Feed
Άρθρα
Σχόλια

PLAN(et) B: Περιβάλλον και κοινωνική δικαιοσύνη

Θέατρο-ντοκουμέντο

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | «Βλέμμα εφήβων» | 2021-2022

Πέμπτη, 30 Ιουνίου 2022, ώρα 20:30

Διάρκεια: 60’ (+ 45′ συζήτηση)

Θέατρο του ΙΜΚ, Πειραιώς 206, Ταύρος

«Εάν ένα φυτό δεν μπορεί

να ζήσει σύμφωνα με τη φύση του, πεθαίνει· 

το ίδιο και ο άνθρωπος.» D. Thoreau

Οι αρχαίοι μύθοι, οι φυσικοί φιλόσοφοι, τα παραδοσιακά τραγούδια μίλησαν για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, πάντα άρρηκτη, σε διαρκή αλληλεπίδραση. Τη στιγμή της πρώτης ρωγμής έγινε πραγματικότητα ο αρχέγονος εφιάλτης των παραμυθιών. Από τότε μέχρι σήμερα, συντελέστηκε η κλιματική αλλαγή, και η ρωγμή μεγαλώνει. Οι ευάλωτες ομάδες πλήττονται ραγδαία. Η κινητοποίηση οφείλει να είναι άμεση. Η διάσωση του περιβάλλοντος έγινε το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ανθρωπότητας.

Δεν υπάρχει planet B.

Είμαστε εμείς η γενιά της αλλαγής;

Υπάρχει plan B, έστω και τώρα;

Να το σχεδιάσουμε.

Είναι ζωτικό μας συμφέρον.

Ας μην τελειώσει ο κόσμος μας.

Ούτε με πάταγο ούτε με λυγμό.

Μετά το τέλος της παράστασης θα ακολουθήσει συζήτηση.

Trailer https://www.youtube.com/watch?v=ShbEvsalEJM

Στην παράσταση εμφανίζονται οι μαθήτριες και οι μαθητές (αλφαβητικά):

Μάξιμος Αλεξόπουλος

Στέλιος Γιαννακουλόπουλος

Στέλλα Δημητρίου

Δήμητρα Κατσίκη

Ελευθερία Κατσίκη

Αλέξανδρος Μοσχάκης

Εύα Μουτοπούλου

Ηλέκτρα Ψαρού-Λεγάτου

Συντονισμός του προγράμματος: Νατάσα Μερκούρη

Μουσική: Αδάμ Παπασπύρου

Γραφιστικά: Τάσος Παπατσώρης

Στη συζήτηση έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους μέχρι στιγμής (αλφαβητικά):

Κώστας Αντωνιάδης, Γεωλόγος Περιβαλλοντολόγος M.Sc, Ειδικός επιστήμονας στο Συνήγορο του Πολίτη & Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης – Πολιτικής Προστασίας, Διδάσκων στο ΜΠΣ του Ε.Κ.Π.Α. «Στρατηγικές διαχείρισης Περιβάλλοντος Καταστροφών & Κρίσεων»

Βέρα Δηλάρη, Εθνική Συντονίστρια του δικτύου σχολείων ASPnet Ελλάδας

Γιώργος Καζαντζόπουλος, Σύμβουλος Βιώσιμης Ανάπτυξης, Πρόεδρος στο Ινστιτούτο Ομάδα για τον κόσμο – Περιβαλλοντική Συμμαχία 2004+

Μιχάλης Keith-Αναστασιάδης, Γεωπόνος ΓΠΑ Τμ. Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων & Γεωργικής Μηχανικής, εργασ. Τμήμα Πρασίνου, Τεχνική Υπηρεσία Πανεπιστημίου Αθηνών

Δημήτρης Χριστόπουλος, φιλόλογος στη Β’ βάθμια εκπαίδευση, συγγραφέας

Στη συζήτηση παρεμβαίνει με βιντεοσκοπημένη τοποθέτηση η Νεκταρία Αδακτύλου, PhD, West Virginia University, Eberly College of Arts and Sciences, Department of Geology & Geography

Φέτος, το θέμα είναι: Περιβάλλον και κοινωνική δικαιοσύνη, σε συνεργασία με τον Rush Rehm, Καθηγητή Θεάτρου, Παραστατικών Τεχνών και Κλασικής Φιλολογίας, καλλιτεχνικό διευθυντή του Stanford Repertory Theater του Stanford University. Βάση της δουλειάς υπήρξε το υλικό από την παράσταση Voices of the Earth: From Sophocles to Rachel Carson and beyond, που υλοποίησε το Stanford Repertory Theater το 2019.

Αγορά εισιτηρίων:

https://www.ticketservices.gr/el/events/?eventid=7510&showid=49014

Το πρόγραμμα «Βλέμμα εφήβων» (2019-2022) περιλαμβάνει εργαστήρια θεάτρου, εισηγήσεις ειδικών, συνεντεύξεις, παράσταση θεάτρου-ντοκουμέντο και συζήτηση γύρω από τον προβληματισμό που αναδεικνύεται από τη θεματική. Έχει ασχοληθεί με τις τρομοκρατικές επιθέσεις του ISIS (2017), την Ευρώπη στον Ψυχρό Πόλεμο (2018) και την Ελληνική Επανάσταση στο σχολείο (2021). Υποστηρίζεται επιστημονικά και καλλιτεχνικά από Συμβουλευτική Επιτροπή, που απαρτίζεται από καθηγητές αμερικανικών πανεπιστημίων, συνεργάτες του ΙΜΚ και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

1200x900 site

Με τη βοήθειά σας θα παρακολουθήσουν την παράσταση «Plan(et) B» μαθήτριες και μαθητές από τα σχολεία:

  • 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθήνας -Γεννάδειο
  • 1ο ΓΕΛ Καλυβίων
  • Γενικό Λύκειο Ζεφυρίου
  • 1ο ΓΕΛ Ταύρου
  • Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο Αιγάλεω
  • 5ο ΓΕΛ Κορυδαλλού
  • 9ο Γυμνάσιο Νίκαιας
  • 2ο Λύκειο Χολαργού

Τελικά, η αλληλεγγύη είναι εφικτή.

Αν επιθυμείτε να παρακολουθήσετε την παράστασή μας, υπάρχουν ακόμα εισιτήρια, που μπορείτε να προμηθευτείτε εδώ https://www.ticketservices.gr/event/mcf-plan-et-b/

Ή από το ταμείο του ΙΜΚ, Πειραιώς 206, Ταύρος (καλέστε στο 210 341 8550 να επιβεβαιώσετε τις ώρες λειτουργίας του)

Με αφορμή την παράστασή μας Plan(et) B στις 30 Ιουνίου 2022, ξεκινάμε μία δράση αλληλεγγύης.

Ξέρουμε πως λόγω καλοκαιριού, εξετάσεων στα σχολεία, υποχρεώσεων άλλων, είναι δύσκολο να έρθετε να μας δείτε.

Μπορείτε, όμως, να αγοράσετε εισιτήρια (ένα, δύο, όσα μπορεί ο καθένας) και αυτά θα διατεθούν είτε σε παιδιά που διαμένουν σε ιδρύματα είτε σε παιδιά που ζουν σε υποβαθμισμένες περιοχές στον αστικό ιστό (ώστε να μπορούν να έρθουν στον Ταύρο, Πειραιώς 206).

Αυτός είναι ο σύνδεσμος για την αγορά εισιτηρίων https://www.ticketservices.gr/event/mcf-plan-et-b/

Αγοράστε το εισιτήριο στο όνομά σας και

Α) ή δώστε το email μου στην ticketservices anamerkouri@gmail.com, ώστε να το λάβω απευθείας

Β) ή προωθήστε μου το εισιτήριο.

Το όνομά σας -ως δωρητή/δωρήτριας- θα αναφερθεί στη σελίδα της ομάδας «Βλέμμα εφήβων» στο facebook

https://www.facebook.com/groups/301671857819

Μπορείτε να προωθήσετε το email σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Στην παράσταση έχουμε ολόκληρη ενότητα που αφορά την κυκλική οικονομία, την αλληλεγγύη και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Θέλουμε αυτό να γίνει πράξη και εκτός παράστασης.

Ο Augusto Boal στο μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου το 2009 έγραφε:

«∆είτε την παράσταση που πρόκειται να ξεκινήσει και µόλις επιστρέψετε σπίτι σας, µαζί µε τους φίλους σας παίξτε τα δικά σας έργα και κοιτάξτε αυτό που δεν µπορούσατε ποτέ να δείτε: αυτό που είναι προφανές. Το θέατρο δεν είναι απλώς ένα συµβάν, είναι τρόπος ζωής!

Είµαστε όλοι ηθοποιοί: το να είσαι πολίτης δεν σηµαίνει ότι ζεις σε µια κοινωνία, σηµαίνει ότι την αλλάζεις

Σας ευχαριστούμε!

1200x900 site

Ελληνική Λογοτεχνία για ξενόγλωσσους ενηλίκους προχωρημένου επιπέδου Γ1 – Γ2

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, 18-29 Ιουλίου 2022

https://hcc.edu.gr/santorini-summer-school/

Το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού, σχολείο ελληνικής γλώσσας από το 1995, διοργανώνει και φέτος το 24ο Πρόγραμμα Ελληνικής Λογοτεχνίας για ξενόγλωσσους ενηλίκους προχωρημένου επιπέδου Γ1 – Γ2 για σπουδαστές με διευρυμένο λεξιλόγιο.

Το μάθημα στηρίζεται σε αντιπροσωπευτικά πεζά και ποιήματα Ελλήνων δημιουργών. Στόχοι του μαθήματος είναι:

– Η γνωριμία των μαθητών με το έργο σημαντικών Ελλήνων δημιουργών και νέων συγγραφέων

– Η σύνδεση με στοιχεία της ιστορίας και του πολιτισμού

– Η ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων που χρειάζεται ένας ξενόγλωσσος σπουδαστής αυτού του επιπέδου.

Αναλυτικότερα παρουσιάζονται:

  • Αποσπάσματα από τα έργα συγγραφέων και ποιητών με βάση το θεματικό κέντρο κάθε μαθήματος.

Θέμα για το 2022: Ιστορία και Λογοτεχνία

  • Η ζωή και η εποχή τους μέσα από τα γραπτά τους και από τις μελέτες του έργου τους
  • Λεξιλογικές ασκήσεις και μορφολογικές δομές (παραγωγή και σύνθεση λέξεων, ιδιωματικές φράσεις, παροιμίες, αρχαίες φράσεις, ομόηχα, δύσκολα σημεία γραμματικής)
  • Ασκήσεις δημιουργικής γραφής, κριτική παρουσίαση, ασκήσεις ανάγνωσης λογοτεχνίας.

Διδάσκουσα: Νατάσα Μερκούρη

Πληροφορίες-εγγραφές: Ιφιγένεια Γεωργιάδου τηλ./whatsapp/viber  +306944105484, email: ifigenia@hcc.edu.gr

Κατεβάστε το αρχείο.


Modern Greek Literature for C1-C2 adult students of the Greek Language

SANTORINI, 18-29 July 2022

https://hcc.edu.gr/santorini-summer-school/

The Hellenic Culture Centre www.hcc.edu.gr has been organizing Greek Language classes since 1995. It has the pleasure to announce its 24th Program of Modern Greek Literature for C1-C2 adult students of the Greek language.

The class includes the reading of characteristic prose works and poems of Greek authors.

The class aims at:

  • the acquaintance of students with important works of renowned Greek authors, as well as with the work of newer authors
  • the interconnection between Literature and History
  • the improvement of the language skills required at a C1-C2 Level

The students will read and study:

  • Excerpts from prose works and poems based on this year’s main topic
“Literature and History”
  • Biographical and historical period data culled from the works of the aforementioned authors.

The class also includes:

  • Exercises in vocabulary and language structure (derivatives and word building, idiomatic expressions, proverbs, phrases taken directly from ancient Greek, homophones, complex grammatical phenomena)
  • Creative writing assignments, critical assessment, literature reading practice

Teacher: Natasha Merkouri

INFO-Registration: Ifigenia Georgiadou tel./whatsapp/viber  +306944105484, email: ifigenia@hcc.edu.gr

See attached file.

Χθες ήμουν στο , καλεσμένη από τη Ρία και τους μαθητές της Β’ Λυκείου. Κάναμε εργαστήριο θεάτρου και Ιστορίας. Για την Επανάσταση.
Βρήκα ενήλικες που έχουν ξαναγυρίσει στο σχολείο και μέσα τους έβλεπα τους μαθητές που εγκατέλειψαν την εκπαίδευση στο Γυμνάσιο, το τραύμα τους από απώλειες, από πρόωρους γάμους και μη διεγνωσμένα μαθησιακά.
O Μ.Π. βρήκε παλιούς του μαθητές. Κανείς τους δεν το πίστευε ότι οι παλιοί μαθητές και ο συνταξιούχος δάσκαλος συναντήθηκαν στο σχολείο.
Οι μαθητές δεν ήξεραν τι ακριβώς να περιμένουν από τη συνάντησή μας. Ήθελαν να χαλαρώσουν. Ασκήσεις, θέατρο, ανάγνωση και η δίκη του Καραϊσκάκη με όλη την αθυροστομία του. Απόλαυση!
Η δασκάλα και η διευθύντρια επίσης στο παιχνίδι.
«Δηλαδή, ήρθες από τον Υμηττό στο Λαύριο μόνο για εμάς;»
Ένα από τα πιο ουσιαστικά ευχαριστώ που έχω ακούσει στη ζωή μου.
[Θέλω να πω εδώ ότι η οικογένεια και το σχολείο κάνουν μεγάλα λάθη.]

Μύρισε η άβυσσο από τους μάηδες της ζωής μας, αυτούς που δε θα αναστηθούν. Κάποτε -ελπίζω- θα τους ξανανταμώσουμε.

Ακόμα σκέφτομαι τον προχθεσινό «Mephisto«.
Πηγαίνετε να δείτε πώς γίνεται το μυθιστόρημα θέατρο. Πώς ένας απλός ηθοποιός της επαρχίας ανέρχεται στη θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου στο Γ’ Ράιχ. Τι δίνει και τι παίρνει. Το καθεστώς διαβρώνει τον χαρακτήρα ή ο χαρακτήρας «χρησιμοποιεί» το καθεστώς;
Κι όλα αυτά μέσα από έναν εκρηκτικό μονόλογο, με έναν σκηνοθέτη-ηθοποιό που σε καθηλώνει, που ξέρει πώς να κινήσει όλα τα αόρατα νήματα του κορμιού του, για να μην μπορείς να πάρεις το βλέμμα σου ούτε λεπτό από πάνω του.
Με μια προσωπίδα τόσο καλά κολλημένη στο πρόσωπο, που δεν ξέρεις ποιος είναι ο άνθρωπος και ποιος ο ρόλος.
Το σκηνικό και το κοστούμι έλαμπαν μέσα στο μαύρο υπόγειο. Ο ηθοποιός ήταν το κοστούμι του. Το κοστούμι ήταν ο χαρακτήρας του. Η μουσική αγκάλιαζε το ανθρώπινο.
Η σκηνή της Ιστορίας είναι λαμπερή και αμείλικτη για τους πρωταγωνιστές.
[Θυμηθήκαμε τι σημαίνει καλός ηθοποιός και άρτια παράσταση (και όχι mutatis mutandis).]
Πολλά συγχαρητήρια στον Nikolas Vagion, στην Eva Nathena, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Michael Cacoyannis Foundation και σε όλους τους συντελεστές αυτής της υπέροχης δουλειάς: Ειρήνη Δερμιτζάκη, Έλσα Γκογκογλου, Παναγιώτης Μπούκας, Βασίλης Χριστακέας, Γιάννης Κότσιρας, Κωνσταντίνος Οικονόμου, Θανάσης Καρατζάς, Αντώνης Κοκολάκης.

Από την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022

Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:30

Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος.

mephisto

Είχα τη μεγάλη τύχη να έχω δάσκαλο τον Νικήτα Παρίση στα πρώτα χρόνια της καθηγητικής μου ζωής. Χωρίς τη γνώση και την έγνοια του δε θα είχα φτάσει ούτε στα μισά της σημερινής μου διαδρομής. Η μαθητεία δίπλα του ήταν άσκηση πειθαρχίας, εργατικότητας, επιμονής, κόπωσης.

Νομοτελειακά, του οφείλαμε όλοι ένα αφιέρωμα. Θα βρείτε κείμενα της συντροφιάς στο τεύχος 180 της Νέας Παιδείας και θα ανταμώσουμε στις 28 Μαρτίου 2022, στις 19:00, στο Σπίτι της Κύπρου, να παρουσιάσουμε την ποιητική του συλλογή «Άυπνες νύχτες» και να μιλήσουμε για τον δάσκαλό μας.

nikitas5

Η παράσταση UVB76: still transmitting είχε θέμα τον Ψυχρό Πόλεμο στην Ευρώπη.

Δόθηκε η ευκαιρία και παρουσιάστηκε -διαδικτυακά- η δουλειά των Ομίλων Ιστορίας και Σύγχρονου Θεάτρου του σχολείου Νέα Γενιά Ζηρίδη (2017-2018) στην ημερίδα «Ο Ψυχρός Πόλεμος στην τέχνη, την ιστορία και την εκπαίδευση» στις 10/12/2021.

Η ημερίδα διοργανώθηκε από το Κέντρο Έρευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο πλαίσιο της έρευνας «Η μνήμη του Υπαρκτού Σοσιαλισμού στη Γερμανία 30 χρόνια μετά: Η πολιτική εκθέσεων του Γερμανικού Ιστορικού Μουσείου και η διαχείριση των δημόσιων μνημείων της πρώην Ανατολικής Γερμανίας».

Θα βρείτε τις εισηγήσεις εδώ και τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης εδώ.

Η παράσταση έχει αναρτηθεί στο youtube.

Voices of the Earth: Θέατρο – Περιβάλλον  –  Κοινωνική δικαιοσύνη

Συνέντευξη του Rush Rehm,  Καθηγητή Θεάτρου, Παραστατικών Τεχνών και Κλασικής Φιλολογίας, καλλιτεχνικό διευθυντή του Stanford Repertory Theater, Stanford University, στη Νατάσα Μερκούρη

O Rush Rehm είχε στενές σχέσεις με την Ελλάδα ήδη από τότε που ολοκλήρωνε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη δεκαετία του ’70. Δεν υπήρξε μόνο άνθρωπος των γραμμάτων αλλά και της δράσης. Το 2019 με την ομάδα του Stanford Repertory Theatre, ως καλλιτεχνικός διευθυντής της, ανέβασε το πρωτότυπο έργο Voices of the Earth, σύνθεση κειμένων με θέμα το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και την κοινωνική δικαιοσύνη. Στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας του με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ως μέλος της διεθνούς συμβουλευτικής επιτροπής του στηρίζει το πρόγραμμα θεατρικής παιδείας «Βλέμμα εφήβων», το οποίο φέτος ασχολείται με το παραπάνω θέμα και θα εντάξει στην έρευνα και την παράστασή του Plan(et) B το Voices of the Earth.

Πέρα από το κατεπείγον της κλιματικής αλλαγής, υπήρχε κάτι άλλο που σας παρακίνησε να δημιουργήσετε το πρόγραμμα Voices of the Earth;

Κατ’ αρχάς, να πω ότι οργανώνω και συντονίζω το καλοκαιρινό θεατρικό πρόγραμμα του Stanford Repertory Theatre εδώ και χρόνια. Το 2019 αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε μια σειρά δράσεων με θέμα το περιβάλλον, αντιδρώντας έτσι στην κλιματική κρίση. Κι έτσι, ετοιμάσαμε την παράσταση Voices of the Earth (Φωνές της Γης), μια σύνθεση απόψεων διαφόρων ανθρώπων αλλά και των τοποθετήσεών τους στο θέμα της περιβαλλοντικής κρίσης, με διαφορετικό και εξατομικευμένο τρόπο. Είχε την υποστήριξη και εντάχθηκε στο θερινό φεστιβάλ, του οποίου το πρόγραμμα ήταν, προφανώς, άμεσα συνδεδεμένο με την περιβαλλοντική κρίση. Η κεντρική ιδέα ήταν να συλλέξουμε απαντήσεις, σκέψεις, φιλοσοφικές τοποθετήσεις, ποιητικά κείμενα, επιστημονικές αντιδράσεις και πολιτικές απόψεις, αλλά και ανόητες αντιδράσεις και απόψεις για τον κόσμο γύρω μας. Το κοινό στοιχείο ήταν η Γη, όλα όσα βρίσκονται στη Γη και τον ουρανό, τα ζώα, η σχέση του ανθρώπου με τα τον φυσικό κόσμο, ο άνθρωπος ως μέρος της Φύσης. Ακόμα και υποθέσεις για το αν η Φύση είναι καλή ή σκληρή απέναντι στον άνθρωπο, ή αν αδιαφορεί εντελώς για τα ανθρώπινα όντα. Πιστεύω ότι όλα τα παραπάνω ισχύουν.

Διαβάστε τη συνέχεια στο αφιέρωμα «Λογοτεχνία και Οικολογία» της Λογοτεχνικής Νέας Παιδείας.

Παλιότερα Άρθρα »

Top
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων