ταπερίστας 2023-2024, Γυμνάσιο Ανδρίτσαινας

Το σχολείο μας, υλοποίησε τη δράση του ΣΔΔ “Ταπερίστας” 2023-2024.

Αφορά το δεκατιανό (το σχολικό γεύμα των μαθητών)  και αποτελεί ένα σημαντικό γεύμα για τους μαθητές

Η συγκεκριμένη δράση συνδέθηκε με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων ακολουθώντας τους εξής θεματικούς άξονες:

-Μείωση κατανάλωσης -Διαχείριση οικιακών απορριμμάτων-Ποιότητα διατροφής-Ασφαλείς συσκευασίες τροφίμων-Μείωση σπατάλης τροφίμων-Τοπικά προϊόντα

Για τον σκοπό αυτό ακολουθήσαμε  χρονοδιάγραμμα υλοποίησης σε τρεις φάσεις

  • Α΄ Φάση  : Διερευνητική

Την πρώτη εβδομάδα, οι μαθητές κατέγραψαν σε πίνακα τις καθημερινές τους πρακτικές , σχετικά με το σχολικό τους γεύμα  ξεκινώντας από τη Δευτέρα και τελειώνοντας την Κυριακή ( Σάββατο και  Κυριακή καταγράφηκαν οι συνήθειές τους σχετικά με το δεκατιανό στο σπίτι τους).

  1. Στον πρώτο πίνακα κατέγραψαν από πού προμηθεύονταν το σχολικό γεύμα  με επιλογές : «Από το σπίτι και «Από κατάστημα».
  2. Στο δεύτερο πίνακα κατέγραψαν το σκεύος χρήσης για τη μεταφορά του δεκατιανού τους, τη συσκευασία και το υλικό περιτυλίγματος. Σημείωναν, αν το υλικό μεταφοράς ή τη συσκευασία την ανακύκλωναν  ή την απέρριπταν σε κάδο απορριμμάτων.
  3. Στον τρίτο πίνακα σημείωσαν το είδος της τροφής.

Κατανάλωσαν  «Σπιτικό επεξεργασμένο γεύμα» , «Σπιτικό ανεπεξέργαστο γεύμα και   «Ημέρας από φούρνο »

  1. Στον τέταρτο πίνακα καταγράφηκε το είδος του ροφήματος.  Κατανάλωσαν «Νερό- μπουκάλι μιας χρήσης» και «Νερό- σκεύος πολλών χρήσεων», «κουτί χυμός» και «αναψυκτικό.

Είναι αξιοσημείωτο πως δεν παρέλειψαν τις επιλογές «Ανακύκλωση», «Απόρριψη» και «Κομποστοποίηση»,  όταν αντίστοιχα ανακυκλώθηκαν ή απορρίφθηκαν στο δοχείο μιας χρήσης ή στον χώρο κομποστοποίησης που χρησιμοποιεί ο μαθητής στο σχολείο μας.

Την δεύτερη εβδομάδα,  οι μαθητές  ερεύνησαν το περιβαλλοντικό όφελος από τη συνήθεια του σπιτικού δεκατιανού και τη χρήση ασφαλών σκευών πολλαπλών χρήσεων καθώς και από την επιλογή των τοπικών-βιολογικών προϊόντων στο σχολικό τους γεύμα και όχι μόνο.
Συζήτησαν για την ποσότητα του γεύματος που καθημερινά προμηθεύονται και καταναλώνουν στο σχολείο τους (περισσεύματα τροφής, πού καταλήγουν αυτά και πώς θα μπορούσαν να διαχειριστούν την
ποσότητα σε σχέση με τις ανάγκες τους)

Η γ ΄ τάξη, επεξεργάστηκε τα δεδομένα στο αρχείο excel και στο μάθημα της τεχνολογίας πραγματοποίησε πειραματική  έρευνα ,  με ερωτηματολόγια κλπ.

  • Β΄ Φάση: Εφαρμογή

Στην εφαρμογή σωστών διατροφικών συνδυασμών, την συνετή ποσότητα τροφής και την διαχείριση περισσεύματος τροφίμων, υπήρξε μια δυσκολία

Οι φωτογραφίες των αγαπημένων τους γευμάτων εμπλούτισαν την δράση.

  • Γ΄ Φάση: Διάχυση

Στην τελευταία Φάση της Δράσης κατέγραψαν εκ νέου τις καθημερινές τους συνήθειες για το σχολικό γεύμα για μία εβδομάδα.
Συγκρίθηκαν τα δεδομένα της καταγραφής πριν και μετά την εφαρμογή της καλής πρακτικής και είδαν την διαφορά πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος.

Κάλεσαν τους μαθητές του σχολείου τους να εφαρμόσουν την πρακτική “Ταπερίστας”

Παρακίνησαν τα μέλη του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντός τους να υιοθετήσουν την πρακτική “Ταπερίστας”.

Προσπάθησαν και όσο το δυνατόν ξεπέρασαν τις δυσκολίες της Β΄ φάσης εφαρμογής
Συνέχισαν οι ίδιοι την πρακτική “Ταπερίστας” κάνοντάς την τρόπο ζωής.Η μείωση της παραγωγής απορριμμάτων και η υιοθέτηση υγιεινής και βιώσιμης διατροφής έγιναν πραγματικότητα.

Παρακολούθησαν την εβδομάδα δεκατιανού και  μοιράστηκαν  στο Blog της Δράσης , φωτογραφίες από το ημερολόγιό τους ( το Blog  αντιστοιχεί στη δική μας βαθμίδα εκπαίδευσης :  Blog Γυμνασίων-Λυκείων)

Τόστ με βραστό κοτόπουλο ντομάτα και τυρί φέτα
 Τοστ  με αβογκάντο, φέτα και ντοματίνι
Φρουτοσαλάτα με φράουλες και αποξηραμένα δαμάσκηνα και βερίκοκα

 

Κατηγορίες: Άρθρα 2023 – 2024. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *