………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 22-23
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας 22-23
Στόχος Βελτίωσης:
Η Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας από τους εκπαιδευτικούς του Νηπιαγωγείου για το σχολικό έτος 2021-2022 καθώς και οι προτάσεις προς βελτίωση του έργου του σχολείου όπως αυτές διατυπώθηκαν από την ΣΕΕ στην έκθεση συνολικής αποτίμησης, επισημαίνουν την αναγκαιότητα προγραμματισμού υλοποίησης δραστηριοτήτων, οι οποίες διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο. Βασικός σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η υποστήριξη της εισόδου και της προσαρμογής των νηπίων στο δημοτικό σχολείο μέσα από τη συστηματική, συνολική και ολοκληρωμένη προετοιμασία τους, την ενεργό εμπλοκή των γονέων και την εξάλειψη, όσο το δυνατό των παραγόντων εκείνων που δυσχεραίνουν μια ομαλή μετάβαση στο δημοτικό σχολείο.
Α. Σχεδιασμός της Δράσης 22-23
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Η μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας αφού σηματοδοτεί ιδιαίτερα έντονες αλλαγές στην προσωπικότητα του παιδιού,στο οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον, εκθέτοντάς το σε μια μεγάλη ποικιλία απαιτήσεων στις οποίες καλείται να απαντήσει βάσει καθορισμένων προδιαγραφών.Οι αλλαγές αυτές συμπεριλαμβάνουν:
-αύξηση του αριθμού των μαθητών μέσα στην τάξη,
-μεγαλύτερο χρονικό διάστημα διαμονής στην τάξη,
-αλλαγές στον τύπο και το βαθμό εμπλοκής των γονέων,
-αύξηση προσδοκιών για ατομική εργασία,
-λιγότερη ατομική βοήθεια,
-διαφορετικό περιεχόμενο προγράμματος,
-διαφοροποίηση τρόπου διδασκαλίας του εκπαιδευτικού,κ.ά.
Η προσαρμογή των παιδιών στις νέες αλλαγές, μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην ακαδημαϊκή εξέλιξή τους, την κοινωνικοποίησή τους και στη διαμόρφωση βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς τους. Η συνέχεια και η σταθερότητα στους προτεινόμενους παιδαγωγικούς σκοπούς και η συμφωνία νηπιαγωγείου, δημοτικού και γονέων στις βασικές θέσεις αγωγής εμποδίζει τα ρήγματα της μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Το νηπιαγωγείο-και ιδιαίτερα το ολοήμερο-παίζει καθοριστικό μεσολαβητικό ρόλο στην προσαρμογή του παιδιού και έχει ως στόχο να υποβοηθήσει τα νήπια να υιοθετήσουν μια θετική στάση απέναντι στον κόσμο του σχολείου.
Ειδικοί στόχοι του σχεδίου δράσης
α.Να εξοικειωθούν τα νήπια με το περιβάλλον του δημοτικού σχολείου (χώρος,
μαθητές, δάσκαλοι-διευθυντής- εκπαιδευτική διαδικασία).
β.Να ενημερωθούν οι γονείς για την επίδραση του οικογενειακού
περιβάλλοντος στη διαδικασία της μετάβασης, να υποστηρίξουν τα νήπια στη
διαδικασία της μάθησης και να συνεργαστούν με εκπαιδευτικούς και υπηρεσίες.
γ.Να αναπτυχθεί συνεχής συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο
βαθμίδων που συμμετέχουν στη δράση, καθώς και συνεργασία του
νηπιαγωγείου με την τοπική κοινωνία.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Οι δράσεις για την ομαλή μετάβαση περιλαμβάνουν την συμμετοχή όλων των παιδιών ,λαμβάνουν υπόψη και υποστηρίζουν τις προσωπικές τους ανάγκες, ικανότητες, ανησυχίες και ιδιαιτερότητες βασιζόμενες στο αναπτυξιακό μοντέλο μετάβασης το οποίο αναγνωρίζει κατά τεκμήριο ότι οι κοινωνικές και ακαδημαϊκές δεξιότητες των παιδιών είναι συνεχώς μεταβαλλόμενες κατά τη διάρκεια αυτών πρώτων χρόνων.
1.Οργάνωση δράσεων
Οι νηπιαγωγοί σε συνεργασία με την δασκάλα της πρώτης τάξης και τη Διευθύντρια του δημοτικού σχολείου, συζητούν και οργανώνουν τον προγραμματισμό δράσεων μετάβασης στο οποίο θα συμμετέχουν τα παιδιά: Προγραμματίζεται επίσκεψη της δασκάλας της πρώτης τάξης στο νηπιαγωγείο ώστε να παρακολουθήσει δραστηριότητες των παιδιών στο νηπιαγωγείο και να
τα γνωρίσει. Προγραμματίζεται επίσκεψη εκπαιδευτικών και παιδιών της πρώτης τάξης στο νηπιαγωγείο για «να θυμηθούν πώς περνούσαν στο νηπιαγωγείο». Προγραμματίζεται μια σειρά ανταλλαγής επισκέψεων και δράσεων με αφορμή κοινά θέματα. Οι δραστηριότητες συν-δημιουργούνται από τους εκπαιδευτικούς των δύο βαθμίδων.
2.Ενημέρωση-εξοικείωση των παιδιών για το νέο σχολείο
Η νηπιαγωγός διερευνά μαζί με τα παιδιά, σχετικά με το τι γνωρίζουν για το δημοτικό σχολείο.
Πιο συγκεκριμένα : Δημιουργία ταξιδιωτικής βαλίτσας όπου τα παιδιά θα αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους. (Ιανουάριος-Μάϊος)
1η επίσκεψη : Ενόψει των Χριστουγέννων τα νήπια θα επισκεφθούν την Α ́ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου όπου θα τους πούνε τα κάλαντα, τραγούδια, θα τους
χαρίσουν ένα στολίδι για το δέντρο στους και θα τους κεράσουν. Ξενάγηση στους χώρους του Δημοτικού (Δεκέμβριος)
2η επίσκεψη: Συμμετοχή σε ρουτίνες της πρώτης τάξης και ενεργή συμμετοχή παιδιών νηπιαγωγείου σε διδασκαλία παραμυθιού-Θεατρικό Παιχνίδι εν όψει
των Αποκρεών(Φεβρουάριος)
3η επίσκεψη: Επίσκεψη παιδιών Α ́ τάξης στην αυλή του νηπιαγωγείου και αντίστροφα στην αυλή του δημοτικού για να περάσουν μαζί το διάλλειμά τους
(Μάρτιος)
4η επίσκεψη: Συνδιδασκαλία στο μάθημα της Γυμναστικής (Μάϊος)
5η Επίσκεψη: Κοινή εκδρομή ή μια εκπαιδευτική επίσκεψη
6η επίσκεψη: Συνάντηση δασκάλων-νηπιαγωγών για την ετοιμότητα των παιδιών που έρχονται Α ́ τάξη. Προετοιμασία ατομικού φακέλου για κάθε νήπιο, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο άντλησης χρήσιμων πληροφοριών από την δασκάλα (Μάϊος). Οι παραπάνω δράσεις μπορεί να διαφοροποιηθούν ως ένα βαθμό εάν αναδυθεί μέσω της αλληλεπίδρασης των παιδιών οποιοδήποτε άλλο θέμα που μπορεί να ενδιαφέρει του μαθητές.
3.Ενημέρωση γονέων
Οργάνωση ενημερωτικών και επιμορφωτικών συναντήσεων για τους γονείς των νηπίων σε θέματα που αφορούν τη μετάβαση, όπως: το πρόγραμμα και οι στόχοι του, η επίδραση του οικογενειακού περιβάλλοντος στη διαδικασία της μετάβασης, o ρόλος της οικογένειας στη μάθηση, τα χαρακτηριστικά ενός αναπτυξιακά κατάλληλου προγράμματος προσχολικής εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες της Α τάξης δημοτικού και οι επιδιωκόμενοι στόχοι, σχολικοί ετοιμότητα κ.λπ. Οι ενημερώσεις μπορεί να πραγματοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη της εκπαίδευσης. Προτείνεται και η συμμετοχή ειδικών επιστημόνων, όπως, σχολικός ψυχολόγος, λογοθεραπευτής.
4. Παρεμβάσεις σε επίπεδο σχολείου ή σχολικής τάξης
Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου θα γίνει προσπάθεια οι δράσεις να ενταχθούν αρχικά στο ισχύον πρόγραμμα. Μικρές προσαρμογές και αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα είναι απαραίτητες προκειμένου να υλοποιηθούν οι δράσεις των επισκέψεων και η υλοποίηση των από κοινού δραστηριοτήτων. Οι επιμορφώσεις και οι ενημερώσεις γονέων και εκπαιδευτικών προτείνεται να γίνονται απογευματινές ώρες.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
1.Ανθρώπινο δυναμικό
Η μετάβαση είναι μια διαδικασία στην οποία αλληλεπιδρούν τα νήπια, η οικογένειά τους, το νηπιαγωγείο, το δημοτικό σχολείο, και το ευρύτερο περιβάλλον. Η συνεργασία μεταξύ των εμπλεκομένων μερών είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διασφάλιση της ομαλης και επιτυχημένης μετάβασης των νηπίων στο δημοτικό σχολείο. Στο ανωτέρω πλαίσιο, η επιτυχής υλοποίηση της δράσης απαιτεί τη συμμετοχή ενδοσχολικών και εξωσχολικών παραγόντων, οι οποίοι αναλαμβάνουν διακριτούς ρόλους και έχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες δράσης.
Αναλυτικότερα, στη συγκεκριμένη δράση εμπλέκονται:
Τα νήπια
Οι γονείς
Οι εκπαιδευτικοί (νηπιαγωγοί-δάσκαλοι)
Τα στελέχη της εκπαίδευσης, (Διευθυντές σχολείων, Συντονιστές Εκπαιδευτικού
Έργου)
Ειδικοί επιστήμονες (π.χ. σχολικός ψυχολόγος, λογοθεραπευτής)
2. Χρόνος
Ειδικά για το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης ο χρόνος υλοποίησης μπορεί να αρχίζει στα μέσα περίπου της μιας σχολικής χρονιάς (νήπια) και να συνεχίζεται μέχρι και τους πρώτους μήνες της επόμενης (μαθητές Α ́ τάξης δημοτικού).
3.Υλικοτεχνικός εξοπλισμός
Προτείνεται η αξιοποίηση του υπάρχοντος εξοπλισμού στη σχολική μονάδα. Οι επιμορφωτικές συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικών μπορεί να πραγματοποιηθούν μέσω webex.
4.Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης
Ημερολόγια (συναντήσεων, προγραμματισμένων δράσεων, σχολείου κ.λπ.)
Φόρμες παρατήρησης
Με δομημένη συνέντευξη για τα παιδιά
Ερωτηματολόγια για τους γονείς των νηπίων
Ερωτηματολόγια προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για την αξιολόγηση των
επιμέρους ενεργειών του σχεδίου δράσης
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Βασικά κριτήρια επιτυχίας για το σχέδιο δράσης θεωρούνται:
- η ανάπτυξη από τα νήπια θετικής στάσης και θετικών προσδοκιών για το δημοτικό σχολείο
η εμπλοκή και ενεργός συμμετοχή των γονέων στο πρόγραμμα της μετάβασης
η ανάπτυξη τρόπων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων
η δημιουργία δραστηριοτήτων για παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου, που εξασφαλίζουν τη συνέχεια στη μάθηση.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρακολούθηση – ανατροφοδότηση ενεργειών
Η παρακολούθηση του σχεδίου δράσης γίνεται κατά τη διάρκεια όλων των σταδίων της υλοποίησής του. Η πορεία κάθε ενέργειας-εργασίας αξιολογείται από τα μέλη της υπεύθυνης ομάδας και παρουσιάζεται στην ολομέλεια. Προτείνεται η τακτική ανατροφοδότηση, ώστε να εκτιμηθεί η ανάγκη συμπληρωματικών δράσεων, τροποποίησης/αναθεώρησης του σχεδίου ή επιμέρους ενεργειών κ.λπ.
Συγκεκριμένα:
1.Ενημέρωση εκπαιδευτικών και συντονίστριας εκπαιδευτικού έργου. Η εξέλιξη της συγκεκριμένης ενέργειας παρακολουθείται με την καταγραφή των συναντήσεων στο ημερολόγιο.
2. Επισκέψεις των νηπίων στο δημοτικό & επισκέψεις μαθητών και δασκάλων της Α ́ τάξης δημοτικού στο
νηπιαγωγείο. Η πραγματοποίηση των επισκέψεων παρακολουθείται με την καταγραφή των συναντήσεων στο ημερολόγιο. Προκειμένου να υπάρξει διαμορφωτική αξιολόγηση των διαδικασιών και ανατροφοδότηση, χρήσιμες είναι οι μη δομημένες συνεντεύξεις και η παρατήρηση κυρίως των νηπίων όπως επίσης και η αξιολόγηση των δράσεων μέσα από ελεύθερα και μη φύλλα εργασίας των νηπίων.
3.Ενημέρωση και επιμόρφωση των γονέων των νηπίων
Η συγκεκριμένη ενέργεια επίσης μπορεί να παρακολουθείται με ημερολόγιο καταγραφής των συναντήσεων και με ερωτηματολόγια προς τους γονείς για τον βαθμό ικανοποίησης τους σε σχέση με τους στόχους του προγράμματος.
4. Υποστήριξη του έργου της δασκάλας από τη νηπιαγωγό. Η δημιουργία ατομικών φακέλων των νηπίων παρακολουθείται με καταγραφή στο ημερολόγιο της ομάδας εργασίας. Η υποστήριξη του έργου της Δασκάλας παρακολουθείται με την καταγραφή στο ημερολόγιο των περιπτώσεων που ζητήθηκε η βοήθεια της νηπιαγωγού, καθώς και των παρεμβάσεων που χρειάστηκαν.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Η υλοποίηση του σχεδίου δράσης έτσι όπως αυτό αποφασίστηκε και συντάχθηκε από τον Σύλλογο Διδασκόντων και ξεκίνησε από τον Νοέμβριο του 2022.
Πιο συγκεκριμένα οι δράσεις που υλοποιήθηκαν το χρονικό διάστημα Νοεμβριος 2022-Μάιος 2023 είναι οι εξής:
2η επίσκεψη : Την εβδομάδα πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις εορτές των Χριστουγέννων τα νήπια επισκέπτονται το δημοτικό σχολείο και η διευθύντρια τους ξεναγεί στο χώρο. Έπειτα λένε τα κάλαντα στα παιδιά αρχικά της α’ τάξης και στην συνέχεια σε όλα τα άλλα τμήματα του σχολείου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί ανταλλάσσουν ευχές για τα Χριστούγεννα και το νέο έτος.
Τα νήπια χαρίζουν από ένα πήλινο χριστουγεννιάτικο στολίδι που κατασκεύασαν τα ίδια σε κάθε τάξη και αντίστοιχα η κάθε τάξη προσφέρει στα νήπια το δικό της δωράκι. Στο τέλος η διευθύντρια του σχολείου κερνάει τους μαθητές χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα.(Δεκέμβριος)
3η επίσκεψη: Εν όψη των Αποκριών τα παιδιά του Δημοτικού επισκέπτονται το νηπιαγωγείο και στον προαύλιο χώρο του σχολείου πραγματοποιούνται κάτω από τις οδηγίες και την ενθάρρυνση των νηπιαγωγών παραδοσιακά παιχνίδια και χοροί, όπως “πως το τρίβουν το πιπέρι”, παντομίμα, δραματοποίηση του τραγουδιού “παντρεύουνε τον κάβουρα” κ. α και παίζουν μαζί με τα παιδιά του νηπιαγωγείου ελεύθερα. Στην συνέχεια τα νήπια παρακολουθούν μαζί με τα παιδιά της ά και β΄τάξης στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του νηπιαγωγείου μια υπέροχη μουσικοαφηγηματική, δια δραστική παράσταση θεατρικής ομάδας με υλικό από την πλούσια προφορική παράδοση της Κρήτης. Τα παιδιά είχαν ρόλους ηθοποιών, ενώ στο τέλος συνεργάστηκαν σε ομάδες προκειμένου να βρουν τον κρυμμένο θησαυρό.(Φεβρουάριος)
4η επίσκεψη: Τα νήπια επισκέπτονται το δημοτικό και οι μαθητές της πρώτης τους υποδέχονται έχοντας διαμορφώσει την τάξη τους κατάλληλα. Τα νήπια ενημερώνονται σχετικά με τις ρουτίνες της πρώτης τάξης, παρατηρούν τα εγχειρίδια, τον χώρο καθώς και όλα όσα κουβαλούν οι μαθητές στις τσάντες τους. Η δασκάλα και τα παιδιά της πρώτης στην συνέχεια παρουσιάζουν ένα από τα αγαπημένα τους τραγούδια από το βιβλίο της γλώσσας στα νήπια και το τραγουδούν παρέα. Με το χτύπημα του κουδουνιού τα νήπια προαυλίζονται στο χώρο του δημοτικού με τα παιδιά της πρώτης να αναλαμβάνουν να τους μάθουν τους “κανόνες της αυλής” του μεγάλου σχολείου (Μάρτιος)
7η επίσκεψη: Συνάντηση δασκάλων-νηπιαγωγών για την ετοιμότητα των παιδιών που έρχονται Α ́ τάξη. Προετοιμασία ατομικού φακέλου για κάθε νήπιο, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο άντλησης χρήσιμων πληροφοριών από την δασκάλα (Μάϊος)
- από την Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Λασιθίου με θέμα την ¨Συνεργασία σχολείου Οικογένειας”. Συμμετείχαν γονείς και εκπαιδευτικοί του νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου.
- από ιδιώτη λογοθεραπεύτρια και εκπαιδευτικό του Νηπιαγωγείου και Δημοτικού με θέμα “Σχολική ετοιμότητα και Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό”. Στην συνάντηση οι γονείς εξέφρασαν τις ανησυχία τους για την επικείμενη μετάβαση των παιδιών τους και την αλλαγή που θα φέρει στην καθημερινότητά τους και ενημερώθηκαν με άμεσο και ουσιαστικό τρόπο σχετικά με τα βασικά κριτήρια σχολικής ετοιμότητας από την λογοθεραπευτική και όχι μόνο σκοπιά που συνδέονται άμεσα με την ομαλή προσαρμογή των παιδιών στην Ά Δημοτικού. https://blogs.sch.gr/nipseislas/2023/05/06/epimorfotiki-synantisi-goneon/
- Συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους γονείς σχετικά με τον βαθμό που το σχέδιο δράσης του νηπιαγωγείου βοήθησε τους ίδιους και τα παιδιά τους στην επικείμενη μετάβασή τους στο δημοτικό σχολείο https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeNPkLHhXDLrPnTraTReuLzMbtEHjwbrA_uZCHhglSimpy76w/viewform?usp=sf_link
- Συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι συμμετείχαν στις δράσεις σχετικά με τον βαθμό που το σχέδιο δράσης του νηπιαγωγείου βοήθησε στην συνεργασία και επικοινωνία των 2 βαθμίδων και στην συνέχεια της μάθησης https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfSjtbf1y6-vtY6frxHILGB611jYolKCMd-q_RCB744MVxEBw/viewform?usp=sf_link
➡ Τέλος
- οι γονείς διευκολύνθηκαν κατά την εγγραφή των παιδιών τους στην Ά Δημοτικού
- εμπλουτίστηκαν οι βιβλιοθήκες των τάξεων με βιβλία από την Α’ τάξη για να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον και η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για τη μετάβαση στο δημοτικό,
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Επίσης οι δράσεις μετάβασης θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά της Ά τάξης του Δημοτικού είναι καλεσμένα να παρακολουθήσουν την γιορτή λήξης του Νηπιαγωγείου , στην οποία θα παραδώσουν τα ενθύμια αποφοίτησης στα νήπια. Ακόμη την τελευταία μέρα της σχολικής χρονιάς τα παιδιά του Νηπιαγωγείου θα παίξουν το καθιερωμένο μπουγέλο στην αυλή του Δημοτικού σχολείου όπως επίσης θα συμμετέχουν σε πάρτυ που διοργανώνεται την ίδια μέρα από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για τους μαθητές και των δυο σχολείων.
Πιο συγκεκριμένα τα αποτελέσματα των δράσεων είναι τα εξής:
- τα παιδιά του νηπιαγωγείου εξοικειώθηκαν με το περιβάλλον του Δημοτικού ένιωσαν ότι τα καταφέρνουν, ότι μπορούν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που διαθέτουν και ότι τα άτομα του νέου περιβάλλοντος τα αποδέχονται
- Τα παιδιά του δημοτικού ενίσχυσαν την αυτοεκτίμησή τους αναλαμβάνοντας ρόλους ευθύνης για να προστατεύουν , να καθοδηγούν και να προστατεύουν τα μικρότερα παιδιά
- οι γονείς αντιλήφθηκαν την ύπαρξη μιας συνέχειας και ενότητας της εκπαίδευσης, ενισχύθηκε η εμπιστοσύνη τους προς τους εκπαιδευτικούς. Επίσης ενημερώθηκαν σχετικά με τον υποστηρικτικό τους ρόλο στην διαδικασία μάθησης στην Ά Δημοτικού και την σημασία και αναγκαιότητα της συνεργασίας τους με τους εκπαιδευτικούς και τις υπηρεσίες.
- Οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικές μονάδες ανάπτυξαν αποτελεσματικές, συνεργατικές σχέσεις μεταξύ τους. Το δημοτικό σχολείο έλαβε γνώση για το μαθησιακό προφίλ των μαθητών που επρόκειτο να υποδεχτεί το Σεπτέμβριο και για τυχόν μαθησιακές ή συμπεριφορικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ώστε να υπάρξει άμεση και έγκυρη αντιμετώπισή τους. Επίσης οικοδόμησαν σχέσεις εμπιστοσύνης και ειλικρίνειας με τους γονείς.
- το γεγονός ότι το Δημοτικό Σχολείο στεγάζεται ακριβώς δίπλα από το Νηπιαγωγείο και η μετακίνηση των μαθητών ήταν πολύ εύκολη και ασφαλής.
- η συνεργασία των εκπαιδευτικών και των διοικήσεων των σχολείων υπήρξε άψογη και αποτελεσματική
- οι γονείς ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στα καλέσματα των εκπαιδευτικών και συνεργάστηκαν επίσης αποτελεσματικά σε όλη την διάρκεια των δράσεων
- επιλογή εύστοχων δρασητριοτήτων
- ύπαρξη οικογενειακών και φιλικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού και των οικογενειών τους
- τις πολλές απουσίες των μαθητών (νηπιαγωγείο-δημοτικού) λόγω των συνεχόμενων ιώσεων και covid-19
- το ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού που φέτος άλλαξε πάρα πολλές φορές (έλλειψη, μετακίνηση, άδειες διδακτικού προσωπικού)
- τις άδειες των εκπαιδευτικών για λόγους κυρίως υγείας
Οι δυσκολίες αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά. Οι δράσεις μετατοπίστηκαν χρονικά και σε κάποιες περιπτώσεις υπήρξε μικρή διαφοροποίησή τους.
- Ταξιδιωτική βαλίτσα: Περιέχει ομαδικές και ατομικές κατασκευές, ζωγραφιές και φωτογραφίες με στιγμιότυπα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του σχεδίου μετάβασης.
- Portfolio που συνοδεύει κάθε μαθητή το οποίο περιέχει σημαντικα τεκμήρια της μαθησιακής του πορείας καθώς και σημειώσεις για κοινωνικοσυναισθηματική του ανάπτυξη.
- Ημερολογίο καταγραφής-αξιολόγησης
Αξιοποιήθηκαν επίσης τα σχολικά εγχειρίδια της Ά Δημοτικού, βιβλία σχετικά με το θέμα της μετάβασης στο Δημοτικό σχολείο καθώς και ένα πλούσιο εποπτικό υλικό (βίντεο, φωτογραφίες, κτλ)
- από την Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Λασιθίου με θέμα την ¨Συνεργασία σχολείου Οικογένειας”
- από ιδιώτη λογοθεραπεύτρια και εκπαιδευτικό του Νηπιαγωγείου και Δημοτικού με θέμα “Σχολική ετοιμότητα και Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό”. Στην συνάντηση οι γονείς εξέφρασαν τις ανυησυχίεα τους για την επικείμενη μετάβαση των παιδιών τους και την αλλαγή που θα φέρει στην καθημερινότητά τους και ενημερώθηκαν με άμεσο και ουσιαστικό τρόπο σχετικά με τα βασικά κριτήρια σχολικής ετοιμότητας από την λογοθεραπευτική και όχι μόνο σκοπιά που συνδέονται άμεσα με την ομαλή προσαρμογή των παιδιών στην Ά Δημοτικού.
- Επίσης οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου επιμορφώθηκαν σχετικά με την σημασία των μεταβάσεων (κάθετες και οριζόντιες) μέσα από την συμμετοχή τους στην “Εισαγωγική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών” του ΙΕΠ.
- Αξιοποίηση των εργαλείων και μεθόδων αξιολόγησης τους σχεδίου δράσης
- Αξιοποίηση των διαθέσιμων τεκμηρίων του ημερολογίου καταγραφής της δράσης ( σημειώσεις, παρατηρήσεις του σχεδίου δράσης,καταγραφές παιδιών κκαι εκπαιδευτικών) και των ερωτηματολογίων αξιολόγησης (γονέων, εκπαιδευτικών) για το σχεδιασμό μελλοντικών σχεδίων μετάβασης.
- Αξιοποίηση της σπουδαιότητας των επιμορφωτικών συναντήσεων με τους γονείς, καθώς και σημαντικότητας της συχνής επικοινωνίας και αποτελεσματικής επαφής γονέων, εκπαιδευτικών και διοίκησης ως πρακτική που επηρεάζει σημαντικά την προσαρμογή των νηπίων στα σχολικά περιβάλλοντας, επιλύει προβλήματα και σχετίζεται με την μετέπειτα σχολική επίδοση των μαθητών.
- Αξιοποίηση των πρακτικών συνεργασίας με την διοίκηση και τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού (συνδιοργάνωση επισκέψεων, συνδιδασκαλία, αξιολόγηση, ανατροφοδότηση, ενημέρωση)
Το παρόν Σχέδιο Δράσης μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για την εδραίωση δράσεων μετάβασης στο Δημοτικό που θα εντάσσονται στο Ετήσιο Προγρμματισμό του Εκπαιδευτικού Έργου και των δυο σχολείων και το οποίο μπορεί να εμπλουτιστεί με επιπλέον κοινές δράσεις, δράσεις γονέων μαθητών νηπιαγωγείου και δημοτικού και συναντήσεις για ανταλλαγή των εμπειριών/πρακτικών τους, λειτουργία σχολής γονέων, εκδρομές και κοινές επιμορφώσεις νηπιαγωγών και δασκάλων,
Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2022-2023)
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 21-22
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Η αξιολόγηση από την ΣΕΕ κ.Δήμητα Πλατάκη για το εκπαιδευτικό έργο της σχολικής μονάδας το σχολικό έτος 2021-2022 όπως αυτήν καταχωρήθηκε στην πλατφόρμα του ΙΕΠ αξιολογήθηκε στην κλίμακα 1 έως 4 με άριστα 4 (Αξιολόγηση 10)!
Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021)
Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στο Νηπιαγωγείο Σεισίου φέτος παρουσιάστηκαν και ανέλαβαν υπηρεσία στις 1/09/2020. Καμία από τις εκπαιδευτικούς δεν υπηρέτησε πέρυσι και καμία χρονιά πριν στην συγκεκριμένη σχολική μονάδα. Παρόλου του μικρού χρονικού περιθωρίου που έχει μεσολαβήσει ως την παρούσα έκθεση έγινε προσπάθεια από τις εκπαιδευτικούς να καταγραφούν και να επεξεργαστούν τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά και οι τυχόν ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, των μαθητών και των οικογενειών τους , των κτηριακών υποδομών και του τεχνικού εξοπλισμού καθώς και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος. Ως εκ τούτου αναφέρουμε ότι:
Το Νηπιαγωγείου Σεισίου εδρεύει σε ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό , το Σείσι, του Δήμου Αγίου Νικολάου, του Νομού Λασιθίου Κρήτης . Βρίσκεται στα σύνορα των νομών Λασιθίου-Ηρακλείου και υπάρχει εύκολη πρόσβαση στις πρωτεύουσες και των δύο νομών. Αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής δεν διαφέρουν με αυτές του υπόλοιπου Νομού που βρίσκεται σε ανάλογη γεωγραφική θέση. Το νηπιαγωγείο είναι ένα ισόγειο κτήριο. Υπάρχει περιμετρικός του κτηρίου αύλειος χώρος στον οποίο έγινε εκ των υστέρων παρέμβαση ώστε να περιοριστεί. Δημιουργήθηκε λοιπόν μια μπροστινή και μια πίσω αυλή. Για τον προαυλισμό των παιδιών χρησιμοποιείται ο πίσω αύλειος χώρος ο οποίο είναι πολύ μικρός. Ο μπροστινός αύλειος χώρος είναι επικίνδυνος κυρίως λόγω του ανισόπεδου εδάφους και της ακατάλληλης περίφραξης. Οι κτηριακές υποδομές, πέρα της αυλής μπορούν να χαρακτηριστούν σχετικά ικανοποιητικές. Ο τεχνικός εξοπλισμός περιορίζεται στον άκρως απαραίτητο ώστε να υποστηριχθεί αξιοπρεπώς η διαδικασίας της εκπαίδευσης. Υπάρχει εμφανής έλλειψη εξοπλισμού STEAM.
Όσο αφορά τους μαθητές που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και τις οικογένειές τους, η όποια παρατήρηση μπόρεσε να γίνει με βάση τα παιδιά που φοιτούσαν και την προηγούμενη χρονιά στο νηπιαγωγείο μας αποκαλύπτει ένα θα λέγαμε πολυσύνθετο μωσαϊκό κοινωνικών, οικονομικών, πολιτισμικών και μορφωτικών χαρακτηριστικών. Υπάρχουν κάποιοι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών που έχουν ελλιπή ή και καθόλου γνώση της ελληνικής γλώσσας και διαφορετική κουλτούρα όπως επίσης και οικογένειες με οικονομικές δυσκολίες. Άλλα στοιχεία που να συνθέτουν την ταυτότητα για την σχολική μονάδα δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουμε στην παρούσα φάση.
Συλλογικός Προγραμματισμός Σχολικής Μονάδας 21-22
Α. Σχεδιασμός της Δράσης 21-22
- Προετοιμασία δράσης: Με την απόφαση του σχεδίου δράσης που στηρίχθηκε στην διερεύνηση των αναγκών του σχολείου από τον Σύλλογο Διδασκόντων καθορίζουμε αρχικά το πλαίσιο λειτουργίας της Ιστοσελίδας-Ιστολογίου (μέσω των υπηρεσιών φιλοξενίας ιστοτόπων του ΠΔΣ) και οργανώνεται η ομάδα δράσης με καταμερισμό εργασιών και αρμοδιοτήτων.(Σεπτέμβριος 2021) Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται μέσω της σελίδας του ΠΔΣ https://webhost.sch.gr/ και σχετικών video σε θέματα κατασκευής και ανατροφοδότησης του ιστοτόπου. (Σεπτέμβριος 2021)
- Δημιουργία και δημοσιοποίηση : Οκτώβριος 2021 με αποκλειστική ευθύνη του διαχειριστή
- Σχεδιασμός (δομή και περιεχόμενο)-Συγκέντρωση υλικού-Συγγραφή κειμένων: Η ομάδα δράσης που συγκροτεί και τον Σύλλογο Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου, συνεδριάζει τακτικά τουλάχιστον 1 φορά το δίμηνο έτσι ώστε να γίνονται οι κατάλληλες παρεμβάσεις στην Ιστοσελίδα-Ιστολόγιο οι οποίες καταγράφονται στο ημερολόγιο δράσης. Ο αποκλειστικά υπεύθυνος δημιουργίας, σχεδιασμού, δημοσιοποίησης λειτουργίας, διαχείρισης και ενημέρωσης της ιστοσελίδας- Ιστολογίου είναι ο διαχειριστής της. Τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μπορούν να προτείνουν αλλαγές ή προσθήκες καθώς επίσης και να συγκεντρώνουν υλικό για εμπλουτισμό του περιεχομένου. Ο εμπλουτισμός γίνεται σε εβδομαδιαία βάση με εκπαιδευτικές δράσεις αλλά και όποτε άλλοτε κριθεί αναγκαίο με σημαντικές ανακοινώσεις που πιθανόν να προκύψουν. (Καθόλη την διάρκεια του σχολικού έτους).
- Ενημέρωση γονέων και σχολικής κοινότητας: Η γονείς και ο Σύλλογος γονέων ενημερώνονται με mail και με ενημερωτικό σημείωμα για την ύπαρξη της Ιστοσελίδας- Ιστολογίου, την χρησιμότητα, σημαντικότητά της καθώς και τον τρόπο χρήσης της. Ο Σύλλογος γονέων με τη σειρά του κοινοποιεί/προβάλει τον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου και τις δράσεις του στο δικό του Ιστολόγιο (Οκτώβριος 2021). Επίσης γίνεται παρουσίαση της Ιστοσελίδας-Ιστολογίου στη 1η Ενημερωτική Συνάντηση Γονέων και Εκπαιδευτικών και λύνονται τυχόν απορίες των γονέων. Εκεί τονίζεται η αναγκαιότητα συχνής επίσκεψής τους στο ιστότοπο, τόσο για ενημερωτικούς λόγους όσο και για να μπορούν να παρακολουθούν την δουλειά που γίνεται στο σχολείο, τις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται και να υιοθετούν ίδιες με το σχολείο πρακτικές για συνέχιση της μάθησης στο σπίτι. (Νοέμβριος 2021 και εως το τέλος του σχολικού έτους)
- Διάχυση καλών πρακτικών στη τοπική και εκπαιδευτική κοινότητα: Οι εκπαιδευτικές δράσεις του σχολείου, καινοτόμα προγράμματα και σημαντικές πληροφορίες που καταγράφονται στην Ιστοσελίδα-Ιστολογίο κοινοποιούνται στον ΣΕΕ, σε σελίδες εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε φορείς της τοπικής κοινότητας. (Καθόλη την διάρκεια του σχολικού έτους).
- Παρακολούθηση και αξιολόγηση του σχεδίου δράσης: Ημερολόγιο ομάδας δράσης, παρακολούθηση στατιστικών επισκεψιμότητας Ιστοσελίδας, ποιοτικών και ποσοτικών σχολίων σε αναρτήσεις σε μεσα κοινωνικής δικτύωσης και ανατροφοδότηση, αξιολόγησή της από τους γονείς. (Καθόλη την διάρκεια του σχολικού έτους) Τελική αποτίμηση του σχεδίου δράσης θα γίνει στο τέλος του διδακτικού έτους, σε ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων προκειμένου να συντάξουν την ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας (από τις 15 έως τις 25 Ιουνίου 2022)…
- Ανθρώπινο Δυναμικό: Εκπαιδευτικός με καλή γνώση και εμπειρία στη χρήση ΤΠΕ για δημιουργία και συντήρηση ιστοσελίδας (συντονίστρια δράσης και διαχειρίστρια της Ιστοσελίδας-Ιστολογίου) Όλοι οι εκπαιδευτικοί για τον σχεδιασμό, τη συγκέντρωση υλικού, τη συγγραφή κειμένων και τη συνεχή ανατροφοδότηση με υλικό Γονείς ΣΕΕ Τεχνική Υποστήριξη ΠΔΣ
- Χρόνος: Το σχέδιο δράσης υλοποιείται κατά την διάρκεια του σχολικού έτους. Αποτελεί παρακαταθήκη της σχολικής μονάδας και δύναται να βελτιωθεί και κατά τα επόμενα σχολικά έτη με προσθήκη πιθανόν περισσότερων εφαρμογών και εργαλείων. Επίσης η λειτουργία του κατά το πρώτο σχολικό έτος θα φανερώσει και τα πεδία που πιθανόν να χρειαστούν τροποποιήσεις ή βελτιώσεις. Για την εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και γονέων ίσως απαιτηθεί περισσότερος χρόνος.
- Υλικοτεχνική υποδομή: Σύνολο υλικοτεχνικού εξοπλισμού του Νηπιαγωγείου Desktop , Laptop Σύνδεση στο διαδίκτυο Κινητά τηλέφωνα ή φωτογραφικές μηχανές για την λήψη φωτογραφιών, ηχητικών ντοκουμέντων ή βιντεοσκόπηση Μέσα αποθήκευσης (memory sticks, cd, dvd κ.τλ.) για μεταφορά αρχείων. Λογισμικό κατασκευής και λειτουργίας ιστοσελίδας
- Οικονομικοί πόροι: Πιθανά έξοδα που θα αφορούν αγορά αναλώσιμων υλικών ή προγραμμάτων θα καλυφθούν από τα χρήματα που διαθέτει στο Νηπιαγωγείο η Σχολική επιτροπή του Δήμου Αγίου Νικολάου
- Εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης: ημερολόγια ομάδων εργασίας, πρακτικά συνεδριάσεων ,ημερολόγιο κίνησης της Ιστοσελίδας-Ιστολογίου, παρακολούθηση αναρτήσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ερωτηματολόγιο για την ανταπόκριση και χρησιμότητα της Ιστοσελίδα-Ιστολογίου στους γονείς στο τέλος του σχολικού έτους.
- Πηγές: Η ομάδα δράσης συνιστάται να αναζητήσει το Νομοθετικό και Διοικητικό Πλαίσιο για την Λειτουργία Σχολικών Ιστοσελίδων-Ιστοτόπων και την Διασφάλιση Προσωπικών Δεδομένων, έρευνες σχετικές με τη δομή και το περιεχόμενο σχολικών δικτυακών τόπων, καθώς και καλές πρακτικές από βραβευμένους Εκπαιδευτικούς Διαδικτυακούς τόπους…
- Στόχος: Ανάπτυξη και βελτίωση της Σχολικής Ιστοσελίδα-Ιστολογίου ελέγχεται ως προς την ανάπτυξη, αναβάθμιση, σχεδιασμό και τη λειτουργία της ιστοσελίδας, καθώς και την ανατροφοδότησή της με εκπαιδευτικό υλικό.
- Στόχος: Προβολή του έργου του σχολείου στην τοπική και εκπαιδευτική κοινότητα και στους γονείς ελέγχεται ως προς την αποδοχή της ιστοσελίδας από το κοινό που διαπιστώνεται από την επισκεψιμότητά της και από τις παρατηρήσεις για τη λειτουργικότητα και το περιεχόμενό της. Αναδεικνύεται επίσης από τους ενσωματωμένους «υπερδεσμούς» (Hyperlinks) που δημιουργούν γέφυρες επικοινωνίας με τοπικούς εκπαιδευτικούς κοινωνικούς φορείς και με θεσμικούς φορείς της εκπαίδευσης
- Στόχος: Υποστήριξη της συνεργασίας και επικοινωνίας σχολείου-οικογένειας ελέγχεται ως προς τη χρήση και τη συχνότητα επικοινωνίας που διαπιστώθηκε ανάμεσα σε σχολείο και οικογένεια. Στοιχείο για την αποτίμηση του στόχου αποτελούν και οι συνεργατικές δραστηριότητες (μεταξύ σχολείου και γονέων) που απαιτούν χρήση του ιστότοπου, καθώς και η αξιοποίηση του αναρτημένου υλικού από τους γονείς.
- Στόχος: Αξιοποίηση των ΤΠΕ από τις εκπαιδευτικούς ελέγχεται ως προς την εξοικείωση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην διαμόρφωση της σελίδας και στην παρουσίαση των εκπαιδευτικών δράσεων και άλλων πληροφορίων με χρήση εργαλείων web2.0.
- Στόχος: Διάχυση καλών πρακτικών του σχολείου ελέγχεται ως προς την δημοσιοποίηση και προβολή παιδαγωγικών πρακτικών, παραδειγμάτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας ,μεθοδολογιών, και εργαλείων που αναπτύχθηκαν στο Νηπιαγωγείο Σεισίου στην εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα οι πρακτικές αυτές προσαρμοσμένες στο εκάστοτε σχολικό πλαίσιο να εφαρμοστούν και σε άλλα σχολεία και να βοηθήσουν συνάδερφους στο εκπαιδευτικό τους έργο. Στοιχείο αποτίμησης αποτελεί η ποσοτική και ποιοτική ανταπόκριση του εκπαιδευτικού κόσμου σε σχετικές αναρτήσεις…
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Η Υλοποίηση του Σχεδίου δράσης έτσι όπως αυτό αποφασίστηκε και συντάχθηκε από τον Σύλλογο Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου ξεκίνησε απο την αρχή του σχολικού έτους (Οτκτώβριος 2021). Τηρήθηκε το χρονοδιάγραμμα και οι ενέργειες που είχαν καταγραφεί στον αρχικό προγραμματισμό. Μετά τις απαραίτητες πορατοιμασίες και επιμορφώσεις, δημιουργήθηκε και δημοσιοποιήθηκε το ιστολόγιο με την εξής διεύθυνση : https://blogs.sch.gr/nipseislas/. Η ομάδα δράσης συνεδρίαζε καθόλη της διάρκεια του σχολικού έτους προκειμένου να προσθέσει, να αναπροσαρμόσει και να εμπλουτίσει τις σελίδες, τις κατηγορίες και τα άρθρα του ιστότοπου. Οι όποιες παρατηρήσεις, αναπροσαρμογές έχουν σημειωθεί στο ημερολόγιο δράσης. Η ομάδα δράσης φρόντιζε να συλλέγει πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, τις εργασίες και κατασκευές των παιδιών όπως επίσης και να συντάσσει τα κείμενα των άρθρων. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε σε θέματα προσωπικών δεδομένων. Στους γονείς δόθηκε έντυπο συνέναισης για φωτογράφιση των παιδιών τους και δημοσίευση του υλικού. Τα πρόσωπα των παιδιών υπέστησαν επεξεργασία θόλωσης. Επιπλέον ο συντονιστής του σχεδίου δράσης φρόντιζε για την προώθηση του ιστότοπου στους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα. Αυτό έγινε τόσο με την αποστολή ενημερωτικών mail στους γονείς, στην ΣΕΕ, όσο και με κοινοποιήσεις των εκπαιδευτικών δράσεων και του περιεχομένου του ιστότοπου σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ανάλογο χαρακτήρα και κοινό (Π.χ https://www.facebook.com/paramythimythimythi, https://www.facebook.com/groups/331593196879778,https://www.facebook.com/groups/212648049523134, .Το ιστολόγιο περιέχει σημαντικές πληροφορίες για την λειτουργία και οργάνωση του Νηπιαγωγείου, τους εκπαιδευτικούς του, την εκπαιδευτική διαδικασία, καινοτόμα προγράμματα καθώς και εκπαιδευτικό υλικό που παρήχθηκε κατά την διάρκεια της χρονιάς από τις δράσεις. Επίσης ενσωματώνει «υπερδεσμούς» (Hyperlinks) που μπορούν να φανούν χρήσιμοι στους επισκέπτες της σελίδας, και αφορούν φορείς (Υπουργείο Παιδείας), υγεία (Ινστιτούτο Παιδείας Παιδιού, Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος κτλ), βιβλιοθήκες(Βιβλία για Παιδιά), ασφάλεια διαδικτύου (Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) και άλλα όπως Εκπαιδευτική Τηλεόραση, Πλατφόρμα e-me. Ακόμα έγινε διασύνδεση των Blog του Νηπιαγωγείου και του όμορου Δημοτικού Σχολείου οι σύνδεσμοι των οποίων υπάρχουν ως Hyperlinks στα Ιστολόγια και των δυο σχολείων.
Επίσης καθόλη την διάρκεια της δράσης έγινε παρακολούθηση των στατιστικών της επισκεψιμότητας του ιστολογίου καθώς και των ποιοτικών και ποσοτικών σχολίων σε αναρτήσεις στα μεσα κοινωνικής δικτύωσης. Τέλος οι γονείς συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του σχολικού ιστολογίου.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Τα αποτελέσματα της δράσης αξιολογήθηκαν με θετικό πρόσιμο από το Σύλλογο Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου και την τοπική κοινότητα.Οι γονείς δήλωσαν ευχαριστημένοι ως προς το περιεχόμενο, χρησιμότητα αλλά και την λειτουργικότητα του ιστότοπου. Η εκπαιδευτική κοινότητα φάνηκε να ανταποκρίνεται θετικά (μεγάλος αριθμός απήχησης των δημοσιεύσεων,θετικά σχόλια των συναδέρφων σε αναρτήσεις άρθρων του ιστότοπου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στατιστικά επισκεψιμότητας) γεγονός που δείχνει την αποδοχή του παρεχόμενου υλικού από την εκπαιδευτική κοινότητα.
Στατιστικά θα αναρτηθούν στην αντίστοιχη σελίδα του Ιστολογίου https://blogs.sch.gr/nipseislas/2022/02/19/axiologisi-scholiki-monadas/ προς το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Ο Ιστότοπος (Blog):
- Εμπλουτίστηκε με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό από τις περισσότερες θεματικές προσεγγίσεις, δράσεις, προγράμματα που πραγματοποιήθηκαν κατα το σχολικό έτος 2021-2022
- Αποτελεί ένα σημαντικό αποθετήριο χρήσιμων συνδέσμων και πληροφοριών που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς
Μέσω αυτού:
- Προβλήθηκε το εκπαιδευτικό έργου του Νηπιαγωγείου σε γονείς και τοπική κοινότητα προάγοντας, τον ρόλο του Νηπιαγωγείου στην εκπαίδευση
- Έγινε διάχυση καλών πρακτικών και καινοτόμων δράσεων στην κοινότητα των εκπαιδευτικών
- Αξιοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς οι γνώσεις των ΤΠΕ και WEB 2.0 εργαλείων στην παρουσίαση των εκπαιδευτικών δράσεων και άλλων πληροφοριών
- Διευκολύνθηκε η ενημέρωση των γονέων σχετικά με θέματα λειτουργίας και οργάνωσης της σχολικής μονάδας
- Δημιουργήθηκε μια νέα δίοδος για την εμπλοκή των γονέων στη εκπαιδευτική διαδικασία στο νηπιαγωγείο. Οι γονείς μέσω των εκπαιδευτικών άρθρων είχαν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τον τρόπο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να αξιοποιήσουν το εκπαιδευτικό υλικό έτσι ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν αναλόγως την μάθηση των παιδιών τους στο σπίτι και να συμμετέχουν σε συνεργατικές δραστηριότητες.
- Η καλή γνώση χειρισμού των ΤΠΕ και WEb 2.0 εργαλείων της μίας νηπιαγωγού που αποτέλεσε κομβικό σημείο για την δημιουργία και την ποιότητα των άρθρων και σελίδων του blog.
- Η καλή συνεργασία των μελών της ομάδας δράσης που βοήθησε στην αναβάθμιση του περιεχομένου του blog
- Η συντονισμένη συγκέντρωση και κατηγοριοποίηση του φωτογραφικού υλικού καθώς και των κειμένων κάθε άρθρου που διευκόλυνε τον στοχευμένο εμπλουτισμό των κατηγοριών του blog και συνέβαλε στην επίκαιρη δημοσίευση των άρθρων.
- Η εξοικείωση της μίας νηπιαγωγού με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διευκόλυνε την διασύνδεση και προβολή του blog στην εκπαιδευτική κοινότητα με συχνές αναρτήσεις των δράσεων του Νηπιαγωγείου σε σελίδες αντίστοιχου ενδιαφέροντος.
-Η συγκέντρωση του απαιτούμενου φωτογραφικού υλικού και η επεξεργασία του, καθώς και η σύνταξη των κειμένων είναι μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνον εκτός εργασιακού ωραρίου.
-Αρκετοί γονείς δεν ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και δυσκολεύτηκαν στην αρχή με την χρήση του ιστότοπου.
-Η τοπική κοινότητα δεν διαθέτει ανάλογο ιστότοπο/ιστοσελίδα. Επίσης ο Συλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του χωριού ενώ διαθέτει ιστότοπο που έχει δημιουργηθεί στο παρελθόν, πλέον δεν ενημερώνεται και μένει ανενεργός. Γι αυτό το λόγο δεν μπόρεσε να υπάρξει και διασύνδεση των ιστοτόπων με αυτούς τους φορείς όπως είχε καταγραφεί στον αρχικό σχεδιασμό δράσης.
-Και οι δυο νηπιαγωγοί έλαβαν μέρος στην επιμόρφωση ΤΠΕ Α1 επιπέδου
-Μια νηπιαγωγός υλοποίησε 3 δίωρα επιμορφωτικά σεμινάρια στο έτερο μέλος του σχεδίου δράσης σχετικά με την δημιουργία και λειτουργία επίσημου σχολικού ιστοτόπου μέσω του sch.gr
-Μια νηπιαγωγός έλαβε μέρος στα εξής επιμορφωτικά Webinar και Mooc με σκοπό την επιμόρφωσή της σε ΤΠΕ και WEB 2.0 εργαλεία
- WEBINAR-“ANIMATE A NAME”- 2 ώρες, 9 Μαρτίου 2022 Οργάνωση Code Week
- Re-ΕDUCO- ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ- Παραγωγή, Πειραματισμός και την Ανταλλαγή Νέων Προσεγγίσεων και Μεθόδων Εκπαίδευσης στον τομέα του Ψηφιακού Πολιτισμού. 18/10/2021 μέχρι 08/11/2021, Συνολική διάρκεια εκπαίδευσης σε ώρες: 40 ώρες (12 ώρες σύγχρονη τήλε-εκπαίδευση, 28 ώρες ασύγχρονη τήλε-εκπαίδευση)- ΕΑΠ
- FIRST® LEGO® League Greece-Hands on Event-Διημερίδας εκπαιδευτικής ρομποτικής με τίτλο:“Το μέλλον της εκπαίδευσης και πως θα το κάνετε πράξη σήμερα στην τάξη σας!” η οποία πραγματοποιήθηκε στις 20 και 21 Νοεμβρίου του 2021.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράση
Η πρακτική δημιουργίας Ιστολογίου αποτελεί
- έναν εύκολα προσβάσιμο πίνακα ανακοινώσεων και ενημέρωσης που βελτιώνει και απλοποιεί την επικοινωνία με τους γονείς
- ένα χρήσιμο “παιδαγωγικό εργαλείο” καθοδήγησης για τους γονείς και εμπλοκής τους στην μαθησιακή διαδικασία του Νηπιαγωγείου. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέσα στην ίδια τη διδακτική διαδικασία είτε ως «τόπος» επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων είτε ως εργαλείο συνεργατικής μάθησης
- σημείο αρχειοθέτησης της διαδικασίας μάθησης βοηθώντας έτσι τους εκπαιδευτικούς στον αναστοχασμό και τη μεταγνωστική ανάλυση.
- έναν τρόπο εξοικείωσης των εκπαιδευτικών με τους νέους γραμματισμούς που θα τους είναι απαραίτητοι για να λειτουργήσουν σε μια κοινωνία της πληροφορίας που συνεχώς επεκτείνεται
- και έναν τρόπο δημοσιότητας του εκπαιδευτικού έργου και διάχυσης καλών πρακτικών στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Όλες οι παραπάνω πρακτικές που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της δράσης μπορούν να συνεχίσουν να αξιοποιούνται και τα επόμενα σχολικά έτη.
- με επιστημονικά άρθρα που να απευθύνονται τόσο σε γονείς όσο και σε εκπαιδευτικούς και να αφορούν σημαντικά για την υγιή ανάπτυξη των παιδιών θέματα, όπως ορόσημα ανάπτυξης, εκπαιδευτικές δυσκολίες, αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, αναπτυξιακές διαταραχές, σχέσεις οικογένειας -σχολείου, κτλ. Θεωρούμε ότι αυτό θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον και βοηθητικό για το κοινό του ιστολογίου.
- με συγκεντρωμένα διαδραστικά παιχνίδια, εκπαιδευτικά video και προτεινόμες ταινίες, αποτελώντας έτσι έναν διαδικτυακό τόπο αναφοράς για τα νηπίων και τις οικογένειές τους ώστε να είναι εποικοδομητική και ενασχόλησή τους με τις ηλεκτρονικές συσκευές.
- και τέλος με άρθρα που σε συνεργασία με την τοπική κοινότητα θα αναδεικνύουν και θα προβάλουν την φυσική ομορφιά, την πολιτιστική κληρονομιά, την ιστορία και τα αξιοθέατα του τόπου μας
Ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση του Σχολικού Ιστολογίου από τους γονείς