Η πρώιμη επαφή των νηπίων με την κατάσταση της αναπηρίας κρίνεται
σημαντική για την ευαισθητοποίηση τους, την αποδοχή της ετερότητας και την
εξοικείωση τους με την αναπηρία.
Η Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση δύναται να αποτελέσει τον θεμέλιο λίθο
για την διδασκαλία ουσιαστικών δεξιοτήτων ζωής όλων των μαθητών.
Η παραπάνω αντίληψη μας οδήγησε στην εκπόνηση του Σχεδίου Δράσης “Όλοι
διαφορετικοί, όλοι ίσοι” με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών
προσχολικής ηλικίας για ζητήματα αναπηρίας, την καλλιέργεια της
ενσυναίσθησής τους και την υιοθέτηση θετικών στάσεων απέναντι στην
διαφορετικότητα, την εστίαση στον άνθρωπο και όχι στην αναπηρία.
Στα πλαίσια της παραπάνω δράσης και κατά το δεύτερο τρίμηνο του σχολικού
έτους υλοποιήθηκαν δραστηριότητες όπως η ανάγνωση παιδικών λογοτεχνικών
βιβλίων (Ένας για όλους και όλοι για έναν, Φένια, η αγαπημένη των ήχων, Το
αυγό, Έλμερ κ.α),παρακολουθήσαμε κοινωνικές ιστορίες μέσω της ιστοσελίδας
του ΙΕΠ, παίξαμε κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια αισθήσεων (παιχνίδια με
δεμένα χέρια, τσουβαλοδρομίες, ζωγραφική με το στόμα, βόλτα στο δρόμο με
αναπηρικό αμαξίδιο,αναγνώριση αντικειμένων με ψηλάφιση, ανάγνωση με
γραφή Braille, δημιουργία ψηλαφιτού ονόματος με πλαστελίνες, ομιλία με
χειλεανάγνωση κ.α) και εκφραστήκαμε δημιουργικά μέσα από κατασκευές για
άτομα με Ειδικές Ανάγκες, δημιουργία αφίσας “ Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι”
φύλλα εργασίας, ζωγραφιές κ.α.
Η επίτευξη των στόχων εκτιμάται ότι προήλθε μέσα από βιωματικές
δραστηριότητες που είχαν τη μορφή παιχνιδιών, όπου τα παιδιά αντιλήφθηκαν
τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Επίσης, το υλικό
καθώς και οι δραστηριότητες που χρησιμοποιήθηκαν ενίσχυσαν το κίνητρο των
παιδιών να συμμετέχουν και να προάγουν την ενσυναίσθηση.
Το σχέδιο δράσης είναι αναγκαίο να εφαρμόζεται κάθε σχολική χρονιά και να
εμπλουτίζεται με σχετικές δραστηριότητες καθώς κρίνεται σκόπιμο τα παιδιά της
προσχολικής αγωγής να ευαισθαιτοποιηθούν εγκαίρως σε θέματα
διαφορετικότητας και συμπερίληψης.