05/20/2024
Ομιλία στο Ίδρυμα Σ. Νιάρχος (27/4/2024) με θέμα τα “Ψηφιακά Στοιχεία του Ευκλείδη”
06/15/2023
Ομιλία του Wolfram σχετικό με την ΑΙ και το Calcylation
03/19/2023
To Σάββατο 11/3/2023 πραγματοποιήσαμε τη πρώτη στη σειρά παρουσίαση των «Ψηφιακών Στοιχείων» του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΕΚΠΑ). Οι δημιουργοί του έργου προτείνουν στους μαθητές να ανακατασκευάσουν τα μαθηματικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για την επίλυση γεωμετρικών προβλημάτων στα Στοιχεία του Ευκλείδη, με ένα προσιτό και σύγχρονο τρόπο. Θα ακολουθήσουν κι’ άλλες παρουσιάσεις περισσότερο εξειδικευμένες.
Επίσης, η ομιλία του καθηγητή Γιάννη Χριστιανίδη μας έδωσε την δυνατότητα να εμβαθύνουμε στην εξέλιξη της Άλγεβρας.
Υπάρχει έντονη η εικόνα ότι η εποχή μας είναι ανώτερη από όλες όσες έχουν στο παρελθόν διαδραματίσει έναν ρόλο στον πολιτισμό. Η διδασκαλία ως μεταφορά γνωστικών αξιών πρέπει να δίνει τα μέσα ώστε να γίνει αυτή η σύγκριση.
Το παρελθόν σπάνια τυγχάνει ιδιαίτερης προσοχής, εκτός βεβαίως από τους ιστορικούς. Όμως τα παλιά έργα και ιδέες δεν θεωρούνται άσχετα με τις σύγχρονες αναζητήσεις και προβληματισμούς. Θα θυμίσω εδώ ότι η ιδέα της απόδειξης του θεωρήματος για την απειρότητα των πρώτων αριθμών του Ευκλείδη, χρησιμοποιήθηκε από τον Godel στη κατασκευή της γνωστής συνάρτησης Pr πάνω στους πρώτους αριθμούς, στο περίφημο άρθρο του: On formally Undecidable propositions of Principia Mathematica.
Δεν είναι απίθανο λοιπόν η ανάγνωση των αρχαίων κειμένων να δείξει ότι κάποιες γόνιμες ιδέες έχουν ξεχασθεί και παραμεληθεί στη διδασκαλία των Μαθηματικών.
Η περίπτωση της άλγεβρας είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Η γνώση της εξελικτικής της πορείας δίνει σ’ εμάς τους δασκάλους ένα πολύτιμο εργαλείο πολύ σημαντικότερο από κάποιους παιδαγωγικούς ακτιβισμούς, πολύ επίκαιρους στις μέρες μας. Για παράδειγμα, γιατί ο θεολόγος και μαθηματικός Antoine Arnauld (1612-1694) ρωτάει ποια μπορεί να είναι η σημασία της ισότητας (-1) : 1 = 1 : (-1), δηλαδή πως γίνεται ο λόγος του μικρότερου προς το μεγαλύτερο να είναι ίσος με τον λόγο του μεγαλύτερου προς το μικρότερο?
Και μια και μιλάμε για μαθηματική παιδεία, ας έχουμε υπόψη ότι στα αρχαία και στα παλαιότερα κείμενα θα βρούμε περισσότερες ιδέες και σχόλια πάνω στη μεθοδολογία και στις έννοιες, από αυτά που υπάρχουν στα σύγχρονα έργα. Για παράδειγμα, κάτι που δίδαξα πρόσφατα είναι οι διάφορες ερμηνείες του Wallis, με στόχο να δώσει κάποιο γεωμετρικό νόημα σε ρίζες αρνητικών αριθμών, δείτε στο A Treatise of Algebra.
Ευχαριστώ τον κο Χριστιανίδη που μου έδωσε την ευκαιρία να επαναπροσδιορίσω κάποιες μεθοδολογίες της Άλγεβρας που έχουν σχέση με τον αφαιρετικό της χαρακτήρα και να ενισχύσω τα επιχειρήματα για αποτελεσματικότερες διδακτικές πρακτικές.
Οι εργασίες , στη σειρά, των κκ. Σιάλαρου Μ, Μπάρμπα Η. και Χριστιανίδη Γ.
11/02/2022
Μια βιογραφία του Alexandre Grothendieck
10/16/2022
Μια συνέντευξη του HUGO DUMINIL-COPIN, Fields Medal 2022
Conferences στο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο της Βαρβακείου Σχολής
1.) H εισήγηση του Κ. Δασκαλάκη πρώην μαθητή του σχολείου μας το 2007.
2.) Mια απλή εισαγωγή στην αλγορθμική πολυπλοκότητα, απευθυνόμενη στους μαθητές, με σκοπό να υποστηρίξει την εισήγηση του Κ. Δασκαλάκη
3.) Παρουσίαση στους μαθητές του σχολικού έτους 2006-2007 της εικασίας Poincare με αφορμή τη βράβευση του Perelman.
TO AΡΘΡΟ
ΤΟ video
————————————-
4.) Τα πρακτικά της διημερίδας της Βαρβακείου Σχολής το 2005
—————————————
5.) Τα πρακτικά της διημερίδας της Βαρβακείου Σχολής της 31 Οκτ. 2008
-
- 5.1)
ΛΑΜΠΡΟΥ ΜΙΧΑΛΗΣ
-
- ΠΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ
5.2) ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ ΗΛΙΑΣ Wilfrid Laurier Univ. Dep. Of Phys. and Comp. Science, Canada
ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ_v1 –
ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ_v2 –
ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ_v3
5.3) ΖΑΦΕΙΡΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Καθηγητής. Μαθηματικός 1ο Λυκ. Παπάγου
ΖΑΦΕΙΡΑΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗ
5.4) ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΗΣ ΣΠΥΡΟΣ Καθ. Μαθηματικών 3ο Γενικό Λύκειο της Νέας Ιωνίας, Yπ. Διδάκτωρ Διδακτικής των Μαθηματικών
5.5) ΛΥΓΑΤΣΙΚΑΣ ΖΗΝΩΝ Ενιαίο Πειραματικό Λύκειο Βαρβακείου Σχολής
———————————-
6.) Εισήγηση στην Ημερίδα του Κολλεγίου : Καινοτομίες και Κριτική Σκέψη, 2010
———————————-
7.) Ομιλία Σιλουανού Μπραζιτίκου Σάββατο 15 – 10 -2011
8.) Παρουσίαση μιας διάλεξης του J.Y. Girard
H αφίσσα
Μια εισαγωγή στις συναρτήσεις Weierstrass (συνεχείς αλλά όχι παραγωγίσιμες) Ζ. Λυγάτσικα
Το κείμενο της ομιλίας του J.Y. Girard. Mετάφραση Ζ. Λυγάτσικα
Κατασκευή καμπυλών Peano στο Maple (Z. Λυγάτσικας)
ConstructionPeano
—————————————————–
9.) A Συνέδριο Μαθηματικών ΠΠΣ Αθήνα 2014
Τα Πρακτικά του Α Συνεδρίου έχουν εκδοθείΗ ιστοσελίδα του Συνεδρίου 2014 ή
—————————————————–
10) Eίναι Αλήθεια?
___________________________________________________
11) Σχολή Καλαμαρί 2017
Εισηγήσεις ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ (pdf)
παρουσιάσεις
__________________________________________________
12) Ευαγγελική “Εργαστήριο Άλγεβρα” (Αθήνα 26 Ιουνίου 2016)
Δάσιος Γ. (Τα μαθηματικά στη λειτουργία του ανθρωπίνου σώματος)
Ζαχαριάδης Θ. (Η μαθηματική ασυνέχεια κατά τη μετάβαση από το Λύκειο σε ένα τμήμα Μαθηματικών)
Μαυρογιάννης Ν. (Λογική και Άλγεβρα)
12/25/2018 18:35:25
H Υπόθεση Riemann
17:00:38 04/13/2019
Το Βαρβάκειο Λύκειο πραγματοποίησε ημερίδα, στις 12/4/2019, αφιερωμένη στη μνήμη του Βασίλη Κατσαργύρη:
2021-04-23 : 22:27:44
Μια άκρως ενδιαφέρουσα ομιλία σχετική με δύο μεγάλες Σχολές Μαθηματικών, τη Ρωσική και τη Γαλλική
Ποια τα είδη των μαθηματικών!
O Freeman Dyson (ένας μαθηματικός του 20ου αιώνα έκανε μια ταξινόμηση των μαθηματικών σε 2 κατηγορίες. Θα βρείτε τη ταξινόμηση αυτή μέσα στο 1ο άρθρο που το πήρα από το
O Mumford έδωσε μια άλλη διαφορετική ταξινόμηση σε 4 ομάδες: Ερευνητές, Αλχημιστές, Παλαιστές και Ντεντέκτιβς. Δείτε στο site
ή στο pdf
2021-05-26 21:56:18
Σιφάκης 26/5/2021 : «Τα Μαθηματικά και η Επανάσταση της Γνώσης»
08/26/2021 17:25:16
Serie Fourier
07/06/2022
Τι είναι το πρόγραμμα Langlands?
ένα ενδιαφέρον άρθρο του Quanta Magazine θα το βρείτε εδώ:
Ο Ηugo Duminil-Copin πήρε το Fields Metal το 2022.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.