Σχετικά με μένα:
Η Σταυρούλα Πατσιομίτου είναι Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών (ΠΕ03) στην περιοχή Γ΄ Αθήνας. (Φ.351.1/184/40985/Ε3/06-04-2023, ΑΔΑ:9ΟΚΡ46ΜΤΛΗ-ΒΣΘ).
Για δύο ακαδημαϊκά έτη (2016–2018) εργάστηκε ως Πανεπιστημιακή Υπότροφος και Επισκέπτρια Λέκτορας στο Τμήμα Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου δίδαξε τα μαθήματα: ΜΕΜ321: «Διδακτική των Μαθηματικών», ΜΕΜ323: «Πρακτική Άσκηση στη Διδασκαλία των Μαθηματικών» και ΜΕΜ322: «Χρήση Νέων Τεχνολογιών στη Διδασκαλία των Μαθηματικών». Στο διάστημα αυτό διοργάνωσε ημερίδες σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο για την παρουσίαση των εργασιών των φοιτητών της. Ακόμα, συνεργάστηκε με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών για την εποπτεία φοιτητών που αφορά το μάθημα της Πρακτικής Άσκησης, αλλά και την Πρακτική Άσκηση φοιτητών σε σχολεία, καθώς και για δειγματικές διδασκαλίες σε φοιτητές του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών. Ενδεικτικές αναλυτικές εκθέσεις των φοιτητών που επέβλεψε το διάστημα 2011–2014 είναι αναρτημένες στο ακαδημαϊκό προφίλ της Academia.edu. Παλαιότερα, επίσης συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για την Πρακτική Άσκηση φοιτητών σε σχολεία. Είναι συγγραφέας ενός δίτομου έργου κατασκευής και διασύνδεσης των μαθηματικών εννοιών με χρήση λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας με τίτλο Μαθαίνω Μαθηματικά με το Geometer’s Sketchpad, από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος. Σύμφωνα με το Απόσπασμα Πρακτικού 25/2010, το έγγραφο με Αρ. Πρωτοκ. 2846/25–11–2010 του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και το έγγραφο με Αρ. Πρωτοκ. 151437/30–11–2010 του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το βιβλίο εγκρίθηκε ομόφωνα για την παιδαγωγική καταλληλότητά του και απεστάλη στις σχολικές βιβλιοθήκες των πειραματικών σχολείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης «καθόσον μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο βοήθημα για τους καθηγητές των Μαθηματικών στην προσπάθειά τους για αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία του μαθήματος των Μαθηματικών» (απόσπασμα από το έγγραφο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου). Το 2022, το έργο αναθεωρήθηκε από τη συγγραφέα εμπλουτισμένο με τα νέα ερευνητικά της δεδομένα και εκδόθηκε από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος με τίτλο Εννοιολογικές και εργαλειακές διαδρομές με συνδεόμενες οπτικές ενεργές αναπαραστάσεις στο Geometer’s Sketchpad. (Σύστημα Εύδοξος” https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:112691124/0). Το 2019, δημοσιεύτηκε η μονογραφία της για τη διδακτική των μαθηματικών “A trajectory for the teaching and learning of the didactics of mathematics: linking visual active representations” από τις εκδόσεις Global Journal Incorporated, ελεύθερης πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Το 2020 και 2021 δημοσιεύτηκαν οι μονογραφίες της με τίτλο «Διδακτική των Μαθηματικών Ι: Συνδεόμενες Οπτικές Ενεργές Αναπαραστάσεις», «Διδακτική, Διδασκαλία και Αξιολόγηση των Μαθηματικών: Μαθησιακά Μονοπάτια και Πρόγραμμα Σπουδών», από τις εκδόσεις Ανατολικός και «Διδακτική και Διδασκαλία των Μαθηματικών: Από τη θεωρία στην πράξη με χρήση λογισμικών», «Διαμόρφωση της θεωρίας φύλου στην Εκπαίδευση: επικρατούσες τάσεις», «Εργαλειακά μαθησιακά μονοπάτια στο Geogebra” από τις εκδόσεις Αγγελάκη, επίσης ελεύθερης πρόσβασης στο Διαδίκτυο. Στα έργα αυτά συγκεντρώνονται σημαντικές παλαιότερες, αλλά απολύτως αναμορφωμένες δημοσιεύσεις σε Πανελλήνια επιστημονικά έγκριτα συνέδρια και περιοδικά. Άλλα βιβλία της για τα μαθηματικά έχουν επίσης κυκλοφορήσει και εξαντληθεί (π.χ. «Συλλογή από ασκήσεις Άλγεβρας Β΄ Λυκείου» που εκδόθηκε το 1994 από τις εκδόσεις Κορφή). Στο έργο της «Δημιουργικότητα και δεξιότητες στα μαθηματικά», του 2021, περιγράφεται πώς η εφαρμογή της διδασκαλίας της με χρήση ψηφιακών μέσων έχει άμεση επίδραση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών της, εκφραζόμενη με την ανάπτυξη δημιουργικότητας μέσα από καινοτόμες εργασίες εφαρμογής και διασύνδεσης των μαθηματικών εννοιών με την τέχνη και την αισθητική αντίληψη του κόσμου που μας περιβάλλει. (αναλυτικά, https://www.academia.edu/44314999/) Το 2023 δημοσιεύτηκε η μονογραφία της «Δυναμικό πολυεπίπεδο Πρόγραμμα Σπουδών βασισμένο στην ιδέα των Συνδεόμενων Οπτικών Ενεργών Αναπαραστάσεων: ερευνητικές μελέτες από το 2005-2023» στην οποία συγκεντρώνονται διεθνή δημοσιευμένα έργα της με εκτενείς περιλήψεις του κάθε δημοσιευμένου άρθρου στην ελληνική γλώσσα, ώστε να γίνουν γνωστοί τον Ελληνικό χώρο οι νεολογισμοί που εισήγαγε στη διάρκεια των ετών 2005-2023. Το 2024 αναβαθμίστηκε και συμπληρώθηκε το έργο της στα τετράπλευρα μέσα από τη μονογραφία: Νοητικές, Εργαλειακές και Αφαιρετικές Γεωμετρικές Διαδρομές στα Τετράπλευρα. Ειδικότερα, το συγγραφικό της έργο ταξινομείται στις εξής κατηγορίες: ένδεκα μονογραφίες (μια εξ αυτών σε διεθνή γλώσσα), ένα βοήθημα μαθηματικών, δύο βιβλία διδακτικών προτάσεων -δράσεων, δύο κεφάλαια βιβλίου σε διεθνή γλώσσα, 20 άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές, 12 εισηγήσεις σε διεθνή έγκριτα επιστημονικά συνέδρια (εκ των οποίων τέσσερις συνεχόμενες δημοσιεύσεις στα Πρακτικά του International Conference for the Psychology of Mathematics Education το διάστημα 2008–2011), 12 άρθρα σε ελληνικά έγκριτα περιοδικά (Ευκλείδης Γ΄, Νέος Παιδαγωγός, Αστρολάβος), 11 στα περιοδικά Ευκλείδης Α και Β της ΕΜΕ και 43 εισηγήσεις σε ελληνικά έγκριτα επιστημονικά συνέδρια. Ακόμα, αναρτημένα στο ιστολόγιό της και σε ιστοχώρους Πανεπιστημίων υπάρχουν σεμιναριακές εισηγήσεις προς τους φοιτητές επί πτυχίω, μεταπτυχιακούς φοιτητές Πανεπιστημίων και σε πολλές επιμορφωτικές συναντήσεις προς τους καθηγητές Β/θμιας εκπαίδευσης. Είναι κριτής του Διεθνούς Συνεδρίου για την Ψυχολογία στην Εκπαίδευση των Μαθηματικών (International Group for the Psychology of Mathematics Education) από το 2009 μέχρι σήμερα. Ακόμα, είναι μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Ευκλείδης Γ΄ της ΕΜΕ, Μέλος της Επιστημονικής και Συντακτικής Επιτροπής της Ομάδας Παιδαγωγικής και Γενικής Διδακτικής της ΠΑ.Π.Ε.Δ.Ε. (Πανελλήνια Παιδαγωγική Εταιρεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) και Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της ομάδας Θετικών Επιστημών της ΠΑ.Π.Ε.Δ.Ε. Διετέλεσε μέλος επιστημονικής επιτροπής και επιτροπής κριτών πολλών συνεδρίων, καθώς και συμμετείχε ως Πρόεδρος σε εργασίες συνεδρίων για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (ΤΠΕ) για τα έτη 2008–2017, αλλά και συνεδριών του Διεθνούς Συνεδρίου για την Ψυχολογία στην Εκπαίδευση των Μαθηματικών (International Group for the Psychology of Mathematics Education) για τα έτη 2008–2011. Έχει συμμετάσχει στη διαδικασία εξελληνισμού του λογισμικού δυναμικής γεωμετρίας Geometer’s Sketchpad v4 ως σύμβουλος της μεταφραστικής ομάδας μετά από πρόταση του σχεδιαστή του λογισμικού Nicholas Jackiw. Το όνομα της αναφέρεται στις «Ευχαριστίες» στο κυλιόμενο κείμενο με τις πληροφορίες για το λογισμικό. Έχει πολυετή διδακτική εμπειρία σε πολλούς τύπους σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αξιολογήθηκε θετικά για τη μετάθεσή της με οργανική θέση σε Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο της Αθήνας και στη συνέχεια επίσης αξιολογήθηκε θετικά για τη θέση με θητεία στο ίδιο σχολείο (Αρ. Πρωτοκ. 72822/29–5–2013, Υ. Α: ΑΔΑ: ΒΕΧΒ9–ΩΝΝ). Επίσης, αξιολογήθηκε θετικά για θέση με απόσπαση σε Πειραματικό Γυμνάσιο και επιλέχθηκε ως Τακτικό μέλος του ΕΠΕΣ του σχολείου. Είναι επιμορφώτρια εκπαιδευτικών ΠΕ03 (ΑΔΑ: Ψ7Ν646Μ9ΞΗ–8Δ5). Αποσπάστηκε για τρία έτη στην Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. ως ερευνήτρια (Αρ. Πρωτοκ. 138/23–9–2014, Υ. Α: ΑΔΑ: 754Γ9–Υ74). Για το διάστημα αυτό αξιολογήθηκε με «Άριστα» στα πλαίσια αξιολόγησης των Δημοσίων υπαλλήλων [ως ερευνήτρια], αξιολόγηση με την οποία συμφώνησε ομόφωνα η Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης. Από το 2005 είναι ερευνήτρια. Τα διδακτικά και ερευνητικά ενδιαφέροντά της εστιάζουν στη διδακτική των μαθηματικών με χρήση λογισμικών και ειδικότερα λογισμικών δυναμικής γεωμετρίας –με σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία– καθώς και σε ζητήματα ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση και διοίκησης στην εκπαίδευση. Διάκριση: Silver Award στον τομέα Ψηφιακή Εκπαίδευση, των Educational Leader Awards: Συμμετοχή με τίτλο «Δυναμική Διδασκαλία και Μάθηση Μαθηματικών Εννοιών» 7η Τελετή των Educational Leader Awards, Παρασκευή 3 Ιουνίου 2022, Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (https://www.academia.edu/80820619/) Bronze Award στον τομέα Καινοτομία στη Διδασκαλία, των Educational Leader Awards: Συμμετοχή με τίτλο ΕΝΕΡΓΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ. 8η Τελετή των Educational Leader Awards, Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023, Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, https://www.educationleadersawards.gr
Ενδεικτικές προσωπικές ιστοσελίδες: https://minedu.academia.edu/STAVROULAPATSIOMITOUΔρΣταυρούλαΠατσιομίτου https://www.researchgate.net/profile/Stavroula_Patsiomitou/ Google Scholar iD: https://scholar.google.gr/citations?user=J7CtETQAAAAJ&hl=en ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7102-4582 https://blogs.sch.gr/spatsiomitou/ https://eduspace.sch.gr/courses/EDUTID108/ https://eduspace.sch.gr/courses/EDUSEM104/ Hλεκτρονικό εργαστήριο πειραματικών μαθηματικών https://schoolpress.sch.gr/testpat1/ |
ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ MΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΜΕ ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑhttps://blogs.sch.gr/spatsiomitou/ λειτουργεί ως χώρος ενημέρωσης θεμάτων που αφορούν τη Διδακτική και Ψυχολογία των Μαθηματικών εννοιών (π.χ. πρόσφατες εισηγήσεις σε επιμορφωτικές ημερίδες του κλάδου των Μαθηματικών, επιμορφωτικό υλικό περί και για τα Μαθηματικά και τα λογισμικά που χρησιμοποιούνται για την οπτικοποίηση μέσω πειραματισμού των μαθηματικών εννοιών κ.λπ.). Μπορείτε να πλοηγηθείτε στις σελίδες που ακολουθούν . Το υλικό θα ανανεώνεται, σύμφωνα με τις ανάγκες που προκύπτουν. |
Ιστοχώρος Eduspace |
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΗΜΕΡΙΔΕΣ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝhttps://eduspace.sch.gr/courses/EDUTID108/ Το υλικό των επιμορφωτικών ημερίδων θα αναρτάται στα ΕΓΓΡΑΦΑ, ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ και τον ΤΟΙΧΟ του ιστοχώρου. Επίσης, βιβλία, χρήσιμες ιστοσελίδες, λογισμικά και ότι άλλο είναι σημαντικό για τη διδασκαλία και μάθηση ντων μαθηματικών εννοιών. ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ (ΦΕΚ, ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ, ΠΔ) ΣΧΕΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝhttps://eduspace.sch.gr/courses/EDUSEM104/
|
Σχολικά διαδραστικά εγχειρίδια |
ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ
|
Για τη διδασκαλία των μαθηματικών εννοιών (π.χ. κατασκευών στο Geogebra, Sketchpad κλπ), ώστε να διερευνήσετε πλήρως την κατανόηση των μαθητών.
Λογισμικό Geogebra -Geometer’s Sketchpad -Cabri II plus (DGS software)Αντιγράψτε στο browser τον παρακάτω σύνδεσμο https://wiki.geogebra.org/en/Reference%3AGeoGebra_Installation?note=el και κατεβάστε το
Για να κατεβάσετε το Geometer’s Sketchpad επισκεφθείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες http://photodentro.edu.gr/edusoft/r/8531/179?locale=el http://photodentro.edu.gr/v/item/edusoft/8531/179 Για να κατεβάσετε το Cabri II plus |
To περιβάλλον του Αβάκιου και του ΜaLT(χελωνόσφαιρας) |
ως μέσο διερεύνησης, διαισθητικής κατανόησης και παιχνιδιούΤο Αβάκιο (χελωνόκοσμος) και το MaLT (χελωνόσφαιρα) ανήκουν στην κατηγορία των περιβαλλόντων συμβολικής έκφρασης μέσω του προγραμματισμού. Μπορείτε να κατεβάσετε το Αβάκιο ΙΙ από το σύνδεσμο http://photodentro.edu.gr/v/item/edusoft/8531/248 και να δημιουργήσετε τους δικούς σας μικρόκοσμους. Το MaLT+ (MachineLab Turtleworlds +) είναι ένα online εργαλείο μαθηματικών δραστηριοτήτων συμβολικής έκφρασης με όρους προγραμματισμού, για τη δημιουργία και την εξερεύνηση 3D (και δίδιάστατων) δυναμικών γραφικών μοντέλων. Θα βρείτε το MaLT στον παρακάτω σύνδεσμο Ακόμα, μπορείτε να δοκιμάσετε το λογισμικό Choico- ‘choices with consequences’ στον παρακάτω σύνδεσμο |
Linking Visual Active Representations (Συνδεόμενες Οπτικές Ενεργές Αναπαραστάσεις) |
Η έννοια των Συνδεόμενων Οπτικών Ενεργών Αναπαραστάσεων (Linking Visual Active Representations) είναι μία από τις έννοιες που δημιουργήθηκε (conceived) από την Πατσιομίτου Σταυρούλα κατά τη δημιουργία fractals αντικειμένων στο περιβάλλον του Geometer’s Sketchpad (2005) (δείτε σχετικά στην εργασία Patsiomitou (2014)) και αναπτύχθηκε στην διδακτορική της διατριβή (2007-2012). Η σύνδεση ενεργών οπτικών δυναμικών αναπαραστάσεων σε πολλαπλές σελίδες του λογισμικού οδήγησε στη διαμόρφωση και διατύπωση της έννοιας (Patsiomitou, 2008a; Πατσιομίτου, 2008; Patsiomitou & Koleza, 2008) και στην αναδιατύπωσή της μετά την ολοκλήρωση της μελέτης (Patsiomitou, 2012; Πατσιομίτου, 2012). Διαμόρφωσε επίσης τις 5 φάσεις των LVAR οι οποίες παρουσιάζονται και διατυπώνονται στην εργασία Patsiomitou (2008b), Patsiomitou (2010) Επίσης, ως αποτέλεσμα της μελέτης των αντιδράσεων των μαθητών δημιούργησε την έννοια Ανακλαστική Οπτική Αντίδραση (Reflective Visual Reaction) η οποία ομοίως περιέχεται στα ίδια papers. Ακολούθησαν και πολλές άλλες έννοιες με βασικότερες την έννοια του θεωρητικού-πειραματικού συρσίματος (theoretical and experimental dragging) , εργαλειακής αποκωδικοποίησης (instrumental decoding), εργαλειακών εμποδίων (instumental obstacles) κλπ και η εισαγωγή του ψευδομοντέλου Toulmin για τη διαγραμματική αναπαράσταση των επειχειρημάτων των μαθητών ως αποτέλεσμα της χρήσης των εργαλείων (Patsiomitou, 2011, Πατσιομίτου, 2011) Patsiomitou, S. (2008a).The development of students’ geometrical thinking through transformational processes and interaction techniques in a dynamic geometry environment.Issues in Informing Science and Information Technology journal. Eds (Eli Cohen & Elizabeth Boyd) Vol.5 pp.353-393 Published by the Informing Science Institute Santa Rosa, California USA. ISSN 1547-5840Available on line http://iisit.org/IssuesVol5.htm Πατσιομίτου, Σ. (2008) Επίλυση προβλήματος με απόδειξη μέσω των Συνδεόμενων Οπτικών Ενεργών Αναπαραστάσεων σε λογισμικό δυναμικής γεωμετρίας. Πρακτικά 6ουΠανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαίδευση» ΕΤΠΕ, Πανεπιστήμιο Κύπρου, σσ. 81-88, Κύπρος 25-28 Σεπτεμβρίου 2008, |
Ενδεικτικό σχέδιο δόμησης και συγγραφήςΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Μπορείτε να κατεβάσετε ένα προτεινόμενο ΠΡΟΤΥΠΟ σχεδίου μαθήματος /ή διδακτικού σεναρίου στο σύνδεσμο https://blogs.sch.gr/spatsiomitou/2024/03/08/protypo-didaktikoy-senarioy-schedioy-mathimatos/
Α)Γενικά Στοιχεία ΜΑΘΗΜΑ-ΤΑΞΗ-ΕΝΟΤΗΤΑ-ΔΙΑΡΚΕΙΑ
Β)Περιγραφή Μαθήματος
Γ) Σκοπός –στόχοι Ποιος είναι ο σκοπός αυτού του μαθήματος;
Δ). Μέσα διδασκαλίας
Ε). Δομή του μαθήματος –Συνοπτική Περιγραφή Ποια μέθοδο διδασκαλίας θα εφαρμόσετε; Το λογισμικό που θα χρησιμοποιήσετε ανήκει στα ανοικτά ή κλειστά περιβάλλοντα μάθησης; Οι δραστηριότητες που θα δώσετε είναι :
Ποιο φύλλο εργασίας δόθηκε στους μαθητές; ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΠΟΒΛΗΘΗΚΑΝ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Ζ). Αποτελέσματα-Σχόλια-Προβληματισμοί · Επιτεύχθηκαν οι διδακτικοί στόχοι; · Αντιμετώπισαν οι μαθητές δυσκολίες και εμπόδια; Σε ποια σημεία ; · Ποιος ο ρόλος του λογισμικού στα σημεία αυτά;
|
Τα Math applets ως inter-active tools |
Συνοπτική περιγραφήΤα mathapplets ή applets είναι προκατασκευασμένα εργαλεία για τη διδασκαλία και μάθηση των εννοιών, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν άλλοτε με γνωστικό ή μεταγνωστικό τρόπο. Γενικότερα, αποτελούν ή μπορούν να αποτελέσουν υποστηριστικό μέσο για τη διδασκαλία και μάθηση των μαθηματικών εννοιών σε κάθε εκπαιδευτικό που δεν έχει δυνατότητα να κατασκευάσει κάποια δραστηριότητα μόνος του ή θέλει να προσθέσει ακόμα ένα μέσο για να διερευνήσει την έννοια. Τα καλά σχεδιασμένα java-applets μπορούν να παρέχουν ένα κανάλι στους μαθητές να συζητήσουν τις μαθηματικές έννοιες, καθώς παίζουν.Σύμφωνα με τον Noss (2005) “Στόχος μας είναι να εκμεταλλευτούμε την ανάγκη του παιδιού για παιχνίδι, δημιουργική ικανότητα και διερευνητική μάθηση, δίνοντας τους τη δυνατότητα να αποκτήσουν την ικανότητα παραγωγικού συλλογισμού”. Τα mathlets έχουν σχεδιαστεί έτσι, ώστε να υποστηρίξουν (Gibson, 2003) το παιχνίδι με δύο τουλάχιστον τρόπους : (α) Να κατανοήσουν οι μαθητές τους κανόνες που είναι προκαθορισμένοι στο applet (β) Να εφαρμόσουν τους κανόνες αυτούς για να παίξουν. Οι μαθητές παρουσιάζουν αυξανόμενη περιέργεια και προθυμία να εξετάσουν τις διαφορετικές επιλογές και να διερευνήσουν τις μαθηματικές έννοιες (Stone & Glascott, 1997). Και τότε, το παιχνίδι συνδέεται έντονα με την ανακάλυψη /επανεφεύρεση (reinvention) των μαθηματικών εννοιών. Πόσο, όμως δυσκολεύουν τα πράγματα για τους μαθητές, όταν ήδη τα μαθηματικά αποτελούν ένα “δύσκολο” γνωστικό αντικείμενο; Σύμφωνα με τον Lester, (2000, p.2) “ενώ τα αντικείμενα των φυσικών επιστημών γίνονται περισσότερο αφηρημένα όταν μοντελοποιούνται στην οθόνη, τα μαθηματικά αντικείμενα, τα οποία είναι από την φύση τους αφηρημένα, γίνονται περισσότερο συγκεκριμένα». Τα νέα μέσα επομένως, όχι μόνο μας επιτρέπουν να εκφράσουμε τις ιδέες μας με νέους τρόπους αλλά έχουν επιπτώσεις και στις ιδέες που έχουμε. “Δεν έχουμε πάντα τις ιδέες και έπειτα τις εκφράζουμε στο μέσο. Έχουμε τις ιδέες με το μέσο.” (DiSessa, 2000, p.116) ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στο μάθημα της ημέρας υλικό προσομοιώσεων των μαθηματικών εννοιών. Θα βρείτε πολλά παραδείγματα στον ακόλουθο σύνδεσμο https://phet.colorado.edu/el/simulations/filter?subjects=math&type=html,prototype Για παράδειγμα στον ακόλουθο σύνδεσμο https://phet.colorado.edu/sims/html/area-model-algebra/latest/area-model-algebra_el.html μπορούν οι μαθητές να πειραματιστούν με τους υπολογισμούς και να οδηγηθούν στον τύπο του εμβαδού μεσα από εικασίες (αρχικά με δοκιμές και λάθη). *********************************** Αναφορά στη δημοσίευση Πατσιομίτου, Σ. (2006): Συμπεράσματα από την Πειραματική Διδασκαλία με math applets του ιστοχώρου illuminations.nctm.org.Αντιλήψεις Μαθητών. Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή της ΕΤΠΕ, σσ. 1053-1057, Θεσσαλονίκη, 5-8 Οκτωβρίου 2006. ISBN 960-88359-3-3 (αναθεωρημένο) |