Καλώς ήρθατε!!!

Αγαπημένοι/ες,

το blog αυτό δημιουργήθηκε προκειμένου να μοιραστώ ιδέες και προτάσεις (άρθρα, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, κατασκευές, βίντεο, παιχνίδια κλπ) που αφορούν την εκπαίδευση μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, καθώς και μαθητών που φοιτούν στην Ε.Α.Ε., τους παιδαγωγούς και τους γονείς τους.

Καλή πλοήγηση!

Ευγενιάδου Ελισάβετ, Νηπιαγωγός με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε.

Δραστηριότητες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ΕΑΕ

Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και Αναπηρίες που φοιτούν στην προσχολική ή πρωτο-σχολική εκπαίδευση.

1η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιοτήτων αυτονομίας στο φαγητό
Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας, ενδυνάμωση δαχτύλων, συμμετοχή σε παιχνίδι ρόλων.
Υλικά που θα χρειαστείτε:
• ταψί
• βαμβάκι
• κουτάλι
• πιάτο
Διαδικασία:
1. Παίρνουμε ένα μεγάλο κομμάτι βαμβάκι και προτρέπουμε το παιδί να το κόψει σε μικρότερα κομμάτια (μέγεθος καρυδιού) και να τα τοποθετήσει μέσα σε ένα μεγάλο ταψί.
2. Με τη βοήθεια μεγάλου κουταλιού, παρακινούμε το παιδί να μεταφέρει τα κομματάκια από βαμβάκι στο πιάτο.
3. Στην συνέχεια επιδεικνύουμε την διαδικασία που ακολουθούμε για να φάμε και προτρέπουμε το παιδί να «κάνει» πως τρώει το ίδιο ή να «ταΐσει» εμάς (ή ακόμα και κάποιο κουκλάκι του).
Tip: Αν θέλουμε, δοκιμάζουμε την παραπάνω διαδικασία με ένα αγαπημένο σνακ του παιδιού (π.χ. δημητριακά)

2η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενδυνάμωση στοματο-προσωπικών μυών

Επιμέρους στόχοι: ανταπόκριση σε οδηγίες, συνεργασία, επαφή με υφές-υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε:

  • Βαμβάκι
  • Καλαμάκι

Διαδικασία:

  1. Παίρνουμε ένα κομμάτι βαμβάκι και το τοποθετούμε στο τραπέζι, μπροστά από το παιδί.
  2. Προτρέπουμε το παιδί να φυσήξει δυνατά το βαμβάκι για να διασχίσει κατά μήκος όλο το τραπέζι και να το ρίξει κάτω από την αντίθετη πλευρά.
  3. Ζητάμε να επαναλάβει την διαδικασία, χρησιμοποιώντας καλαμάκι.

Tip: Για να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον το παιχνίδι, εμπλέκεται και δεύτερο άτομο και κάνουμε διαγωνισμό. Τοποθετούμε δυο καλαθάκια στο τέλος της διαδρομής (κάτω από το τραπέζι, ένα για κάθε παίκτη), βάζουμε χρονόμετρο και ξεκινάει το παιχνίδι. Ποιος θα μαζέψει περισσότερα βαμβακάκια στο καλάθι σε ένα λεπτό;

3η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και ενδυνάμωση δαχτύλων

Επιμέρους στόχοι: εμπλουτισμός λεξιλογίου, ενίσχυση προ-μαθηματικών εννοιών (ομαδοποίηση και αντιστοίχιση 1 προς 1), συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, ενίσχυση δεξιοτήτων αυτονομίας, αντιστοίχιση χρωμάτων.

Υλικά που θα χρειαστείτε:

  • Ένα μεγάλο μπολ ή κουτί
  • Μανταλάκια
  • Ένα σχοινάκι και δυο καρέκλες
  • 2-3 ζευγάρια κάλτσες και 2-3 σκουφάκια
  • Μαρκαδόρους

Διαδικασία:

  1. Παίρνουμε ένα μεγάλο μπολ ή ένα χαρτόκουτο (π.χ. κουτί παπουτσιών) και προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει γύρω από αυτό μανταλάκια.
  2. Στην συνέχεια, τοποθετούμε ένα σχοινάκι σε δυο καρέκλες, στο ύψος του παιδιού
  3. Επιδεικνύουμε την διαδικασία που ακολουθούμε για να κρεμάσουμε τα ρούχα μας και προτρέπουμε το παιδί να «κάνει» την ίδια διαδικασία, κρεμώντας στο σχοινάκι κάλτσες και σκουφάκια.

Tip: Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, επεκτείνουμε την δραστηριότητα, ως εξής:

Α) Ανάλογα με το χρώμα που έχουν τα μανταλάκια μας (ιδανικά να είναι σε χρώμα πράσινο, κόκκινο, κίτρινο και μπλε), ζωγραφίζουμε στο χαρτόκουτο κυκλάκια με τα ίδια  χρώματα και ζητάμε από το παιδί να τοποθετήσει κάθε μανταλάκι στο αντίστοιχο χρώμα.

Β) Ζητάμε από το παιδί, πριν «απλώσει» τα ρούχα στο σχοινάκι, να τα χωρίσει σε δυο ομάδες (κάλτσες και σκουφάκια).

4η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιότητας ισορροπίας
Επιμέρους στόχοι: συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, εξάσκηση αδρής κινητικότητας και ισορροπίας
Υλικά που θα χρειαστείτε: μαξιλάρια, χαρτί Α4, μαρκαδόρους και χαρτοταινία.
Διαδικασία:
1. Τοποθετούμε στο πάτωμα σε ευθεία γραμμή τα μαξιλάρια ή τα πατουσάκια τα οποία τα στερεώνουμε με χαρτοταινία (αρχικά σε χαρτί Α4 σχεδιάζουμε τα πατουσάκια του παιδιού, τα χρωματίζουμε και τα κόβουμε).
2. Προτρέπουμε το παιδί να περπατήσει πάνω σε αυτά (μόνο του ή με την βοήθειά μας)
Tip: Αν θέλουμε, μπορούμε να χτυπάμε παλαμάκια ή με απλά αντικείμενα να δίνουμε ρυθμό (π.χ. χτυπώντας δυο κουτάλια ή ένα τάπερ κλπ), κάθε φορά που το παιδί θα μεταφέρεται από το ένα μαξιλάρι στο άλλο.

5η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιότητας ισορροπίας
Επιμέρους στόχοι: συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, εξάσκηση αδρής κινητικότητας και ισορροπίας, κατάκτηση εννοιών, εμπλουτισμός λεξιλογίου.
Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτοταινία, διάφορα φρούτα
Διαδικασία:
1. Δημιουργείτε με την χαρτοταινία διάφορες διαδρομές (ευθείες ή καμπύλες γραμμές) στο πάτωμα με κοινή αφετηρία. Μπορείτε να δημιουργήσετε και ένα δέντρο με κλαδιά-διαδρομές.

  1. Τοποθετείτε στην άκρη κάθε διαδρομής ένα φρούτο.
  2. Προτρέπετε το παιδί να μετακινηθεί από την αφετηρία προς ένα συγκεκριμένο φρούτο, να το πάρει και να επιστρέψει, πατώντας πάνω στην γραμμή.

Tip: Μπορείτε να επεκτείνετε την δραστηριότητα, ανάλογα με το λεξιλόγιο που θέλετε να δουλέψετε (π.χ. χρώματα, σχήματα, ζώα, ρούχα κλπ)

6η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και οπτικο-κινητικού συντονισμού

Επιμέρους στόχοι: δημιουργικότητα, επαφή με υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε: βαμβάκι, μανταλάκι, χαρτόνι σε σκούρο χρώμα, μαρκαδόρους, τέμπερα λευκή, κόλλα στικ.

Διαδικασία:

  1. Σχεδιάζετε στο χαρτόνι με μαρκαδόρο το περίγραμμα ενός χιονάνθρωπου, με διακεκομμένη γραμμή.
  2. Προτρέπετε το παιδί να πιάσει ένα κομμάτι βαμβάκι, χρησιμοποιώντας το μανταλάκι, και αφού το βουτήξει στην τέμπερα, ταμποναριστά να πατήσει με αυτό πάνω στο περίγραμμα.
  3. Αφού στεγνώσει η τέμπερα, τοποθετείτε κόλλα στικ στην κοιλιά του χιονάνθρωπου και με την ίδια διαδικασία, το παιδί πιάνει με το μανταλάκι τα κομματάκια από βαμβάκι και τα τοποθετεί εκεί.
  4. Στο τέλος μπορείτε να προσθέσετε ματάκια, μύτη και στόμα στον χιονάνθρωπο, χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους.

7η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενδυνάμωση δαχτύλων – εξάσκηση λεπτής κινητικότητας

Επιμέρους στόχοι: δημιουργικότητα, επαφή με υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτόνι σε σκούρο χρώμα, μαρκαδόρο, πλαστελίνη λευκή.

Διαδικασία:

  1. Σχεδιάζετε ή εκτυπώνετε σε σκούρο χαρτόνι μια χιονονιφάδα με απλές ευθείες γραμμές.
  2. Προτρέπετε το παιδί να κόψει την πλαστελίνη σε μικρά κομματάκια και να τα τοποθετήσει πάνω στο περίγραμμα της χιονονιφάδας.
  3. Τέλος, βοηθάτε το παιδί να πατήσει την πλαστελίνη με τα δαχτυλάκια του και να προσπαθήσει να την τραβήξει προς διάφορες κατευθύνσεις.

8η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση αδρής κινητικότητας (ρίψεις μπάλας)

Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση οπτικο-κινητικού συντονισμού και προ-μαθηματικών εννοιών (αντιστοίχιση 1 προς 1), προ-γραφή, δημιουργικότητα

Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, μαρκαδόρο, 5-6 ποτήρια μιας χρήσης (ή άδεια μπουκαλάκια νερού), μπάλα.

Διαδικασία:

  1. Βοηθάμε το παιδί να σχεδιάσει το περίγραμμα από το ποτήρι πάνω στο χαρτί (3 περιγράμματα).
  2. Προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει από ένα ποτήρι μέσα σε κάθε περίγραμμα.
  3. Οριοθετούμε τον χώρο (γραμμή ρίψεων σε απόσταση από τα ποτήρια ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού).
  4. Καθοδηγούμε το παιδί ώστε να ρίξει την μπάλα και να «γκρεμίσει» τον πύργο με τα ποτήρια (αν χρειαστεί επιδεικνύουμε την διαδικασία).

Tip: Αν δεν έχετε μπάλα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μαξιλάρι και να εξασκηθείτε στον στόχο.

9η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση αδρής κινητικότητας (ρίψεις) και οπτικο-κινητικού συντονισμού (στόχος)

Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση οπτικο-κινητικού συντονισμού και προ-μαθηματικών εννοιών (αντιστοίχιση 1 προς 1), ενίσχυση λειτουργικών δεξιοτήτων, εξάσκηση λεπτής κινητικότητας, ανταπόκριση σε οδηγίες και συμμετοχή σε παιχνίδι.

Υλικά που θα χρειαστείτε: κάλτσες (2 ζευγάρια), ρύζι, πλαστικά μπουκάλια, χαρτάκια post-it, χαρτοταινία.

Διαδικασία:

  1. Βοηθάμε το παιδί να γεμίσει με ρύζι τα καλτσάκια, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο κουτάλι.
  2. Οριοθετούμε τον χώρο κάνοντας μια γραμμή εκκίνησης με την χαρτοταινία και σημειώνοντας με post-it 2-3 σημεία στα οποία προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει τα μπουκάλια (τα μπουκάλια μπορούμε να είναι στην ίδια απόσταση ή σε αυξανόμενης δυσκολίας απόσταση, ενώ ακόμα μπορούμε να προσθέσουμε σε αυτά λίγο νερό για να αυξήσουμε την δυσκολία του έργου).
  3. Καθοδηγούμε το παιδί, ώστε να πετάξει τα σακουλάκια (καλτσάκια με ρύζι), στοχεύοντας στα μπουκάλια και να τα ρίξει κάτω (αν χρειαστεί επιδεικνύουμε την διαδικασία).

Tip: Αν θέλετε μπορείτε μαζί με τα παιδιά να χρωματίσετε τα μπουκαλάκια, τοποθετώντας σε αυτά τέμπερα και ανακινώντας τα.

Καλή διασκέδαση!

*Πηγή: https://blogs.sch.gr/nipeidflor/2021/02/15/drastiriotites-sygchronis-ex-apostaseos-ekpaideysis-enimeronetai/

Παιχνίδια στο σπίτι με τα αξεσουάρ του χειμώνα

Δεξιότητες που εξασκούνται:  παρατηρητικότητα, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, προ-μαθηματικές έννοιες (ομαδοποίηση, αντιστοίχιση), αριθμητικές δεξιότητες.

Υλικά: σχοινάκι, μανταλάκια, δυο καρέκλες, τρεις λεκάνες, διάφορα σκουφιά/ κασκόλ/ γάντια, ένα μικρό μπαλάκι.

1ο παιχνίδι: Συγκεντρώνουμε όσα χειμωνιάτικα σκουφάκια, κασκόλ και γάντια έχουμε από όλα τα μέλη της οικογένειας. Προτρέπουμε το παιδί να τα ξεχωρίσει σε ομάδες, τοποθετώντας κάθε ομάδα μέσα στην αντίστοιχη λεκάνη (για να βοηθήσουμε το παιδί, τοποθετούμε πρώτα εμείς ένα αξεσουάρ σε κάθε λεκάνη).

2ο παιχνίδι: Τοποθετούμε δυο καρέκλες σε απόσταση περίπου δυο μέτρων μεταξύ τους και δένουμε ένα σχοινάκι από την μια καρέκλα στην άλλη (στο ύψος των παιδιών). Παίρνουμε μια λεκάνη γεμάτη με γάντια, επιλέγουμε τυχαία ένα γάντι και το τοποθετούμε στο σχοινάκι. Στην συνέχεια, προτρέπουμε το παιδί να βρει το ζευγάρι του και χρησιμοποιώντας μανταλάκι να το τοποθετήσει στο σχοινάκι. Συνεχίζουμε μέχρι να απλώσουμε όλα τα ζευγαράκια με τα γάντια.

3ο παιχνίδι: Κάθε μέλος της οικογένειας έχει μπροστά του ένα σετ από γάντια, σκούφο και κασκόλ. Δίνουμε το σύνθημα και προσπαθούμε να φορέσουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε τα αξεσουάρ μας. Κερδίζει όποιος καταφέρει να φορέσει τα αξεσουάρ του πιο γρήγορα. *Αν το παιδί δυσκολεύεται, επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές την διαδικασία. Ξεκινάμε παρέχοντας βοήθεια την οποία σταδιακά αποσύρουμε, ώστε να εξασκηθεί η αυτονομία του παιδιού.

4ο παιχνίδι: Κάθε μέλος της οικογένειας τοποθετεί πίσω στην μέση του ένα κασκόλ, σαν ουρά. Στόχος μας είναι να «κλέψουμε» όσες περισσότερες ουρές μπορούμε από τους υπόλοιπους.

5ο παιχνίδι: Ανά δύο άτομα, παίρνουμε έναν μεγάλο σκούφο και 2-3 μικρά μπαλάκια. Σε μικρή απόσταση μεταξύ μας, ο ένας κρατάει τον σκούφο, όσο μπορεί πιο ανοιχτό, και ο άλλος στοχεύοντας προσπαθεί να ρίξει το μπαλάκι μέσα στον σκούφο.

6ο παιχνίδι: Τοποθετούμε δυο καρέκλες σε απόσταση περίπου δυο μέτρων μεταξύ τους και δένουμε ένα σχοινάκι από την μια καρέκλα στην άλλη (στο ύψος των παιδιών). Παίρνουμε δέκα σκουφάκια ή/και γάντια και κολλάμε χαρτάκια post-it με τους αριθμούς 1-10. Προτρέπουμε το παιδί να κρεμάσει τα αξεσουάρ σε σειρά πρώτα από το 1-10 και έπειτα από το 10-1, χρησιμοποιώντας μανταλάκια.

Καλή διασκέδαση!!!

Ελάτε να… παίξουμε «Χριστούγεννα»!

Στο άρθρο αυτό παρουσιάζεται μια «εναλλακτική» πρόταση χριστουγεννιάτικης γιορτής γεμάτη παιχνίδια και τραγούδια!

Η οργάνωση της γιορτής ξεκινά σε πρώτη φάση, με την προετοιμασία των παιχνιδο-κατασκευών που προτείνονται, με την συμμετοχή των παιδιών. Οι πρόβες για την γιορτή γίνονται σε εξατομικευμένο επίπεδο σε κάθε ένα από τα παιχνίδια, ενώ τέλος, την ημέρα της γιορτής (ή και σε 1-2 πρόβες ομαδικές πριν την γιορτή) οργανώνουμε τον χώρο μας και… ξεκινάμε το παιχνίδι!

Για κάθε παιδί ετοιμάζουμε μια προσωπική καρτέλα με το όνομα/την φωτογραφία του, καθώς και ένα πινακάκι με δυο στήλες. Η πρώτη στήλη περιλαμβάνει κάθε ένα παιχνίδι/σταθμό που θα πρέπει να ολοκληρώσει «επιτυχώς» το παιδί (μπορούν είτε να περάσουν όλα τα παιδιά από όλα τα παιχνίδια κυκλικά, είτε κάθε καρτέλα να περιλαμβάνει συγκεκριμένα παιχνίδια για το παιδί, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητές του). Η δεύτερη στήλη, θα είναι κενή προκειμένου εκεί να τοποθετείται ένα αστεράκι επιβράβευσης, κάθε φορά που ολοκληρώνει το παιδί το αντίστοιχο παιχνίδι. Την καρτέλα κάθε παιδιού, θα συμπληρώνει ο προσωπικός βοηθός/κριτής, στο τέλος κάθε παιχνιδιού (προσωπικός βοηθός μπορεί να οριστεί άλλο παιδί, γονιός ή εκπαιδευτικός).

Ο χρόνος που διαρκεί κάθε παιχνίδι είναι ανάλογος με τον χρόνο που θα κρατάει το χριστουγεννιάτικο τραγούδι που θα ακούγεται κάθε φορά (φροντίζουμε όλοι οι μαθητές να έχουν τον χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρώσουν το παιχνίδι/σταθμό τους). Στο τέλος όλων των παιχνιδιών (αφού δηλαδή συμπληρωθούν οι καρτέλες των παιδιών), οι μαθητές παίρνουν δωράκι (τις κατασκευές που τα ίδια ετοίμασαν π.χ. κάρτες, στολίδια, κλπ ή κάποιο δώρο/κατασκευή του σχολείου), ως επιβράβευση για την εξαιρετική τους προσπάθεια.

Τα παιχνίδια/σταθμοί που μπορούν να υλοποιηθούν είναι:

  1. Στολίζουμε τον Ρούντολφ (υλικά: χαρτόκουτο, κλαδιά, στεφανάκια από χαρτόνι ή σύρμα πίπας σε διάφορα χρώματα). Τα παιδιά καλούνται να στολίσουν τα κλαδιά/κερατάκια του Ρούντολφ, πετώντας από απόσταση τα στεφανάκια ή τοποθετώντας τα στα κλαδιά.
  2. Συναρμολόγησε τον Ρούντολφ (υλικά: ζάρι με ζωγραφισμένα τα μέρη του σώματος του και τα μέρη του σώματός του σχεδιασμένα σε διάφορα κομμάτια από χαρτόνι). Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και τοποθετούν ένα ένα τα μέρη του σώματος του Ρούντολφ με τη σειρά που τα τυχαίνουν (σαν πάζλ).
  3. Ισορρόπησε τα στολίδια (μπάλες/στολίδια και ρολά από χαρτί υγείας και χαρτί κουζίνας σε διάφορα μεγέθη). Τοποθετούμε σε τυχαία σειρά ρολά από χαρτιά υγείας και κουζίνας και το παιδί προσπαθεί να ισορροπήσει πάνω σε αυτά μπάλες/στολίδια.
  4. Στόλισε το δέντρο (χαρτόκουτο, χαρτόνι σε συγκεκριμένα χρώματα + αντίστοιχες μπάλες). Σχεδιάζουμε πάνω στην μεγάλη επιφάνεια του χαρτονιού ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ανοίγουμε τρύπες και κολλάμε γύρω τους συγκεκριμένα χρώματα. Τα παιδιά τοποθετούν σε κάθε χρωματιστή τρύπα τις αντίστοιχες μπάλες.
  5. Βάλε στόχο το αστέρι (χαρτόκουτα, κίτρινες μπάλες). Ανοίγουμε την χαρτόκουτα (σαν παραβάν) και σχεδιάζουμε στην πιο μεγάλη πλευρά της ένα τεράστιο αστέρι. Το ζωγραφίζουμε και στο κέντρο του ανοίγουμε μια μεγάλη τρύπα. Τα παιδιά από απόσταση στοχεύουν να περάσουν τις κίτρινες μπάλες μέσα από την τρύπα.
  6. Bowling με χριστουγεννιάτικο δέντρο (ποτήρια μιας χρήσης, μπάλα). Ζωγραφίζουμε πράσινα τα ποτήρια (ή βρίσκουμε έτοιμα) και τα τοποθετούμε έτσι, ώστε να θυμίζουν χριστουγεννιάτικο δέντρο ( π.χ. 5 στην κάτω σειρά, 3 στην μεσαία και 1 στην πάνω). Το παιδί καλείται να πετάξει την μπάλα και να ρίξει όλα τα ποτήρια κάτω.

Καλή διασκέδαση!!!

Χριστουγεννιάτικος λαβύρινθος

Δραστηριότητα: Χριστουγεννιάτικος λαβύρινθος

Δεξιότητες που εξασκούνται: συγκέντρωση προσοχής

Υλικά: χαρτοκούτι, κομμάτια χοντρού χαρτονιού, πράσινο χαρτί γλασέ, μια μπάλα (στολίδι), μαρκαδόροι, σιλικόνη ή κάποια δυνατή κόλλα

Διαδικασία: τοποθετούμε με την χρήση σιλικόνης τα κομμάτια του χοντρού χαρτονιού στο χαρτοκούτι, με τρόπο ώστε να σχηματιστεί ένας λαβύρινθος. Έπειτα, σχεδιάζουμε βελάκια για να διευκολύνουμε το παιδί με την διαδρομή που καλείται να ακολουθήσει και στο τέλος της διαδρομής κολλάμε το χριστουγεννιάτικο δεντράκι. Στολίζουμε όπως θέλουμε την κατασκευή μας. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να «τοποθετήσει» στο δέντρο το τελευταίο στολίδι, αφού πρώτα καταφέρει να το περάσει από την δύσκολη διαδρομή του λαβύρινθου.

Σχετικό βίντεο:

Στολίζουμε με… καλαμάκια!

Δραστηριότητα: Στολίζουμε με… καλαμάκια!

Δεξιότητες που εξασκούνται: αντιστοίχιση χρωμάτων, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός.

Υλικά: χρωματιστά καλαμάκια, μαρκαδόροι, ψαλίδι, κουτί από παπούτσια, πατρόν χριστουγεννιάτικου δέντρου.

Διαδικασία: σχεδιάζουμε στο καπάκι του κουτιού ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο με την βοήθεια κάποιου πατρόν. Στην συνέχεια, ανοίγουμε τρύπες με ψαλίδι μέσα στο δέντρο που σχεδιάσαμε και σε κάθε τρύπα ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρο το περίγραμμά της, επιλέγοντας τα χρώματα που θέλουμε. Έπειτα, κόβουμε καλαμάκια που έχουν τα ίδια χρώματα με τους μαρκαδόρους που χρησιμοποιήσαμε σε 4-5 κομμάτια το καθένα. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να περάσει τα καλαμάκια μέσα σε κάθε τρύπα, προσέχοντας να αντιστοιχίσει σωστά τα χρώματά τους.

Σχετικό βίντεο:

Τα Χριστούγεννα μέσα από τις 5 μου αισθήσεις (στο σχολείο ή στο σπίτι)

Θέμα: Χριστούγεννα και 5 αισθήσεις

Στόχοι: συμμετοχή σε συζήτηση, ακρόαση και κατανόηση εικονογραφημένης ιστορίας, παρατήρηση εικόνων και εμπλουτισμός προσληπτικού και εκφραστικού λεξιλογίου, εξάσκηση σε προ-μαθηματικές και αριθμητικές δεξιότητες, εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και οπτικο-κινητικού συντονισμού, ενίσχυση δημιουργικότητας, επαφή με ποικίλα υλικά και υφές, ακρόαση και συμμετοχή σε τραγούδια, επαφή με μουσικά όργανα.

Ενδεικτικές δραστηριότητες:

  • Αφού παρουσιάσουμε τον κ. Πατάτα στα παιδιά (μπορεί να είναι κάποιο σχετικό παιχνίδι που έχουμε στην διάθεσή μας, μια αυστοσχέδια κούκλα σε σχήμα πατάτας ή ακόμα και η παρακάτω κατασκευή) και παίξουμε μαζί του, αφηγούμαστε την περιπέτεια που έζησε την προηγούμενη χρονιά και πως ανακάλυψε με τις 5 του αισθήσεις τα Χριστούγεννα!



Λήψη αρχείου

  • Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες και παρατηρούμε εικόνες σχετικές με τα έθιμα των Χριστουγέννων. Εστιάζουμε την συζήτηση στο τι μπορούμε να δούμε, να γευτούμε, να ακούσουμε, να αγγίξουμε, να οσφρανθούμε την περίοδο των Χριστουγέννων (μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες εδώ).
  • Παίζουμε παιχνίδια ομαδοποίησης, αντιστοίχισης και ταύτισης με τις 5 αισθήσεις (μπορείτε να εκτυπώσετε, να κόψετε και να πλαστικοποιήσετε το παρακάτω υλικό για να υλοποιήσετε τα παιχνίδια).

                                                                               

 

  • Ακούμε χριστουγεννιάτικα τραγούδια και συμμετέχουμε σε αυτά παίζοντας με διάφορα μουσικά όργανα.
  • Γινόμαστε «μικροί ζαχαροπλάστες» και φτιάχνουμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα κανέλας και ζεστή σοκολάτα με ζαχαρωτά.
  • Βλέπουμε την χριστουγεννιάτικη ταινία «το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι» (μπορείτε να την βρείτε εδώ).
  • Κάνουμε διάφορες χριστουγεννιάτικες κατασκευές με απλά υλικά (μπορείτε να βρείτε ιδέες εδώ).
  • Στολίζουμε το δέντρο μας με διάφορα στολίδια και φωτάκια, ακούγοντας χριστουγεννιάτικες μελωδίες.
  • Ετοιμάζουμε το προσωπικό μας «Χριστουγεννιάτικο βιβλίο των 5 αισθήσεων» και ερχόμαστε σε επαφή με ποικίλα υλικά και διαφορετικές τεχνικές (τυπώματα με τέμπερες, κολλάζ, πλαστελίνη κλπ).



Λήψη αρχείου

 

Απλές δραστηριότητες για…σπίτι!

Προκειμένου να ενισχύσουμε τις δεξιότητες των παιδιών, αλλά και να περάσουμε δημιουργικά και ποιοτικά τον χρόνο μας, όσο ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ, μπορούμε να υλοποιήσουμε πλήθος απλών βιωματικών δραστηριοτήτων.

Παρακάτω προτείνονται ενδεικτικά κάποιες πολύ απλές και ευχάριστες δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να προσαρμοστούν στις δυνατότητες κάθε παιδιού:

  1. Διαβάζουμε ιστορίες και παραμύθια (σύντομα παραμύθια, με απλό περιεχόμενο και εικόνες δράσης). Αρχικά, δίνουμε στο παιδί το βιβλίο, ώστε να το επεξεργαστεί, το βοηθάμε να παρατηρήσει τις εικόνες και κατονομάζουμε ο,τι βλέπουμε σε αυτές. Έπειτα, αφηγούμαστε την ιστορία με παραστατικό τρόπο. Στο τέλος, μπορούμε να επικεντρωθούμε στο σημείο της ιστορίας που άρεσε στο παιδί και το προτρέπουμε να «αναπαραστήσει» τον ήρωα (π.χ. πώς χτύπησε ο λύκος την πόρτα; κλπ).
  2. Μέσα από την χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών, επιτραπέζιων παιχνιδιών, ή κατασκευαστικού υλικού (τουβλάκια κλπ), μαθαίνουμε να καταμετράμε, αναγνωρίζουμε και μαθαίνουμε τα χρώματα και τα σχήματα, αλλά αναπτύσσουμε και κοινωνικές δεξιότητες (περιμένω την σειρά μου, ακολουθώ κανόνες κλπ). Ενδεικτικά, κάποια παιχνίδια που μπορούμε να έχουμε (ή να φτιάξουμε) στο σπίτι είναι: α) απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια (4-5 κομματιών), β) ξύλινα παζλ ενσφηνωμάτων ανθρώπινης φιγούρας, γ) ενφηνώματα με τα χρώματα, με σχήματα, με ζώα, με αριθμούς, δ) αυτοσχέδια bingo με χρώματα, σχήματα, αριθμούς, ε) κατασκευές με τουβλάκια κλπ.
  3. Την ώρα της προετοιμασίας του φαγητού ή κάποιου σνακ (π.χ. τοστ), προτρέπουμε το παιδί να γίνει ο βοηθός μας. Συγκεντρώνουμε και κατονομάζουμε τα υλικά και τα μαγειρικά εργαλεία/σκεύη που θα χρειαστούμε, βοηθάμε το παιδί να τοποθετήσει όλα τα υλικά μαζί και το καθοδηγούμε κατά την διαδικασία εκτέλεσης της συνταγής (καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις πρώτα, μετά κλπ). Στο τέλος, αν είναι εφικτό, σερβίρουμε το γεύμα/σνακ μαζί με το παιδί.
  4. Φροντίζουμε το παιδί να αναλάβει συγκεκριμένα καθήκοντα στο σπίτι, κατάλληλα για την ηλικία του και σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται οι δεξιότητες αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησής του, αλλά ταυτόχρονα νιώθει και υπεύθυνο. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να αναλάβει (με την βοήθειά μας ή υπό επίβλεψη): α) το συμμάζεμα των παιχνιδιών του σε συγκεκριμένους αποθηκευτικούς χώρους – ομαδοποίηση (π.χ. στο ένα κουτί τα αυτοκίνητα, στο άλλο κουτί τα τουβλάκια κλπ), β) το στρώσιμο του τραπεζιού – καταμέτρηση και αντιστοίχιση (4 άτομα στο τραπέζι –> 4 ποτήρια, 1 πιρούνι πάνω σε κάθε χαρτοπετσέτα κλπ), γ) να τοποθετήσει ή να αφαιρέσει τα μανταλάκια στα/από τα απλωμένα ρούχα – λεπτή κινητικότητα, δ) να τοποθετήσει τα ρούχα μέσα στο πλυντήριο κλπ.
  5. Αλλάζουμε την διακόσμηση του σπιτιού, για να αλλάξει και η διάθεσή μας. Παρέχουμε στο παιδί ποικίλα υλικά για κατασκευές (χαρτόνια, δαχτυλομπογιές, μαρκαδόρους, πηλό, πλαστελίνη…) και το βοηθάμε να φτιάξει χειροποίητα διακοσμητικά, όπως κάρτες, πίνακες ζωγραφικής, διάφορα «στολίδια» για τα παράθυρα ή το χριστουγεννιάτικο δέντρο κλπ.
  6. Είτε με μικρούς περιπάτους στην φύση, είτε μέσα στο σπίτι, γυμνάζουμε το σώμα μας και εξασκούμε την αδρή μας κινητικότητα, ακολουθώντας διαδρομές, ισορροπώντας και παίζοντας με διάφορα παιχνίδια/αντικείμενα (μπάλα, στεφάνια κλπ).

Καλή σας διασκέδαση!!!

 

*Αρχική ανάρτηση εδώ.

Αριθμό…μπερδέματα!

Δραστηριότητα: Αριθμό… μπερδέματα

Δεξιότητες που εξασκούνται: αντιστοίχιση, καταμέτρηση ποσοτήτων, αναγνώριση αριθμητικών ψηφίων, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός

Υλικά: χοντρό χαρτόνι, μαρκαδόρος, πλαστικά καπάκια, σιλικόνη, λωρίδες από χαρτί γκοφρέ, τσιμπίδα, χαρτονάκια

Διαδικασία: γράφουμε σε χαρτονάκια τους αριθμούς 1-5 και τα τοποθετούμε κάθετα στο χοντρό χαρτόνι. Δίπλα από κάθε αριθμό τοποθετούμε με την σιλικόνη τον αντίστοιχο αριθμό καπακιών. Στην συνέχεια, μαζί με το παιδί παίρνουμε τις λωρίδες από γκοφρέ χαρτί και φτιάχνουμε μικρές μπαλίτσες. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να πιάσει τις μπαλίτσες με την τσιμπίδα και να τοποθετήσει μια μέσα σε κάθε καπάκι. Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, μπορούμε να το προτρέψουμε να μας δείξει συγκεκριμένους αριθμούς (π.χ. δείξε μου το 3, δείξε μου το 5 κλπ) ή να καταμετρήσει τις ποσότητες δίπλα από τους αριθμούς.

Σχετικό βίντεο:

 

Χρωματιστή Μπουγάδα

Δραστηριότητα: Χρωματιστή μπουγάδα

Δεξιότητες που εξασκούνται: λεπτή κινητικότητα, ομαδοποίηση χρωμάτων, αντιστοίχιση χρωμάτων, αναγνώριση και ονοματοδοσία χρωμάτων

Υλικά: κουτί παπουτσιών, λεπτό σχοινί, μανταλάκια και χαρτόνια σε χρώμα πράσινο, κόκκινο, κίτρινο και μπλε, ψαλίδι, καρφί, μαρκαδόρο ή μολύβι

Διαδικασία: αρχικά ο ενήλικας ανοίγει με το καρφί τρύπες στις δύο πλευρές του κουτιού και περνάει το σχοινί. Έπειτα, σχεδιάζει (ή τυπώνει) σε χρωματιστά χαρτόνια διάφορα ρούχα και τα κόβει (το παιδί συμμετέχει αν και όσο μπορεί στον σχεδιασμό και το κόψιμο των ρούχων). Τέλος, ο ενήλικας προτρέπει το παιδί να «απλώσει» τα ρούχα στο σχοινί, τοποθετώντας κάθε ρούχο, με το μανταλάκι που έχει το αντίστοιχο χρώμα. Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, μπορεί να προηγηθεί ομαδοποίηση των ρούχων με κριτήριο το χρώμα ή ο ενήλικας να προτρέψει το παιδί να κατονομάσει το χρώμα κάθε ρούχου ή να επιλέξει κάποιο ρούχο που έχει συγκεκριμένο χρώμα (π.χ. πάρε μια κόκκινη μπλούζα).

Σχετικό βίντεο:

Βαμβακερός Χιονάνθρωπος

Δραστηριότητα: Βαμβακερός Χιονάνθρωπος

Δεξιότητες που εξασκούνται: συνεργασία, δημιουργικότητα, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός

Υλικά: πλαστικό μπουκάλι, πορτοκαλί και μαύρο χαρτόνι, κουμπάκια, χρωματιστή κορδέλα, βαμβάκι, τσιμπίδα, ψαλίδι, σιλικόνη ή κάποια δυνατή κόλλα.

Διαδικασία: μετατρέπουμε μαζί με το παιδί το εξωτερικό μέρος του μπουκαλιού σε χιονάνθρωπο, τοποθετώντας σε αυτό μάτια, μύτη, στόμα, κασκόλ και κουμπιά. Στην συνέχεια, κόβουμε μαζί με το παιδί το βαμβάκι σε μικρά κομμάτια και φτιάχνουμε μικρές μπαλίτσες. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να γεμίσει το μπουκάλι με τις μπαλίτσες από βαμβάκι που ετοιμάσαμε, χρησιμοποιώντας την τσιμπίδα.

Σχετικό βίντεο: