Ενδοσχολικός εκφοβισμός – Πρωτόκολλα

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 5029/2023 : «κάθε μορφή σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής συναισθηματικής, κοινωνικής, ρατσιστικής, σεξουαλικής, ηλεκτρονικής, διαδικτυακής ή άλλης βίας και παραβατικής συμπεριφοράς, που πλήττει τη σχολική κοινότητα και διαταράσσει την εκπαιδευτική
διαδικασία, συνιστά ενδοσχολική βία και εκφοβισμό και ιδίως:

● η προσβολή της αξιοπρέπειας, της τιμής και της υπόληψης του μαθητή,
● η συστηματική ή σκόπιμη ή επαναλαμβανόμενη απειλή και προσβολή της προσωπικότητας, της σωματικής ακεραιότητας ή της ψυχικής ισορροπίας των μαθητών,
● η ανεπιθύμητη, επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνεται μεταξύ παιδιών σχολικής ηλικίας και η ανάλογη συμπεριφορά εκπαιδευτικών που περιλαμβάνει πραγματική ή αντιληπτή ανισορροπία δύναμης
● η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων και τον βίαιο αποκλεισμό μαθητών/τριών είτε από την εκπαιδευτική διαδικασία είτε από τη συμμετοχή τους στην καθημερινή σχολική ζωή, καθώς και τον κοινωνικό αποκλεισμό, τις απειλές και την ψυχολογική βία στις επαφές των μαθητών/τριών με τους συμμαθητές/τριες τους,
● η επιβολή με τη βία και τον εξαναγκασμό σε πράξεις ή παραλείψεις παρά τη θέληση των μαθητών/τριών,
● οποιαδήποτε μορφή βίαιης ή απαξιωτικής συμπεριφοράς ή ενθάρρυνση σε διάπραξη βίαιων εκδηλώσεων που διαταράσσουν τη σχολική γαλήνη και πλήττουν το κύρος της εκπαιδευτικής κοινότητας

Το φαινόμενο Ε.ΒΙ.Ε. διαφοροποιείται από άλλες μορφές επιθετικών συμπεριφορών που είναι δυνατόν να εκδηλώνονται από μαθητές/ήτριες στο σχολικό περιβάλλον. H επιθετικότητα δεν έχει στόχο, πάντοτε ή με συστηματικό τρόπο, την τρομοκράτηση του/της αδυνάμου/μης, ενώ είναι δυνατόν να εξυπηρετεί την αυτοπροστασία από προσλαμβανόμενους κινδύνους. Σε αυτή την περίπτωση δεν αποτελούν πράξη/κατάσταση Ε.ΒΙ.Ε.:
• η σύγκρουση μεταξύ μαθητών/τριών που δεν συμπεριλαμβάνει ανισορροπία δύναμης,
• κάθε συμβάν επιθετικότητας ή κατάσταση σχολικής βίας που εκδηλώνεται σε πλαίσιο ίσης σχέσης δύναμης και
• οι εκδηλώσεις αντιπάθειας ή σωματικής επιθετικότητας ενός επεισοδίου ή η επιθετικότητα που απευθύνεται σε πολλούς διαφορετικούς/ές μαθητές/ήτριες.

Η ύπαρξη αντιπάθειας, χωρίς εκδήλωση σκόπιμης και επαναλαμβανόμενης εχθρικής συμπεριφοράς με σκοπό, ενδεχομένως, τον κοινωνικό αποκλεισμό, δεν συνιστά Ε.ΒΙ.Ε. 

Γενικά, μεμονωμένα περιστατικά και συγκρούσεις ή διενέξεις μεταξύ ίσων στο σχολείο, είτε αυτοπροσώπως είτε διαδικτυακά, δεν ορίζονται ως Ε.ΒΙ.Ε.

Μορφές της Ε.ΒΙ.Ε.

  • Σωματική (π.χ. χτυπήματα, κλοτσιές, σπρωξίματα)
  • Λεκτική (π.χ. κοροϊδίες, βρισιές, ειρωνείες)
  • Έμμεση/Κοινωνική/Σχεσιακή (π.χ. διάδοση ψευδών φημών, αποκλεισμός
    από την ομάδα)
  • Ψυχολογική (π.χ. προσβλητικά πειράγματα)
  • Ρατσιστική (π.χ. λεκτική, σωματική ή συναισθηματική επίθεση λόγω φύλου,
    φυλής, εθνοτικής καταγωγής, κ.ά.)
  • Σεξουαλική (π.χ. σχόλια και φράσεις σεξουαλικού περιεχομένου, ανήθικες
    χειρονομίες)
  • Εκβιαστική (π.χ. εξαναγκασμός σε αντικοινωνικές πράξεις, απειλές)

Ενδεικτικές σύγχρονες μορφές της Ε.ΒΙ.Ε.

  • Διαδικτυακή (π.χ. αποστολή υβριστικών μηνυμάτων, αποκλεισμός από
    διαδικτυακή ομάδα)
  • Ομοφοβική/τρανσφοβική/αμφιφοβική/ιντερφοβική (π.χ. προκαταλήψεις
    σε βάρος ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων)
  • Ρητορική μίσους (κάθε μορφή έκφρασης που διαδίδει, υποκινεί, προωθεί ή
    δικαιολογεί το ρατσιστικό μίσος, την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό ή άλλες
    μορφές μίσους που βασίζονται στη μισαλλοδοξία)

Πρωτόκολλο Πρόληψης Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού (Ε.ΒΙ.Ε.)



Λήψη αρχείου

Πρωτόκολλο Διαχείρισης Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού (Ε.ΒΙ.Ε.)



Λήψη αρχείου

Ψηφιακή πλατφόρμα για τιςεπώνυμες καταγγελίες σχολικής βίας

https://stop-bullying.gov.gr 

Δικαίωμα πρόσβασης για την υποβολή επώνυμων αναφορών στην ψηφιακή πλατφόρμα https://stop-bullying.gov.gr/ έχουν οι γονείς και όσοι/ες έχουν την επιμέλεια ανήλικων μαθητών/ τριών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και οι μαθητές/τριες, που φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με ΚΟνλη Υπιυργική Απόφαση , η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Η πρόσβαση κάθε χρήστη διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου.

Η πιστοποίηση των μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.), ενώ η πιστοποίηση των γονέων και όσων έχουν την επιμέλεια των ανήλικων μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) με τη χρήση διαδικτυακής υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης χρηστών σε πληροφοριακό σύστημα τρίτου φορέα oAuth 2.0 χωρίς επιβεβαίωση κωδικού μιας χρήσης.