Από τον Οκτώβριο, ταξιδεύουμε στο ευρωπαικό e-Twinning πρόγραμμα United in Signs, ένα έργο το οποίο φέρνει τους μαθητές μας κοντά στη νοηματική γλώσσα, ανοίγοντας νέους δρόμους επικοινωνίας και έκφρασης. Με όχημα τη δημιουργία και το παιχνίδι, τα παιδιά μας μαθαίνουν βασικές χειρονομίες νοηματικής που μπορούν να «μιλήσουν» σε όλη την Ευρώπη, ενώ παράλληλα ανακαλύπτουν τη δύναμη της κατανόησης χωρίς λέξεις.
Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιείται σε συνεργασία με σχολεία από την Ελλάδα, την Πολωνία και την Τουρκία, συνδέοντας πολιτισμούς και ανθρώπους. Μέσα από αυτή τη συνεργασία, τα παιδιά καλλιεργούν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, ενώ αναπτύσσουν αξίες όπως η αποδοχή, η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη.
Δείτε παρακάτω τις δράσεις που έχουμε οργανώσει μέχρι στιγμής και πώς τα παιδιά μας εμπνέονται να συμμετέχουν ενεργά, μαθαίνοντας και διασκεδάζοντας!
Η πρώτη δραστηριότητα του προγράμματος είχε ως στόχο τη δημιουργία ενός συμβόλου που να εκφράζει με δημιουργικό τρόπο τις έννοιες της συνεργασίας και της φιλίας. Ως τάξη, αποφασίσαμε να αποτυπώσουμε αυτές τις αξίες μέσα από την εικόνα ενός λουλουδιού. Για τη δημιουργία του, χρησιμοποιήσαμε σελίδες από παλιά περιοδικά, τις οποίες κόψαμε στο σχήμα των χεριών μας. Στη συνέχεια, ενώνοντας αυτά τα «χεράκια», σχηματίσαμε το λουλούδι, αναδεικνύοντας τη δύναμη της συλλογικής προσπάθειας και της δημιουργικής έκφρασης. Το λουλούδι αυτό συμβολίζει για εμάς την ομορφιά της συνεργασίας και την αξία της φιλίας. Δημιουργία Λουλουδιού -Συμβόλου
Η δεύτερη δραστηριότητα είχε σκοπό να παρουσιάσουμε τους εαυτούς μας στους συμμαθητές από τα υπόλοιπα σχολεία του προγράμματος. Κάθε μαθητής/τρια κλήθηκε να δημιουργήσει και να διαμορφώσει τον δικό του συμβολικό χαρακτήρα. Για να αποδώσουμε το κατάλληλο νόημα στους χαρακτήρες μας, παρατηρήσαμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και αποτυπώσαμε την εικόνα μας μέσα από τη ζωγραφική. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήσαμε μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργεί εικόνες. Τα παιδιά περιέγραψαν τον εαυτό τους στην εφαρμογή και επέλεξαν την εικόνα που τους ταίριαζε περισσότερο. Η διαδικασία αυτή τους ενθουσίασε, καθώς είδαν τις λέξεις τους να μεταμορφώνονται σε εικόνες, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσε τις επικοινωνιακές και γλωσσικές τους δεξιότητες, καθώς εξέφραζαν χαρακτηριστικά,σκέψεις και συναισθήματα .
Η τρίτη δραστηριότητά μας είχε ως κεντρικό θέμα τη “νοηματική γλώσσα“, εστιάζοντας στη σημασία των συμβόλων και των χειρονομιών στην επικοινωνία. Ξεκινήσαμε παρακολουθώντας τραγούδια στη νοηματική γλώσσα. Μέσα από αυτά, παρατηρήσαμε πώς κάθε λέξη και φράση αποδίδεται με ένα συγκεκριμένο σύμβολο ή κίνηση, επισημαίνοντας τη δύναμη της νοηματικής γλώσσας να μεταφέρει μηνύματα και συναισθήματα χωρίς ήχο, μόνο μέσω του σώματος και των χεριών.
Αφού κατανοήσαμε τη σημασία αυτών των συμβόλων για την επικοινωνία, ήρθε η στιγμή να γνωρίσουμε το αλφάβητο της νοηματικής γλώσσας. Συνειδητοποιήσαμε ότι το αλφάβητο, όπως και οι υπόλοιπες χειρονομίες, είναι ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας, το οποίο μας επιτρέπει να εκφράσουμε ονόματα και λέξεις με ακρίβεια και σαφήνεια. Χρησιμοποιώντας το αλφάβητο της νοηματικής, γράψαμε το όνομά μας στον υπολογιστή, κάτι που μας βοήθησε να κατανοήσουμε καλύτερα τη λειτουργία αυτής της γλώσσας. Μέσα από αυτή την εμπειρία, αντιληφθήκαμε πώς οι χειρονομίες και τα σύμβολα αποτελούν έναν ουσιαστικό τρόπο επικοινωνίας, προάγοντας την κατανόηση και την αποδοχή διαφορετικών μορφών έκφρασης.
Η τέταρτη δραστηριότητά μας αφορούσε την “πεταλούδα”, ένα γνωστό σύμβολο των κωφών. Η πεταλούδα χρησιμοποιείται ως σύμβολο γιατί η κίνησή της και η μορφή της είναι χαρακτηριστικές του τρόπου που μπορούν να εκφράζονται τα άτομα με κώφωση. Εμπνευσμένοι από αυτό το σύμβολο, διαβάσαμε το παραμύθι για την Πεταλούδα Νόημα, η οποία, αν και δεν μπορούσε να μιλήσει, επικοινωνούσε με τα φτερά της, μαθαίνοντας λέξεις όπως «Γεια», «Φίλος» και «Αγάπη» στα ζώα του δάσους για να μπορέσει να επικοινωνήσει. Μάθαμε λέξεις όπως «φίλος» και «αγάπη», τις οποίες προσπαθήσαμε να αναγραμματίσουμε και να συνδέσουμε με το δακτυλικό αλφάβητο και τα γράμματα. Αυτή η δραστηριότητα μας βοήθησε να κατανοήσουμε τη σημασία της επικοινωνίας μέσω διαφορετικών μέσων και γλωσσών.
Αφού διαβάσαμε το παραμύθι, αποφασίσαμε να το μετατρέψουμε σε βιβλίο. Αριθμήσαμε και καταγράψαμε τους χαρακτήρες που εμφανίστηκαν στην ιστορία μας, πραγματοποιήσαμε μια κλήρωση για να επιλέξουμε ποιον χαρακτήρα θα ζωγραφίσει ο καθένας, ώστε να εικονογραφήσουμε την ιστορία. Στη συνέχεια, τα παιδιά εικονογράφησαν το παραμύθι, το οποίο στη συνέχεια μεταγράφηκε στη νοηματική γλώσσα χρησιμοποιώντας το αλφάβητο της νοηματικής, ώστε να είναι προσβάσιμο και σε άτομα με κώφωση.
Στο τέλος, ζωγραφίσαμε πεταλούδες και τις αφήσαμε να πετούν ελεύθερα σε ένα όμορφο λιβάδι, παρέα με τα ζωάκια, για να τους διδάξουν τη νοηματική γλώσσα.
Πατήστε στην εικόνα για να μεταφερθείτε στο εικονογραφημένο παραμύθι μας
Η τελευταία δραστηριότητα επικεντρώθηκε στα «σύμβολα της χώρας μας», με στόχο να ενισχυθεί η κατανόηση και η αναγνώριση των εθνικών χαρακτηριστικών κάθε χώρας. Κάθε σχολείο παρουσίασε τρία σύμβολα στην νοηματική γλώσσα που αντιπροσωπεύουν την πατρίδα του, χρησιμοποιώντας τη νοηματική γλώσσα για να τα περιγράψει με ακρίβεια .Μετά την παρουσίαση, τα υπόλοιπα σχολεία κλήθηκαν να μαντέψουν ποιο από τα σύμβολα ήταν αυτό που κάθε σχολείο είχε επιλέξει. Αφού μαντέψαμε τα σύμβολα των συνεργαζόμενων χωρών, συγκρίναμε τις χειρονομίες τους με τις αντίστοιχες στη δική μας ελληνική νοηματική γλώσσα. Διαπιστώσαμε ότι οι μορφές τους διαφέρουν, κάτι που μας έδωσε την ευκαιρία να αντιληφθούμε τις ομοιότητες και τις διαφορές που υπάρχουν στη νοηματική γλώσσα σε παγκόσμιο επίπεδο, αναγνωρίζοντας παράλληλα τη σημασία της κατανόησης και του σεβασμού των πολιτιστικών διαφορών.
Η δική μας τάξη επέλεξε τρία σύμβολα: την “Ιερή ελιά”, την “Ολυμπιακή Φλόγα” και το “Δελφίνι“. Το δελφίνι, σύμβολο της Ελλάδας με βαθιές ρίζες στη μυθολογία και τη ναυτική παράδοση, αποφασίσαμε να το παρουσιάσουμε στη νοηματική γλώσσα και αφήσαμε τους φίλους μας των άλλων σχολείων να το μαντέψουν.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τους μαθητές μας να αναπαριστούν στην ελληνική νοηματική γλώσσα τα σύμβολα των συνεργαζόμενων χωρών, τα οποία μάντεψαν, κατανοώντας και διακρίνοντας τις διαφορές στη νοηματική γλώσσα. Κάτω από αυτή την αναπαράσταση, ακολουθεί η παρουσίαση των χωρών με τα σύμβολα για το παιχνίδι μαντέματος.
Πατήστε πάνω στην εικόνα
Υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την διεξαγωγή των δραστηριοτήτων:
“Spread the Sign” είναι μια δημοφιλής διαδικτυακή πλατφόρμα που παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε λεξικά νοηματικής γλώσσας για πολλές γλώσσες, περιλαμβανομένων των ελληνικών.https://www.spreadthesign.com/el.gr/search/
“Νοηματίζουμε” είναι ένα κανάλι στο YouTube που εστιάζει στην εκμάθηση και διάδοση της νοηματικής γλώσσας στην Ελλάδα. Το κανάλι αυτό δημιουργήθηκε για να παρέχει εκπαιδευτικό περιεχόμενο σχετικά με τη νοηματική γλώσσα, προκειμένου να βοηθήσει όχι μόνο άτομα με κώφωση ή βαρηκοΐα, αλλά και όποιον ενδιαφέρεται να μάθει και να επικοινωνήσει μέσω της νοηματικής.https://youtube.com/playlist?list=PLCddDghgDMpR1KxzKSQxdjVkPpSPvwWI5&si=ffAbf5dTBNk0Ge7z
«Προσβάσιμες Γραμματοσειρές για Μαθητές με Ειδικές Ανάγκες: Διευκολύνοντας την Εκπαίδευση από το ΙΕΠ» https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/polimesiko-uliko-prosarmosmena-sxolika-vivlia/grammatoseires/grammatoseires
Ελληνική Νοηματική Γλώσσα: Μαθήματα και Πόροι για Εκμάθηση και Επικοινωνία»https://www.speak-greek.com/p/greek-sign-language.html
«Συλλογή Παιδικών Παραμυθιών στη Νοηματική Γλώσσα από το ΙΕΠ» https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/sullogi-apo-paidika-paramuthia-sth-nohmatikh