6η Δραστηριότητα: Το παρελθόν και το μέλλον της ενέργειας
Στόχος: Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανανεώσιμων και μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μαθητές αναμένεται:
Να ευαισθητοποιηθούν και να μετριάσουν τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.
Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν νέα τεχνολογικά μέσα.
Να ενημερωθούν για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προσφορά τους στην διατήρηση ενός υγιούς πλανήτη.
Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Υπευθυνότητα, Προσαρμοστικότητα, Ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.
Περιγραφή της δράσης: Η καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας έχει ως συνέπεια την απελευθέρωση τεράστιων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα να εντείνουν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ο μετριασμός της κατανάλωσης της ηλεκτρικής ενέργειας τείνει να είναι επιτακτικός και η αναζήτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μονόδρομος.
Περιγραφή Δραστηριότητας
Μαζευόμαστε στην παρεούλα και η νηπιαγωγός ξεκινάει να εμφανίζει μια – μια ηλεκτρικές συσκευές. Τα παιδιά απορούν και καθώς είναι κυρίως ηλεκτρικές συσκευές που ανήκουν στην κουζίνα, αναρωτιούνται αν θα μαγειρέψουμε. Μόλις συγκεντρωθούν όλες οι ηλεκτρικές συσκευές ξεκινάει η συζήτηση. «Γνωρίζεται το όνομα και τη χρήση της κάθε μιας;». Καθώς τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με τέτοιου είδους συσκευές ξεκινάνε να τις ονοματίζουν κάθε μία ξεχωριστά. Η συζήτηση συνεχίζεται. «Πως λέμε όλη αυτή την ομάδα των συσκευών;». Σε αυτήν την ερώτηση τα παιδιά άρχισαν να δυσκολεύονται οπότε η νηπιαγωγός θέλησε να τα βοηθήσει για να φτάσουν στη σωστή απάντηση κάνοντας την εξής ερώτηση «Γνωρίζεται πως λειτουργούν;». Όλα τα παιδιά ανταποκρίθηκαν απαντώντας με ρεύμα. Η βοήθεια συνεχίστηκε. «Αν όλο το όνομα του ρεύματος είναι ηλεκτρικό ρεύμα, οι συσκευές αυτές πως λέγονται;». Φτάσαμε στην απάντηση μας, ηλεκτρικές συσκευές.
Γράφουμε τις λέξεις στον λευκοπίνακα. «Ποιες άλλες τέτοιες συσκευές έχετε στο σπίτι σας;». Καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών. «Από που παίρνουμε το ρεύμα;». Τα περισσότερα παιδιά απάντησαν από τις πρίζες αλλά επικεντρωθήκαμε στην απάντηση ενός κοριτσιού που αποκρίθηκε από τη φύση.
Σε αυτό το σημείο παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα video που μας περιγράφει το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας από τη φύση στα σπίτια μας.
Η νηπιαγωγός έχει εκτυπώσει φωτογραφίες από τα στάδια που ακολουθεί το ηλεκτρικό ρεύμα για να φτάσει στον προορισμό του. Τις παρατηρούμε, τις σχολιάζουμε και τις τοποθετούμε στη σωστή χρονολογική σειρά. Στη συνέχεια, σε ένα ατομικό φύλλο εργασίας τα παιδιά καλούνται να κόψουν και να κολλήσουν στη σωστή σειρά τις εικόνες για να περιγράψουν το ταξίδι του ηλεκτρικού ρεύματος.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό το ηλεκτρικό ρεύμα; Σε τι μας βοηθάει; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς ρεύμα; Καθώς όμως έχουμε μιλήσει για την μόλυνση του περιβάλλοντος αναφερόμαστε πως αν και το ρεύμα είναι ουσιαστικό για την ζωή μας δημιουργεί πολλά προβλήματα στο περιβάλλον μας.
Με πιο τρόπο καταστρέφεται η γη μας? Μεταφέρουμε στο χαρτί σε ένα φύλλο εργασίας πως μολύνει το περιβάλλον μας η δημιουργία της ηλεκτρικής ενέργειας και πως θα φανταζόμασταν τη ζωή μας χωρίς αυτήν.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε το περιβάλλον μας; Μοιραζόμαστε τις ιδέες μας. Παρακολουθούμε ένα video στο οποίο προτείνει λύσεις για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Καθώς θα θέλαμε να ενημερώσουμε και τους υπόλοιπους συμμαθητές μας αλλά και την ευρύτερη κοινότητα δημιουργήσαμε ένα φυλλάδιο που παρουσιάζαμε τις προτάσεις μας για να σώσουμε το περιβάλλον μας.
Δημιουργούμε και ένα QR code για το τρίπτυχο ένα βίντεο με ηχητικά μηνύματα από τα παιδιά!
Πέρα από τις μικρές ατομικές πράξεις πληροφορήσαμε τα παιδιά πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε το νερό, τον αέρα και τον ήλιο για να παράγουμε ενέργεια. Πως γίνεται αυτό; Γίναμε θεατές σε ένα video για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα παιδιά αναγνώρισαν κατευθείαν τις ανεμογεννήτριες.
Συναρμολογήσαμε όλοι μαζί στη τάξη μια ανεμογεννήτρια.
Κινήσαμε τους έλικες της αλλά δυστυχώς δεν καταφέραμε να παράγουμε ενέργεια. Αλλά ακόμη κι έτσι το γεγονός πως μια ανεμογεννήτρια βρισκόταν στην τάξη, μας ενθουσίασε.
Παρακολουθήσαμε ένα σχετικό video για να δούμε πως λειτουργούν στην πραγματικότητα οι ανεμογεννήτριες και το συγκρίναμε με αυτήν που κατασκευάσαμε.
Για καλύτερη εμπέδωση των εναλλακτικών τρόπων παραγωγής ενέργειας δημιουργήσαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με πιόνι την beebot μελισσούλα μας. Ρίχναμε το ζάρι και ρυθμίζαμε την εντολή στο ρομποτάκι μας. Αν το πιόνι μας τύχαινε να φτάσει πάνω σε εικόνα ανανεώσιμης πηγής ενέργειας, κερδίζαμε μία κίνηση μπροστά. Σε περίπτωση που έπεφτε πάνω σε εικόνα χρήσης λιγνίτη, κάναμε δυο βήματα πίσω. Το ρομποτάκι μας πραγματοποιούσε την κίνηση με την όπισθεν.
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Το παρελθόν και το μέλλον της ενέργειας από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.