους μαθητές και τον τιμώμενό μας, οι μαθητές μας έγραψαν κάποια μηνύματα και τα επέδωσαν στον κύριο Τσιτσιμίδη.

Μηνύματα μαθητών:

Παππού, θέλω μια μέρα να πάμε για ποδηλασία στην εξοχή και να μείνουμε ως το βράδυ. Μαρία Τσόπρα

Παππού, θέλω μια μέρα να με πας βόλτα με το αυτοκίνητο από το πρωί ως το βράδυ. Κάλλη Βάσκου

Παππού, θέλω να πάμε μαζί διακοπές, Κική Μίχου

Παππού, θέλω να κάθομαι με τις ώρες και ν’ ακούω τις ιστορίες σου.

Κατερίνα Αλμπάνη

Παππού, έλα να σε μάθω τις νέες τεχνολογίες. Σοφία-Μαρίνα Τζιώλα

Σας σεβόμαστε και σας κατανοούμε, γιατί έχετε περάσει τόσα πολλά!

Μπορούμε να περάσουμε ωραία μαζί !!! Ιορδάνης Τρεμόπουλος

Κ. Τσιτσιμίδη, σ’ ευχαριστούμε για την αναδρομή που κάναμε στο παρελθόν σου, στον τόπο που γεννήθηκες,, στα δρομάκια που περπάτησες, στις αλάνες που έπαιξες, στη βρύση που έπινες νερό. Σ’ ευχαριστούμε για το λιθαράκι που έβαλες, για να χτίσουμε τη γέφυρα που θα μας ενώσει. Βαρβάρα Κωνσταντινίδου

Κ. Τσιτσιμίδη, σ’ ευχαριστούμε που μας βοήθησες να κατανοήσουμε κάποια πράγματα της ηλικίας σου.          Ευτέρπη Κωνσταντινίδου

Η εκδήλωση στο σχολείο:http://youtu.be/wmd0FI7rtnU

 Ο καλεσμένος μας και το κοινό του.

4ο στάδιο: Μια από τις επόμενες μέρες τον επισκέφτηκα στο σπίτι του, όπου τον βιντεοσκόπησα να παίζει κλαρίνο και συνέλεξα το επιπλέον υλικό , για να παρουσιάσουμε με τα παιδιά τη διαδρομή της ζωής του.

5ο στάδιο: Το υλικό το παρέδωσα στους μαθητές μου οι οποίοι δημιούργησαν κι ένα βίντεο με φωτογραφικό υλικό

και αφού αποδελτίωσαν τη συνέντευξη από την εκδήλωση στο σχολείο δημιούργησαν

μια παρουσίαση με Νέες Τεχνολογίες WEB 2.0 PREZI

 

http://prezi.com/kboiociqyrwq/energosgiransi/

6ο στάδιο: Όλο αυτό το υλικό το υποβάλαμε στο διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μεταφρασμένο στην αγγλική γλώσσα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ -ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

1. Όλοι οι στόχοι που τέθηκαν αρχικά ικανοποιήθηκαν και τα ερωτήματα απαντήθηκαν.

2. Η όλη διαδικασία έμαθε στους μαθητές να δουλεύουν ομαδικά και να είναι υπεύθυνοι.

3. Οι ενασχόλησή τους με τις Νέες Τεχνολογίες τους έδωσε αυτοπεποίθηση και ικανοποίησε επικοινωνιακές τους ανάγκες.

4. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό και η διάκριση της Ιστορίας Ζωής του κ. Τσιτσιμίδη τους προκάλεσε αισθήματα ευφορίας και την πεποίθηση ότι η εργασία ανταμείβεται.

5. Τέλος, οι μαθητές κατάλαβαν ότι το χάσμα των γενεών δεν είναι αγεφύρωτο, αφού δημιούργησαν οι ίδιοι τις γέφυρες προσέγγισης.

Αρετή Κάρκου, φιλόλογος, καθηγήτρια στο Γυμνάσιο Κορησού Καστοριάς

Καστοριά, Γενάρης 2014

Τα σχόλια είναι κλειστά.