Το τελευταίο διάστημα βρισκόμαστε όλοι αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες καταστάσεις. Η καθημερινότητα μας έχει αλλάξει. Μένουμε σπίτι, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις μετακινήσεις μας. Είμαστε αναγκασμένοι να μένουμε μακριά από τα αγαπημένα μας πρόσωπα είτε γιατί μένουν σε κάποιο άλλο μέρος είτε γιατί ανήκουν σε μία από τις ευπαθείς ομάδες. Κάποιοι δεν μπορούν να εργαστούν, κάποιοι εργάζονται από το σπίτι, κάποιοι πρέπει να διακινδυνεύουν την υγεία τους για να πάνε στην δουλειά. Τα έξοδα τρέχουν. Τα σχολεία είναι κλειστά….
Η ζωή μας έχει αλλάξει. Όμως, είναι στο χέρι μας να μείνουμε αισιόδοξοι. Μπορούμε να επωφεληθούμε από αυτό το διάστημα, κάνοντας πράγματα που πριν δεν είχαμε χρόνο να απολαύσουμε.
Μπορούμε να ασχοληθούμε με τον εαυτό μας. Πόσο καιρό θέλαμε να κάνουμε ένα χαλαρωτικό αφρόλουτρο, πίνοντας ένα ποτήρι κρασί και διαβάζοντας το αγαπημένο μας βιβλίο;
Μπορούμε να περάσουμε ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια μας. Πόσο καιρό είχαμε να καθίσουμε όλοι μαζί στο τραπέζι να γευματίσουμε; Πότε παίξαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι οικογενειακώς;
Μπορούμε να ζήσουμε για λίγο χωρίς το άγχος της ώρας και των υποχρεώσεων. Πόσο καιρό είχαμε να σηκωθούμε το πρωί χωρίς ξυπνητήρι; Πόσος καιρός έχει περάσει από την τελευταία φορά που καθίσαμε αγναντεύοντας το ηλιοβασίλεμα; Τα σχολεία είναι κλειστά. Πόσο καιρό είχαμε να ζήσουμε τα παιδιά μας στην καθημερινή τους ρουτίνα;
Τα παιδιά μένουν σπίτι. Δεν μπορούν να τρέξουν έξω, να παίξουν με τους φίλους τους, να εκτονώσουν την ενέργειά τους. Οι γονείς, καλούνται να γεμίσουν τις ώρες που τα παιδιά τους περνούσαν στο σχολείο τους. Δύσκολο έργο ακόμα και για τους πιο έμπειρους. Ο γονιός πρέπει πρώτα να διαχειριστεί τα δικά του συναισθήματα που προκύπτουν από την νέα κατάσταση που βιώνει. Έπειτα, να κάνει ότι χρειάζεται για το νοικοκυριό και την εργασία του. Τέλος, να είναι συναισθηματικά διαθέσιμος και να έχει την ενέργεια να σταθεί κοντά στα παιδιά του. Τα σχολεία είναι κλειστά. Πως θα διατηρήσουμε εκείνη την σπίθα στα μάτια των παιδιών μας, όταν τους παρουσιάζουμε μια νέα γνώση;
Όλοι οι εκπαιδευτικοί ερχόμαστε για άλλη μια φορά μπροστά σε μία πρόκληση. Τα σχολεία είναι κλειστά, τα ερωτήματα είναι πολλά.
- Πώς μπορώ να επικοινωνήσω με τους μαθητές μου και τους γονείς τους;
- Πώς μπορώ να κρατήσω ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών μου για μάθηση;
- Πώς μπορώ να στηρίξω τους γονείς;
- Με ποιο τρόπο να προσφέρω εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
- Έχουν όλοι την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή για να συμμετέχουν σε μια εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
- Τι έχουν περισσότερο ανάγκη οι μαθητές μου; Την προσωπική επαφή ή ένα πάκο φύλλα εργασίας;
- Πόσο χρόνο μπορούν να αφιερώσουν οι γονείς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
- Πώς θα διαφυλάξω τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών μου;
Το νηπιαγωγείο είναι μία ιδιαίτερη βαθμίδα εκπαίδευσης. Τα παιδιά έρχονται πρώτη φορά σε επαφή με το σχολικό περιβάλλον. Φεύγουν από το προστατευμένο περιβάλλον του σπιτιού τους και έρχονται στο νηπιαγωγείο όπου πρέπει να συνυπάρξουν με άλλα παιδιά που είναι διαφορετικά από αυτά. Καλούνται να μάθουν να συνεργάζονται και να μοιράζονται. Κάνουν καινούριους φίλους. Γίνονται αυτόνομα και ανεξάρτητα. Μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι και την αλληλεπίδραση τους με το περιβάλλον. Στόχος του νηπιαγωγείου είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών για να ενταχθούν ομαλά στην σχολική ζωή και την ευρύτερη κοινωνία.
Με βάση τα παραπάνω, ο ρόλος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο είναι η διατήρηση της επικοινωνίας. Με τον όρο Επικοινωνία, αναφερόμαστε στην διατήρηση επαφής μεταξύ των παιδιών με τους συμμαθητές τους και τους εκπαιδευτικούς τους, καθώς και των γονιών με τους εκπαιδευτικούς.
Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι να προτείνουν δραστηριότητες για να διατηρήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους στην μαθησιακή διαδικασία. Συγχρόνως όμως θα έχουν και ένα συμβουλευτικό ρόλο προς τους γονείς.
Ο ρόλος των γονέων θα είναι να γίνουν διαμεσολαβητές στην επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών και των παιδιών τους. Επειδή, το νεαρό της ηλικίας των παιδιών καθιστά αδύνατη την ανεξάρτητη χρήση του υλικού των προτεινόμενων δραστηριοτήτων.
Η συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο είναι προαιρετική. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος και τίποτε δεν θα είναι υποχρεωτικό! Οι γονείς μπορούν να επιλέξουν πόσο χρόνο θέλουν να αφιερώσουν στις δραστηριότητες που τους προτείνονται και αν θα ασχοληθούν με όλες ή με κάποιες από αυτές.
Ωστόσο, η επανατροφοδότηση είναι πολύ σημαντική για να πετύχει αυτό το εγχείρημα. Οπότε παρακαλούνται οι γονείς να στέλνουν δείγματα δουλειάς των παιδιών τους, με όποιο μέσο είναι λειτουργικό για αυτούς. (email, φωτογραφία, σκαναρισμένη εργασία κτλ). Επίσης, είναι πολύ βοηθητικό, οι γονείς να σχολιάζουν την εμπειρία τους από την ενασχόληση με την δραστηριότητα. Για παράδειγμα, να αναφέρουν αν οι οδηγίες ήταν κατανοητές. Σε πιο βαθμό τα παιδιά ασχολήθηκαν με ενδιαφέρον. Πού εντόπισαν κάποια δυσκολία ή οτιδήποτε άλλο τους απασχολεί.
Η προσωπική μου επιλογή για την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ως νηπιαγωγός σε τμήμα ένταξης, είναι η ανάρτηση δραστηριοτήτων στο παρόν ιστότοπο σε εβδομαδιαία βάση. Με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλιστεί:
- Η εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στις δραστηριότητες από τους γονείς. (Κάνοντας κλικ πάνω στον σύνδεσμο που θα τους έχει αποσταλεί).
- Η προσβασιμότητα του υλικού για όλους τους μαθητές του σχολείου είτε φοιτούν στο τμήμα ένταξης είτε όχι.
- Η διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των μαθητών του τμήματος ένταξης.
- Η μη απαραίτητη χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (κάποιοι γονείς δεν διαθέτουν λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).
- Η πρόσβαση στον ιστότοπο μπορεί να γίνει από οποιοδήποτε ηλεκτρονικό μέσο που συνδέεται στο διαδίκτυο (κινητό τηλέφωνο, τάμπλετ, φορητό ή σταθερό υπολογιστή).
- Η πρόσβαση σε αυτό τον ιστότοπο είναι δωρεάν και δεν απαιτεί χρήση δεδομένων.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι “Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές είμαστε μια ομάδα πολύ δυνατή!”.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί θα είμαστε στο πλευρό σας! Όποιος γονέας νιώσει την ανάγκη, μπορεί να επικοινωνήσει ελεύθερα μαζί μου για να συζητήσουμε όποιο θέμα προκύψει.
Εύχομαι σε όλους μας ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ & ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ!
Μοναχού Χαρά
Τρόποι επικοινωνίας:
email: chara_mon@sch.gr
τηλέφωνο: 6943074086