ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ «Βήματα για τη Ζωή»

🟩 ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

«Βήματα για τη Ζωή»

📅 Διάρκεια: Νοέμβριος 2025Μάιος 2026
🧩 Τμήματα: Πρωινό 1 & Πρωινό (36 μαθητές/τριες)
👩‍🏫 Εκπαιδευτικοί: Μακρή Αικατερίνη-Σακελλαρίου Αλίκη
🏫 11ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας
💬 Μότο: «Κάθε βήμα… μια εμπειρία ζωής!»


🔹 Εισαγωγικό Σημείωμα

Το πρόγραμμα «Βήματα για τη Ζωή» σχεδιάστηκε με στόχο την ενίσχυση των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των νηπίων, μέσα από βιωματικές, παιγνιώδεις και δημιουργικές δραστηριότητες.
Στοχεύει στο να βοηθήσει τα παιδιά να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να επικοινωνούν αποτελεσματικά, να συνεργάζονται και να λύνουν συγκρούσεις με θετικό τρόπο.

Μέσα από τα «βήματα» του προγράμματος, τα παιδιά καλλιεργούν ενσυναίσθηση, σεβασμό, αυτοπεποίθηση και ομαδικό πνεύμα, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός ασφαλούς, χαρούμενου και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος.


🔹 Στόχοι του Προγράμματος

🎯 Γενικός Στόχος

Η ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των νηπίων, ώστε να αποκτήσουν θετικές στάσεις ζωής, υπευθυνότητα και ικανότητα συνεργασίας.

🎯 Ειδικοί Στόχοι

Τα παιδιά να:

  1. Αναγνωρίζουν και εκφράζουν τα συναισθήματά τους με λόγια και πράξεις.
  2. Καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και μαθαίνουν να σέβονται τους άλλους.
  3. Αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας.
  4. Μαθαίνουν να επιλύουν απλές συγκρούσεις ειρηνικά.
  5. Ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους.
  6. Αποδέχονται τη διαφορετικότητα και εκτιμούν τη μοναδικότητα του καθενός.
  7. Αναγνωρίζουν τη σημασία της ομάδας και της αλληλοβοήθειας.

🔹 Μεθοδολογία Υλοποίησης

Το πρόγραμμα υλοποιείται με βάση τις αρχές της βιωματικής και συνεργατικής μάθησης, δίνοντας έμφαση στη συμμετοχή, στο παιχνίδι και στη δημιουργικότητα.

Τεχνικές και δραστηριότητες:

  • Παιχνίδια ρόλων και δραματοποίηση ιστοριών.
  • Αφηγήσεις και παραμύθια με συναισθηματικό περιεχόμενο.
  • Ζωγραφική, μουσική, κατασκευές και ομαδικά παιχνίδια.
  • Συζητήσεις και καταιγισμός ιδεών για θέματα συναισθημάτων και σχέσεων.
  • Ενθάρρυνση έκφρασης μέσω κινήσεων, προσώπων και ήχων.
  • Ομαδικές δραστηριότητες που ενισχύουν τη συνεργασία και την αλληλοκατανόηση.

Διάρκεια: Νοέμβριος 2025 – Μάιος 2026
Η εφαρμογή πραγματοποιείται σε εβδομαδιαία βάση, ενταγμένη στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας και προσαρμοσμένη στις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών.


🔹 Αναμενόμενα Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος αναμένεται τα παιδιά:

  • Να έχουν αναπτύξει δεξιότητες αυτοέκφρασης και επικοινωνίας.
  • Να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
  • Να έχουν μάθει να συνεργάζονται και να λειτουργούν ομαδικά.
  • Να επιδεικνύουν μεγαλύτερη αποδοχή, σεβασμό και φροντίδα για τους άλλους.
  • Να συμβάλλουν θετικά στο κλίμα της τάξης, μέσα από στάσεις ευγένειας, κατανόησης και υπευθυνότητας.

🔹 Αξιολόγηση του Προγράμματος

Η αξιολόγηση είναι διαμορφωτική και τελική.

Διαμορφωτική αξιολόγηση:

  • Παρατήρηση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες.
  • Συζητήσεις και αναστοχασμοί μετά από κάθε δράση («Πώς ένιωσες;», «Τι έμαθες;»).
  • Καταγραφή αλλαγών στη συμπεριφορά και στις σχέσεις μεταξύ των παιδιών.

Τελική αξιολόγηση:

  • Συνολική αποτίμηση των στόχων που επιτεύχθηκαν.
  • Δημιουργία παρουσίασης, έκθεσης ή εκδήλωσης με τα έργα και τις εμπειρίες των παιδιών.
  • Ανατροφοδότηση από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.