11ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ν.ΙΩΝΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τίτλος: “ΣΥΝΟΡΑ Η ΦΙΛΙΑ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ”
Εισαγωγή
Το διαπολιτισμικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Σύνορα η φιλία δεν γνωρίζει υλοποιείται για δεύτερη σχολική χρονιά φέτος στο νηπιαγωγείο μας, μετά από επιθυμία όλων όσων συμμετείχαν σε αυτό το σχολικό έτος 2021-22 (μαθητές, εκπαιδευτικοί γονείς, φορείς).
Τα δύο Αδελφοποιημένα νηπιαγωγεία Ελλάδας και Κύπρου συνεχίζουν με μεγάλη χαρά να χτίζουν γέφυρες επικοινωνίας και συνεργασίας ανάμεσα στις δύο σχολικές κοινότητες με τη βοήθεια των ΤΠΕ και διά ζώσης.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 18 μαθητές/τριες (Τμήμα Πρωινό 1)
Εκπαιδευτικοί υλοποίησης του προγράμματος:
Τσώνου Αλεξάνδρα (Συντονίστρια)
Σακελλαρίου Αλίκη
Παιδαγωγικοί στόχοι του προγράμματος
Το πρόγραμμα συνδέεται με όλα τα γνωστικά αντικείμενα του ΑΠΣ.
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα από την υλοποίηση εργαλείων ΤΠΕ.
2.Συμπερίληψη και δυνατότητα εμπλοκής όλων των παιδιών .
- Καλλιέργεια του αισθήματος σεβασμού και αποδοχής των ομοιοτήτων και των διαφορών και κατανόηση του πολιτισμικά διαφορετικού.
- Γνωριμία με την ιστορία του κάθε τόπου, τα ήθη, τα έθιμα, την κουλτούρα.
- Ανάπτυξη συνεργασίας με φορείς της τοπικής κοινωνίας ( δήμος, σύλλογος γονέων, ΜΜΕ, ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού).
6.Καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
7.Να κατανοήσουν την έννοια του πολίτη του κόσμου, του ενεργού πολίτη, να ενώσουν τις φωνές τους και να γίνουν πρεσβευτές της ειρήνης, της φιλίας , της ενότητας
Μεθοδολογία Υλοποίησης-Συνεργασίες με άλλους φορείς
– Σύγχρονη, ασύγχρονη και δια ζώσης διδασκαλία
– Συνδιδασκαλία μέσω webex
– Διαθεματική προσέγγιση
-Μαθητοκεντρική διαδικασία και βιωματική μάθηση.
– Συνεργατική μάθηση που ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή και αλληλεπίδραση των ομάδων μεταξύ τους.
Συνεργασία με το Ιδιωτικό Οικολογικό Νηπιαγωγείο Παιδική Πολιτεία Νάγια (στην Κύπρο), τους γονείς, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, το Δήμο Ν.Ιωνίας και το Δήμο Αθηένου Λάρνακας, με συγγραφείς και εκπαιδευτικούς της περιοχής μας και της Κύπρου.
Χρονική εξέλιξη του προγράμματος
1ος μήνας: Σεπτέμβριος
Αρχές Σεπτεμβρίου δίνεται η αφόρμηση: ένα νήπιο στην ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων ζωγραφίζει τις σημαίες Ελλάδας-Κύπρου, δίνοντας έτσι την ευκαιρία να μιλήσουμε για το πρόγραμμα και στα νέα μέλη της ομάδας της τάξης, ενώ λίγες μέρες αργότερα σε συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης σχετική με την πολύωρη ενασχόληση κάποιων νηπίων με το διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ένα νήπιο θυμήθηκε το βιβλίο που μας χάρισε η Κύπρια συγγραφέας Άννα Ττόουλου-Ζαχαρίου Η πεταλούδα που έκλεισε τον υπολογιστή (είχε ακολουθήσει διαδικτυακή αφήγηση και παρουσίαση του βιβλίου από την εικονογράφο του μέσω webex, όπου συμμετείχαν τα δύο νηπιαγωγεία Ελλάδας-Κύπρου).
2ος μήνας: Οκτώβριος
Ενημέρωση γονέων για την υλοποίηση του προγράμματος και παρουσίασή του στους νέους γονείς.
Συμμετοχή αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών του νηπιαγωγείου μας στην δοξολογία και στην παρέλαση στην Αθηένου για τον εορτασμό της επετείου της 28ης Οκτωβρίου και κατάθεση στεφάνου από το νηπιαγωγείο μας.
Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας είχαν ετοιμάσει για τους φίλους τους στην Κύπρο τα Μπαλόνια της Ειρήνης και οι Κύπριοι φίλοι τους μας έδωσαν τις δικές τους δημιουργίες για τους φίλους τους στην Ελλάδα.
3ος μήνας: Νοέμβριος
Αλληλογραφία μέσω Ταχυδρομείου:
Ζητήθηκε από τα παιδιά με τη βοήθεια των γονέων τους, να φτιάξουν μια ζωγραφιά ή κατασκευή για ένα συγκεκριμένο φίλο τους, που επέλεξαν ονομαστικά και με τον οποίο μπορούν να επικοινωνούν.
Στη συνέχεια τις δημιουργίες των παιδιών τις στείλαμε με το ταχυδρομείο στην Κύπρο.
Πρώτη επικοινωνία και γνωριμία μέσω webex των παιδιών των δύο νηπιαγωγείων.
4ος μήνας: Δεκέμβριος
Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας σε χαρτί του μέτρου φτιάχνουν ένα ομαδικό έργο με χριστουγεννιάτικο θέμα για τους φίλους τους στην Κύπρο, το οποίο στη συνέχεια γίνεται η ηλεκτρονική μας χριστουγεννιάτικη κάρτα ,αλλά παίρνει και έντυπη μορφή και μαζί με ημερολόγια είναι τα δώρα που στέλνουν τα παιδιά στους φίλους τους στην Κύπρο.
Τα παιδιά μαθαίνουν τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα της Κύπρου και τα τραγουδούν στα παιδιά των άλλων τμημάτων του νηπιαγωγείου μας.
Μέσω Webex τα παιδιά των δύο νηπιαγωγείων ανταλλάσσουν χριστουγεννιάτικα τραγούδια ,κάλαντα , ευχές και γνωρίζουν παραδοσιακά μουσικά όργανα.
50ς μήνας: Ιανουάριος
Εκμάθηση παραδοσιακών τραγουδιών της Κύπρου( Τα Ριάλια, Ούλα χαλάλιν σου, Τυλληκυριώτισσα, Τέσσερα τζιαι τέσσερα)
Ανάλυση και συζήτηση πάνω στους στίχους του τραγουδιού “Τέσσερα τζιαι τέσσερα”. Ακολουθεί ζωγραφική αναπαράσταση των στίχων του τραγουδιού από τα παιδιά και στη συνέχεια οπτικοποίηση-παραγωγή βίντεο του τραγουδιού μέσα από τις ζωγραφιές των παιδιών.

Διαδικτυακές Αφηγήσεις
Στην παρέα των διαδικτυακών αφηγήσεων η Κύπρια συγγραφέας Σόνια Γεωργιάδου μας παρουσίασε το βιβλίο της “Ο καλύτερος άνθρωπος” σε εικονογράφηση της Kalina Georgieva.
Τα παιδιά μέσα από ένα ταξίδι γεμάτο όμορφες περιπέτειες-μαθήματα ζωής ανακαλύπτουν, πώς να γίνουν και τα ίδια η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους. Ακολουθούν ερωτήσεις από τα παιδιά και συζήτηση με τη συγγραφέα του βιβλίου.
60ς μήνας: Φεβρουάριος
Μετά από επιθυμία των παιδιών γυμναζόμαστε διαδικτυακά μέσω webex και με τη βοήθεια του γυμναστή Α.Πιερή παρέα με τους φίλους μας στην Κύπρο.
Επίσκεψη της Διευθύντριας του νηπιαγωγείου της Κύπρου κας Δ.Γαβριηλίδου στο νηπιαγωγείο μας και γνωριμία με τα τοπικά προϊόντα της Κύπρου (προσφορά των επαγγελματιών της τοπικής κοινότητας).
Δημιουργία αφίσας από τα παιδιά των δύο συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων.
7ος μήνας: Μάρτιος
Τα παιδιά των δύο νηπιαγωγείων τιμούν την Επέτειο της 25ης Μαρτίου με μια διαδικτυακή συνάντηση.
Στην αρχή τα παιδιά από την Κύπρο απαγγέλουν ποιήματα. Στη συνέχεια τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας τραγουδούν ένα κυπριακό και ένα ελληνικό τραγούδι :”Τέσσερα τζίαι τέσσερα” και” ‘Ενα παλικάρι”(τα οποία έχουν κοινή θεματολογία) και όλα μαζί τα παιδιά τραγουδούν τον Θούριο του Ρ.Φεραίου.
Ακολουθεί ένας ελληνικός παραδοσιακός χορός από τα παιδιά της Κύπρου και η συνάντησή μας τελειώνει με τα Κάλαντα της Άνοιξης από τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας.
8ος μήνας: Απρίλιος
Με μια καρτούλα στέλνουμε διαδικτυακά την αγάπη μας και τις ευχές μας για το Πάσχα στο νηπιαγωγείο της Κύπρου.
Τις ημέρες των αργιών πραγματοποιείται το δεύτερο ταξίδι μας στην Κύπρο, στο οποίο συμμετέχουν μια ομάδα γονέων με τα παιδιά τους και εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας.
Το ταξίδι είναι ένα παράθυρο στον κόσμο ,είναι ενθουσιασμός, είναι εμπειρία, είναι γνώση, είναι αλληλεπίδραση, είναι χαρά, είναι δέσιμο, είναι αγκαλιά μεγάλη σαν αυτή που άνοιξαν για να μας υποδεχτούν οι φίλοι μας στην Κύπρο.
Τα παιδιά γνώρισαν από κοντά τους φίλους τους, τη γλώσσα τους, το σχολείο τους, τον πολιτισμό ,την ιστορία και την κουλτούρα τους. Συζήτησαν, έπαιξαν, γέλασαν, τραγούδησαν, χόρεψαν ,έφαγαν μαζί, αντάλλαξαν δώρα ,μοιράστηκαν πολλές όμορφες στιγμές.
Επισκέφτηκαν το πάρκο με τις καμήλες και τα άλλα ζώα, παρακολούθησαν παράσταση θεάτρου σκιών στο χώρο του νηπιαγωγείου ,γνώρισαν την πόλη της Λάρνακας και της Λευκωσίας και επισκέφτηκαν το παραδοσιακό χωριό των Λευκάρων. Εκεί είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν ένα βιολογικό ελαιώνα με δέντρα έως χιλίων ετών και να ξεναγηθούν από το Δήμαρχο των Λευκάρων, ο οποίος τους έδωσε πολλές πληροφορίες για την ελιά ,την καλλιέργειά της και τα προϊόντα της.
Το ταξίδι είναι στιγμές, είναι αναμνήσεις σαν αυτές που θα κρατήσουμε για πάντα μέσα μας.
9ος μήνας: Μάϊος
Ο φωτογράφος Χρήστος Φουρλής (ο οποίος ζεί και εργάζεται στην Κύπρο και συνεργάζεται με τα δύο νηπιαγωγεία σε αυτό το πρόγραμμα) επισκέπτεται το νηπιαγωγείο μας και πραγματοποιείται με τη συμμετοχή όλων των παιδιών του σχολείου μας μία δράση , με στόχο να εισάγει τα παιδιά στον μαγικό κόσμο της φωτογραφίας. Ακολουθούν ερωτήσεις από τα παιδιά , τα οποία γίνονται μικροί δημοσιογράφοι και στο τέλος του χαρίζουν μια ζωγραφιά, που τον απεικονίζει!
Ιούνιος
Παρουσίαση των δράσεων του προγράμματος στη σχολική κοινότητα στην γιορτή που έγινε για την λήξη της σχολικής χρονιάς και στην οποία είχαμε τη χαρά να συμμετέχει η κα.Νάντια Καραγιάννη , η οποία τραγούδησε με τα παιδιά.


































































