Φέτος το νηπιαγωγείο μας είχε τη χαρά να συμμετέχει στο δίκτυο των “Ταπερίστας 2024”, το οποίο εντάχτηκε στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων από το θεματικό άξονα “Φροντίζω το Περιβάλλον” – Οικολογική Συνείδηση, με τίτλο “Το καλάθι του πικ-νικ WWF Ελλάς”. Στόχος μας ήταν :
· η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την οικονομία στους πόρους και τα υλικά
· η ανάπτυξη υπεύθυνης περιβαλλοντικά συμπεριφοράς των μαθητών σε σχέση με την ποσότητα τροφής που προμηθεύονται, ώστε να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και την παραγωγή οργανικών υπολειμμάτων
· η προτίμηση των τοπικών προϊόντων, λόγω μικρότερου ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και λόγω ενίσχυσης των τοπικών παραγωγών
· η αφύπνιση του πνεύματος ενεργού πολίτη σε μικρές, καθημερινές πράξεις οι οποίες έχουν μεγάλο περιβαλλοντικό αντίκρισμα όταν έχουν μαζικό χαρακτήρα
Η πρώτη εβδομάδα ήταν διερευνητική. Οι μαθητές σε συνεργασία με τους γονείς τους, κατέγραψαν τις καθημερινές τους πρακτικές σχετικά με το σχολικό τους γεύμα, αν συνηθίζουν το σπιτικό δεκατιανό ή την προμήθειά του από κατάστημα ή από το κυλικείο του σχολείου τους, αν το μεταφέρουν σε σκεύος ή σε συσκευασία, πώς διαχειρίζονται το υλικό συσκευασίας του, ποιες τροφές προτιμούν. Με χαρά διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι μαθητές παίρνουν φαγητό από το σπίτι μέσα σε τάπερ και πίνουν νερό σε παγούρι πολλαπλών χρήσεων.
Στη β φάση ασχοληθήκαμε με τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, φτιάξαμε την πυραμίδα της διατροφής, παίξαμε παιχνίδια, γνωρίσαμε τον Ιταλό ζωγράφο της Αναγέννησης Giuseppe Arcimboldo, ο οποίος έγινε γνωστός κυρίως για τις συνθέσεις του που απεικονίζουν φρούτα, λαχανικά, λουλούδια, πουλιά, εργαλεία και άλλα αντικείμενα, στη μορφή προσωπογραφίας, φτιάξαμε υγιεινές μπάρες με φυστικοβούτυρο και γυμναστήκαμε με τη βοήθεια της γυμνάστριας του δημοτικού σχολείου, μαθαίνοντας ότι «νους υγιής εν σώματι υγιεί».
Βιβλία που διαβάσαμε : “Ο παππούς ροδαλός και η μαγική συνταγή”, “Ο ωραίος Δαρείος”, “Μια πεινασμένη κάμπια”, “Δινώσαυρος πετάει φαγητό”, “Η κυρά διατροφή πρώτη στη μαγειρική”, “Χάνσελ και Γκρέτελ, αλλιώς” .
Με αφορμή το πικ νικ που κάναμε και τα φρούτα που φέραμε, μιλήσαμε για τα τροφοχιλιόμετρα, την απόσταση, δηλαδή, την οποία διανύουν τα τρόφιμα από τον τόπο παραγωγής τους μέχρι το σημείο της τελικής κατανάλωσης τους. Παρακολουθήσαμε το ταξίδι της μπανάνας και το αποτύπωμα άνθρακα που αφήνει για να ταξιδέψει από τις χώρες παραγωγής της μέχρι το πιάτο μας. Εντοπίσαμε τις χώρες προέλευσης της μπανάνας στον παγκόσμιο χάρτη και μέσω της εφαρμογής Distance calculator. Υπολογίσαμε την απόσταση από την Ελλάδα και την καταγράψαμε. Είδαμε πόσα μέσα μεταφοράς χρειάζονται για να φτάσει η μπανάνα στη χώρα μας και συζητήσαμε για το πόσο βλάπτει το περιβάλλον όλη αυτή η μετακίνηση μη τοπικών προϊόντων από τόπο σε τόπο.
Μία εξαιρετική ευκαιρία για να τονίσουμε τη τεράστια σημασία της κατανάλωσης τοπικών και εποχικών φρούτων και λαχανικών. Τον ίδιο συλλογισμό κάναμε και για άλλα φρούτα και λαχανικά και αποφασίσαμε πως είναι καλύτερο να προτιμάμε όσα παράγονται στη χώρα μας.
Έτσι, επισκεφτήκαμε ένα θερμοκήπιο στο Χαλκειός και συμφωνήσαμε ότι αγοράζοντας τοπικά και εποχικά προϊόντα, δεν μειώνεται μόνο η ποσότητα του καυσίµου που απαιτείται για τη μετακίνησή τους, αλλά μειώνεται και η τιμή τους.
Στη συνέχεια, μιλώντας για τα τοπικά προϊόντα, αναφερθήκαμε στα “χερίσια” μακαρόνια της Χίου και αποφασίσαμε να τα φτιάξουμε κι εμείς στην τάξη μας.
Κλείσαμε το πρόγραμμά μας με το σύνθημα ότι επιλέγουμε τρόφιμα εποχής από τον τόπο μας : μία καλή επιλογή για εμάς, την τοπική οικονομία και το περιβάλλον!