Στα πλαίσια του 1ου Θεματικού Κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων , Ζω καλύτερα-Ευ Ζην, πραγματοποιήθηκαν 5 δίωρα εργαστήρια μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2021.
Τίτλος των Εργαστηρίων: “Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης”
Οι δραστηριότητές μας στηρίχθηκαν στο πρόγραμμα της WWF Ελλάς.
💡 Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι αρχικά η γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας. Επιπλέον, μέσα από στοχευμένες δράσεις και υιοθετώντας σύγχρονες διδακτικές πρακτικές για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, θα επιδιωχθεί η συνειδητοποίηση του ότι τα τρόφιμα δεν παράγονται ως δια μαγείας: τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.
Η Συνταγή του Παππού Ροδαλού
➡ Με αφορμή το παραπάνω παραμύθι τα παιδιά εισήχθησαν στις έννοιες της καλής διατροφής, τη διατροφής που μας προσφέρει υγεία, ευεξία, χαρά και μακροζωία. Καταγράφουμε την συνταγή τα παιδιά αντιστοιχούν τις εικόνες δίπλα τις λέξεις και την αναρτούμε στην γωνιά της διατροφής για να την θυμόμαστε και να την ακολουθούμε
Διατροφική Πυραμίδα
➡ Με αποκόμματα περιοδικών κατασκευάζουμε την δική μας Διατροφική Πυραμίδα
Διαχωρισμός Υγιεινών και Ανθυγιεινών τροφών.
➡ Διαχωρίζουμε τις τροφές ανάλογα την θρεπτική του αξία βάζοντας τις άδειες συσκευασίες τροφίμων που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι στους κατάλληλους κύκλους-στεφάνια
Το Φανάρι της Διατροφής
➡ Τρώω Συχνά, Τρώω Λίγες φορές, Τρώω Σπάνια. Διαχωρίζουμε τις άδειες συσκευασίες τροφίμων που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι
“Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα”.
➡ Μάθαμε την παροιμία και γνωρίσαμε την διατροφική αξία των φρούτων και κυρίως των μήλων. Σύνθεση παροιμίας ομαδικά και σε ατομικά φύλλα εργασίας. Δώσαμε χρώμα στο μήλο μας με κομματάκια από κόκκινο χαρτί γλασέ.
Διατροφική αξία ελαιόλαδου και ελιάς
Το σχολείο μας γέμισε καλούδια! Τα παιδιά έφεραν από το σπίτι τους προϊόντα από ελιά και λάδι. Είδαμε , μυρίσαμε, αγγίξαμε, γευτήκαμε! Μάθαμε ότι το παρθένο ελαιόλαδο ανήκει στις “καλά” λιπαρές ουσίες που μπορούμε να καταναλώνουμε καθημερινά και αποτελεί τη βάση όλων των φαγητών μας!
Τραγούδι. Τα Ναι και τα ΟΧΙ της σωστής διατροφής
➡ Μαθαίνουμε το τραγουδάκι αφού πρώτα το έχουμε συζητήσει με την βοήθεια του εικονόλεξου
Οικολογικό Αποτύπωμα Διατροφής
➡ Παιχνίδι ρόλων
Σήμερα ξεκινάμε το ταξίδι μας με έναν μικρό γύρο του κόσμου! Τρυπάμε το πρώτο από τα 3 εισιτήρια. Δείχνουμε εικόνες και αφηγούμαστε παραμύθια για ψαράδες και γεωργούς. Απλώνουμε τα δυο πανιά, μπλε για τη θάλασσα, καφέ για τη στεριά. Εκφωνούμε τροφές (μπαρμπούνι, παντζάρι, μήλο, κ.ο.κ.). Τα παιδιά πρέπει να σταθούν στο σωστό πανί. Η θάλασσα με τα ψάρια, τα θαλασσινά και τον θεό Ποσειδώνα η στεριά με τα φυτά, τα ζώα και τη θεά Δήμητρα. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες: Γεωργοί και Ψαράδες. Απλώνετε το χαρτί του μέτρου με τη στεριά μπροστά στη μία ομάδα και αυτό με τη θάλασσα στη δεύτερη. Οι πρώτοι κάνουν ότι σπέρνουν το χωράφι. Οι δεύτεροι ότι ψαρεύουν.
Αφηγούμαστε: «Τι ευτυχισμένοι που είναι οι γεωργοί και οι ψαράδες! Νόστιμα ψάρια ψαρεύουν οι ψαράδες. Λαχταριστά φρούτα, λαχανικά και στάρια καλλιεργούν οι γεωργοί. Ουπς! Ποιος βρόμισε το χώμα με φάρμακα; Ποιος έριξε στη θάλασσα σκουπίδια και πετρέλαιο; Ποιος έβαλε χημικά στα φυτά για να μεγαλώσουν γρήγορα; Όταν βρέχει αυτά ξεπλένονται στη θάλασσα. Πάνε και τα ψάρια, κατάπιαν τα δηλητήρια. Πάει η ψαριά μας! Γρήγορα να καθαρίσουμε το χώμα και τη θάλασσα!» Δείξτε την υδρόγειο σφαίρα της τάξης. Παρατηρήστε τις θάλασσες και τις στεριές. Από εκεί παίρνουμε το φαγητό μας. Τι θα γινόταν αν βρομίζαμε το νερό και το χώμα της Γης; Τι θα συνέβαινε στην τροφή μας; Πού θα κατέληγε αυτή η «βρομιά»; Δραματοποιούμε
➡ Πώς έγινα πιλάφι!
Σε ποιον αρέσει το πιλάφι; Εμφανίζουμε το σακουλάκι με το ρύζι. Ανήκει στην οικογένεια που τη λένε «δημητριακά», από τη θεά Δήμητρα. Δείχνουμε την εικόνα της θεάς και ένα σπυρί ρύζι. Ας
ακούσουμε την ιστορία του
Ένας κόκκος ρυζιού λέει την ιστορία του
«Όλα ξεκίνησαν από ένα σποράκι. Περίπου όπως και η δική σας ζωή!
Αλλά τώρα μιλάμε για μένα. Και η δική μου ζωή ξεκίνησε σε μια μακρινή
χώρα που λέγεται Πακιστάν. Πρώτα όργωσαν καλά το χωράφι. Όπως
κάνατε εσείς πριν λίγο, όταν παίζατε τους γεωργούς. Ύστερα έβαλαν
φάρμακα στο χώμα. Για να είναι πιο δυναμωτικό. Τα πολλά φάρμακα
όμως μένουν στο χώμα. Και, κάθε φορά που βρέχει, ξεπλένονται στο
χώμα, στο νερό που περνά κάτω από τη χώρα και στη θάλασσα. Όπως
στο παιχνίδι που παίξατε πριν λίγο. Σιγά σιγά άρχισα να μεγαλώνω.
Έβγαλα καρπό. Με θέρισαν.
Ύστερα άρχισε μια μεγάλη περιπέτεια στο εργοστάσιο. Πέρασα από ένα
σωρό μηχανήματα. Στο τέλος με έβαλαν στο κουτί, και το κουτί σε ένα με-
γαλύτερο κουτί και μετά ταξίδεψα ως τη χώρα σας και ως το σούπερ μάρκετ.
Από εκεί με αγόρασε η δασκάλα σας /ο δάσκαλός σας. Τρελαίνεται για
ρύζι. Με μαγείρεψε. Αλλά μαγείρεψε πολύ και πέταξε τη μισή μερίδα στα
σκουπίδια. Πέταξε και το κουτί από τη συσκευασία μου, γιατί ήμουν το
τελευταίο σπυρί μέσα στο κουτί. Τώρα του εύχομαι καλή χώνεψη. Αλλά
έχω πολλά παράπονα και από τον δάσκαλο/τη δασκάλα σας και από
Στα παιδιά μοιράστηκε από μία λωρίδα μαύρου γκοφρέ χαρτιού. Κάθε φορά που θα ακούν στην ιστορία κάτι που βρομίζει τη Γη, και κάνει τη θεά Δήμητρα να θυμώνει, θα ανεμίζουν τη λωρίδα του χαρτιού. Τι παράπονα έχει ο κόκκος του ρυζιού από τους ανθρώπους κι από εσάς; Τι παράπονα έχει η θεά Δήμητρα; Μετά και από τα προηγούμενα παιχνίδια τα παιδιά εντοπίζουν τα προβλήματα: ρύπανση εδάφους και νερού, καυσαέρια από τα εργοστάσια και τις μεταφορές, σκουπίδια από όλο τον κύκλο ζωής του προϊόντος. Τι μπορούμε να κάνουμε; Να μη βάζουμε πολλά φάρμακα όταν καλλιεργούμε, να μη σπαταλάμε το νερό στο χωράφι, να μην τρώμε τροφές που ταξιδεύουν από πολύ μακριά, να μην πετάμε φαγητό. Kλείνουμε το ταξίδι μας ευχαριστώντας τη θεά Δήμητρα, αλλά και τον θεό της θάλασσας, τον Ποσειδώνα, που μας χαρίζουν όλες τις τροφές από τη στεριά και τη θάλασσα. Υποσχόμαστε να μην κάνουμε τους θεούς να θυμώνουν. Θα σεβόμαστε τα δώρα τους.
➡ Πατουσάκια τροφών
Η κάθε τροφή αφήνει το δικό της ίχνος, το δικό της πατουσάκι πάνω στον πλανήτη μας. Όσο πιο μικρό το πατουσάκι τόσο καλύτερη η τροφή για τον οργανισμό μας και για εμάς. Καταγράφουμε το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών σε φύλλα εργασίας. Βρίσκουμε , κόβουμε και κολλάμε!
Κολατσίζοντας μαζί
Έχουμε συμφωνήσει από πριν με τους μαθητές να φάμε το κολατσιό μας όλοι μαζί στην αυλή στου σχολείου μας. διοργανώνουμε ένα γιορτινό πικ νικ. Παρουσιάζει ο καθένας αυτό που έφερε από το σπίτι . Δεν το τρώμε ακόμη. Από την πιατέλα μας κερνάμε καρότα, αγγουράκια και σταφίδες. Κάνουμε απλές κατηγοριοποιήσεις του κολατσιού (φρούτα, συσκευασμένες τροφές, κλπ.)
Συζητάμε γιατί είναι καλύτερο να φέρνουμε φαγητό που ετοιμάστηκε στο σπίτι, παρά κάτι αγοραστό. Συνοψίζουμε τον χρυσό κανόνα: όσο λιγότερο επεξεργασμένη και βιομηχανοποιημένη είναι η τροφή μας, τόσο καλύτερη για την υγεία μας και το περιβάλλον. Κάνουμε καταιγισμό ιδεών πώς θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε τις επιλογές μας, ώστε το κολατσιό μας να είναι πιο υγιεινό και να έχει μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα. Τρώμε το κολατσιό μας, κερνάμε ο ένας τον άλλον, ακούμε μουσική, τραγουδάμε.
Περίσσεψε φαγητό; Τι μπορεί να φυλαχθεί για να φαγωθεί αργότερα, τι μπορεί να προσφερθεί σε συμμαθητή; Θυμόμαστε ότι δεν πετάμε φαγητό.
Γωνία Διατροφής
Εμπλουτίζεται σε κάθε πιθανή ευκαιρία!