Καυτή Γη
Στόχος: Να προετοιμάσει τις/τους μαθήτριες/-τές να αναλάβουν τον ρόλο του ενεργού πολίτη για την επίλυση των συγκρούσεων που αντιμετωπίζει η κοινωνία για την διαχείριση του νερού.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Να εκπαιδεύσουμε βιωματικά τους /τις μαθητές/-τριες ώστε να αποκτήσουν και να εδραιώσουν συνήθειες που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Να ενημερωθούν και να κατανοήσουν το φαινόμενο της ξηρασίας και τις συνέπειές του στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Ευαισθητοποίηση και εμπλοκή της ευρύτερης κοινότητας.
Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα.
Περιγραφή της δράσης: Μία από τις συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι η ξηρασία. Η ανεπαρκής βροχόπτωση, η αποστράγγιση των ποταμών και των αλυκών, η μείωση των υπόγειων υδάτων σε συνδυασμό με την ανθρώπινη δραστηριότητα της εντατικής καλλιέργειας και υπερβολικής άρδευσης, με την αποψίλωση των δασών και τις πυρκαγιές εντείνουν το πρόβλημα.
Ξεκινήσαμε την εισαγωγή μας στο φαινόμενο της ξηρασίας παρουσιάζοντας δυο φωτογραφίες όπου αποτυπωνόντουσαν έντονα οι διαφορές τους. Στην αρχή δείξαμε στα παιδιά με έντονο πράσινο γρασίδι και τους ζητήθηκε να μας περιγράψουν τι βλέπουν.
Στη συνέχεια, εμφανίστηκε στον διαδραστικό πίνακα η 2η φωτογραφία που θέλαμε να δείξουμε στα παιδιά, η οποία απεικόνιζε μια ξερή γη. Ζητήσαμε από τα παιδιά να συγκρίνουν τις δυο φωτογραφίες. Τα παιδιά ανέφεραν πως η 2η φωτογραφία απεικόνιζε μια γη ξερή, νεκρή και σκληρή που δε θα μπορούσε κάποιος να σκάψει.
Κάποια ήταν ήδη εξοικειωμένα με την λέξη που περιγράφει το φαινόμενο μας, ξηρασία. Μιας και την ανέφεραν εμφανίσαμε μια καρτέλα όπου πάνω αναγραφόταν η λέξη ξηρασία. Παίξαμε λίγο με τα γράμματα της. Την συλλαβίσαμε, χτυπήσαμε τις συλλαβές της σε παλαμάκια και την σχηματίσαμε. Τέθηκε στα παιδιά η παρακάτω ερώτηση «Αν τη μια εικόνα την χαρακτηρίζουμε ως ξηρασία, τι ονομασία θα δίναμε στην πρώτη;».
Δόθηκαν απαντήσεις όπως ολοπράσινο, ζωντανή και τότε τους αποκαλύφθηκε η πραγματική ορολογία, γόνιμη γη. Η εκπαιδευτικός καταγράφει στον πίνακα τι σημαίνει ξηρασία και τι γόνιμη γη. Τα παιδιά παρακολουθούν το video «Drought – The Dr. Binocs show» μέχρι το 2,27 όπου εξηγεί τι είναι η ξηρασία, πως προκύπτει, πως επηρεάζει τη ζωή μας.
Για καλύτερη κατανόηση του φαινομένου προβαίνουμε στην υλοποίηση ενός πειράματος. Παίρνουμε δυο δοχεία. Βάζουμε και στα δύο χώμα και σπόρους. Το ένα το ποτίζουμε και το άλλο το αφήνουμε χωρίς νερό. Τι θα συμβεί μέσα σε μια μέρα και τι σε 2 βδομάδες; Καταγράφουμε τις υποθέσεις μας και αναμένουμε τα αποτελέσματα.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται κάποιες εικόνες στα παιδιά. Τα παιδιά τις επεξεργάζονται και τις σχολιάζουν. Πως συνδέονται με το θέμα που μιλάμε; Τι σχέση έχουν; Είναι οι λόγοι που η γη μας από γόνιμη μετατρέπεται σε ξερή. Παρακολουθούμε 2 video του ενός λεπτού που μας παρουσιάζουν την ξηρασία και τις αιτίες της .
Καθόμαστε αναπαυτικά στην παρεούλα και η φωνή του Κώστα Κρομμύδα μας αφηγείται την ιστορία μιας σταγόνας με τίτλο «Η στιγμούλα είναι δυνατή», της Μαρίνας Γιώτη.
Μετά το τέλος της αφήγησης τα παιδιά καλούνται να θυμηθούν και να αναφέρουν τι άκουσαν και τι κατάλαβαν από το παραμύθι. Τότε η εκπαιδευτικός τους έκανε την εξής ερώτηση «Τι θα συνέβαινε αν τελείωνε το νερό;». Τα παιδιά εξέφρασαν τις σκέψεις τους και η νηπιαγωγός τις κατέγραψε.
Πως μπορούμε να τις συγκεντρώσουμε όλες μαζί; Μα φυσικά δημιουργώντας ένα βιβλίο. Τα παιδιά πήραν μαρκαδόρους και ανέλαβαν δράση. Με αυτόν τον τρόπο έγιναν οι εικονογράφοι και οι συγγραφείς του βιβλίου.
Αφού μάθαμε τι σημαίνει ξηρασία και πως προκαλείται, ήρθε η ώρα να μάθουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο και να εξοικονομήσουμε περισσότερο νερό. Καθώς τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με την προστασία του περιβάλλοντος ανέφεραν κάποιους τρόπους όπως το να κλείνουμε την βρύση. Είναι αυτό αρκετό; Παρακολουθήσαμε την συνέχεια από το video του Dr. Binocs που μας παρουσίαζε μικρές πράξεις που μας βοηθάνε να σώσουμε τον πλανήτη καθώς και ένα video για την συλλογή βρόχινου νερού.
Παίξαμε δυο παιχνίδια εμπέδωσης του θέματος. Στο πρώτο παιχνίδι τα παιδιά καλούνται να ταξινομήσουν τις εικόνες στη σωστή στήλη. Η μία στήλη αφορά τη σπατάλη του νερού και η άλλη την εξοικονόμηση του.
Το δεύτερο παιχνίδι ήταν ένα ψηφιακό κουίζ γνώσεων.
Αφού τα παιδιά εμπέδωσαν τους τρόπους εξοικονόμησης του νερού, τα παιδιά κλήθηκαν να αποτυπώσουν στην κόλλα τους πως θα συμπεριφερόντουσαν τα ίδια ώστε να σωθεί το νερό.
Στη διάσωση και εξοικονόμηση του νερού βοηθάνε πολλά. Σημαντικό όμως είναι να έχει η γη δάση. Για αυτόν τον λόγο με την βοήθεια του διεθνή μη κερδοσκοπικού περιβαλλοντικού οργανισμού “We4all” στολίσαμε τον κήπο την αυλή του σχολείο με αρωματικά φυτά και υπογράψαμε μια υπόσχεση. Να προστατεύουμε και να φροντίζουμε αυτόν τον πλανήτη που είναι το σπίτι μας, τώρα και για πάντα!».
Ακούσαμε και μάθαμε το τραγούδι «Το νερό..νεράκι» από Λάχανα και Χάχανα. Επικεντρωθήκαμε στους στίχους του
«Κάντε κάτι, νιώθω ζάλη
Το νερό να έρθει πάλι
κάντε κάτι εσείς οι άλλοι
οι τρανοί και οι μεγάλοι»
Τι εννοεί οι τρανοί και οι μεγάλοι; Ποιος θα μπορούσε να βοηθήσει; Αποφασίσαμε να στείλουμε μια επιστολή στον δήμαρχο όπου του ζητούσαμε να μας φέρει μια δεξαμενή συλλογής βρόχινου νερού. Ευελπιστούμε να ακούσει και να πραγματοποιήσει την επιθυμία μας.
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Καυτή Γη από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.