Στόχος: Να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες το φαινόμενο της οξίνισης του νερού και τις συνέπειες στο θαλάσσιο και ανθρωπογενές περιβάλλον και να δραστηριοποιηθούν για τον μετριασμό του..

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας οι μαθήτριες/τές θα είναι σε θέση:
Να παρατηρήσουν, να υποθέσουν και να πειραματιστούν. Να συσχετίσουν το πείραμα που πραγματοποίησαν με τη λειτουργία της οξίνισης των ωκεανών και να κατανοήσουν πως οι εκπομπές CO2 επηρεάζουν τον ωκεανό τα θαλάσσια είδη και κατ επέκταση τον άνθρωπο.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα.
Υλοποίηση της δράσης: Στο τ΄έλος της δράσης, τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι λειτουργία της θάλασσας σε σχέση με το κλίμα είναι καθοριστική. Το κλίμα μιας περιοχής συνδέεται με την απόσταση της από τη θάλασσα. Η προστασία της θάλασσας οφείλει να αποτελέσει μέλημα της ανθρωπότητας καθώς ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα είναι η οξίνιση του νερού. Μέσα από τα πειράματα θα αντιληφθούν τι είναι η οξίνιση και πώς μπορούμε όλοι μας να αναλάβουμε δράση.
Περιγραφή Δραστηριότητας
Καθώς τα παιδιά λατρεύουν να μοιραζόμαστε ιστορίες από την προσωπική και καθημερινή μας ζωή, αφορμή για την εισαγωγή στο θέμα μας υπήρξε μια φωτογραφία της νηπιαγωγού που έκανε scuba diving.
Συζητήσαμε με τα παιδιά πως ήταν, τι ψάρια είδε, τι υπήρχε στο βυθό. Είπαν και αυτή με τη σειρά τους τι ζει στο βυθό: ψάρια, σφουγγάρια της θάλασσας, καρχαρίες, φύκια, κοχύλια.
Στη φωτογραφία όμως όλα φαινόντουσαν γκρι. Γιατί;
Η νηπιαγωγός έδειξε στα παιδιά μια φωτογραφία με έναν βυθό όλο χρώματα, γεμάτο ψάρια και κοράλλια. Εντυπωσιασμένα τα παιδιά σχολίασαν τι παρατηρούσαν. Στη συνέχεια, εμφανίστηκε μια άλλη φωτογραφία με μια θαλάσσια χελώνα και τα κοράλλια κατεστραμμένα.
Έμοιαζε αρκετά στα χρώματα με τα νερά που κολύμπησε η κυρία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί η θάλασσα έχασε τα χρώματα της; Που πήγαν όλα τα ψάρια; Την απάντηση μας την έδωσε το παρακάτω εκπαιδευτικό βίντεο Coral reef video for kids. Τα παιδιά έμαθαν πολλές λεπτομέρειες για τα κοράλλια, την αιτία που καταστρέφονται και τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε.
Για καλύτερη κατανόηση του φαινομένου της ρύπανσης και οξίνισης των νερών επιλέξαμε το θεατρικό παιχνίδι. Αυτή τη φορά κολλήσαμε ψαράκια σε γλωσσοπίεστρα, τα οποία θα ήταν οι πρωταγωνιστές στο κουκλοθέατρο μας. Το κουκλοθέατρο το έπαιξαν τα ίδια τα παιδιά.
Στην αρχή η νηπιαγωγός τους αφηγήθηκε σαν παραμύθι την ιστορία που θα έπρεπε να διαδραματίσουν: τα ψαράκια ανέμελα και ευτυχισμένα κάνουν βόλτα στο βυθό παίζοντας και τραγουδώντας καθώς ακούγεται μια χαρούμενη μουσική. Ξαφνικά η μουσική αλλάζει και γίνεται απειλητική. Το background από πίσω δεν είναι τώρα ο βυθός αλλά εργοστάσια που βγάζουν καπνό. Ένα ψαράκι ανεβαίνει τρομαγμένο στην επιφάνεια της θάλασσας και βλέπει τα εργοστάσια που έχουν γεμίσει τη γη με καπνό. Όταν κατεβαίνει στο βυθό όλα τα άλλα ψαράκια το ρωτάνε τι συμβαίνει. Τα αέρια του θερμοκηπίου γεμίζουν τη θάλασσα. Τα ψαράκια αρχίζουν να αρρωσταίνουν. Το νερό που κολυμπούν δεν είναι νόστιμο πια. Έχει περίεργη γεύση, είναι ξινό. Βλέπουν τα σπίτια τους να καταστρέφονται. Δεν ξέρουν που να πάνε, πως να γλιτώσουν. Εμφανίζεται μια γοργόνα και της ζητάνε βοήθεια. Εξηγούν στη γοργόνα τι συμβαίνει στο νερό του ωκεανού.
Είναι αναστατωμένα. Η γοργόνα τους δίνει μια ιδέα. Οι άνθρωποι πρέπει να μάθουν την αλήθεια. Πως όμως θα τους ενημερώσουν. Αφού σκέφτηκαν όλοι μαζί αποφασίζουν να γράψουν ένα γράμμα σε ένα κοχύλι και να το στείλουν στον δήμαρχο.
Ζωγραφίζουμε πως φανταζόμαστε τον βυθό πριν δημιουργηθούν τα εργοστάσια και πως αφότου άρχισαν να μολύνουν τον πλανήτη μας.
Διαβάσαμε το βιβλίο «Μια θάλασσα πλαστικά» και τα παιδιά αποφάσισαν να το δραματοποιήσουν. Φέραμε θάλασσα, ψάρια, σκουπίδια και έτοιμο το σκηνικό μας.
Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο Plastic Pollution in the ocean. Τα παιδιά ζωγράφισαν ψαράκια και τα κολλήσαμε σε ένα μπλε χαρτόνι για να μοιάζει με το βυθό. Ζωγραφίσαμε και κοράλλια. Υπήρξαν όμως και σκουπίδια σε αυτή τη θάλασσα.
Η νηπιαγωγός παρουσίασε ένα βίντεο – τραγούδι σχετικό με την μόλυνση του νερού.
Την επόμενη μέρα μέσα σε αυτά τα σκουπίδια βρέθηκε και ένα μπουκάλι με ένα σημείωμα μέσα. Το ανοίξαμε και είδαμε πως ήταν το μήνυμα που είχαν γράψει τα ψαράκια.
Μα πως έφτασε σε εμάς; Αφού το διαβάσαμε αποφασίσαμε πως η κατάσταση είναι σοβαρή και πρέπει να ενημερώσουμε όλο το κόσμο. Με ποιο τρόπο ενημερώνονται οι άνθρωποι; Με την τηλεόραση, τα τάμπλετ και τα κινητά.
Αφού τα ψαράκια δεν έχουν φωνή αποφασίσαμε  να γίνουμε εμείς η φωνή τους. Μέσω της εφαρμογής chatter pix δώσαμε φωνή στα ψαράκια που ζωγραφίσαμε και στείλαμε ένα μήνυμα σε όλον τον κόσμο.
Μία ομάδα παιδιών ανέλαβε να δημιουργήσει ένα βιβλίο για να ενημερώσουμε το   δήμαρχο της πόλης το οποίο ενσωματώσαμε στο παρακάτω βίντεο :
Για την ουσιαστική εμπέδωση του φαινομένου της οξίνισης χρησιμοποιήσαμε την ανακαλυπτική μέθοδο του πειράματος. Η γεύση του νερού της θάλασσας για τα ψάρια αλλάζει όταν τα αέρια του θερμοκηπίου είναι σε μεγάλη ποσότητα και μοιάζει λίγο όπως όταν ρίχνουμε στο δικό μας πόσιμο νερό ξύδι.
Οπότε τα παιδιά δοκίμασαν με κουταλάκια μιας χρήσης νερό με ξύδι. Πως σας φάνηκε; Θα θέλατε να είναι για πάντα αυτή η γεύση από το νερό σας;
Καθώς η απάντηση ήταν αρνητική, θέλαμε να δείξουμε στα παιδιά πως η συσσώρευση αυτών των αερίων στο νερό δεν αλλάξει μόνο τη γεύση αλλά κάνει κακό και στα πλάσματα του νερού.
Πείραμα : Σε ένα βάζο βάζουμε νερό και λουλούδι / κοχύλι και σε ένα άλλο βάζουμε νερό, ξύδι και λουλούδι/ κοχύλι.
Τι θα συμβεί στα αντικείμενα που χρησιμοποιήσαμε μετά από 2 μέρες για το λουλούδι και 5 για το κοχύλι; Καταγράφουμε τις υποθέσεις μας. Αφού περάσουν οι μέρες που χρειάζονται παρατηρούμε και καταγράφουμε τα τελικά συμπεράσματα.
Ένα παιδί μας παρουσίασε την συλλογή του από κοχύλια και ένα κοριτσάκι έφερε αυτοκόλλητα σχετικά με τα πλάσματα του βυθού.
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Θάλασσα αλμυρή υπάρχει, ξινή όμως υπάρχει; από Νηπιαγωγείο Κεντριού  διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.
			


















