Παιδαγωγικός Δείκτης Π2: Εμπλουτισμός των δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου σε θέματα σχετικά με την αειφορία
Κάθε μέρα της φετινής μας χρονιάς ήταν αφιερωμένη στο περιβάλλον! Καθαρίσαμε, ανακυκλώσαμε, επαναχρησιμοποιήσαμε, φυτέψαμε δέντρα και περιποιηθήκαμε τα ήδη υπάρχοντα, φυτέψαμε λουλούδια, ετοιμάσαμε και μοιράσαμε αφίσες ευαισθητοποίησης για την ορθολογική χρήση του νερού, για την ανακύκλωση, για τα λουλούδια, δημιουργήσαμε τον δικό μας λαχανόκηπο, τον περιποιηθήκαμε και γευτήκαμε τα δικά μας λαχανικά, επισκεφθήκαμε τη λίμνη μας και μάθαμε για τη ζωή μέσα και γύρω από αυτή, επισκεφθήκαμε τον Αρκτούρο με τη βοήθεια της τεχνολογίας και γνωρίσαμε την αρκούδα, ξεναγηθήκαμε διαδικτυακά στον Αρχέλωνα και υιοθετήσαμε τη θαλάσσια χελωνίτσα, τη Φοίβη μας, κατασκευάσαμε ταϊστρες για τα πουλάκια της αυλής μας, βάψαμε λάστιχα και τα μετατρέψαμε σε γλάστρες και επιδαπέδια παιχνίδια, δημιουργήσαμε υπαίθρια βιβλιοθήκη στον κορμό ενός από τα δέντρα μας και άλλα.
Ε, σήμερα που είναι 5 Ιουνίου και γιορτάζει το περιβάλλον είχαμε κάθε δικαίωμα να το χαρούμε!! Και αυτό ακριβώς κάναμε!!!
Παιδαγωγικός Δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και πιο αποδοτικό.
Σημαντικό εργαλείο της οργάνωσης της σχολικής ζωής στην παιδαγωγική Φρενέ- παιδαγωγική της συνεργασίας, της πολιτειότητας, της μη βίας στα σχολεία είναι τα μαθητικά συμβούλια. Σήμερα, λοιπόν, ο πρόεδρος της τάξης μας, ο οποίος είχε προκύψει με εκλογές στις αρχές της χρονιάς, συγκάλεσε μαθητικό συμβούλιο για να αποφασίσουν ποιος έχει διαβάσει τα περισσότερα βιβλία από τη δανειστική μας βιβλιοθήκη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και ποιος θα είναι ο έπαινός του. Ανέθεσε, λοιπόν, στον καθένα να μετρήσει τις εργασίες που είχε κάνει από τα βιβλία του (υπήρχε και ο κατάλογος στον οποίο κάθε Δευτέρα αντέγραφαν τον τίτλο του βιβλίου αλλά δεν το επέλεξαν), να γράψει το όνομά του σε ένα κοινό χαρτί και δίπλα τον αριθμό των εργασιών. Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία τοποθέτησαν το χαρτί στην ολομέλεια κι ο πρόεδρος καλούσε ένα ένα παιδί να μας πει πόσα βιβλία έχει διαβάσει. Αφού τελείωσαν όλοι τα παιδιά αποφάσισαν ότι νικητές είναι δύο νήπια, τα οποία διάβασαν τον ίδιο αριθμό βιβλίων και ότι πρέπει να τους κάνουμε ένα δωράκι για την πρωτιά τους, το οποίο αποφάσισαν να είναι ένα βιβλίο και ένα σοκολατάκι και κατέγραψε τις αποφάσεις, όπως πρέπει να γίνεται σε ένα συμβούλιο.
Η διαδικασία του συμβουλίου της τάξης αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά και είναι κάτι που το ζητάνε για διάφορα θέματα που προκύπτουν στη σχολική ζωή.
Σε μια δραστηριότητα αξιολόγησης στην οποία ο στόχος ήταν να δούμε αν τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους στην καθημερινότητά τους, να ανακαλέσουν περιστατικά και να τα διηγηθούν σε συνδυασμό με την έκφραση του συναισθήματος που ένιωσαν τότε, να μετρήσουν και να καταγράψουν δεδομένα, τους δείξουμε εικόνες από πέντε γωνιές της τάξης μας (οικοδομικό υλικό, κουκλόσπιτο, παρατήρηση, βιβλιοθήκη και αυλή). Τους ζητήσαμε να μας πούνε σε ποια γωνιά τους άρεσε να παίζουν περισσότερο κατά τη διάρκεια της χρονιά και γιατί. Ο καθένας, αφού τελείωνε την τοποθέτησή του, άφηνε κάτω από τη συγκεκριμένη εικόνα το αντίστοιχο εικονίδιο που κρατούσε στο χέρι του. Στο τέλος μετρήσαμε τα εικονίδια κάτω από την κάθε εικόνα και τοποθέτησαν τον κατάλληλο αριθμό. Με την ίδια λογική ρωτήθηκαν να θυμηθούν κάποια στιγμή που ένιωσαν λύπη ή ακόμη και θυμό με κάποιον φίλο τους σε κάποια από αυτές τις γωνιές και να τοποθετήσουν το αντίστοιχο εικονίδιο από κάτω. Μου έκανε εντύπωση ότι όλοι είχαν να θυμηθούν κάποια στιγμή που “ενοχλήθηκαν” από τη συμπεριφορά κάποιου φίλους και δικαιολόγησαν ακριβώς το συναίσθημα που ένιωσαν (για παράδειγμα ένα νήπιο είπε ότι θα βάλει το “όχι” στα τουβλάκια γιατί ενώ έπαιζαν εκεί κατά λάθος τον πάτησε ο φίλος του ο τάδε κι ένιωσε πόνο, άλλο είπε ότι θα το βάλει στο κουκλόσπιτο, γιατί μια φορά ήθελε να μπει να παίξει αλλά δε χωρούσε κι ο τάδε φίλους του τού είπε ότι δεν μπορεί να παίξει μαζί τους γιατί δεν είχε χώρο για την καρτέλα του)
Στο τέλος συμπλήρωσαν πίνακα διπλής εισόδου όπου καταχώρησαν τα δεδομένα κι ο καθένας “διάβασε” τα όσα είχε συμπληρώσει στο φύλλο εργασίας.
Παιδαγωγικός Δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές τεχνικές ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και πιο αποδοτικό.
Η παιδαγωγική Freinet συγκροτείται από θεμελιακές αρχές, όπως
Συνεργασία και Πολιτειότητα
κοινοτική- συνεταιριστική οργάνωση της σχολικής ζωής
ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία
“φυσική” μέθοδος μάθησης
έρευνα- πειραματικός ψηλαφισμός
σύνδεση του σχολείο με την κοινότητα- κοινωνία (βλέπε βιβλιογραφία)
Η ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία ενθαρρύνει τους μαθητές, ενδυναμώνει τη διάθεσή τους για μάθηση, κινητοποιεί την περιέργειά τους για έρευνα και ανακάλυψη της γνώσης, ενώ αναπτύσσουν με “φυσικό” τρόπο τις δεξιότητες γραπτού και προφορικού λόγου. Μία από τις τεχνικές του Σελεστάν Φρενέ για την ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία είναι η τεχνική των μικρών βιβλίων. Πρόκειται για μία πρόταση δημιουργικής γραφής, που ενθουσιάζει τα παιδιά.
Περισσότερες πληροφορίες για τα μικρά βιβλία μπορείτε να βρείτε εδώ
Ξεκινήσαμε το πρώτο μας βιβλίο εκμεταλλευόμενοι τον εννοιολογικό χάρτη που είχαμε δημιουργήσει για την Άνοιξη. Το κάθε παιδί ζωγράφισε τη σελίδα Α4 που είχαμε εκτυπώσει με την κατάλληλη καθοδήγηση και προχωρήσαμε στο δίπλωμα της σελίδας, ώστε να δημιουργηθεί το μικρό βιβλίο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη διαδικασία και μόλις δημιούργησαν τα μικρά βιβλία τους, τα “διάβασαν” στους φίλους τους στην ολομέλεια της τάξης.
Σε επόμενη δραστηριότητα τα παιδιά προσπάθησαν να δημιουργήσουν τα δικά τους μικρά βιβλία. Ξεκίνησαν πρώτα διπλώνοντας τη σελίδα Α4 και μετά ζωγράφισαν στις σελίδες του βιβλίου τους και μου υπαγόρευσαν τη μικρή τους ιστοριούλα. Να σημειώσουμε ότι έχουμε δουλέψει αρκετά τη δημιουργική γραφή και σε οργανωμένες δραστηριότητες όλη τη χρονιά αλλά και στις ελεύθερες, στη γωνιά της γραφής.
Μπορείτε να απολαύσετε τις μικρές μας ιστορίες για τις οποίες είμαστε πολύ υπερήφανοι!!
Τιμώντας τη μνήμη των ποντίων προγόνων μας βρίσκουμε στον χάρτη τον Εύξεινο Πόντο, σκεφτήκαμε το πώς μπορεί να ζούσαν εκεί, πώς ένιωθαν στα σπίτια τους με τις οικογένειές τους και πώς μπορεί να ένιωθαν όταν τους έδιωξαν από τα σπίτια τους. Τι μπορεί να έκαναν; Πού μπορεί να πήγαν; Έχουμε ακούσει σήμερα για πόντιους; Ζωγραφίζουμε τον Πόντιο, κάνουμε ομαδική εργασία και αφήνουμε ένα λουλουδάκι στον Πόντιο που κοσμεί την αυλή.
γιατί, η ιστορία μας είναι η δύναμή μας, με τον τρόπο που μπορούμε να την προσεγγίσουμε με τα παιδιά.
Παιδαγωγικός Δείκτης Π7- ενδοσχολικές επιμορφώσεις που διοργανώνει το σχολείο
Την Παρασκευή 16 Μαϊου 2025 οργανώθηκε στο σχολείο μας ενδοσχολική επιμόρφωση γονέων με θέμα “Χτίζοντας υγιείς σχέσεις, όρια και σύνδεση με την προσχολική ηλικία” σε συνεργασία με το ΚΕΔΑΣΥ Καστοριάς. Οι εισηγήτριες κυρίες Δάφα Μαρία, ψυχολόγος και Αθανασοπούλου Ελευθερία, κοινωνική λειτουργός παρουσίασαν τη σημασία των ορίων στην προσχολική και όχι μόνο ηλικία και το πόσο σημαντικό είναι το χτίσιμο υγιών σχέσεων μέσα στην οικογένεια για τη μετέπειτα πορεία του ατόμου. Κατά τη διάρκεια της εισήγησης γινόταν μια πολύ εποικοδομητική συζήτηση με τους γονείς για θέματα που τους απασχολούν, γεγονός που έδινε έναν διαδραστικό χαρακτήρα που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Οι εντυπώσεις όλων μας μετά το τέλος της εισήγησης ήταν εξαιρετικές και ευχαριστούμε από καρδιάς τις δύο εισηγήτριες αλλά και το ΚΕΔΑΣΥ Καστοριάς για την πολύ όμορφη συνεργασία.
Παιδαγωγικός Δείκτης Π3- Διδακτικές και εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποίησε το σχολείο στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς
Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο “Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας” επισκεφθήκαμε σήμερα το ΚΕ.ΠΕ.Α Καστοριάς, όπου περάσαμε μια εξαιρετική μέρα εξοικείωσης με τον κύκλο του νερού αλλά και διασύνδεσής του με την πραγματικότητα. Όπως, πολύ εύστοχα, μάς είπε η υπεύθυνη του Κέντρου, στα νηπιαγωγεία τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τον κύκλο του νερού με διάφορους τρόπους (πειράματα, βιωματικά παιχνίδια, εποπτικό υλικό κτλ) και οι ίδιοι στην επίσκεψη προσπαθούν να τα κάνουν να καταλάβουν ο κύκλος του νερού υπάρχει στην πραγματικότητα.
Κατά την προετοιμασία της επίσκεψης κατασκευάσαμε μία μακέτα με τη λίμνη της πόλης μας ως λεκάνη απορροής, τοποθετώντας μέσα και γύρω της τα ψάρια και τα πουλιά, για τα οποία έχουμε ήδη κουβεντιάσει.
Ξεκινώντας την επίσκεψή μας ξανασυναντήσαμε τη σταγονοπαρέα, την οποία ήδη είχαμε γνωρίσει από το παραμύθι του ΚΕΠΕΑ και την οποία μπορείτε να απολαύσετε..
Είδαμε ένα μικρό ενυδρείο που υπάρχει μέσα στο χώρου του κέντρου, όπου διακρίναμε τον γουλιανό με τα μουστάκια του, βγήκαμε στο μπαλκόνι για να δούμε το περιβάλλον γύρω κι επικεντρωθήκαμε στη λίμνη, παίξαμε με σταγονούλες που έπεφταν από τα χέρια μας και ακούσαμε με μεγάλη προσοχή την ιστορία της σταγονοπαρέας για να μάθουμε πώς βρέθηκε στη λίμνη μας και από πού ήρθε…
Συνεχίσαμε βγαίνοντας στον χώρο έξω από το ΚΕΠΕΑ για να συναντήσουμε τις σταγονούλες στο πραγματικό τους σπίτι… Βρεθήκαμε στη λιμνούλα του Κέντρου, όπου γνωρίσαμε και προσπαθήσαμε να ψαρέψουμε τα γριβάδια, είδαμε σε ζωγραφιά αργυροπελεκάνο, κύκνους και αλκυόνη, βρήκαμε το πιο μεγάλο πλατάνι και το αγκαλιάσαμε, ακούσαμε τα μυστικά του και παρατηρήσαμε τα φύλλα του που μοιάζουν με μία παλάμη.
Την προσοχή μας κέρδισε ο νερόμυλος του Κέντρου, καθώς είχε προηγηθεί δραστηριότητα STEAM, όπου τα παιδιά κατασκεύασαν τον δικό τους νερόμυλο με επαναχρησιμοποιούμενα και ανακυκλώσιμα υλικά.
Προχωρώντας στην αγαπημένη μας λίμνη παρατηρούσαμε τα πάντα γύρω μας, τις χήνες, τις φαλαρίδες, ερωδιό, το νερό της λίμνης, τους μικροοργανισμούς, τα φύλλα από τα δέντρα, το έδαφος. Και κάπως έτσι ξεκινήσαμε να βρίσκουμε και τις φίλες σταγονίτσες, που είχαν κρυφτεί σε διάφορα μέρη της διαδρομής.
Στην επιστροφή στην τάξη τα παιδιά σε μια δραστηριότητα επανατροφοδότησης και αξιολόγησης κουβέντιασαν για όσα είδαν στο ΚΕΠΕΑ και ζωγράφισαν ό,τι τους άρεσε περισσότερο ζωγραφίζοντας και το ανάλογο συναίσθημα που ένιωσαν.
Τα παιδιά αντίκρυσαν υπέροχες σκηνές της καστοριανής φύσης μέσα στο κέντρο της πόλης. Τα χαρούμενα πρόσωπά τους υποδηλώνουν το πόσο όμορφα περάσαμε αυτή την ημέρα.
Ευχαριστούμε από καρδιάς το ΚΕΠΕΑ Καστοριάς για άλλη μια υπέροχη φιλοξενία, άλλα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εξερεύνηση πεδίου και, βέβαια, για το πρόγραμμα “Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας”, το οποίο ενθουσιάζει τα παιδιά και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον τους σε όλη τη διάρκεια της υλοποίησής του.
Παιδαγωγικός δείκτης Π1- Παιδοκεντρικές και βιωματικές τεχνικές ή μέθοδοι που χρησιμοποιούνται από τους διδάσκοντες προκειμένου να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και αποδοτικό
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα στον θεματικό κύκλο “Φροντίζω το περιβάλλον” στην υποθεματική “Οικολογία-παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά” με τίτλο “Νερο- εξερευνητές” (QualityNet Foundation), το οποίο αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας in action “δημιουργούμε έναν καλύτερο κόσμο” που προωθεί της εκπαίδευση, δέσμευση και ενεργοποίηση της ελληνικής κοινωνίας για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους βιώσιμης ανάπτυξης ασχοληθήκαμε και με την εξοικονόμηση του νερού.
Με την εικόνα αυτή αξιοποιήσαμε με τα παιδιά τη ρουτίνα σκέψης “Βλέπω- Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι” κι ακολούθησε μια πολύ εποικοδομητική κουβέντα σχετικά με τη λειψυδρία, τους κινδύνους για τη ζωή μας και τους τρόπους εξοικονόμησης νερού.
Έτσι, αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση και να κινητοποιήσουμε τους μαθητές του Γυμνασίου του χωριού μας ώστε να μάθουν να προσέχουν το πώς χρησιμοποιούμε το νερό και να μεταφέρουν και στις οικογένειές τους τους τρόπους, με τους οποίους μπορούμε να το καταφέρουμε. Αρχικά ζωγραφίσαμε…
Περιβαλλοντικός Δείκτης Ο4- Δράσεις για την ορθολογική διαχείριση και εξοικονόμηση νερού
Γίναμε σταγονούληδες και γράψαμε τα μηνύματά μας.
Δημιουργήσαμε αφίσα για να χαρίσουμε στο γυμνάσιο
κι άλλη μία σε Α4, την οποία φωτοτυπήσαμε για να μοιραστεί στους γονείς των μαθητών του γυμνασίου.
Παιδαγωγικός Δείκτης Π2- Εμπλουτισμός των δραστηριοτήτων του σχολείου με θέματα σχετικά με την αειφορία
Στα πλαίσια των δράσεών μας για έναν βιώσιμο πλανήτη συνεργαστήκαμε με τον σύλλογο “Αρχέλων”, ο οποίος δραστηριοποιείται στον χώρο της προστασίας των θαλάσσιων χελώνων και των βιοτόπων τους. Πραγματοποιεί προγράμματα προστασίας για τη θαλάσσια χελώνα στην Πελοπόννησο, στη Ζάκυνθο και στην Κρήτη, ενώ περιθάλπει άρρωστες και τραυματισμένες χελώνες στο Κέντρο Διάσωσης στη Γλυφάδα της Αττικής.
Η περιοχή μας είναι μακριά από τη θάλασσα, η οποία, όμως, πάντα ενθουσιάζει τα παιδιά, είτε πρόκειται για τις ομορφιές της και τις εμπειρίες τους από τις διακοπές είτε για τα πλάσματά της. Μιλώντας, λοιπόν, για τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη και τις χελώνες ένα νήπιο ανέφερε ότι χελώνες δεν υπάρχουν μόνο στα δάση αλλά υπάρχουν και χελώνες που κολυμπούν στη θάλασσα. Κάπως έτσι ξεκινήσαμε να γνωρίζουμε τις θαλάσσιες χελώνες και ερχόμενοι σε επαφή με τον σύλλογο “Αρχέλων” μάς έστειλαν εξαιρετικό υλικό, το οποίο ενθουσίασε τα παιδιά και τα προετοίμασε για την διαδικτυακή ξενάγηση στους χώρους τους που ακολούθησε.
Ακολούθησε η υιοθεσία της Φοίβης, της θαλάσσιας χελωνίτσας που βρέθηκε τραυματισμένη και την περιθάλπουν στο Κέντρο Διάσωσης οι άξιοι εθελοντές. Οι υπεύθυνοι μάς έστειλαν βίντεο από τις καθημερινές ρουτίνες της Φοίβης, μία λούτρινη χελωνίτσα και το πιστοποιητικό υιοθεσίας.
Στη συνέχεια και με δημοκρατικές διαδικασίες επιλέξαμε λέξεις από το υλικό του συλλόγου για να δημιουργήσουμε μία ιστορία για τη θαλάσσια χελώνα. Αντιστοιχίσαμε τις λέξεις με τις εικόνες και γράψαμε την ιστορία, την οποία εικονογραφήσαμε και δημιουργήσαμε ένα νέο ψηφιακό βιβλίο.
Ευχαριστούμε πολύ τον σύλλογο για τη συνεργασία και την τακτική επικοινωνία που είχαμε και υποσχόμαστε να συνεχίσουμε τις δράσεις μας για ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον για όλα τα πλάσματα του πλανήτη.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή