ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Εργαστήριο 7. Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε
Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Συγκρίνουμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες από την δραστηριότητα του 2ου εργαστηρίου και βλέπουμε ποιες γνώσεις μάθαμε.
Δημιουργούμε “το λουλούδι της Γης”, ένα ομαδικό κολάζ…
Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και Δημιουργία Μακέτας με τους πλανήτες, με υλικά τάξης όπως χρώματα πλαστελίνης για τον κάθε πλανήτη, ξυλάκια, χαρτόνι, μαρκαδόρους για να γράψουν τα ονόματα, οπτικοποιώντας τη σκέψη τους και αυτά τα οποία έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών και η απόσταση από τον Ήλιο http://vivifoti.blogspot.com/2016/02/blog-post.html (Engineering- Υπολογιστική Σκέψη- Arts)
Τα παιδιά συμπληρώνουν φύλλο αυτο -αξιολόγησης με την ολοκλήρωση του προγράμματος…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
…ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ…
Εργαστήριο 6.Ταξίδι στη Σελήνη…
Πείραμα για την απόσταση ΓΗΣ και ΣΕΛΗΝΗΣ https://spaceplace.nasa.gov/moon-distance/en/ (Science-Technology) (Βλ. Παράρτημα)
Σεληνιακό τοπίο-Βλέπουμε φωτογραφίες από τη Σελήνη (http://goo.gl/D0r2p)
Ας ταξιδέψουμε με έναν φανταστικό πύραυλο στη Σελήνη
(Arts) https://vivifoti.blogspot.com/2017/01/blog-post_72.html
Οι φάσεις της Σελήνης. Βλέπουμε τα δύο Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης https://spaceplace.nasa.gov/moon-phases/en/ και συζητάμε με τα παιδιά για τις σεληνιακές φάσεις (Technology)
Ακούμε την Ιστορία “Φεγγαροσκεπαστής” του ΠΙΜΠΑΡΕ ΕΡΙΚ https://youtu.be/COSzCNona4Q και ζωγραφίζουμε ό,τι μας άρεσε από το παραμύθι…
Βιβλία που διαβάσαμε…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
…ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ…(συνέχεια)…
Εργαστήριο 5. Όμορφες κόρες του Χρόνου
Ποιες είναι οι εποχές του Χρόνου;
Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο και τις εποχές. https://youtu.be/vDgUmTq4a2Q (Technology)
Και άλλα σχετικά βίντεο…
Ζωγραφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
…ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΊΖΕΙ …(ΣΥΝΈΧΕΙΑ)…
Εργαστήριο 4. Ήλιε, Γη, Σελήνη –Μέρα ή Νύχτα;
Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD) (Science- Technology)
Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.
Συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα…
Δραματοποίηση: Μέρα- Νύχτα…
Ζωγραφική από τα παιδιά…
Παίζουμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας (στο σχολείο)
Διαβάσαμε το βιβλίο “Δεν φοβάμαι το σκοτάδι” της Κατερίνας Γιαννίκου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
” και η γη γυρίζει” (συνέχεια)….
Εργαστήριο 3. Ο Ήλιος η πηγή της ζωής μας…
1.Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic (Technology- Artificial Intelligence)
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;
2.Ήλιος και Μυθολογία- Μύθος του Φαέθωνα– (βλ. Παράρτημα), και σύνδεση με περιβαλλοντικό πρόβλημα.
4.Χωρίζουμε τον μύθο σε κομμάτια, με εικόνες, τις ανακατεύουμε και ζητάμε από τα παιδιά να βάλουν την ιστορία στη σωστή σειρά. (Μαθηματικά- Κωδικοποίηση)
Βάζουμε τις εικόνες στον η/υ με τη σωστή χρονική ακολουθία. (Σύρω τις εικόνες με το ποντίκι και τις βάζω στη σωστή θέση)
5. Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του Ηλιου και οφέλη και συνέπειες
Ζωγραφιές των παιδιών και φύλλο εργασίας (συμπληρώνουν λέξεις από το μύθο δίπλα στις εικόνες)
Διαβάσαμε τα ακόλουθα βιβλία…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (συνέχεια…)
…«STEAM και η ΓΗ γυρίζει….» (συνέχεια)
Εργαστήριο 2. Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω
Πλανήτες από κοντά…με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/
(Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες)
και άλλα βίντεο από διαδίκτυο…
Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα…
Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλάκια διαφορετικών χρωμάτων (ένα για κάθε πλανήτη)
https://vivifoti.blogspot.com/2016/02/blog-post.html
και με μουσική από το Internet Archive πηγή ανοιχτού περιεχομένου παγκοσμίως με το έργο Πλανήτες του Gustav Holst
Δημιουργήσαμε ομαδικές εργασίες με το ηλιακό μας σύστημα…
φτιάξαμε και χειροτεχνίες…
Παρακολουθούμε το συγκεκριμένο βίντεο της NASA και φτιάχνουμε τον δικό μας πύραυλο με απλά υλικά. (Engineering- Υπολογιστική Σκέψη)
Ώρα να εκτοξευτεί και ο δικός μας πύραυλος…η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά…
Φύλλο Εργασίας με πλανήτες Ηλιακού Συστήματος…
Ζωγραφίζουμε πύραυλους και πλανήτες…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Υποθεματική: 1 Ψηφιακές δεξιότητες
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
Στόχος της μάθησης είναι η τροποποίηση των γνώσεων που ήδη υπάρχουν και στόχος της διδασκαλίας είναι η δημιουργία κατάλληλου και πλούσιου περιβάλλοντος με το οποίο αλληλεπιδρούν οι μαθητές.
Εργαστήριο 1. Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
1. Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος.Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια. Μουσική προτεινόμενη από το The Internet Archiveν πηγή ανοιχτού περιεχομένο παγκοσμίως ελεύθερο (Arts, Ψηφιακές Δεξιότητες, Ασφάλεια).
2.Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι όλες τις ιδέες που έχουν οι μαθητές.
3. Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα» και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφορησης και Δεδομένων)
και άλλα σχετικά βίντεο από το διαδίκτυο…
Διαβάσαμε τα ακόλουθα βιβλία…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Εργαστήριο 7. «Οι μονα-δικές μας οικογένειες» – Αξιολόγηση
Οι μαθητές χωρίζονται σε πενταμελείς ομάδες. Κάθε μαθητής στην ομάδα του αναλαμβάνει να ζωγραφίσει έναν διαφορετικό τύπο οικογένειας από τις πέντε που μελέτησαν (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, θετή, ορφανά παιδιά), με βάση ένα κοινό πρότυπο.
![]()
Η ζωγραφιά θα έχει ένα σπιτάκι, στο οποίο κατοικεί η οικογένεια που εκπροσωπεί ο μαθητής, ενώ ο ίδιος καλείται να γράψει α) μέσα στο σπιτάκι, λέξεις που εκφράζουν το πώς αισθάνονται τα μέλη μέσα στην οικογένειά τους, και β) έξω από το σπιτάκι, λέξεις που εκφράζουν το πώς αισθάνονται τα μέλη για τις γειτονικές οικογένειες, που εκπροσωπούν οι συμμαθητές του στην ίδια ομάδα. Στο τέλος της δραστηριότητας, τα έργα αναρτώνται σε κατάλληλο χώρο της τάξης ή του σχολείου σε ομάδες έργων, σαν μικρές «γειτονιές», αντίστοιχες με τις ομάδες των μαθητών. Μετά την ανάρτηση των έργων, οι μαθητές συζητούν για το πώς νιώθουν τα μέλη διαφορετικών οικογενειών σε κάθε «γειτονιά».
Τα παιδιά δημιουργούν μια ομαδική εργασία…
και μια ωραία χειροτεχνία για την οικογένειά τους…
Zητείται από τους μαθητές να συμπληρώσουν ατομικά ένα Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.
Επαναλαμβάνεται η δραστηριότητα ιδεοκαταιγισμού (brainstorming) του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων, συναισθημάτων. H εκπαιδευτικός προβάλλει συγκριτικά και την εικόνα από τον αρχικό ιδεοκαταιγισμό και καλεί τους μαθητές να παρατηρήσουν τις διαφορές στις γνώσεις και τις ιδέες τους, με στόχο να καλλιεργήσει και να ενισχύσει τις μεταγνωστικές τους δεξιότητες.
Στο τέλος, οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Εργαστήριο 6. «Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0)
ΠΑΙΔΙΑ ΧΩΡΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (ΟΡΦΑΝΑ ΠΑΙΔΙΑ):
Στην έναρξη του 6ου Εργαστηρίου, η εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί τα χελωνάκια είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, η εκπαιδευτικός προβάλλει σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Χελώνες» από τη συλλογή
εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας, καθώς και για τις δυσκολίες που μπορούν να συναντήσουν τα ορφανά παιδιά, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν μαζί.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν χελωνάκια καρέτα-καρέτα…
Φτιάχνουν χειροτεχνίες …
Δημιουργούν με πλαστελίνη χελωνάκια καρέτα-καρέτα…
Διαβάσαμε το βιβλίο: “Η θάλασσα-το γαλάζιο της γης”












































































































