Εθελοντισμός & αλληλεγγύη
Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Σάμου.
Εκπαιδευτική δράση_ Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση: Παγκόσμια ημέρα Εθελοντισμού και αλληλεγγύης, το σχολικό έτος 2024-2025.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Πολυχρονοπούλου Μ, Γαλανάκη Χρ, Παπαευαγγέλου Ε, Ρεπάνη Β.
Το ΕΕΕΕΚ Σάμου στα πλαίσια κοινωνικής εξωστρέφειας και προσφοράς σύλλεξε ρουχισμό για τους ωφελούμενους της Κλειστής Ελεγχόμενης Δομής Νήσου (ΚΕΔΝ) Σάμου και του Κοινωνικού Παντοπωλείου Σάμου.
Ο κήπος της αχαριστίας
Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Σάμου.
«Ο κήπος της αχαριστίας» Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων, στη θεματική Αγωγή Υγείας – Φυσική ζωή, άσκηση και υγιεινός τρόπος διαβίωσης/ Δημιουργική αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου, το σχολικό έτος 2024- 2025.
Συνεργασία & Ευχαριστίες
κα Παπαευαγγέλου Ε., ΠΕ11 & κα Σίντου Ε., ΠΕ21
Αθλούμαστε για τον Αυτισμό «Κάνουμε την -αόρατη- αναπηρία ορατή»
Παρεμβάσεις για δυσκολίες στις δεξιότητες γραμματισμού και ψυχοκινητικότητας
Η σημασία της ψυχοκινητικής ανάπτυξης στη σχολική μάθηση & η ψυχοκινητική αγωγή
ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ Σάμου
Εξ αποστάσεως επιμορφωτικό σεμινάριο για νηπιαγωγούς με θέμα: «Η σημασία της ψυχοκινητικής ανάπτυξης στη σχολική μάθηση και τα προγράμματα ψυχοκινητικής αγωγής » που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 18 Ιουνίου 2024 (10:00π.μ.- 12:00μ.μ.)
DCD in Secondary School: Let’s MATCH for Success
Επιτελικές λειτουργίες
Οι επιτελικές λειτουργίες αφορούν ένα σύνολο γνωστικών λειτουργιών οι οποίες είναι απαραίτητες για την προσαρμοστική συμπεριφορά, όπως είναι η επίλυση προβλημάτων και η κοινωνική συμπεριφορά. Επομένως, είναι υπεύθυνες για την φυσιολογική προσαρμογή του παιδιού σε περιβάλλοντα και κανόνες, όπως και στα σχολικά πλαίσια. Ελλείμματα στις λειτουργίες αυτές έχουν ως αποτέλεσμα δυσκολίες προσοχής και συγκέντρωσης, ανεπαρκή ανταπόκριση, αφηρημένη σκέψη ή/και αδυναμία αυτορρύθμισης και αυτοελέγχου.
Βασικοί τομείς των επιτελικών λειτουργιών είναι:
Εργασιακή Μνήμη
•Λαμβάνει νέες πληροφορίες και τις χρησιμοποιεί κατάλληλα με σκοπό να ολοκληρωθεί μια δραστηριότητα π.χ. ακολουθεί απλές οδηγίες που έχουν δοθεί από έναν ενήλικα χωρίς υπενθυμίσεις
•Θυμάται και οργανώνει βασικές πληροφορίες με σκοπό την επίτευξη μιας δραστηριότητας π.χ. παίζει ένα επιτραπέζιο παιχνίδι χρησιμοποιώντας τους κανόνες.
Αυτοέλεγχος
•Σκέφτεται πριν ενεργήσει και διατηρεί υπό έλεγχο τα συναισθήματά του π.χ. μέσα στην τάξη σηκώνει το χέρι του αντί να φωνάξει την απάντηση.
•Διαχειρίζεται σωστά τον χρόνο ξεκινώντας και τελειώνοντας τις δραστηριότητες όταν χρειάζεται π.χ. αρχίζει την πρωινή ρουτίνα, να ντυθεί για το σχολείο, χωρίς να διασπαστεί.
Γνωστική Ευελιξία
•Προσαρμόζεται σε μεταβαλλόμενες καταστάσεις, ειδικά όταν τα πράγματα δεν έχουν πάει όπως έχουν προγραμματιστεί π.χ. μεταβαίνει ομαλά από την ώρα του παιχνιδιού στην ώρα του βραδινού γεύματος.
•Παρατηρεί μια συνθήκη ή μια κατάσταση από διαφορετικές οπτικές π.χ. κάνει επίλυση
Ενδεικτικές δραστηριότητες ενίσχυσης επιτελικών λειτουργιών
Δραστηριότητες ενίσχυσης προσοχής και εστίασης
Η ανάπτυξη του εγκεφάλου εξαρτάται από συγκεκριμένους τύπους ασκήσεων για την ενίσχυση της μάθησης από τη γέννηση του παιδιού μέχρι τουλάχιστον τα 12 έτη ηλικίας του. Αναφέρεται πως η φτωχή μυϊκή δύναμη ή/και η ελλιπής ανάπτυξη δεξιοτήτων αδρής κινητικότητας μπορεί να οδηγήσει σε μαθησιακές δυσκολίες και σε περιορισμένη ανάπτυξη της συμπεριφοράς, της προσοχής, του οπτικο- κινητικού συντονισμού, της ανάγνωσης και της κατανόησης. Σημειώνεται η ευεργετική σημασία συγκεκριμένων ασκήσεων στην οργάνωση του εγκεφάλου στοχεύοντας σε εγκεφαλικές περιοχές. Αναφορικά με την εστίαση και τη προσοχή, απαιτείται ο συντονισμός των πρόσθιων και οπίσθιων περιοχών του εγκεφάλου και τυχόν αδυναμία μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα κατανόησης πχ κειμένου ή οδηγιών, με δυσκολία στην ανάκτηση πληροφοριών και έκφρασης τους.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Βιβλιογραφική αναφορά
Back to Front Exercises Essential for Comprehension, Attention and Behavior (2016). Integrated Learning Strategies
Αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού (Α.Δ.Κ.Σ ) 2/2
Κινητικά χαρακτηριστικά της Α.Δ.Κ.Σ
- Προβλήματα στην αδρή & λεπτή κίνηση
- Καθυστέρηση στην απόκτηση κινητικών προτύπων σε κάθε ηλικία
- Προβλήματα στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων
- Χαμηλή φυσική κατάσταση (αερόβια ικανότητα, δύναμη)
- Δυσκολία σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής
- Φτωχό κινητικό σχεδιασμό
- Μειωμένη συμμετοχή στο παιχνίδι
Οι κινητικές δυσκολίες εμφανίζονται στη νηπιακή ηλικία ως δυσκολία του νηπίου στην εκμάθηση νέων κινητικών δεξιοτήτων. Κύρια στοιχεία είναι :
- καθυστέρηση στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων
- αδεξιότητα/δυσκολία σε κινητικές δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδι με μπάλα, τρέξιμο, ισορροπία),
- δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων,
- καθυστέρηση στην εδραίωση της πλευρίωση (επικράτηση αριστερού ή δεξιού χεριού/ποδιού),
- δυσκολία στη λεπτή κινητικότητα (π.χ. παζλ, κύβοι, σύλληψη μολυβιού για ζωγραφική/σχέδιο),
- ακόμα και καθυστέρηση στην ομιλία παρά την καλή κατανόηση λόγου.
Οι κινητικές δυσκολίες στη δημοτική ηλικία εκδηλώνονται ως:
- δυσκολία στην επίδοση σε αθλήματα που απαιτούν κινητικό συντονισμό (π.χ. αθλήματα με μπάλα, εναλλαγές κατεύθυνσης με ταχύτητα),
- δυσκολία στη διάκριση της κατεύθυνσης αριστερά/δεξιά (ευθεία & καθρεπτική αντίληψη),
- δυσκολία στην αντίληψη του χώρου και του χρόνου
- δυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κατασκευές με αντικείμενα και σχέδιο/ζωγραφική.
- φτωχή απόδοση στη Φυσική Αγωγή
- δυσκολία στην αντίληψη του χώρου
- ελλιπείς κατασκευαστικές ικανότητες
- αργή εκτέλεση δραστηριοτήτων με τα χέρια, όταν δεν τα βλέπει
- φτωχή εικόνα σώματος, δυσκολία στη διάκριση δεξιά/αριστερά
- δυσκολία σε δραστηριότητες γραφής (δυσανάγνωστα γράμματα, αργός ρυθμός, κακή οργάνωση)
- δυσκολία να αντιγράψει από απόσταση/από τον πίνακα
- προβληματική εργονομία στην καθιστή θέση
- μικρή διάρκεια προσοχής ή διάσπασή της
Προσαρμοσμένη κινητική αγωγή και Α.Δ.Κ.Σ
προσαρμοσμένη κινητική δραστηριότητα στηρίζεται σε διδακτικές αρχές όπως :
- παρεμβάσεις συμπεριφοράς (ενίσχυση, ενδυνάμωση)
- διαδικαστική ανάλυση έργου (τμηματικά εκπαίδευση της δραστηριότητας)
- αισθητηριακή ολοκλήρωση
- προσαρμογές υλικού
- επιλογή δραστηριοτήτων με μικρό ποσοστό αποτυχίας εκτέλεσης
- σταδιακή εκμάθηση νέων δεξιοτήτων
- επαρκής χρόνος εξάσκησης- επαναλήψεις
- ενθάρρυνση της συμμετοχής και όχι του ανταγωνισμού
- προαγωγή οργανωτικών δεξιοτήτων
και προτείνονται δραστηριότητες: οπτικο-κινητικού συντονισμού, ασκήσεις νευρομυϊκής συναρμογής, ψυχοκινητικές δραστηριότητες, δραστηριότητες με θεμελιώδη κινητικά πρότυπα και ισορροπιστικές ασκήσεις.
Βιβλιογραφία
Missiuna C, Rivard L, & Pollock N, 2011; CanChild Centre for Childhood Disability research, Mc Master University.
Missiuna C., Gaines R., Soucie H.,& McLean J. Parental guestions about developmental coordination disorder: A synopsis of Current evidence. Paediart Child Health Vol 11 No 8 October 2006: 507-512