Καλώς ήρθατε!!!

Αγαπημένοι/ες,

το blog αυτό δημιουργήθηκε προκειμένου να μοιραστώ ιδέες και προτάσεις (άρθρα, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, κατασκευές, βίντεο, παιχνίδια κλπ) που αφορούν την εκπαίδευση μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, καθώς και μαθητών που φοιτούν στην Ε.Α.Ε., τους παιδαγωγούς και τους γονείς τους.

Καλή πλοήγηση!

Ευγενιάδου Ελισάβετ, Νηπιαγωγός με εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε.

Διαχείριση επιθετικής συμπεριφοράς σε μαθητές προσχολικής ηλικίας

Βασικός προβληματισμός που κυριαρχεί σε συζητήσεις μεταξύ των Νηπιαγωγών και των γονέων, αποτελεί η διαχείριση της επιθετικής συμπεριφοράς που κάποιες φορές εμφανίζουν οι μικροί μαθητές. Στο επισυναπτόμενο αρχείο θα βρείτε υλικό αναφορικά με την “Επιθετική συμπεριφορά” και τρόπους παρέμβασης και διαχείρισής της τόσο από τους γονείς, όσο και από τους εκπαιδευτικούς. Το υλικό παρουσιάστηκε σε ενημερωτική ημερίδα που υλοποιήθηκε στις 22-4-2024 στο 6ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης από το προσωπικό του ΚΕΔΑΣΥ Κοζάνης.



Λήψη αρχείου

 

Ενισχύοντας την “Προφορική Επικοινωνία” στο… σπίτι!

Εικόνα1Ένας από τους βασικούς στόχους του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος για το Νηπιαγωγείο αποτελεί η “Προφορική Επικοινωνία“, η οποία σχετίζεται με την ανάπτυξη ικανοτήτων κατανόησης και παραγωγής προφορικών κειμένων από τους μαθητές, καθώς και την ανάπτυξη της μεταγλωσσικής τους επίγνωσης. Στο επισυναπτόμενο αρχείο θα βρείτε υλικό αναφορικά με την “Προφορική Επικοινωνία”, καθώς και ιδέες για την ενίσχυσή της με παιγνιώδεις δραστηριότητες στο σπίτι. Το υλικό παρουσιάστηκε σε ενημερωτική ημερίδα με τίτλο “Διαχείριση προβλημάτων επικοινωνίας και λόγου στην προσχολική ηλικία“, η οποία υλοποιήθηκε στις 11-12-2023 στο 15ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης από το προσωπικό του ΚΕΔΑΣΥ Κοζάνης.



Λήψη αρχείου

 

Φωνολογική ενημερότητα: Τι είναι και γιατί είναι σημαντικό να την ενισχύσουμε στους μαθητές προσχολικής ηλικίας;

istockphoto 1390904532 612x612 1

Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας είναι πολύ σημαντική, καθώς διευκολύνει τους/τις μαθητές/τριες να μεταβούν ομαλά από τον προφορικό στον γραπτό λόγο, ενώ η «φτωχή» φωνολογική ενημερότητα σε μαθητές/τριες προσχολικής ηλικίας, έχει συνδεθεί με μετέπειτα δυσκολίες στην κατάκτηση της ανάγνωσης, αλλά και με δυσκολίες στην ορθογραφία. Τι είναι, όμως, η φωνολογική ενημερότητα και πως μπορούμε να την ενισχύσουμε στους/στις μαθητές/τριες;

Σύμφωνα με την Παντελιάδου (2000), η φωνολογική ενημερότητα είναι μια μεταγλωσσική δεξιότητα, που αναφέρεται στη σαφή κατανόηση ότι οι λέξεις αποτελούνται από διακριτά μέρη: συλλαβές και φωνήματα (ελάχιστες μονάδες ήχου). Επιπρόσθετα, η φωνολογική ενημερότητα συντίθεται από επιμέρους δεξιότητες, όπως η ανάλυση (προτάσεων σε λέξεις, λέξεων σε συλλαβές και σε φωνήματα), η σύνθεση (συλλαβών σε λέξεις και φωνημάτων σε λέξεις), η διάκριση (συλλαβής ή φωνήματος στην αρχή, στο μέσο ή στην κατάληξη της λέξης), η απομόνωση (συλλαβής ή φωνήματος), η αφαίρεση (συλλαβής ή φωνήματος) και η αντιστροφή των φωνολογικών μονάδων.

Ακολουθούν ενδεικτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση της φωνολογικής ενημερότητας σε μαθητές/τριες προσχολικής ηλικίας, με αφορμή κάποιο παραμύθι που μπορεί να διαβάσουμε στο σχολείο ή στο σπίτι. Οι δραστηριότητες προσαρμόζονται στο επίπεδο κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας κάθε μαθητή/τριας και προοδευτικά γίνονται πιο σύνθετες (από τις προτάσεις στις λέξεις, από τις λέξεις στις συλλαβές και τέλος, στα φωνήματα).

  1. Συζητάμε για τον τίτλο του παραμυθιού. Πόσες λέξεις περιλαμβάνει; Ας προσπαθήσουμε να σηκωθούμε από την θέση μας, κάθε φορά που λέμε μια από τις λέξεις του τίτλου.
  2. Διαβάζουμε δυο προτάσεις της ιστορίας. Ας φτιάξουμε δυο σειρές με μαρκαδόρους, βάζοντας έναν μαρκαδόρο για κάθε λέξη που ακούμε. Ποια πρόταση είναι μεγαλύτερη;
  3. Δείχνουμε δυο αντικείμενα που υπάρχουν σε μια εικόνα του παραμυθιού π.χ. ένα καράβι και ένα ποδήλατο και ρωτάμε: ποια λέξη αρχίζει π.χ. από «κα»; (ή τελειώνει σε «το» ή έχει μέσα «λα»)
  4. Δείχνουμε τρία αντικείμενα που υπάρχουν σε μια εικόνα του παραμυθιού π.χ. ζάρι, ψάρι, κότα και ρωτάμε: ποια λέξη δεν ταιριάζει, γιατί τελειώνει σε διαφορετικό «κομμάτι»;
  5. Τυπώνουμε συγκεκριμένες εικόνες με αφορμή το παραμύθι, όπως για παράδειγμα εικόνες από κάποια ζωάκια (ή αν έχουμε χρησιμοποιούμε ζωάκια-παιχνίδια) και από κάτω τοποθετούμε σε σειρά τόσα τουβλάκια, όσα και οι συλλαβές κάθε λέξης-ζώου (π.χ. κότα – δύο τουβλάκια, γουρούνι – τρία τουβλάκια). Προτρέπουμε το παιδί να χτυπήσει το χέρι του σε κάθε τουβλάκι, λέγοντας συλλαβιστά το όνομα του ζώου ή να εντοπίσει το «κομματάκι» της λέξης που λέμε, όταν βρισκόμαστε για παράδειγμα στο τελευταίο τουβλάκι.
  6. Με αφορμή κάποια λέξη που αναφέρεται στο παραμύθι, όπως για παράδειγμα η λέξη «φως» ρωτάμε: η λέξη φως έχει τρεις φωνούλες, αρχίζει φφφφφως, τελειώνει φωςςςςς και στη μέση φωωωως, μπορείς να μου πεις τις τρεις φωνούλες;
  7. Ποιανού ήρωα το όνομα αρχίζει από την φωνούλα «κ», της κοκκινοσκουφίτσας ή του λύκου;
  8. Αφαιρούμε τα τελικά φωνήματα στα ονόματα των ηρώων και φτιάχνουμε νέους ήρωες (π.χ. ρούνι – ρουν, μάνι – μαν κλπ).
  9. Θα σου πω κάποιες φωνούλες και θέλω να βρεις ποιον ήρωα της ιστορίας σου είπα (π.χ. λ-υ-κ-ο-ς).
  10. Αντιστρέφουμε τις συλλαβές στα ονόματα των ηρώων του παραμυθιού και φτιάχνουμε τους δικούς μας «ήρωες» (π.χ. ρούνι – νιρου κλπ).
  11. Βρίσκουμε λέξεις της ιστορίας που ομοικαταληκτούν και δημιουργούμε αστεία ποιήματα. Για παράδειγμα με τις λέξεις ψάρι και ζάρι, μπορούμε να πούμε: είδα ένα ψάρι, που έριξε το ζάρι και έφερε… εξάρι!

Φυσικά, οι ιδέες για δραστηριότητες που ενισχύουν την φωνολογική ενημερότητα στους/στις μαθητές/τριες προσχολικής ηλικίας, δεν εξαντλούνται εδώ. Όσο εξασκούνται οι μαθητές/τριες σε τέτοιου είδους δραστηριότητες, τόσο πιο πολλές ιδέες θα έχουν και οι ίδιοι/ίδιες να σας προτείνουν.

Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: τι & γιατί. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.

Ιδέες για καλοκαιρινές δραστηριότητες

Ακολουθούν προτάσεις με ιδέες για καλοκαιρινές δραστηριότητες, που μπορείτε να οργανώσετε με τα παιδιά κατά την διάρκεια των διακοπών…



Λήψη αρχείου

 

Ηλεκτρονική Παιδική Βιβλιοθήκη

1. Τίτλος: Μια φορά κι έναν καιρό… παραμύθι στο νερό, Συγγραφέας: Ιωάννα Δημητριάδου, Εκδόσεις:«Παιδιά Εν Δράσει»

Το παραμύθι είναι διαθέσιμο εδώ: http://www.kidsinaction.gr/paramythi%20sto%20nero_low.pdf

2. Τίτλος: Το κουβερτάκι της μητέρας Γης, Συγγραφέας: Φίλιππος Μανδηλαράς, Εικονογράφος: Ναταλία Καπατσούλια, Εκδόσεις: Παπαδόπουλος, Έτος κυκλοφορίας: 2019

Το παραμύθι θα το βρείτε εδώ: https://issuu.com/olympos.gr/docs/kouvertaki

3. Τίτλος: Ένας σκύλος που τον έλεγαν Γούβι, Συγγραφή: Ντέμη Ρούσσα, Έκδοση ebook: Ιδιωτική έκδοση

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.ebooks4greeks.gr/enas-skylos-pou-ton-elegan-goubi

4. Τίτλος: Η Τουλιπίτσα (λαϊκό παραμύθι), Συγγραφέας: Ζωρζ Σαρή, Εικονογράφος: Ντανιέλα Σταματιάδη, Εκδόσεις: Πατάκη

Το βιβλίο το βρίσκεται εδώ: New Flip 6 by Stella Mparmpa – Flipsnack

5. Τίτλος: Ένα λιοντάρι με πυρετό μαθαίνει να μην είναι κακό, Συγγραφέας: Γιώτα Κοτσαύτη, Εικονογράφηση: Έφη Σωτηρίου, Έκδοση ebook: Σαΐτα (πηγή)

Το βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.ebooks4greeks.gr/ena-liontari-me-pyreto-mathainei-na-mhn-einai-kako

6. Τίτλος: Ο μαυρούλης… ένα “διαφορετικό” παραμύθι, Εκδόσεις: ΚΕΣΑΝ & ΟΚΑΝΑ

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://issuu.com/kesan/docs/o_mavroulis

7. Τίτλος: Το χρυσό μπαλόνι, Συγγραφέας: Αθανασία Γαϊτανίδου, Εικονογράφηση: Μαίρη Λαμπαδαρίου

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε σε μορφή αρχείου pdf ή audio book εδώ: http://www.saitapublications.gr/2014/06/ebook.100.html

8. Τίτλος: Η ζωή του κλόουν, Συγγραφέας: Αλκμήνη Γιαμπανίδου, Εικονογράφηση: Γεωργία Πανώρη, Είδος: Παραμύθι, Εκδόσεις: Σαΐτα

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.openbook.gr/i-zwi-tou-klooun/

9. Τίτλος: Η μπουμπού και η μπαμπαλού, Συγγραφή: Βούλα Παπαγιάννη, Εικονογράφηση: Lise-Lotte Iversen
Έκδοση ebook: Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.ebooks4greeks.gr/h-mpoympoy-kai-h-mpampaloy

10. Τίτλος: Άουτς, Συγγραφέας: Scamell Ragnhild, Εκδόσεις: Παπαδόπουλος

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www2.slideshare.net/vivigeraveli/ss-58822110?from_action=save 

11. Τίτλος: “Ο Ακανθούλης”, Συγγραφέας: Βούλα Παπαγιάννη, Εικονογράφηση: Lise-Lotte Iversen, Έκδοση: Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής / Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.openbook.gr/o-akanthoulis/

12. Τίτλος: «Αν κάθε μέρα», Συγγραφέας: Αντώνης Παπαθεοδούλου, Εικονογράφηση: Μυρτώ Δεληβοριά, Έκδοση: Eurobank

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.openbook.gr/an-kathe-mera/

13. Τίτλος: “Μια παρέα με… καρδιά!”, Συγγραφέας – Εικονογράφος: Λήδα Βαρβαρούση, Σύνταξη: Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, Εκδόσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.openbook.gr/mia-parea-me-kardia/

14. Τίτλος: “Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας”, Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη, Εικονογράφηση: Ρεβέκκα Βεδέ, Έκδοση: Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

Το προτεινόμενο βιβλίο το βρίσκετε εδώ: https://www.openbook.gr/o-filos-mou-o-podilatakias-paramythi-tis-katerinas-vaimaki/

15. Προτάσεις με αφήγηση πασχαλινών παραμυθιών, που είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο…

 Το ραγισμένο κόκκινο αυγό

 Το Πάσχα του Πασχάλη

 Το Πάσχα της Νόνας Χελώνας

 Το αυγό που δεν ήθελε να γίνει κοτόπουλο

Πηγή: https://blogs.sch.gr/nipsam/

Σαν έρθει χειμώνας: αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια

Αν και άργησε, ο χειμώνας είναι εδώ! Μαζί του φέρνει κρύο, βροχές και χιόνια που ίσως να περιορίζουν λίγο τις εξωτερικές δραστηριότητες και να μας κρατάνε σπίτι (ή στην τάξη) για… τι άλλο; ΠΑΙΧΝΙΔΙ!!! Ακολουθούν αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια για το σπίτι ή το σχολείο με θέμα τον χειμώνα.

1ο παιχνίδι

Στόχος: επανάληψη αριθμών 1-6 (καταμέτρηση ποσότητας στο ζάρι, αναγνώριση και ταύτιση αριθμού)

IMG 20230109 223449

IMG 20230109 223419

2ο παιχνίδι

Στόχος: φωνολογική ενημερότητα (η φωνούλα Χ του χειμώνα)

IMG 20230109 223355

IMG 20230109 223552

3ο και 4ο παιχνίδι

Στόχοι: α) αναγνώριση και ταύτιση γραμμάτων, β) φωνολογική ενημερότητα

IMG 20230111 144718

IMG 20230111 151159

IMG 20230111 151213

5ο και 6ο παιχνίδι

Στόχοι: α) εκμάθηση χρωμάτων, β) εκμάθηση σχημάτων

IMG 20230111 150643

IMG 20230111 150625

Καλή διασκέδαση!

Δραστηριότητες εξ αποστάσεως ΕΑΕ

Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και Αναπηρίες που φοιτούν στην προσχολική ή πρωτο-σχολική εκπαίδευση.

1η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιοτήτων αυτονομίας στο φαγητό
Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας, ενδυνάμωση δαχτύλων, συμβολικό παιχνίδι.
Υλικά που θα χρειαστείτε:
• ταψί
• βαμβάκι
• κουτάλι
• πιάτο
Διαδικασία:
1. Παίρνουμε ένα μεγάλο κομμάτι βαμβάκι και προτρέπουμε το παιδί να το κόψει σε μικρότερα κομμάτια (μέγεθος καρυδιού) και να τα τοποθετήσει μέσα σε ένα μεγάλο ταψί.
2. Με τη βοήθεια μεγάλου κουταλιού, παρακινούμε το παιδί να μεταφέρει τα κομματάκια από βαμβάκι στο πιάτο.
3. Στην συνέχεια επιδεικνύουμε την διαδικασία που ακολουθούμε για να φάμε και προτρέπουμε το παιδί να «κάνει» πως τρώει το ίδιο ή να «ταΐσει» εμάς (ή ακόμα και κάποιο κουκλάκι του).
Tip: Αν θέλουμε, δοκιμάζουμε την παραπάνω διαδικασία με ένα αγαπημένο σνακ του παιδιού (π.χ. δημητριακά)

2η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενδυνάμωση στοματο-προσωπικών μυών

Επιμέρους στόχοι: ανταπόκριση σε οδηγίες, συνεργασία, επαφή με υφές-υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε:

  • Βαμβάκι
  • Καλαμάκι

Διαδικασία:

  1. Παίρνουμε ένα κομμάτι βαμβάκι και το τοποθετούμε στο τραπέζι, μπροστά από το παιδί.
  2. Προτρέπουμε το παιδί να φυσήξει δυνατά το βαμβάκι για να διασχίσει κατά μήκος όλο το τραπέζι και να το ρίξει κάτω από την αντίθετη πλευρά.
  3. Ζητάμε να επαναλάβει την διαδικασία, χρησιμοποιώντας καλαμάκι.

Tip: Για να έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον το παιχνίδι, εμπλέκεται και δεύτερο άτομο και κάνουμε διαγωνισμό. Τοποθετούμε δυο καλαθάκια στο τέλος της διαδρομής (κάτω από το τραπέζι, ένα για κάθε παίκτη), βάζουμε χρονόμετρο και ξεκινάει το παιχνίδι. Ποιος θα μαζέψει περισσότερα βαμβακάκια στο καλάθι σε ένα λεπτό;

3η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και ενδυνάμωση δαχτύλων

Επιμέρους στόχοι: εμπλουτισμός λεξιλογίου, ενίσχυση προ-μαθηματικών εννοιών (ομαδοποίηση και αντιστοίχιση 1 προς 1), συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, ενίσχυση δεξιοτήτων αυτονομίας, αντιστοίχιση χρωμάτων.

Υλικά που θα χρειαστείτε:

  • Ένα μεγάλο μπολ ή κουτί
  • Μανταλάκια
  • Ένα σχοινάκι και δυο καρέκλες
  • 2-3 ζευγάρια κάλτσες και 2-3 σκουφάκια
  • Μαρκαδόρους

Διαδικασία:

  1. Παίρνουμε ένα μεγάλο μπολ ή ένα χαρτόκουτο (π.χ. κουτί παπουτσιών) και προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει γύρω από αυτό μανταλάκια.
  2. Στην συνέχεια, τοποθετούμε ένα σχοινάκι σε δυο καρέκλες, στο ύψος του παιδιού
  3. Επιδεικνύουμε την διαδικασία που ακολουθούμε για να κρεμάσουμε τα ρούχα μας και προτρέπουμε το παιδί να «κάνει» την ίδια διαδικασία, κρεμώντας στο σχοινάκι κάλτσες και σκουφάκια.

Tip: Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, επεκτείνουμε την δραστηριότητα, ως εξής:

Α) Ανάλογα με το χρώμα που έχουν τα μανταλάκια μας (ιδανικά να είναι σε χρώμα πράσινο, κόκκινο, κίτρινο και μπλε), ζωγραφίζουμε στο χαρτόκουτο κυκλάκια με τα ίδια  χρώματα και ζητάμε από το παιδί να τοποθετήσει κάθε μανταλάκι στο αντίστοιχο χρώμα.

Β) Ζητάμε από το παιδί, πριν «απλώσει» τα ρούχα στο σχοινάκι, να τα χωρίσει σε δυο ομάδες (κάλτσες και σκουφάκια).

4η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιότητας ισορροπίας
Επιμέρους στόχοι: συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, εξάσκηση αδρής κινητικότητας και ισορροπίας
Υλικά που θα χρειαστείτε: μαξιλάρια, χαρτί Α4, μαρκαδόρους και χαρτοταινία.
Διαδικασία:
1. Τοποθετούμε στο πάτωμα σε ευθεία γραμμή τα μαξιλάρια ή τα πατουσάκια τα οποία τα στερεώνουμε με χαρτοταινία (αρχικά σε χαρτί Α4 σχεδιάζουμε τα πατουσάκια του παιδιού, τα χρωματίζουμε και τα κόβουμε).
2. Προτρέπουμε το παιδί να περπατήσει πάνω σε αυτά (μόνο του ή με την βοήθειά μας)
Tip: Αν θέλουμε, μπορούμε να χτυπάμε παλαμάκια ή με απλά αντικείμενα να δίνουμε ρυθμό (π.χ. χτυπώντας δυο κουτάλια ή ένα τάπερ κλπ), κάθε φορά που το παιδί θα μεταφέρεται από το ένα μαξιλάρι στο άλλο.

5η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενίσχυση δεξιότητας ισορροπίας
Επιμέρους στόχοι: συνεργασία, ανταπόκριση σε οδηγίες, εξάσκηση αδρής κινητικότητας και ισορροπίας, κατάκτηση εννοιών, εμπλουτισμός λεξιλογίου.
Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτοταινία, διάφορα φρούτα
Διαδικασία:
1. Δημιουργείτε με την χαρτοταινία διάφορες διαδρομές (ευθείες ή καμπύλες γραμμές) στο πάτωμα με κοινή αφετηρία. Μπορείτε να δημιουργήσετε και ένα δέντρο με κλαδιά-διαδρομές.

  1. Τοποθετείτε στην άκρη κάθε διαδρομής ένα φρούτο.
  2. Προτρέπετε το παιδί να μετακινηθεί από την αφετηρία προς ένα συγκεκριμένο φρούτο, να το πάρει και να επιστρέψει, πατώντας πάνω στην γραμμή.

Tip: Μπορείτε να επεκτείνετε την δραστηριότητα, ανάλογα με το λεξιλόγιο που θέλετε να δουλέψετε (π.χ. χρώματα, σχήματα, ζώα, ρούχα κλπ)

6η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και οπτικο-κινητικού συντονισμού

Επιμέρους στόχοι: δημιουργικότητα, επαφή με υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε: βαμβάκι, μανταλάκι, χαρτόνι σε σκούρο χρώμα, μαρκαδόρους, τέμπερα λευκή, κόλλα στικ.

Διαδικασία:

  1. Σχεδιάζετε στο χαρτόνι με μαρκαδόρο το περίγραμμα ενός χιονάνθρωπου, με διακεκομμένη γραμμή.
  2. Προτρέπετε το παιδί να πιάσει ένα κομμάτι βαμβάκι, χρησιμοποιώντας το μανταλάκι, και αφού το βουτήξει στην τέμπερα, ταμποναριστά να πατήσει με αυτό πάνω στο περίγραμμα.
  3. Αφού στεγνώσει η τέμπερα, τοποθετείτε κόλλα στικ στην κοιλιά του χιονάνθρωπου και με την ίδια διαδικασία, το παιδί πιάνει με το μανταλάκι τα κομματάκια από βαμβάκι και τα τοποθετεί εκεί.
  4. Στο τέλος μπορείτε να προσθέσετε ματάκια, μύτη και στόμα στον χιονάνθρωπο, χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους.

7η Δραστηριότητα

Σκοπός: ενδυνάμωση δαχτύλων – εξάσκηση λεπτής κινητικότητας

Επιμέρους στόχοι: δημιουργικότητα, επαφή με υλικά

Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτόνι σε σκούρο χρώμα, μαρκαδόρο, πλαστελίνη λευκή.

Διαδικασία:

  1. Σχεδιάζετε ή εκτυπώνετε σε σκούρο χαρτόνι μια χιονονιφάδα με απλές ευθείες γραμμές.
  2. Προτρέπετε το παιδί να κόψει την πλαστελίνη σε μικρά κομματάκια και να τα τοποθετήσει πάνω στο περίγραμμα της χιονονιφάδας.
  3. Τέλος, βοηθάτε το παιδί να πατήσει την πλαστελίνη με τα δαχτυλάκια του και να προσπαθήσει να την τραβήξει προς διάφορες κατευθύνσεις.

8η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση αδρής κινητικότητας (ρίψεις μπάλας)

Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση οπτικο-κινητικού συντονισμού και προ-μαθηματικών εννοιών (αντιστοίχιση 1 προς 1), προ-γραφή, δημιουργικότητα

Υλικά που θα χρειαστείτε: χαρτί Α4, μαρκαδόρο, 5-6 ποτήρια μιας χρήσης (ή άδεια μπουκαλάκια νερού), μπάλα.

Διαδικασία:

  1. Βοηθάμε το παιδί να σχεδιάσει το περίγραμμα από το ποτήρι πάνω στο χαρτί (3 περιγράμματα).
  2. Προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει από ένα ποτήρι μέσα σε κάθε περίγραμμα.
  3. Οριοθετούμε τον χώρο (γραμμή ρίψεων σε απόσταση από τα ποτήρια ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού).
  4. Καθοδηγούμε το παιδί ώστε να ρίξει την μπάλα και να «γκρεμίσει» τον πύργο με τα ποτήρια (αν χρειαστεί επιδεικνύουμε την διαδικασία).

Tip: Αν δεν έχετε μπάλα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μαξιλάρι και να εξασκηθείτε στον στόχο.

9η Δραστηριότητα

Σκοπός: εξάσκηση αδρής κινητικότητας (ρίψεις) και οπτικο-κινητικού συντονισμού (στόχος)

Επιμέρους στόχοι: εξάσκηση οπτικο-κινητικού συντονισμού και προ-μαθηματικών εννοιών (αντιστοίχιση 1 προς 1), ενίσχυση λειτουργικών δεξιοτήτων, εξάσκηση λεπτής κινητικότητας, ανταπόκριση σε οδηγίες και συμμετοχή σε παιχνίδι.

Υλικά που θα χρειαστείτε: κάλτσες (2 ζευγάρια), ρύζι, πλαστικά μπουκάλια, χαρτάκια post-it, χαρτοταινία.

Διαδικασία:

  1. Βοηθάμε το παιδί να γεμίσει με ρύζι τα καλτσάκια, χρησιμοποιώντας ένα μεγάλο κουτάλι.
  2. Οριοθετούμε τον χώρο κάνοντας μια γραμμή εκκίνησης με την χαρτοταινία και σημειώνοντας με post-it 2-3 σημεία στα οποία προτρέπουμε το παιδί να τοποθετήσει τα μπουκάλια (τα μπουκάλια μπορούμε να είναι στην ίδια απόσταση ή σε αυξανόμενης δυσκολίας απόσταση, ενώ ακόμα μπορούμε να προσθέσουμε σε αυτά λίγο νερό για να αυξήσουμε την δυσκολία του έργου).
  3. Καθοδηγούμε το παιδί, ώστε να πετάξει τα σακουλάκια (καλτσάκια με ρύζι), στοχεύοντας στα μπουκάλια και να τα ρίξει κάτω (αν χρειαστεί επιδεικνύουμε την διαδικασία).

Tip: Αν θέλετε μπορείτε μαζί με τα παιδιά να χρωματίσετε τα μπουκαλάκια, τοποθετώντας σε αυτά τέμπερα και ανακινώντας τα.

Καλή διασκέδαση!

*Πηγή: https://blogs.sch.gr/nipeidflor/2021/02/15/drastiriotites-sygchronis-ex-apostaseos-ekpaideysis-enimeronetai/

Παιχνίδια στο σπίτι με τα αξεσουάρ του χειμώνα

Δεξιότητες που εξασκούνται:  παρατηρητικότητα, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός, προ-μαθηματικές έννοιες (ομαδοποίηση, αντιστοίχιση), αριθμητικές δεξιότητες.

Υλικά: σχοινάκι, μανταλάκια, δυο καρέκλες, τρεις λεκάνες, διάφορα σκουφιά/ κασκόλ/ γάντια, ένα μικρό μπαλάκι.

1ο παιχνίδι: Συγκεντρώνουμε όσα χειμωνιάτικα σκουφάκια, κασκόλ και γάντια έχουμε από όλα τα μέλη της οικογένειας. Προτρέπουμε το παιδί να τα ξεχωρίσει σε ομάδες, τοποθετώντας κάθε ομάδα μέσα στην αντίστοιχη λεκάνη (για να βοηθήσουμε το παιδί, τοποθετούμε πρώτα εμείς ένα αξεσουάρ σε κάθε λεκάνη).

2ο παιχνίδι: Τοποθετούμε δυο καρέκλες σε απόσταση περίπου δυο μέτρων μεταξύ τους και δένουμε ένα σχοινάκι από την μια καρέκλα στην άλλη (στο ύψος των παιδιών). Παίρνουμε μια λεκάνη γεμάτη με γάντια, επιλέγουμε τυχαία ένα γάντι και το τοποθετούμε στο σχοινάκι. Στην συνέχεια, προτρέπουμε το παιδί να βρει το ζευγάρι του και χρησιμοποιώντας μανταλάκι να το τοποθετήσει στο σχοινάκι. Συνεχίζουμε μέχρι να απλώσουμε όλα τα ζευγαράκια με τα γάντια.

3ο παιχνίδι: Κάθε μέλος της οικογένειας έχει μπροστά του ένα σετ από γάντια, σκούφο και κασκόλ. Δίνουμε το σύνθημα και προσπαθούμε να φορέσουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε τα αξεσουάρ μας. Κερδίζει όποιος καταφέρει να φορέσει τα αξεσουάρ του πιο γρήγορα. *Αν το παιδί δυσκολεύεται, επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές την διαδικασία. Ξεκινάμε παρέχοντας βοήθεια την οποία σταδιακά αποσύρουμε, ώστε να εξασκηθεί η αυτονομία του παιδιού.

4ο παιχνίδι: Κάθε μέλος της οικογένειας τοποθετεί πίσω στην μέση του ένα κασκόλ, σαν ουρά. Στόχος μας είναι να «κλέψουμε» όσες περισσότερες ουρές μπορούμε από τους υπόλοιπους.

5ο παιχνίδι: Ανά δύο άτομα, παίρνουμε έναν μεγάλο σκούφο και 2-3 μικρά μπαλάκια. Σε μικρή απόσταση μεταξύ μας, ο ένας κρατάει τον σκούφο, όσο μπορεί πιο ανοιχτό, και ο άλλος στοχεύοντας προσπαθεί να ρίξει το μπαλάκι μέσα στον σκούφο.

6ο παιχνίδι: Τοποθετούμε δυο καρέκλες σε απόσταση περίπου δυο μέτρων μεταξύ τους και δένουμε ένα σχοινάκι από την μια καρέκλα στην άλλη (στο ύψος των παιδιών). Παίρνουμε δέκα σκουφάκια ή/και γάντια και κολλάμε χαρτάκια post-it με τους αριθμούς 1-10. Προτρέπουμε το παιδί να κρεμάσει τα αξεσουάρ σε σειρά πρώτα από το 1-10 και έπειτα από το 10-1, χρησιμοποιώντας μανταλάκια.

Καλή διασκέδαση!!!

Ελάτε να… παίξουμε “Χριστούγεννα”!

Στο άρθρο αυτό παρουσιάζεται μια “εναλλακτική” πρόταση χριστουγεννιάτικης γιορτής γεμάτη παιχνίδια και τραγούδια!

Η οργάνωση της γιορτής ξεκινά σε πρώτη φάση, με την προετοιμασία των παιχνιδο-κατασκευών που προτείνονται, με την συμμετοχή των παιδιών. Οι πρόβες για την γιορτή γίνονται σε εξατομικευμένο επίπεδο σε κάθε ένα από τα παιχνίδια, ενώ τέλος, την ημέρα της γιορτής (ή και σε 1-2 πρόβες ομαδικές πριν την γιορτή) οργανώνουμε τον χώρο μας και… ξεκινάμε το παιχνίδι!

Για κάθε παιδί ετοιμάζουμε μια προσωπική καρτέλα με το όνομα/την φωτογραφία του, καθώς και ένα πινακάκι με δυο στήλες. Η πρώτη στήλη περιλαμβάνει κάθε ένα παιχνίδι/σταθμό που θα πρέπει να ολοκληρώσει «επιτυχώς» το παιδί (μπορούν είτε να περάσουν όλα τα παιδιά από όλα τα παιχνίδια κυκλικά, είτε κάθε καρτέλα να περιλαμβάνει συγκεκριμένα παιχνίδια για το παιδί, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητές του). Η δεύτερη στήλη, θα είναι κενή προκειμένου εκεί να τοποθετείται ένα αστεράκι επιβράβευσης, κάθε φορά που ολοκληρώνει το παιδί το αντίστοιχο παιχνίδι. Την καρτέλα κάθε παιδιού, θα συμπληρώνει ο προσωπικός βοηθός/κριτής, στο τέλος κάθε παιχνιδιού (προσωπικός βοηθός μπορεί να οριστεί άλλο παιδί, γονιός ή εκπαιδευτικός).

Ο χρόνος που διαρκεί κάθε παιχνίδι είναι ανάλογος με τον χρόνο που θα κρατάει το χριστουγεννιάτικο τραγούδι που θα ακούγεται κάθε φορά (φροντίζουμε όλοι οι μαθητές να έχουν τον χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρώσουν το παιχνίδι/σταθμό τους). Στο τέλος όλων των παιχνιδιών (αφού δηλαδή συμπληρωθούν οι καρτέλες των παιδιών), οι μαθητές παίρνουν δωράκι (τις κατασκευές που τα ίδια ετοίμασαν π.χ. κάρτες, στολίδια, κλπ ή κάποιο δώρο/κατασκευή του σχολείου), ως επιβράβευση για την εξαιρετική τους προσπάθεια.

Τα παιχνίδια/σταθμοί που μπορούν να υλοποιηθούν είναι:

  1. Στολίζουμε τον Ρούντολφ (υλικά: χαρτόκουτο, κλαδιά, στεφανάκια από χαρτόνι ή σύρμα πίπας σε διάφορα χρώματα). Τα παιδιά καλούνται να στολίσουν τα κλαδιά/κερατάκια του Ρούντολφ, πετώντας από απόσταση τα στεφανάκια ή τοποθετώντας τα στα κλαδιά.
  2. Συναρμολόγησε τον Ρούντολφ (υλικά: ζάρι με ζωγραφισμένα τα μέρη του σώματος του και τα μέρη του σώματός του σχεδιασμένα σε διάφορα κομμάτια από χαρτόνι). Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και τοποθετούν ένα ένα τα μέρη του σώματος του Ρούντολφ με τη σειρά που τα τυχαίνουν (σαν πάζλ).
  3. Ισορρόπησε τα στολίδια (μπάλες/στολίδια και ρολά από χαρτί υγείας και χαρτί κουζίνας σε διάφορα μεγέθη). Τοποθετούμε σε τυχαία σειρά ρολά από χαρτιά υγείας και κουζίνας και το παιδί προσπαθεί να ισορροπήσει πάνω σε αυτά μπάλες/στολίδια.
  4. Στόλισε το δέντρο (χαρτόκουτο, χαρτόνι σε συγκεκριμένα χρώματα + αντίστοιχες μπάλες). Σχεδιάζουμε πάνω στην μεγάλη επιφάνεια του χαρτονιού ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ανοίγουμε τρύπες και κολλάμε γύρω τους συγκεκριμένα χρώματα. Τα παιδιά τοποθετούν σε κάθε χρωματιστή τρύπα τις αντίστοιχες μπάλες.
  5. Βάλε στόχο το αστέρι (χαρτόκουτα, κίτρινες μπάλες). Ανοίγουμε την χαρτόκουτα (σαν παραβάν) και σχεδιάζουμε στην πιο μεγάλη πλευρά της ένα τεράστιο αστέρι. Το ζωγραφίζουμε και στο κέντρο του ανοίγουμε μια μεγάλη τρύπα. Τα παιδιά από απόσταση στοχεύουν να περάσουν τις κίτρινες μπάλες μέσα από την τρύπα.
  6. Bowling με χριστουγεννιάτικο δέντρο (ποτήρια μιας χρήσης, μπάλα). Ζωγραφίζουμε πράσινα τα ποτήρια (ή βρίσκουμε έτοιμα) και τα τοποθετούμε έτσι, ώστε να θυμίζουν χριστουγεννιάτικο δέντρο ( π.χ. 5 στην κάτω σειρά, 3 στην μεσαία και 1 στην πάνω). Το παιδί καλείται να πετάξει την μπάλα και να ρίξει όλα τα ποτήρια κάτω.

Καλή διασκέδαση!!!

Χριστουγεννιάτικος λαβύρινθος

Δραστηριότητα: Χριστουγεννιάτικος λαβύρινθος

Δεξιότητες που εξασκούνται: συγκέντρωση προσοχής

Υλικά: χαρτοκούτι, κομμάτια χοντρού χαρτονιού, πράσινο χαρτί γλασέ, μια μπάλα (στολίδι), μαρκαδόροι, σιλικόνη ή κάποια δυνατή κόλλα

Διαδικασία: τοποθετούμε με την χρήση σιλικόνης τα κομμάτια του χοντρού χαρτονιού στο χαρτοκούτι, με τρόπο ώστε να σχηματιστεί ένας λαβύρινθος. Έπειτα, σχεδιάζουμε βελάκια για να διευκολύνουμε το παιδί με την διαδρομή που καλείται να ακολουθήσει και στο τέλος της διαδρομής κολλάμε το χριστουγεννιάτικο δεντράκι. Στολίζουμε όπως θέλουμε την κατασκευή μας. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να «τοποθετήσει» στο δέντρο το τελευταίο στολίδι, αφού πρώτα καταφέρει να το περάσει από την δύσκολη διαδρομή του λαβύρινθου.

Σχετικό βίντεο: