Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης

270021597 5029010543805378 3099115952105638701 n

Στα πλαίσια του 1ου Θεματικού Κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων , Ζω καλύτερα-Ευ Ζην, πραγματοποιήθηκαν 5 δίωρα εργαστήρια  μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2021.

Τίτλος των Εργαστηρίων: “Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης”

Οι δραστηριότητές μας στηρίχθηκαν στο πρόγραμμα της WWF Ελλάς. 

 💡  Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου  είναι αρχικά η γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας. Επιπλέον, μέσα από στοχευμένες δράσεις και υιοθετώντας σύγχρονες διδακτικές πρακτικές για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, θα επιδιωχθεί η συνειδητοποίηση του ότι τα τρόφιμα δεν παράγονται ως δια μαγείας: τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Η Συνταγή του Παππού Ροδαλού
➡ Με αφορμή το παραπάνω παραμύθι τα παιδιά εισήχθησαν στις έννοιες της καλής διατροφής, τη διατροφής που μας προσφέρει υγεία, ευεξία, χαρά και μακροζωία. Καταγράφουμε την συνταγή τα παιδιά αντιστοιχούν τις εικόνες δίπλα τις λέξεις και την αναρτούμε στην γωνιά της διατροφής για να την θυμόμαστε και να την ακολουθούμε
270461487 4669330693181800 202078228616254422 n
Διατροφική Πυραμίδα
➡ Με αποκόμματα περιοδικών κατασκευάζουμε την δική μας Διατροφική Πυραμίδα 
270265967 618394426138884 130931074271952122 n
 Διαχωρισμός Υγιεινών και Ανθυγιεινών τροφών. 
 ➡  Διαχωρίζουμε τις τροφές ανάλογα την θρεπτική του αξία βάζοντας τις άδειες συσκευασίες τροφίμων που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι στους κατάλληλους κύκλους-στεφάνια 
269919350 2488258694640685 7193124639183063033 n269876975 417208720155014 818782210217899045 n269847631 632103084698612 7606610393606541359 n267989208 512663123302306 4890169600914349651 n
269708686 4579535898796453 3476359682549401152 n
Το Φανάρι της Διατροφής
 ➡  Τρώω Συχνά, Τρώω Λίγες φορές, Τρώω Σπάνια. Διαχωρίζουμε τις άδειες συσκευασίες τροφίμων που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι
 269709943 1119642585107608 4346850971817039257 n 270060181 343065374026242 3578914361469953834 n269966625 4966336566718487 8652421938235906820 n
“Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα”.
 ➡  Μάθαμε την παροιμία και γνωρίσαμε την διατροφική αξία των φρούτων και κυρίως των μήλων. Σύνθεση παροιμίας  ομαδικά και σε ατομικά φύλλα εργασίας. Δώσαμε χρώμα στο μήλο μας με κομματάκια από κόκκινο χαρτί γλασέ.
269879681 320184386674354 9184609122748918389 n 269930229 631693801593558 3680409103782343905 n 270101396 1033156374077826 738892597739705487 n 270188703 1291125104693067 9206100250173703465 n
270532375 811829646334877 1003707895956633849 n270017092 292712452890884 8366576671967692082 n270371644 643374166699471 4692019622165818796 n
εργασίας μήλομήλο την ημέρα
Διατροφική αξία ελαιόλαδου και ελιάς
Το σχολείο μας γέμισε καλούδια! Τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους προϊόντα από ελιά και λάδι. Είδαμε , μυρίσαμε, αγγίξαμε, γευτήκαμε! Μάθαμε ότι το παρθένο ελαιόλαδο ανήκει στις “καλά” λιπαρές ουσίες που μπορούμε να καταναλώνουμε καθημερινά και αποτελεί τη βάση όλων των φαγητών μας!
 
Τραγούδι. Τα Ναι και τα ΟΧΙ της σωστής διατροφής
➡ Μαθαίνουμε το τραγουδάκι αφού πρώτα το έχουμε συζητήσει με την βοήθεια του εικονόλεξου
Οικολογικό Αποτύπωμα Διατροφής
 ➡ Παιχνίδι ρόλων
Σήμερα ξεκινάμε το ταξίδι μας με έναν μικρό γύρο του κόσμου! Τρυπάμε το πρώτο από τα 3 εισιτήρια. Δείχνουμε εικόνες και αφηγούμαστε παραμύθια για ψαράδες και γεωργούς. Απλώνουμε τα δυο πανιά, μπλε για τη θάλασσα, καφέ για τη στεριά. Εκφωνούμε  τροφές (μπαρμπούνι, παντζάρι, μήλο, κ.ο.κ.). Τα παιδιά πρέπει να σταθούν στο σωστό πανί. Η θάλασσα με τα ψάρια, τα θαλασσινά και τον θεό Ποσειδώνα η στεριά με τα φυτά, τα ζώα και τη θεά Δήμητρα. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες: Γεωργοί και Ψαράδες. Απλώνετε το χαρτί του μέτρου με τη στεριά μπροστά στη μία ομάδα και αυτό με τη θάλασσα στη δεύτερη. Οι πρώτοι κάνουν ότι σπέρνουν το χωράφι. Οι δεύτεροι ότι ψαρεύουν.
Αφηγούμαστε: «Τι ευτυχισμένοι που είναι οι γεωργοί και οι ψαράδες! Νόστιμα ψάρια ψαρεύουν οι ψαράδες. Λαχταριστά φρούτα, λαχανικά και στάρια καλλιεργούν οι γεωργοί. Ουπς! Ποιος βρόμισε το χώμα με φάρμακα; Ποιος έριξε στη θάλασσα σκουπίδια και πετρέλαιο; Ποιος έβαλε χημικά στα φυτά για να μεγαλώσουν γρήγορα; Όταν βρέχει αυτά ξεπλένονται στη θάλασσα. Πάνε και τα ψάρια, κατάπιαν τα δηλητήρια. Πάει η ψαριά μας! Γρήγορα να καθαρίσουμε το χώμα και τη θάλασσα!» Δείξτε την υδρόγειο σφαίρα της τάξης. Παρατηρήστε τις θάλασσες και τις στεριές. Από εκεί παίρνουμε το φαγητό μας. Τι θα γινόταν αν βρομίζαμε το νερό και το χώμα της Γης; Τι θα συνέβαινε στην τροφή μας; Πού θα κατέληγε αυτή η «βρομιά»; Δραματοποιούμε
269969040 1356284974800214 1743211944428126238 n 269991814 248829654057363 3952982148661401531 n
 ➡  Πώς έγινα πιλάφι!
Σε ποιον αρέσει το πιλάφι; Εμφανίζουμε το σακουλάκι με το ρύζι. Ανήκει στην οικογένεια που τη λένε «δημητριακά», από τη θεά Δήμητρα. Δείχνουμε την εικόνα της θεάς και ένα σπυρί ρύζι. Ας
ακούσουμε την ιστορία του

Ένας κόκκος ρυζιού λέει την ιστορία του

«Όλα ξεκίνησαν από ένα σποράκι. Περίπου όπως και η δική σας ζωή!
Αλλά τώρα μιλάμε για μένα. Και η δική μου ζωή ξεκίνησε σε μια μακρινή
χώρα που λέγεται Πακιστάν. Πρώτα όργωσαν καλά το χωράφι. Όπως
κάνατε εσείς πριν λίγο, όταν παίζατε τους γεωργούς. Ύστερα έβαλαν
φάρμακα στο χώμα. Για να είναι πιο δυναμωτικό. Τα πολλά φάρμακα
όμως μένουν στο χώμα. Και, κάθε φορά που βρέχει, ξεπλένονται στο
χώμα, στο νερό που περνά κάτω από τη χώρα και στη θάλασσα. Όπως
στο παιχνίδι που παίξατε πριν λίγο. Σιγά σιγά άρχισα να μεγαλώνω.
Έβγαλα καρπό. Με θέρισαν.
Ύστερα άρχισε μια μεγάλη περιπέτεια στο εργοστάσιο. Πέρασα από ένα
σωρό μηχανήματα. Στο τέλος με έβαλαν στο κουτί, και το κουτί σε ένα με-
γαλύτερο κουτί και μετά ταξίδεψα ως τη χώρα σας και ως το σούπερ μάρκετ.
Από εκεί με αγόρασε η δασκάλα σας /ο δάσκαλός σας. Τρελαίνεται για
ρύζι. Με μαγείρεψε. Αλλά μαγείρεψε πολύ και πέταξε τη μισή μερίδα στα
σκουπίδια. Πέταξε και το κουτί από τη συσκευασία μου, γιατί ήμουν το
τελευταίο σπυρί μέσα στο κουτί. Τώρα του εύχομαι καλή χώνεψη. Αλλά
έχω πολλά παράπονα και από τον δάσκαλο/τη δασκάλα σας και από

Στα παιδιά μοιράστηκε από μία λωρίδα μαύρου γκοφρέ χαρτιού. Κάθε φορά που θα ακούν στην ιστορία κάτι που βρομίζει τη Γη, και κάνει τη θεά Δήμητρα να θυμώνει, θα ανεμίζουν τη λωρίδα του χαρτιού. Τι παράπονα έχει ο κόκκος του ρυζιού από τους ανθρώπους κι από εσάς; Τι παράπονα έχει η θεά Δήμητρα; Μετά και από τα προηγούμενα παιχνίδια τα παιδιά εντοπίζουν τα προβλήματα: ρύπανση εδάφους και νερού, καυσαέρια από τα εργοστάσια και τις μεταφορές, σκουπίδια από όλο τον κύκλο ζωής του προϊόντος. Τι μπορούμε να κάνουμε; Να μη βάζουμε πολλά φάρμακα όταν καλλιεργούμε, να μη σπαταλάμε το νερό στο χωράφι, να μην τρώμε τροφές που ταξιδεύουν από πολύ μακριά, να μην πετάμε φαγητό. Kλείνουμε το ταξίδι μας ευχαριστώντας τη θεά Δήμητρα, αλλά και τον θεό της θάλασσας, τον Ποσειδώνα, που μας χαρίζουν όλες τις τροφές από τη στεριά και τη θάλασσα. Υποσχόμαστε να μην κάνουμε τους θεούς να θυμώνουν. Θα σεβόμαστε τα δώρα τους.
 ➡ Πατουσάκια τροφών
Η κάθε τροφή αφήνει το δικό της ίχνος, το δικό της πατουσάκι πάνω στον πλανήτη μας. Όσο πιο μικρό το πατουσάκι τόσο καλύτερη η τροφή για τον οργανισμό μας και για εμάς. Καταγράφουμε το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών σε φύλλα εργασίας. Βρίσκουμε , κόβουμε και κολλάμε!
269739905 885054152182447 1348207026008033518 n 269784584 408719610951890 4236343858154839670 n 270019827 463817528709730 6630500995327621770 n269921195 928062947894470 174683875967754411 n 270085722 301449151955725 5940272835811766474 n 270152307 1584900048535406 2719604568106726750 n 270186314 225229533112812 119976608084215967 nτροφήςαποτύπωμα τροφής
Κολατσίζοντας μαζί
Έχουμε συμφωνήσει από πριν με τους μαθητές να φάμε το κολατσιό μας όλοι μαζί στην αυλή στου σχολείου μας. διοργανώνουμε ένα γιορτινό πικ νικ. Παρουσιάζει ο καθένας αυτό που έφερε από το σπίτι . Δεν το τρώμε ακόμη. Από την πιατέλα μας κερνάμε καρότα, αγγουράκια και σταφίδες. Κάνουμε απλές κατηγοριοποιήσεις του κολατσιού (φρούτα, συσκευασμένες τροφές, κλπ.)
Συζητάμε γιατί είναι καλύτερο να φέρνουμε φαγητό που ετοιμάστηκε στο σπίτι, παρά κάτι αγοραστό. Συνοψίζουμε τον χρυσό κανόνα: όσο λιγότερο επεξεργασμένη και βιομηχανοποιημένη είναι η τροφή μας, τόσο καλύτερη για την υγεία μας και το περιβάλλον. Κάνουμε καταιγισμό ιδεών πώς θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε τις επιλογές μας, ώστε το κολατσιό μας να είναι πιο υγιεινό και να έχει μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Τρώμε το κολατσιό μας, κερνάμε ο ένας τον άλλον, ακούμε μουσική, τραγουδάμε.
269888583 327032615945148 1402258117858147941 n 270021597 5029010543805378 3099115952105638701 n 270110019 291273983040819 4555625630587205605 n
Περίσσεψε φαγητό; Τι μπορεί να φυλαχθεί για να φαγωθεί αργότερα, τι μπορεί να προσφερθεί σε συμμαθητή; Θυμόμαστε ότι δεν πετάμε φαγητό.
Γωνία Διατροφής
269977682 2925975494381190 4483774436932086525 n
Εμπλουτίζεται σε κάθε πιθανή ευκαιρία!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *