Δικαίωμα στο όνομα

Screenshot 1

Δικαίωμα στο όνομα – Έτσι με λεν

Το πρώτο μας δικαίωμα μας συστήθηκε μέσα από ένα γαϊδουράκι με το όνομα “Έτσι με λεν“.

462548623 608911995138103 8684085181550266389 n

Με αφορμή την ιστορία του η παιδαγωγός προτείνει το κάθε παιδί να σκεφτεί και να προσθέσει ένα ζώο ή πουλί δίπλα στο όνομά του. Τα σημειώνει και φροντίζει να μην έχουν δύο παιδιά το ίδιο ζώο. Ακούγονται ένα-ένα όλα τα διπλά ονόματα. Ύστερα, η παιδαγωγός ρωτάει τα παιδιά αν θυμούνται ολόκληρα τα διπλά ονόματα των άλλων. Ένα – ένα τα παιδιά ρωτιούνται ποια διπλά ονόματα των άλλων θυμούνται. Παίρνει μπράβο με χειροκρότημα όποιο παιδί θυμάται έστω και ένα άλλο διπλό όνομα, αλλά και όσα θυμούνται πολλά διπλά ονόματα.

01 1

Παίξαμε με τα διπλά μας ονόματα κ τα ζωγραφίσαμε!  Στόχος είναι μέσα από το παιχνίδι αυτό να γίνει μια μικρή εισαγωγή για το δικαίωμα στην ταυτότητα. Η παιδαγωγός εξηγεί τι θα πει «δικαίωμα στο όνομα και στην ταυτότητα». Τα στοιχεία κάθε παιδιού, όπως το όνομά του, των γονιών του, της χώρας του, γράφονται σε ένα βιβλίο που υπάρχει στον δήμο του, σε ένα γραφείο που λέγεται «ληξιαρχείο». Τα στοιχεία αυτά τα κρατάμε σε όλη μας τη ζωή και μπορεί να γίνουν κάποιες αλλαγές. Κάποια παιδιά δεν καταφέρνουν να γραφτούν στο ληξιαρχείο, επειδή εκεί που γεννιούνται γίνεται πόλεμος, ή επειδή υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα στις οικογένειές τους.

Όλα τα παιδιά όμως έχουν δικαίωμα να έχουν ένα όνομα και να έχουν οικογένεια, γονείς ή κάποιο άλλο πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για αυτά, μέχρι να μεγαλώσουν. Η παιδαγωγός εξηγεί ότι το όνομα του παιδιού καμία φορά μπορεί να αλλάζει στον τρόπο που το φωνάζουμε, αλλά παραμένει ίδιο στα βιβλία του κράτους. Επίσης, εξηγεί ότι κάποια παιδιά μπορεί να έχουν δύο ονόματα ή δύο επίθετα, αναφέρει την περίπτωση του γιού της που φέρει 2 ονόματα Ορφέας – Κωνσταντίνος.

Όταν ένα παιδί υιοθετηθεί, δηλαδή αποκτήσει μια δεύτερη οικογένεια επειδή έχασε για πάντα τους βιολογικούς γονείς του, μπορεί να αλλάξει και το επίθετό του. Ύστερα, προτείνει να συζητήσουν τα παιδιά τις αλλαγές ενός ονόματος και τα υποκοριστικά, π.χ. Ανδρομάχη – Μάχη, Παναγιώτα – Γιώτα, Γεώργιος – Γιώργος, Νικόλαος – Νίκος.

Μερικές φορές συμβαίνει να βγάζουμε ένα παρατσούκλι σε κάποιο άλλο παιδί αρκεί να συμφωνεί και να του αρέσει. Στη συνέχεια προτείνει να συζητηθεί ο τρόπος με τον οποίο αναρτώνται τα ονόματα των παιδιών στην τάξη, το «ληξιαρχείο της τάξης». Ρωτάει τα παιδιά αν θα ήθελαν να έχουν σε κάποιο σημείο όλα τα ονόματα των παιδιών, μια φωτογραφία, μια ζωγραφιά, ίσως και την ημερομηνία γέννησής τους ή κάτι άλλο που συνδέεται με την ταυτότητά τους, έτσι αποφασίστηκε η πόρτα της τάξης να διακοσμηθεί με τις φωτογραφίες και τα ονόματα μας.

02 1 03 1

Στη καρτέλα του Έτσι με λεν γράψαμε την απόφαση της συζήτησης μας “ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΥΟ ΟΝΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΝ ΔΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΝΑ ΤΟ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ”

CC BY-NC-SA 4.0 Δικαίωμα στο όνομα από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.