Oι πρώτες μου γνώσεις για την περιγραφή
- ◗ Mε τον όρο περιγραφή εννοούμε την αναπαράσταση μέσα από τον λόγο χώρων, προσώπων, αντικειμένων, φαινομένων κτλ.
- ◗ Όπως φάνηκε από όσα είδαμε παραπάνω:
- • Η περιγραφή ως είδος κειμένου συνδέεται κυρίως με τον ΧΩΡO.
- • Ακολουθεί πορεία από το γενικό στο ειδικό, από γενικές εικόνες σε λεπτομερειακές.
- • Το σημείο περιγραφής μπορεί να είναι σταθερό, όταν ο συγγραφέας μένει ακίνητος και από εκεί περιγράφει τον χώρο, ή μπορεί να κινείται μέσα στον χώρο.
- • Η γλώσσα της περιγραφής χαρακτηρίζεται από σαφήνεια, ακρίβεια, ζωντάνια και παραστατικότητα.
Oι πρώτες μου γνώσεις για την αφήγηση
- ◗ Mε τον όρο αφήγηση εννοούμε την προφορική ή γραπτή παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας σειράς γεγονότων, πραγματικών ή φανταστικών.
- ◗ Από όσα είδαμε, λοιπόν, παραπάνω συμπεραίνουμε ότι:
- • Η αφήγηση οργανώνεται με άξονα τον χρόνο, αλλά οι καταστάσεις συνδέονται αιτιολογικά μεταξύ τους.
- • Η αφήγηση ακολουθεί τη δομή που δίνεται στο παρακάτω σχήμα:Α. Πληροφορίες για τους ήρωες, τον χώρο, τον χρόνο και την κατάσταση από την οποία ξεκινά η αφήγησηΒ. Η εξέλιξη της αφήγησης και η έκβασή της
Γ. Η λύση: η κρίση του αφηγητή για το νόημα της ιστορίας.
- • Κύριος χρόνος της αφήγησης είναι ο αόριστος, αλλά χρησιμοποιείται και ο παρατατικός.
- • Κύριο γνώρισμα της αφήγησης είναι οι συνδετικές λέξεις ή φράσεις που δείχνουν τη χρονική σειρά των γεγονότων και την αιτιολογική σχέση μεταξύ τους.
Τόπος – Χρόνος
Πρόσωπα-«ήρωες»
Το πρόβλημα – O στόχος
Η δράση – Tα αποτελέσματα
Η λύση
Mαθαίνω για την περίληψη
- • Η περίληψη είναι ένα σύντομο κείμενο το οποίο συμπυκνώνει το βασικό περιεχόμενο ενός μεγαλύτερου κειμένου και μας πληροφορεί γι’ αυτό.
- • Η περίληψη μπορεί να λάβει πολλές μορφές: μπορεί να είναι ο τίτλος ενός κειμένου ή μιας παραγράφου, όπως επίσης και η σύντομη απόδοση του περιεχομένου ενός βιβλίου. Εξάλλου, συναντάμε τον περιληπτικό λόγο καθημερινά σε τίτλους ειδήσεων, διαφημίσεις, αγγελίες κτλ.
- • Σ’ αυτή την ενότητα θα μάθουμε τα βασικά βήματα για την περίληψη, τα οποία είναι:
- Η προσεκτική ανάγνωση του αρχικού κειμένου.
- O εντοπισμός του κεντρικού θέματος (θεματικού κέντρου) του κειμένου.
- Η μελέτη της δομής των παραγράφων του κειμένου και η υπογράμμιση των βασικών λέξεων.
- Η γραφή σύντομων πλαγιότιτλων σε κάθε παράγραφο.
- Η γραφή της περίληψης με ιδιαίτερη προσοχή:– να ξεκινά είτε με αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα είτε απευθείας·– να αξιοποιεί με προσοχή τις απαραίτητες συνδετικές λέξεις·
– να περιέχει την κύρια θέση και τις βασικές ιδέες του κειμένου·
– να έχει πληροφοριακό ύφος και να μη σχολιάζει το κείμενο·
– να μην υπερβαίνει τον αριθμό λέξεων που έχει οριστεί.
Επιχείρημα
Oι πρώτες μου γνώσεις για το επιχείρημα
- • Σε μια συζήτηση ή σε ένα κείμενο, για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας ή για να αντικρούσουμε τις θέσεις άλλων, χρησιμοποιούμε επιχειρήματα. H χρήση επιχειρημάτων μάς βοηθάει να κατανοήσουμε ποιες θέσεις είναι ορθότερες ή πιο σημαντικές από άλλες και κυρίως να πείσουμε τους άλλους για την ορθότητα των θέσεών μας.
- • Ξεκινήσαμε με είδη απλών επιχειρημάτων, όπως τα επιχειρήματα διά μέσου παραδειγμάτων και τα επιχειρήματα με αιτίες, που είναι συνηθισμένα τόσο στις καθημερινές συζητήσεις όσο και στα «επίσημα» κείμενα, ιδιαίτερα στον χώρο των κοινωνικών και φυσικών επιστημών.
Πολυτροπικότητα
Oι πρώτες μου γνώσεις για την πολυτροπικότητα
Όπως είδαμε στην πρώτη ενότητα, στην εποχή μας υπάρχουν πολλά κείμενα που συνοδεύονται από εικόνες, χωρίς τις οποίες δεν έχουν νόημα μερικές φορές ή δε μεταφέρουν αποτελεσματικά το μήνυμά τους. Η εικόνα, δηλαδή, συχνά συμπληρώνει το νόημα των λέξεων (ιδιαίτερα όταν το κείμενο μας δίνει πληροφορίες) ή ενισχύει το μήνυμα που επιδιώκει να μεταφέρει το κείμενο (συνήθως σε διαφημίσεις ή αφίσες ευαισθητοποίησης σε κοινωνικά ζητήματα) ή κάνει απλώς πιο ελκυστικό το κείμενο. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση οι λέξεις να επεξηγούν απλώς την εικόνα, οπότε η εικόνα παίζει τον κύριο ρόλο, ενώ το κείμενο τον βοηθητικό.
◗ H περιγραφή συνδέεται με τον . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|