Υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος “Γονική εμπλοκή για τον γραμματισμό στο νηπιαγωγείο”

Στο σχολείο μας φέτος υλοποιήθηκε το πρόγραμμα “Γονική εμπλοκή για τον γραμματισμό στο νηπιαγωγείο: Συνεργατική έρευνα δράσης για την ενίσχυση της συνεργασίας νηπιαγωγείου-οικογένειας-κοινότητας με έμφαση στα ζητήματα γραμματισμού των παιδιών” με στόχο  την προαγωγή των ικανοτήτων γραμματισμού των παιδιών μέσα από τη συνεργασία νηπιαγωγείου- οικογένειας και κοινότητας. Η παρέμβαση αυτή αφορά σε ένα συνεργατικό πρόγραμμα νηπιαγωγείου – οικογένειας- κοινότητας με στόχο  την ενίσχυση  της γονικής εμπλοκής  και της συνεργασίας με την κοινότητα με έμφαση στην προαγωγή του γραμματισμού των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

Το πρόγραμμα έχει δομηθεί με τη μορφή ιστορίας/ παραμυθιού ώστε να κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών. Η ιστορία μας πραγματεύεται την εξερεύνηση ενός φανταστικού βιβλιο- γαλαξία, όπου κάθε εβδομάδα τα παιδιά ως αστροναύτες καλούνται να φέρουν σε πέρας μια διαφορετική αποστολή.

Η θεωρητική προσέγγιση στην οποία στηρίζεται το πρόγραμμα για τη γλώσσα στο νηπιαγωγείο, είναι αυτή του αναδυόμενου γραμματισμού, σύμφωνα με την οποία η γλώσσα κατακτάται μέσα από βιωματικές καταστάσεις με  νόημα για τα παιδιά. Οι αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στα παιδιά  μέσα από διαδικασίες με νόημα, αλλά και οι αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στα παιδιά και τους ενήλικες υποστηρίζουν σημαντικά την κατάκτηση του γραμματισμού τους. Στο πρόγραμμα αξιοποιούνται στοιχεία του νέου  αναλυτικού προγράμματος σπουδών   για τη γλώσσα στο νηπιαγωγείο (Πεντέρη και συν., 2021). Έτσι οι  δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στόχευαν στην ανάπτυξη της προφορικής  και γραπτής επικοινωνίας των παιδιών αλλά και της πολυγλωσσικής τους επίγνωσης. Στα πλαίσια αυτής της δράσης νηπιαγωγείο και οικογένειες ήρθαν κοντά, ανταλλάζοντας ιδέες και προτάσεις αλλά και οι γονείς είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν σε δραστηριότητες γραμματισμού με τα παιδιά τους τόσο στο σπίτι όσο και μέσα στην τάξη.

Στους παρακάτω ψηφιακούς πίνακες (padlet) υπάρχει υλικό από τις σχετικές δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια της παραπάνω δράσεις.

https://el.padlet.com/eirhnhp79/ie65v8rrvwjdx99l?fbclid=IwAR29WCKpuARMJKxhrKnUUCjYlbnwN0XxeCqeB8mobOE_O-Xyn95u-Q-J3uI

https://el.padlet.com/eirhnhp79/882s459qdl3498rf?fbclid=IwAR18MLM1JSUvBmKihcxtMsMNO00V8HL5Aw8PIZRKaIKd0XnHQhHvUbhAyB4

Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν στηρίχθηκαν στην πρόταση διατριβής της κ. Ειρήνης Παπαναστασάτου, νηπιαγωγού, υποψήφιας διδάκτορα του ΤΕΕΠΗ ΔΠΘ και αποτέλεσαν την πιλοτική εφαρμογή της προτεινόμενης παρέμβασης/προγράμματος της ίδιας. Η συνεργατική αυτή δράση/παρέμβαση  έχει λάβει έγκριση από την ΕΠΗΔΕ του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Κατηγορίες: Σχολικό έτος 2021-22. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.