elibrary2.jpgΕπειτα από παρατεταμένη αντίσταση απέναντι στις φιλοδοξίες της Google, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας (BNF) ανακοίνωσε στα μέσα Αυγούστου ότι θα διαπραγματευθεί μαζί της την ψηφιοποίηση των έργων της. Πού οδηγεί ο γιγαντιαίος ποταμός της κουλτούρας, που πέρασε στην εικονική πραγματικότητα; Ποιος θα τον ελέγξει;

Η ισχυροποίηση του ebook (ηλεκτρονικού βιβλίου) κάνει πολλούς να φοβούνται την οφθαλμαπάτη της παγκόσμιας βιβλιοθήκης και τη σύνθλιψη αυτού του δημοκρατικού χώρου από τον εμπορικό γιγαντισμό.

Μαζί με 32 εταίρους, το αμερικανικό Κογκρέσο και ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό (UNESCO), εγκαινίασαν στις 21 Απριλίου την Παγκόσμια Ψηφιακή Βιβλιοθήκη (ΒΝΜ). Πρόκειται για έναν δικτυακό τόπο, ο οποίος προσφέρει δωρεάν πρόσβαση σε ψηφιοποιημένες πηγές, που προέρχονται από την πνευματική κληρονομιά του πλανήτη: Η Google είναι ο κύριος επενδυτής και «προσέφερε 3 εκατ. δολάρια (2,13 εκατ. ευρώ) δίχως αντάλλαγμα», όπως εξηγεί ο Ρόνι Αμελάν της UNESCO(1).

Το εγχείρημα προστίθεται στο Europeana και το Google Books. Το πρώτο ξεκίνησε το 2008 με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο να καταστήσει προσβάσιμη, στο Διαδίκτυο, την πνευματική κληρονομιά των εθνικών βιβλιοθηκών καθώς και άλλων τόπων διατήρησής της στα κράτη-μέλη της Ενωσης. Η αυτοκρατορία της Google, στην προσπάθειά της να ψηφιοποιήσει πλήρως την πραγματικότητα, υπήρξε μία από τις πρώτες που ανέπτυξαν τη δική τους εικονική βιβλιοθήκη, η οποία αριθμεί πλέον περισσότερα από επτά εκατ. έργα(2).

Η ψηφιοποίηση «του συνόλου των γνώσεων της ανθρωπότητας» συνοδεύεται από την ανάπτυξη των ebooks (ηλεκτρονικών βιβλίων), που αποκαλούνται και readers. Παρά την αναγγελία με τυμπανοκρουσίες το 2001, το ebook πρώτης γενιάς υπήρξε ολοκληρωτική αποτυχία. Ομως επανέρχεται σήμερα δυναμικά μέσα σε μια συγκυρία πολύ πιο ευνοϊκή: η ψηφιακή τεχνολογία έχει κατακλύσει τη ζωή μας και ένα όλο και μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπινων δραστηριοτήτων έχει μεταβιβαστεί στις μηχανές.

Η κουλτούρα του Ιστού

Η τεχνολογία δεν είναι ποτέ ουδέτερη. Δεν εξαρτάται από την καλή ή κακή χρήση που γίνεται, διότι αυτό συμβαίνει παράλληλα. Η τεχνολογία μάς εισάγει σε ένα νέο κόσμο, ο οποίος έχει ιδιαίτερα προτερήματα και μειονεκτήματα σε σχέση με τον παλαιότερο. Πρέπει, λοιπόν, να λαμβάνουμε υπόψη τις επικρατούσες τάσεις (και να περιοριζόμαστε, για παράδειγμα, στο να αναλύουμε τη βοήθεια που προσφέρει το Διαδίκτυο στους ερευνητές) καθώς και τη στάση ζωής στην οποία οδηγεί. Τόπος μιας νέας κουλτούρας, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τις δικές του αξίες και τη δική του λογική, ο Ιστός θα βραχυκυκλώσει τις ενδιάμεσες δομές: «Η κοινωνία παύει να ορίζεται ως μια συλλογικότητα δομημένη από οργανισμούς διαμεσολαβητών και γίνεται ένα σύνολο μικρομονάδων στην κλίμακα του ατόμου»

Ελευθεροτυπία – Le Monde Diplomatique

 

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων