3ο Εργαστήριο: Ο ενεργός Πολίτης – Το παιδί πολίτης – Συμβούλιο τάξης
Άξονες: Δημοκρατία, ιδιότητα του πολίτη, λήψη αποφάσεων
Στόχος: Η άσκηση σε δημοκρατικές διαδικασίες και σε λήψη αποφάσεων μετά από διαβούλευση, η ειρηνική επίλυση συγκρούσεων, η επιδίωξη συναινέσεων.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Η δραστηριότητα έχει ως στόχο την κατανόηση της σημασίας του σχολικού συμβουλίου. Τα παιδιά συζητούν θέματα που τα απασχολούν στο σχολείο και τις λύσεις που προτείνουν, θέματα όπως παράπονα, σχεδιασμοί και αποφάσεις για δράσεις της τάξης, παραβιάσεις του συνταγματικού χάρτη της τάξης κτλ. Είναι μια διαδικασία τακτική, συμμετοχική, όπου όλοι έχουν λόγο και που καλλιεργεί τον διάλογο, τον αλληλοσεβασμό και το δημοκρατικό ήθος.
Βήμα 1: Πριν ξεκινήσουμε τη δραστηριότητα κάνουμε διερευνητικές ερωτήσεις στα παιδιά για το τι πιστεύουν ότι είναι το σύνταγμα. Οι απαντήσεις που πήραμε ποικίλες :
-Ένα μέρος στην Αθήνα
-Κάτι που είναι δύο τσολιάδες από έξω σε μπλε σπιτάκια
-Μια πλατεία
Για να πάρουμε απαντήσεις στο ερώτημά μας διαβάσαμε το παραμύθι «Πού κρύβονται τα δικαιώματα;» της Μαρίζα Ντεκάστρο. Εκεί διαπιστώσαμε ότι «Σύνταγμα» στην πραγματικότητα είναι ένα χάρτινο έγγραφο που έχει τους νόμους και τα δικαιώματα όλων των Ελλήνων. Όπως έχουμε και μεις κανόνες στην τάξη μας έτσι υπάρχει κ αυτό το έγγραφο που εκεί γράφονται οι νόμοι που ισχύουν στην Ελλάδα.
Βήμα 2: Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε που συζητάνε οι βουλευτές τους νόμους και ποιος τους αποφασίζει και με ποιον τρόπο. Είδαμε λοιπόν μια ομιλία στη Βουλή και πώς συμπεριφέρονται μέσα σε αυτή οι βουλευτές.
- Φωνάζουν και μιλάνε όλοι μαζί ή παίρνουν τον λόγο ένας – ένας;
- Μιλάνε ευγενικά ή χρησιμοποιούν άσχημο λεξιλόγιο;
- Κάθονται όλοι μαζί σε κύκλο και για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;
Βήμα 3: Αφού λοιπόν είδαμε πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις και πώς συζητάνε στη βουλή αποφασίσαμε να κάνουμε και μεις κάθε Παρασκευή το δικό μας συμβούλιο όπως τους βουλευτές που θα συζητάμε τα προβλήματα που προκύπτουν , θα βρίσκουμε λύσεις και θα αναφέρουμε και τις καλές συμπεριφορές παιδιών.
Σε τρεις στήλες λοιπόν σημειώσαμε όλα τα παραπάνω και αρχίσαμε την καταγραφή. Κάθε μέρα αφιερώναμε λίγη ώρα για να εντοπίζουμε προβλήματα προς συζήτηση στο συμβούλιο.
Φυσικά ορίσαμε και κανόνες του συμβουλίου για να μπορεί να διεξαχθεί ομαλά:
-Ακούω αυτόν που μιλάει
-Ζητάω το λόγο με χεράκι
-Δεν κοροϊδεύουμε
-Δεν ενοχλούμε
-Δεν διακόπτουμε
-Δε λέμε σε κανέναν ότι θα ειπωθεί στο συμβούλιο
-Λέμε ελεύθερα τη γνώμη μας
Βήμα 4: Την Παρασκευή λοιπόν ήρθε η ώρα του συμβουλίου. Με κλήρωση επιλέχθηκαν ο πρόεδρος που θα συντόνιζε το συμβούλιο και ο γραμματέας που σημείωνε τα όσα ειπωθούν. Ο πρόεδρος με ένα καμπανάκι κηρύσσει την έναρξη του συμβουλίου. Φυσικά χρησιμοποιήσαμε επίσημες εκφράσεις όπως :
-Το συμβούλιο αρχίζει
-Το λόγο έχει…..
-Δεν διακόπτουμε κύριε-α αυτόν που μιλάει κτλ.
Τα παιδιά ψήφισαν τα θέματα προς συζήτηση καθώς υπήρξαν πολλά προβλήματα στο πρώτο συμβούλιο. Φυσικά επιβραβεύτηκαν όλα τα παιδιά που σημειώθηκαν στον πίνακα με τις καλές συμπεριφορές!!
Συμφωνήσαμε με τα παιδιά ότι το συμβούλιο θα διεξάγεται κάθε Παρασκευή μέχρι το τέλος της χρονιάς και θα λύνουμε έτσι τα θέματα που προκύπτουν.
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr
Το παιδί πολίτης – Συμβούλιο τάξης από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.