Αυγ 27 2013

γιατί κάνουμε θέατρο; (αντιγραφή από το συνάδελφο Γιάννη Βογιατζή – “ΑιθεροΠλόοι”)

Κάνουμε θέατρο γιατί έχουμε ρωγμές και ρυτίδες.
Γιατί φοβόμαστε τη γυάλινη θάλασσα, τη σιωπή, τους καθρέφτες.
Γιατί αγαπάμε τους δρόμους, τις προκλήσεις, την κίνηση, τις εμπειρίες, τη μαγεία και το εφήμερο.
Γιατί νοιώθουμε την ανάγκη να εκφραστούμε, να βγούμε από τους περιχαρακωμένους μικρόκοσμους και να γίνουμε μέρος μιας συλλογικής έκφρασης.
Γιατί θέλουμε να συμφιλιωθούμε με τη βουή που έχουμε στο κεφάλι μας, να ξορκίσουμε «τους γλάρους που κρώζουν».
Για πιστεύουμε ότι η τέχνη είναι το λευκό μπαστούνι για να πορεύεσαι σε μια παράλογη (άλογη) κοινωνία. Ακόμα κι αν το «Θέατρο του Παράλογου» δεν είχε γεννηθεί μετά τον πόλεμο και εξ αιτίας της φρίκης του, σήμερα (χτες) θα ήταν η κατάλληλη εποχή για τη γέννησή του.
Γιατί μας διεγείρει η διαδικασία μεταποίησης των λόγων σε εικόνες, η μεταμόρφωση το εμβρύου σε παιδί.
Γιατί έτσι νομιμοποιούμε τις αυθαιρεσίες μας.
Γιατί διαμορφώνουμε μια αισθητική απαιτητική που μαθαίνει να απορρίπτει. Με δυσκολία τις περισσότερες φορές, αλλά απορρίπτει. Με θράσος αιρετικό αρχίζεις να αμφιβάλει και να ψάχνεις τη δική σου αλήθεια. Απλώς αρχίζεις. Όμως έχεις ήδη μισανοίξει τη κουρτίνα.
Γιατί χάνουμε τις όποιες βεβαιότητες μας. Και με την απώλεια αυτή, τα πράγματα αρχίζουν να αποκτούν ενδιαφέρον. Όταν πια δεν έχεις τίποτα δεδομένο, αρχίζεις να παίζεις.
Για δεν αγαπάμε τη νοσταλγία. Επιλέγουμε τη μνήμη.

«Δεν κάνουμε Θέατρο για το Θέατρο. Δεν κάνουμε Θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε Θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας.» Κάρολος Κουν

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Αυγ 22 2013

τα προγράμματα σχολ. δραστηριοτήτων μπαίνουν στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα;

Η τελευταία (επίσημη) ανακοίνωση για τα νέα ωρολόγια προγράμματα των ημερ. γυμνασίων επιτέλους μας φέρνει μια αχτίδα αισιοδοξίας.  Υλοποιείται ένα πάγιο αίτημα όσων ασχολούμαστε με τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, αυτό της ένταξης των προγραμμάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα.  Σε όλες τις τάξεις (με 1-1-2 ώρες) εντάσσονται τα επιλογής μαθήματα, που τα πιο πολλά σχετίζονται με τα προγράμματα ΣΔ (κυρίως πολιτιστικά και περιβαλλοντικά) και αποτελούν τον κύκλο μαθημάτων “Βιωματικές Δράσεις – Συνθετικές Δημιουργικές Εργασίες – Project”. Ευτυχώς δε συμβαίνει αυτό με παράλληλη υποβάθμιση σημαντικών μαθημάτων (τέχνης κυρίως), όπως σε αρχικό σχέδιο…

Απομένει να δούμε τον τρόπο υλοποίησης αυτών, ώστε να χαρούμε πραγματικά για την εξέλιξη! Και φυσικά να δούμε την τύχη των μέχρι τώρα προγραμμάτων, με τον εθελοντικό χαρακτήρα και το μεράκι καθηγητών και μαθητών, χωρίς βαθμούς και διδακτέα ύλη. Ελπίζουμε να μας δοθεί η δυνατότητα να συμβάλλουμε με κάθε τρόπο, με τη γνώση και εμπειρία μας, στη βέλτιστη δυνατή εφαρμογή αυτού του νέου κύκλου μαθημάτων στα γυμνάσια.

Σε διαρκή αναμονή εξελίξεων στο χώρο της παιδείας, σας ευχόμαστε για τη νέα σχολική χρονιά “Καλή Επιστροφή!”…

 

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Αυγ 14 2013

θερινές (σχολικές) δραστηριότητες!

Σε περασμένη ανάρτηση με τίτλο “καλό καλοκαίρι!” επισημάνθηκε -χωρίς κάποιες διευκρινήσεις όμως – κάτι ιδιαίτερα σημαντικό : Αρκετοί καθηγητές, μέσα στο καλοκαίρι οργανώνουν ποικίλες πολιτιστικές κυρίως (αλλά και περιβαλλοντικές) δράσεις ή απλά συμμετέχουν σε τέτοιες με τους μαθητές τους. Και αυτό δεν αφορά μόνο καθηγητές που διαμένουν στην περιοχή, ούτε αποτελεί κάποιο μεμονωμένο φαινόμενο. Για του λόγου το αληθές, οφείλω να παραθέσω τουλάχιστον μερικά (ανώνυμα) παραδείγματα, εκφράζοντας παράλληλα τα πιο θερμά μου συγχαρητήρια! Θεωρώ πως θα πρέπει όλα αυτά και να επαινούνται και να δημοσιοποιούνται πέρα του σχολείου.

  • Γιορτές αποφοίτησης σε αρκετά σχολεία στα τέλη Ιουνίου. Αναφέρω ιδιαίτερα τις εκδηλώσεις του ΓΕΛ Πολυγύρου και του Γυμνασίου Στρατωνίου.
  • Συμμετοχή του Γυμνασίου Νέας Τρίγλιας  στο τοπικό πανηγύρι της Αγ. Παρασκευής στη Νέα Τρίγλια, με τη θεατρική παράσταση “Ελένη” (πολιτ. πρόγραμμα) .
  • Οργάνωση “περιβαλλοντικού μονοπατιού”- πεζοπορικής διαδρομής από καθηγητές ασχολ. με την Περιβ. Εκπ. για σχολή ομαδαρχών παιδικής κατασκήνωσης σε περιοχή της Κασσάνδρας.
  • Η Πανσέληνος του Αυγούστου (21.8.13) γιορτάζεται από το Γυμνάσιο Νικήτης με την Ποιητική Βραδιά “Πανσέληνος Έρωτας” (με ποίηση και μουσική), στο παλιό Δημοτικό Σχολείο Νικήτης.
  • Συνέχιση θεατρικού εργαστηρίου, πρόβες για παράσταση στο Γυμνάσιο -ΛΤ Σημάντρων. Στις 25.8.13 παρουσιάζεται στα Σήμαντρα η (ολοκληρωμένη) παράσταση “το μεγάλο μας τσίρκο”.

 

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Αυγ 07 2013

όχι στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα – δεν μας εκφράζει! αλλά… “ουδέν κακόν αμιγές καλού”

Στην καρδιά του καλοκαιριού πληροφορούμαστε για το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων (που προωθείται στις ΔΔΕ), που δυστυχώς εμφανίζει δυσάρεστες εκπλήξεις, όπως είναι η υποβάθμιση των μαθημάτων Τέχνης (Εικαστικά, Μουσική) και Οικιακής Οικονομίας και η κατάργηση του μαθήματος της Τεχνολογίας.

Οι έντονες διαμαρτυρίες των συλλόγων εκπαιδευτικών Εικαστικών, Μουσικής και Τεχνολογίας, όπως και της ΟΛΜΕ είναι απολύτως εύλογες, ενώ τα επιχειρήματα ορθά, τεκμηριωμένα και όχι συντεχνιακά. Συμφωνούμε και επαυξάνουμε! Δεν ξεχνούμε πως από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, Τέχνη και Τεχνολογία αποτελούν ότι καλύτερο έχει προσφέρει η Ελλάδα στην ανθρωπότητα!…

Ωστόσο, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως ισχύει πάντα το γνωστό “ουδέν κακόν αμιγές καλού”. Στην παρούσα περίπτωση ανοίγει ένα (εν δυνάμει) θετικό “παράθυρο”, δηλαδή της έμμεσης ένταξης στο ωρολόγιο πρόγραμμα των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων. Γιατί τέτοια είναι κατά βάση  τα επιλογής μαθήματα που περιλαμβάνονται στα δίωρα της β’ και γ’ γυμνασίου με τίτλο ¨Βιωματικές δράσεις – Συνθετικές – Δημιουργικές – Project ¨.  Ο προβληματισμός μας όμως είναι έντονος, τόσο γιατί γίνεται σε βάρος σημαντικών μαθημάτων, όσο και για το ποιοι ακριβώς εκπαιδευτικοί θα τα διδάξουν και με ποια διαδικασία. Σημειώνουμε οτι τα προγράμματα περιβαλ. εκπαίδευσης, αγωγής υγείας, πολιτιστικά, αγωγής σταδιοδρομίας μέχρι τώρα ήταν εθελοντικά και προαιρετικά και στηρίζονταν στο μεράκι καθηγητών και μαθητών…

Περιμένουμε νεότερα για να επανέλθουμε στο θέμα αυτό, που μας αφορά άμεσα!

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Ιούλ 30 2013

“οικολογική μετακίνηση”- θέμα περιβαλλοντικό, υγείας και πολιτισμού

Την επόμενη σχολική χρονιά θα υπάρξουν τα προγράμματα “ecomobility – οικολογική μετακίνηση” για μαθητές γυμνασίου, σύμφωνα με σχετικό έγγραφο που στάλθηκε από το Υπουργείο, τα οποία φυσικά χαιρετίζουμε και θα υποστηρίξουμε.

Στη Χαλκιδική βέβαια, δεν περιμέναμε την ενεργοποίηση αυτού του προγράμματος για να ευαισθητοποιηθούμε στο θέμα αυτό. Ήδη υλοποιούνται αξιόλογα προγράμματα που προωθούν την οικολογική μετακίνηση (με μέσα μαζ. μεταφοράς, σιδηρόδρομο, ποδήλατο, πεζοπορία) – μάλιστα κάποια από αυτά, μπορείτε να τα βρείτε αναρτημένα στον ιστότοπό μας.

Επισημαίνουμε επίσης, πως η οικολογική μετακίνηση σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με εναλλακτικές μορφές τουρισμού (που προωθούμε), όπως η πεζοπορία.  Μεσοπρόθεσμος στόχος μας να εντάξουμε τη Χαλκιδική, με το πλούσιο πολιτιστικό της απόθεμα, το ιδιαίτερο φυσικό της κάλλος και την ποικιλομορφία του τοπίου της, στους διεθνείς περιπατητικούς προορισμούς. Η εθελοντική προσπάθεια ορισμένων συναδέλφων έχει ήδη ξεκινήσει!

  • Συμμετέχουμε στο Εθνικό Θεμ. Δίκτυο “Ευρωπαικά Ορειβατικά Μονοπάτια Ε6 + Ε4”.
  • Οργανώνουμε πεζοπορίες και γνωρίζουμε  (με τους μαθητές) τις πεζοπορικές διαδρομές -μονοπάτια που έχουν χαρτογραφηθεί
  • Προωθείται η ιδέα της δημιουργίας δικτύου περιπατητικών μονοπατιών, της ανάδειξης, σηματοδότησης και συντήρησης τους
  • Το Εθνικό μονοπάτι Ο4 προβλέπεται να ενώνει τη Θεσσαλονίκη με τη Θράκη και το Ε6, μέσω της Χαλκιδικής, αλλά δεν έχει ακόμα σηματοδοτηθεί. Διατρέχει την ορεινή βόρεια Χαλκιδική (Γαλάτιστα, Βάβδο, Αγ. Πρόδρομο, Χολομώντα, Ταξιάρχη, Αρναία, Βαρβάρα), αλλά δεν είναι καλό να αφήσουμε να μένει μόνο επί χάρτου…

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Ιούν 28 2013

καλό καλοκαίρι!

Πολλές ευχές για ένα καλό (και όχι θερμό…) καλοκαίρι σε όλους τους εκπαιδευτικούς!

Η δράση μας είναι διαρκής και φυσικά δεν μπορεί να περιορίζεται στα στενά – και ως ένα βαθμό ίσως ασφυκτικά – πλαίσια των προγραμμάτων (που έχουν ολοκληρωθεί). Συνεχίζεται και μέσα στο καλοκαίρι, κάνοντας μέρος της καθημερινής μας ζωής τον πολιτισμό και την προώθηση – προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος. Συμμετέχουμε λοιπόν (προαιρετικά) σε ποικίλες εθελοντικές δράσεις και σε πολιτιστικά δρώμενα, που ευτυχώς συμβαίνουν αυτό το διάστημα σε διάφορα μέρη της Χαλκιδικής. Σίγουρα αξίζει τον κόπο… Καλή συνάντηση!

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Ιούν 11 2013

Ολοκλήρωση Προγραμμάτων ΣΔ της σχολ. χρονιάς 2012-13

        Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς έχει γίνει και η ολοκλήρωση  των προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων).

      Στις περισσότερες περιπτώσεις παρουσιάστηκαν στις σχολικές μονάδες, λίγο πριν τη λήξη των μαθημάτων, ενώ σε κάποιες άλλες γίνονται αυτές τις μέρες. Σε όποιες από αυτές ήταν εφικτό, παρέστη και ο Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων. Ακόμα όμως, δεν έχει ολοκληρωθεί η αποστολή αντιγράφων και σύντομου απολογισμού των Προγραμμάτων στον Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων, για το αρχείο της Διεύθυνσης, ώστε να καταρτιστούν τα απολογιστικά στοιχεία.

     Στα πλαίσια της παρουσίασης προγραμμάτων, αλλά και της ενημέρωσης για θέματα σχετικά με τις σχολικές δραστηριότητες, μπορείτε όλοι οι εκπαιδευτικοί να επισκέπτεστε το ιστολόγιο του Γραφείου μας στην ηλ. Δνση http://blogs.sch.gr/ysddidechal/ ή και στην ιστοσελίδα της ΔΔΕ (σχολικές δραστηριότητες).

Θα ήθελα, για μια ακόμη φορά, από τη θέση του υπευθύνου Σχολ. Δραστηριοτήτων, να συγχαρώ και να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους, που παρά τα ποικίλα προβλήματα, υλοποίησαν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων και αυτή τη σχολική χρονιά. Μια χρονιά με υλοποίηση 141 προγραμμάτων, με 252 εκπαιδευτικούς (να συμμετέχουν σ’ αυτά),  με 204 επιμορφούμενους εκπαιδ. (στα πλαίσια σχολ. δραστ.), με περισσότερες από 140 επισκέψεις του υπευθ. ΣΔ σε σχολεία, αλλά και χωρίς χρηματοδότηση των προγραμμάτων, χωρίς υπερωρίες,  χωρίς γραμματειακή υποστήριξη του Γραφείου ΣΔ. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το οτι οι 137 συμμετέχοντες σε προγράμματα δεν δικαιολογούσαν συμπλήρωση ωραρίου…

Τονίζω τέλος, πως η συνεργασία μας με τους Διευθυντές και τους Εκπαιδευτικούς (που υλοπ. προγράμματα) στις περισσότερες περιπτώσεις υπήρξε άριστη και ευελπιστώ να συνεχιστεί, ώστε να καταφέρουμε να επιτύχουμε ακόμα πιο πολλά την επόμενη χρονιά. Η διαδικτυακή επαφή μας συνεχίζεται και το καλοκαίρι!

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Ιούν 05 2013

παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος

Σήμερα 5 Ιουνίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Μια ιδιαίτερα σημαντική μέρα, αν δεν περιοριστούμε σε βαρύγδουπες δηλώσεις και ωραία λόγια κενά περιεχομένου. Αν αποτελέσει αφορμή να αλλάξουμε στάση ζωής και να δρούμε κάθε μέρα πιο φιλικά στο Περιβάλλον! Άλλωστε, η προστασία του περιβάλλοντος είναι θέμα ποιότητας ζωής, Υγείας και Πολιτισμού.

Αλήθεια, με την ευκαιρία της ημέρας, ας προσπαθήσουμε να γίνουμε πολλοί όσοι απαντούμε θετικά αναλογιζόμενοι μερικά απλά πράγματα :

– πόσοι από μας χρησιμοποιήσαμε κάποιον άλλο τρόπο μετακίνησης εκτός από το ΙΧ αυτοκίνητο ;

– πόσοι από μας κάναμε ανακύκλωση ή κομποστοποίηση ;

– πόσοι φυτέψαμε ή φροντίσαμε φυτά στο μπαλκόνι ή τον κήπο μας ;

– πόσοι κάναμε εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι μας ;

– πόσοι σπαταλήσαμε λιγότερο νερό και άλλους φυσικούς πόρους ;

– πόσοι διδάξαμε ενεργά -με το παράδειγμα μας – μια πιο θετική στάση προς το περιβάλλον ;

 

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Ιούν 04 2013

αξιολόγηση των προγραμμάτων από τους εκπαιδευτικούς

Με τη λήξη των προγραμμάτων έγινε προσπάθεια για μια πρώτη αξιολόγηση τους από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς που υλοποίησαν προγράμματα φέτος. Η συμμετοχή στο ερωτηματολόγιο ήταν ανώνυμη και on line, αλλά καλό θα ήταν να είναι μεγαλύτερη.

Σε επόμενο στάδιο θα γίνει αξιολόγηση και από τον υπεύθυνο σχολικών δραστηριοτήτων, που δέχεται ακόμα τα παραδοτέα των προγραμμάτων (ταχυδρομικά και ηλεκτρονικά).

Την αξιολόγηση – αποτίμηση μπορείτε να τη δείτε εδώ.

 

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

Μάι 16 2013

παρουσίαση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων

Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκε στα περισσότερα σχολεία παρουσίαση των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων. Σε αρκετές περιπτώσεις συνδυάστηκε και με άλλες παρουσιάσεις (ερευνητικών εργασιών, έργων τεχνολογίας, καλλιτεχνικών) ή πολιτιστικές εκδηλώσεις. Όπου ήταν εφικτό, παρευρέθηκε ο υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων, ο οποίος έμεινε πολύ ικανοποιημένος με την ποιότητα των προγραμμάτων που παρουσιάστηκαν.

Οι συντονιστές όλων των προγραμμάτων, μέσω του σχολείου τους, θα πρέπει να στείλουν τις παρουσιάσεις τους ή όποιο άλλο υλικό/ τέχνημα δημιουργήθηκε (ανάλογα με το πρόγραμμα) ως παραδοτέο του προγράμματος, στο Γραφείο σχολικών δραστηριοτήτων της ΔΔΕ το συντομότερο δυνατό. Μπορούν κάποια από αυτά, κατόπιν συνεννόησης, να αναρτηθούν στο παρόν ιστολόγιο (στις παρουσιάσεις προγραμμάτων), ώστε να έχει πρόσβαση όλη η εκπαιδευτική κοινότητα και να υπάρξει η επιθυμητή διάχυση των αποτελεσμάτων τους. Επίσης μπορεί να εμφανίζονται με σύνδεσμο οι τυχόν ιστοσελίδες και ιστολόγια των σχολείων. Ελπίζω να κάνουμε μια καλή αρχή στη δικτύωση των σχολείων -με την ευκαιρία του ιστολογίου μας και την παρουσίαση των προγραμμάτων. Καλές εξετάσεις!

 

11 απαντήσεις μέχρι τώρα

« Προηγ - Επόμενα »