ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2024
Τώρα ξέρω πως….
Υγιεινό δεκατιανό = σώμα και μυαλό γερό
Υλοποίηση του προγράμματος
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς ασχοληθήκαμε με την υγιεινή διατροφή και τα οφέλη της στην υγεία και τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών, καθώς και στην ενέργεια που τους δίνει προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Προκειμένου να διερευνηθούν οι απόψεις και οι στάσεις των παιδιών σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες, συζητήσαμε , είδαμε εικόνες από διάφορες τροφές και τις κατατάξαμε σε ωφέλιμες και μη. Στη συνέχεια μάθαμε για την πυραμίδα της μεσογειακή διατροφής και δημιουργήσαμε τη δική μας.
Προκειμένου να εμπεδώσουμε όσα είδαμε φτιάξαμε το δικό μας υγιεινό πιάτο και το συνδυάσαμε με την κυρά Διατροφή.
Ασχοληθήκαμε με τα φρούτα της εποχής, διαβάσαμε το βιβλίο «το χρυσαφένιο κουκούτσι» και στήσαμε το μανάβικό μας. Επεξεργαστήκαμε τα φρούτα, κάναμε τους μανάβηδες και στη συνέχεια φτιάξαμε τα φρουτοσουβλάκια μας. Ύστερα από τη δωρεάν διανομή πορτοκαλιών στο Νηπιαγωγείο μας για τους μαθητές βρήκαμε την ευκαιρία να στύψουμε και να απολαύσουμε φυσικό χυμό πορτοκαλιού στην τάξη, να φτιάξουμε κουλουράκια πορτοκαλιού και να μιλήσουμε για τα οφέλη του φρούτου αυτού στην υγεία μας.
Έχοντας κατακτήσει τις απαραίτητες γνώσεις για τη διατροφή εστιάσαμε στον αριθμό των γευμάτων που πρέπει να έχουμε μέσα στη μέρα και κυρίως στη σημασία του δεκατιανού που καταναλώνουμε στη διάρκεια του σχολείου.
Παρατηρήσαμε εικόνες από πίνακες ζωγραφικής σχετικούς με το θέμα και σχολιάσαμε ποιοι ανήκουν στο υγιεινό δεκατιανό και ποιοι περιέχουν σωστούς συνδυασμούς.
Διαβάσαμε το βιβλίο «Χτίζω σωστά εμένα» και μάθαμε πως ένα πλήρες γεύμα πρέπει να περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και φυτικές ίνες και αντιστοιχίσαμε τις τροφές που γνωρίζουμε σε αυτές τις κατηγορίες.
Καταγράψαμε τις προτιμήσεις μας αλλά και την επιλογή του δεκατιανού μας και είδαμε αν καλύπτει αυτό το κριτήριο. Στη συνέχεια κατασκευάσαμε το βαλιτσάκι του υγιεινού δεκατιανού για να εμπεδώσουμε όσα μάθαμε.
Σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό της Αγγλικής γλώσσας τα παιδιά γνώρισαν και στα αγγλικά την πυραμίδα της διατροφής και ζωγράφισαν τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές με ελεύθερη απεικόνιση (healthy and unhealthy breakfast).
Έπειτα φτιάξαμε ένα πιάτο με το ιδανικό δεκατιανό για τον καθένα που περιέχει αυτές τις τρεις κατηγορίες τροφές.
Προκειμένου όσα μάθαμε θεωρητικά να τα κατακτήσουμε και βιωματικά, οργανώσαμε την εβδομάδα υγιεινού δεκατιανού για παρασκευή και κατανάλωση στη σχολική τάξη. Τα παιδιά κλήθηκαν να προτείνουν συνταγές και ιδέες για δεκατιανό για να τις υλοποιήσουμε στην τάξη. Ύστερα από συζήτηση καταλήξαμε στο μενού της εβδομάδας που περιείχε ψωμί ζυμωτό ολικής άλεσης, μπάρες με φυστικοβούτυρο, ψωμί πολύσπορο με ταχίνι και μέλι, μπισκοτάκια χωρίς ζάχαρη, pancakes με μπανάνα, κουλούρι Θεσσαλονίκης πολύσπορο με αυγό και τυρί κίτρινο. Κάποια από τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν από παραγωγό που μας μίλησε για την προέλευσή τους. Με την ολοκλήρωση κάθε δεκατιανού εντοπίζαμε και κατατάσσαμε τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε στον τροχό του πλήρους δεκατιανού.
Ψωμί ολικής άλεσης
Μπάρες με φυστικοβούτυρο
Ψωμί πολύσπορο με μέλι και ταχίνι
Puncakes με μπανάνα
Κουλουράκι Θεσσαλονίκης, αυγό και τυιρί κίτρινο (δεν παραλείψαμε να διασκεδάσουμε και να χρησιμοποιήσουμε τη φαντασία μας…)
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος τα παιδιά είχαν μια αποστολή, να ετοιμάσουν και να φέρουν στο σχολείο ένα δεκατιανό φτιαγμένο με φαντασία που να περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και φυτικές ίνες ώστε να το φωτογραφίσουμε και να φτιάξουμε τη δική μας αφίσα με τις προτάσεις μας σύμφωνα με όσα μάθαμε.
Τα παιδιά με τη λήξη του προγράμματος πήραν βραβείο από την εκπαιδευτικό της τάξης για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
Ανατροφοδότηση
Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά ήταν σε θέση να διακρίνουν τις τροφές και να τις κατηγοριοποιούν, να αναγνωρίζουν ένα πλήρες και υγιεινό δεκατιανό από ένα μη και σε κάποιο βαθμό διαφάνηκε η τάση για αλλαγή των προτιμήσεών τους στην επιλογή του δεκατιανού τους. Σε επίσκεψη των παιδιών της Α’ δημοτικού γειτονικού σχολείου στο πλαίσιο δράσης του Νηπιαγωγείου μας προσφέραμε μπάρες και μπισκοτάκια από αυτά που είχαμε φτιάξει και μιλήσαμε για τα υλικά και τη φιλοσοφία του δεκατιανού μας με αντίστοιχο λεξιλόγιο. Τέλος παρακολουθήσαμε την παρουσίαση υγιεινού δεκατιανού Νηπιαγωγείων που συμμετείχαν στο δίκτυο Ταπερίστας που οργανώθηκε από το ΚΠΕ Αρναίας , συζητήσαμε τις παρουσιάσεις και ψηφίσαμε το αγαπημένο μας.
ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ (youtube.com)
Διατροφή : τρώμε σωστά, τρώμε υγιεινά (για παιδιά) (youtube.com)
Το πιάτο της υγιεινής διατροφής (youtube.com)