Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει – Η δύναμη της εικόνας

Screenshot 19

Ενότητα 5η . Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει
Δραστηριότητα : Η δύναμη της εικόνας

logo
Παρουσιάστηκε στα παιδιά μια φωτογραφία με 3 ζευγάρια παιδικά πόδια που πηδούσαν ψηλά, τα 2 φορούσαν ποδοσφαιρικά παπούτσια και το 1 ήταν ξυπόλυτο.

Screenshot 19

Για να μην επηρεαστούν ο ένας από την απάντηση του άλλου, τους ζητήθηκε να έρθουν να πουν έναν τίτλο – συναίσθημα – περιγραφή της εικόνας που αντίκρυσαν στο αυτί της νηπιαγωγού, η οποία τα κατέγραφε. Στη συνέχεια όλες οι απαντήσεις γνωστοποιήθηκαν στην ολομέλεια.

Δόθηκαν διάφορες απαντήσεις όπως «Σκιές», «Ποια είναι αυτά τα πόδια», «Μπορούμε να πηδάμε και χωρίς παπούτσια», «Παίζουν ποδόσφαιρο». Με αυτόν τον τρόπο αντιληφθήκαμε πως η ίδια εικόνα μας δημιουργεί διαφορετικές σκέψεις, συναισθήματα και απορίες. Υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση;

Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες και τους μοιράζεται η ίδια φωτογραφία με 3 διαφορετικούς τίτλους «Αρπαγή μικρού παιδιού», « Τα πρώτα μου βήματα», «Το έσκασε». Τα παιδιά συζητούν και καταγράφουν με την βοήθεια της νηπιαγωγού την ιστορία που πιστεύουν ότι συνοδεύει την εικόνα με αφορμή τον τίτλο. Στο τέλος, η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια την δική της ιστορία. Με αυτήν την δραστηριότητα τα παιδιά κατανοούν πως οι λέξεις επηρεάζουν όσα μπορεί να βλέπουμε και μας κάνουν να σκεφτόμαστε άλλες και διαφορετικές ιστορίες.

Screenshot 22 Screenshot 24 Screenshot 25

Με την ίδια λογική μοιράζονται 3 διαφορετικές φωτογραφίες σε όλα τα παιδιά και τους ζητάμε να πουν την δική τους λεζάντα, περιγραφή.

Screenshot 26 Screenshot 27 Screenshot 28

Στη συνέχεια, στον διαδραστικό πίνακα εμφανίστηκε η 2η εικόνα που είχε επιλέξει η νηπιαγωγός, η οποία απεικόνιζε ένα λιοντάρι να κρατάει στο στόμα του το μικρό λιονταράκι δίνοντας την υπόνοια πως το κατασπαράζει.

Screenshot 32

Συζητήσαμε στην παρεούλα το τι βλέπουμε. Τα παιδιά εκδήλωσαν φόβο ως προς την εικόνα και είπαν ότι ακριβώς απεικονίζεται.

Ακολουθεί η ερώτηση «Οι φωτογραφίες πιστεύετε λένε πάντα την αλήθεια ή και ψέματα;». Είχαμε υποστηρικτές και στις δυο θέσεις. Για να απαντηθεί το ερώτημα, παρουσιάστηκε η πραγματική φωτογραφία οπού απεικονιζόταν πως το λιονταράκι απλά μεταφέρεται από την μητέρα του.

Η νηπιαγωγός εξήγησε πως το μήνυμα που περνάνε οι φωτογραφίες επηρεάζεται από την πλευρά που μπορείς να την τραβήξεις αλλά και από το τι θέλεις να δείξεις. Για να καταλάβουν τα παιδιά τι εννοεί τους παρουσιάστηκε ένα βίντεο (https://www.youtube.com/watch?v=_SsccRkLLzU) στο οποίο φαίνεται ένας άνδρας να τρέχει προς έναν κύριο με καπέλο και να τον σπρώχνει αλλά διαπιστώνουμε πως θέλει να τον σώσει.

Σταματάμε το βίντεο σε διάφορα στιγμιότυπα και συζητάμε με τα παιδιά τις σκέψεις τους. Στην αρχή θεώρησαν πως ο άντρας πάει να σκοτώσει μια κοπέλα που στεκόταν στον τοίχο. Τους τρόμαξε το γεγονός ότι έτρεχε και πως φαινόταν να έχει όπλο καθώς είχε το χέρι στην τσέπη.

Στο δεύτερο στιγμιότυπο ο άντρας έτρεχε πάνω σε έναν κύριο με καπέλο και τον έσπρωξε. Ο κύριος για να προστατευτεί έβαλε ανάμεσα τους τον χαρτοφύλακα του. Τα παιδιά εδώ θεώρησαν πως ο νεαρός που έτρεχε ήθελε να δώσει μπουνιά στον κύριο με το καπέλο και να τον κλέψει. Έβγαλαν αυτό το συμπέρασμα γιατί ο νεαρός έτρεχε πάρα πολύ γρήγορα από πίσω από τον κύριο με το καπέλο.

Το τρίτο στιγμιότυπο είναι τραβηγμένο από την οπτική γωνία που μας δείχνει την αλήθεια. Ο νεαρός όντως έτρεχε για να σπρώξει τον κύριο όμως όχι για να τον κλέψει, αλλά για να του σώσει την ζωή.

Screenshot 33
Συζητάμε πως αν δεν βλέπαμε το βίντεο ολόκληρο και αν δεν ήταν τραβηγμένο από άλλες γωνίες και πλευρές θα καταλαβαίναμε τελείως διαφορετικά πράγματα.

Εμφανίστηκε λοιπόν και η 3η εικόνα στον διαδραστικό πίνακα που έδειχνε την οθόνη μιας τηλεόρασης και μέσα εμφανιζόταν ένας κύριος να προσπαθεί να καρφώσει έναν άλλον με μαχαίρι.

Screenshot 34

Μετά την συζήτηση τους παρουσιάζεται ολόκληρη η εικόνα η οποία δείχνει πως ο χειριστής της κάμερας μας δείχνει κάτι άλλο από αυτό που συνέβαινε στην πραγματικότητα. Η συζήτηση συνεχίστηκε για το αν θα έπρεπε να πιστεύουμε όσα ακούμε στις ειδήσεις ή μας εμφανίζονται στο κινητό.

logo3

Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.

Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr

CC BY-NC-SA 4.0 Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει – Η δύναμη της εικόνας από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.