Σχολική Μονάδα: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΟΡΥΦΗΣ
Σκοπός του Σχεδίου Δράσης είναι η βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών, μέσα από τη σωστή διαχείριση των συγκρούσεων και την αποδοχή της διαφορετικότητας, ώστε να διαμορφωθεί ένα δημοκρατικό κλίμα φιλίας και αλληλοσεβασμού στη σχολική ομάδα.
Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Σχέδιο Δράσης:
“Εγώ κι εσύ, εσύ κι εγώ, φίλοι πάντα καλοί, αν και τόσο διαφορετικοί”
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Αναγκαιότητα: Η ιδιαίτερη σύνθεση της σχολικής μονάδας μας οδήγησε στην επιλογή να ασχοληθούμε με τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών και πώς αυτές θα μπορούσαν να βελτιωθούν. Παρόλο που πρόκειται για μια πολύ μικρή σε αριθμό παιδιών ομάδα, παρατηρήθηκε ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη συνοχή ανάμεσα στα μέλη της. Η εστίαση σε θέματα αποδοχής του διαφορετικού, καλλιέργειας της ενσυναίσθησης και ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων, θεωρούμε ότι θα βελτιώσει το κλίμα της ομάδας και θα συσφίξει τις σχέσεις μεταξύ των μελών της.
Στόχοι:
– Ενίσχυση της ενσυναίσθησης, έμφαση στην αξία της προσφοράς, της αλληλεγγύης και της αγάπης στο συνάνθρωπο.
– Ειρηνική διαχείριση συγκρουσιακών καταστάσεων και διαφωνιών μεταξύ των παιδιών, ενημέρωση των γονέων σχετικά με το θέμα.
– Αποδοχή της διαφορετικότητας. Σεβασμός και αναγνώριση της αξίας και των δικαιωμάτων του άλλου.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
1) Σχεδιασμός και υιοθέτηση καλών πρακτικών ενσυναίσθησης, αλληλεγγύης και προσφοράς στο συνάνθρωπο:
α) Συμμετοχή στο πρόγραμμα “Make a wish – Κάνε μια ευχή”. Βοήθεια στα παιδιά που νοσούν με σοβαρές ασθένειες. Συμμετοχή στο δημιουργικό διαγωνισμό “Αστέρι της ευχής”, με ομαδική κατασκευή των παιδιών.
β) Συγκέντρωση και αποστολή ειδών διατροφής στο “Χαμόγελο του παιδιού”. Βοήθεια στα παιδιά που έχουν σοβαρά προβλήματα διαβίωσης και στις οικογένειές τους.
γ) Συμμετοχή στη διαδικτυακή εκδήλωση “Γιορτάστε παρέα με τον «Ραφτάκο των λέξεων». Πρόκειται για ένα βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας που μιλάει για τη ζεστασιά που μπορεί να προσφέρουν οι λέξεις αγάπης. Τα παιδιά θα συνομιλήσουν ζωντανά μέσω zoom με τον συγγραφέα και την εικονογράφο του βιβλίου.
δ) Χριστουγεννιάτικη γιορτή με θέμα την ανιδιοτελή κοινωνική προσφορά, με τίτλο: “Το δώρο της Παπλωματούς”. ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022
2) Σχεδιασμός και εφαρμογή δραστηριοτήτων και παιχνιδιών για τη δημιουργία θετικού κλίματος στην τάξη (προώθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών, παιχνίδια ρόλων, βιωματικές δράσεις, δραστηριότητες δεσίματος, ομαδικά παιχνίδια). ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2023
3) Εστίαση στην ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων των παιδιών:
α) Εκπαίδευση των παιδιών στην ειρηνική επίλυση των διαφωνιών τους, μέσα από τεχνικές διαλόγου και ενεργητικής ακρόασης, με τη βοήθεια της παιδικής λογοτεχνίας και με προτάσεις για αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης θυμού.
β) Επιμορφωτική συνάντηση των γονέων με ειδικό ψυχικής υγείας του Κέντρου Πρόληψης Νομού Ημαθίας “Πρόσβαση”, σε συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο. Θέμα: ενημέρωση των γονέων σε θέματα διαπαιδαγώγησης, με έμφαση στους κανόνες μέσα στην οικογένεια, καθώς και σε τρόπους διαχείρισης συγκρουσιακών καταστάσεων. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ – ΜΑΡΤΙΟΣ 2023
4) Καλλιέργεια του συναισθήματος της αποδοχής του διαφορετικού, εστιάζοντας σε θέματα προσφύγων / μετανάστευσης (Ακολουθούμε τη μικρή Αμάλ στο πρόγραμμα: “Το μεγάλο ταξίδι της Αμάλ”). ΑΠΡΙΛΙΟΣ – ΜΑΙΟΣ 2023
Σε όλη τη διάρκεια του Σχεδίου Δράσης, η πορεία του προγράμματος θα καταγράφεται σε ένα Ημερολόγιο Καταγραφής Δραστηριοτήτων και Δράσεων, καθώς και στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής. ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022 – ΜΑΙΟΣ 2023
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Στην υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης συμβάλλουν:
Ανθρώπινο δυναμικό: η νηπιαγωγός και τα παιδιά του νηπιαγωγείου, οι γονείς των μαθητών, η ειδικός ψυχικής υγείας από την “Πρόσβαση”, η διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Κορυφής, η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου.
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός: ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, συσκευή αποθήκευσης δεδομένων, ηλεκτρονικό δίκτυο επικοινωνίας, ηλεκτρονικός υπολογιστής, προτζέκτορας, βιβλία παιδικής λογοτεχνίας και βιβλία γνώσεων.
Οικονομικοί πόροι: δωρεά από γονείς για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα “Make a wish” και τη συγκέντρωση τροφίμων για το “Χαμόγελο του παιδιού”, η Σχολική Επιτροπή του Δήμου για τα απαραίτητα αναλώσιμα.
Πηγές: Βιβλιογραφικές πηγές σε σχέση με το θέμα, καλές πρακτικές από προγράμματα που εφαρμόστηκαν σε άλλα σχολεία, σχετικές ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο.
Ερευνητικά εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης: Καταγραφή πορείας σχεδίου δράσης στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής και στο Βιβλίο Πράξεων Συλλόγου Διδασκόντων, Ημερολόγιο Σχεδιασμού και Καταγραφής Δραστηριοτήτων και Δράσεων, ψηφιακές καταγραφές, Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης προς τους γονείς των παιδιών στο τέλος του σχεδίου δράσης.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Τα κριτήρια επιτυχίας της δράσης, με βάση τα οποία θα αποτιμηθούν τα τελικά αποτελέσματα, είναι τα εξής:
- Για το στόχο: Ενίσχυση της ενσυναίσθησηςστο συνάνθρωπο, έμφαση στην αξία της προσφοράς, της αλληλεγγύης και της αγάπης.
 
– Η ανταπόκριση / συμμετοχή των οικογενειών της σχολικής μονάδας στις δράσεις.
– Το ενδιαφέρον και η συναισθηματική εμπλοκή των παιδιών για τις δράσεις που πραγματοποιούνται, καθώς και για την προετοιμασία της γιορτής.
- Για το στόχο: Ειρηνική διαχείριση συγκρουσιακών καταστάσεωνκαι διαφωνιών μεταξύ των παιδιών, ενημέρωση των γονέων σχετικά με το θέμα.
 
– Συμμετοχή των παιδιών σε σχετικές δραστηριότητες, υιοθέτηση από τα παιδιά κατάλληλων πρακτικών για την επίλυση των συγκρούσεών τους και τη βελτίωση των διαπροσωπικών τους σχέσεων.
– Ενεργός συμμετοχή των γονέων στην επιμορφωτική συνάντηση και στη συζήτηση που θα ακολουθήσει. Συνεργασία σχολείου – γονέων σχετικά με το θέμα.
- Για το στόχο: Αποδοχή της διαφορετικότητας. Σεβασμός και αναγνώριση της αξίας και των δικαιωμάτων του άλλου.
 
– Έκφραση θετικής στάσης μαθητών απέναντι στις διαφορετικές πολιτισμικές συνήθειες και αποδοχή της διαφορετικότητας.
– Προβληματισμός των παιδιών για τους λόγους που κάνουν κάποιον να μεταναστεύσει και για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Διαδικασίες και εργαλεία παρακολούθησης της πορείας υλοποίησης και αξιολόγησης του σχεδίου δράσης είναι:
– Οι καταγραφές στα σχετικά βιβλία (Βιβλίο Πράξεων Συλλόγου Διδασκόντων, Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής, Ημερολόγιο σχεδιασμού και καταγραφής δραστηριοτήτων και δράσεων).
– Παρατήρηση βαθμού συμμετοχής των οικογενειών και των παιδιών της σχολικής μονάδας.
– Επεξεργασία απαντήσεων ερωτηματολογίου (ερωτηματολόγιο αξιολόγησης δράσεων) προς τους γονείς.
– Έκθεση παρουσίασης του Σχεδίου δράσης στο διάδρομο του σχολείου (με αφίσες, σχόλια, έργα των παιδιών, φωτογραφίες), όπου θα παρουσιάζεται η πορεία του προγράμματος από την αρχή της χρονιάς και θα εμπλουτίζεται καθώς υλοποιούνται οι δράσεις.