Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ – Το βάρος μιας ταμπέλας (2024)

Screenshot 1

2ο Εργαστήριο: Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ – Το βάρος μιας ταμπέλας
Άξονες: Ταυτότητα, ισότητα, ανήκειν, διαφορετικότητα
Στόχος: Η κατανόηση των εννοιών της προκατάληψης και της διάκρισης και έμμεσα η δημιουργία κλίματος αλληλεγγύης στην τάξη.

logo

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Η δραστηριότητα έχει ως στόχο την κατανόηση της σημασίας της συνύπαρξης και την αποδοχή οποιασδήποτε διαφορετικότητας, σε οποιοδήποτε πλαίσιο.
Είναι πραγματικά σημαντικό να βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να καταλάβουν ότι δεν σκέφτονται όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο, ότι κάθε άνθρωπος φέρει τις δικές του πολιτισμικές αναφορές και προσλαμβάνουσες, ότι δεν υπάρχουν ανώτεροι και κατώτεροι πολιτισμοί, αλλά διαφορετικοί πολιτισμοί. Όταν γνωρίζεις τον άλλο και τον πολιτισμό του, ο φόβος του διαφορετικού αμβλύνεται.
Αναγκαία προϋπόθεση για αρμονική συνύπαρξη είναι αποδοχή της αρχής της μη διάκρισης, ως προς τη θρησκεία, τη φυλή, την καταγωγή, την αναπηρία, τις έμφυλες ταυτότητες, ως προς κάθε ετερότητα. Είναι η αναγνώριση ότι όλοι έχουν το δικαίωμα να εκφέρουν δημοκρατικά την άποψή τους και αυτή να γίνεται σεβαστή, να εισακούεται.

Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να παρακολουθήσουν την βραβευμένη ταινία animation Zero του Christopher Kezelos, 2010, με διάρκεια 12:32΄΄ και έπειτα να τη σχολιάσουν.

Βήμα 1: Τα παιδιά συζητούν την πλοκή της ταινίας. Τους κάνουμε ερωτήσεις όπως :

Ποια προβλήματα διακρίνουν;

(Μερικές από τις απαντήσεις τους:

  • Το Μηδέν δεν το θέλουν
  • Δεν του φέρονται όμορφα
  • Είναι άδικοι κτλ.)

Τι τους φαίνεται άδικο;

  • ότι χτυπάνε το Μηδέν
  • δεν το αφήνουν να κάνει οικογένεια
  • δεν βρίσκει δουλειά κτλ

416585009 905637321080562 8115826666850477543 n

-Τι δουλειές φαντάζονται ότι προορίζονταν σε αυτή την κοινωνία για το 8 και το 9; Για το 2 και το 3;

-Γιατί το 1 δεν μπορούσε να γίνει αστυνομικός ή γιατρός;

-Ποιος πιστεύουν ότι το όριζε; Γιατί δεν αντιδρούσε κανείς;

  • Το 8 και το 9 θα ήταν βασιλιάδες ή αρχηγοί ή γιατροί.
  • Το 2 και το 3 ίσως ήταν μάγειρες ή καθαρίστριες
  • Το 1 ήταν μικρό νούμερο και δεν μπορούσε να γίνει αστυνόμος
  • Η ζωή τους και η δουλειά τους καθοριζόταν από όταν γεννιόταν, από την κοιλιά τους και δεν μπορούσαν να το αλλάξουν γιατί έτσι ήτανε και δεν μιλούσαν γιατί δεν πίστευαν στον εαυτό τους και δεν είχαν αυτοπεποίθηση!!!)

-Γιατί νομίζουν ότι απαγορευόταν στο Μηδέν να κάνει οικογένεια; Πώς αντέδρασε το Μηδέν; Δέχτηκε ότι δεν είχε καμιά δυνατότητα;

  • Το μηδέν δεν μπορούσε να κάνει οικογένεια γιατί ήταν το μηδέν αλλά αυτό δεν ήταν σωστό και αυτό αγάπησε ένα άλλο μηδέν και αντέδρασε

Οι ερωτήσεις συνεχίστηκαν και δόθηκαν απαντήσεις  με μεγάλο ενδιαφέρον!

Έπειτα κάναμε δύο φύλλα εργασίας που δημιουργήσαμε με βάση την ταινία και τα παιδιά κλήθηκαν να ζωγραφίσουν:

  • «Τι αριθμό θα είχαν αν γεννιόταν σε αυτή την κοινωνία και τι δουλειά πιστεύουν ότι θα έκαναν»
  •  «Τι θα πρότειναν να αλλάξει; Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό;»

Οι απαντήσεις τους ήταν πρωτότυπες και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και μπορείτε να τις δείτε παρακάτω.

baros tampelas01baros tampelas02

Βήμα 2: Στη συνέχεια διαβάσαμε τα δικαιώματα των ανθρώπων και των παιδιών και μας βοήθησε πολύ και το βιβλίο της unicef «Μια ζωή σαν τη δική μου» όπου αναλύει τα δικαιώματα των παιδιών. Έπειτα καταγράψαμε ποια δικαιώματα δεν έχουν ισχύ στην κοινωνία της ταινίας Zero στον ασπροπίνακα.

tampela dikaiomata03

Ακούσαμε και το τραγούδι από την παιδική παράσταση του «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας» που μιλάει για τη διαφορετικότητα.

Βήμα 3: Τέλος φτιάξαμε με τα παιδιά τη συνέχεια της ιστορίας zero όπως τη φανταστήκαν τα παιδιά και τη φτιάξαμε παραμύθι το οποίο και εικονογράφησαν.

tampela istoria

 

 

Βήμα 4: Σαν προέκταση του προγράμματος διαβάσαμε και τα παραμύθια

«Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός» του Τοντ Παρ και το «Ίδιοι μα και διαφορετικοί» του Σπύρου Σιδέρη.

tampela dikaiomata02

Τέλος ακούσαμε και το τραγούδι «Εγώ είμαι εγώ» από τον τριγωνοψαρούλη.

81ed3cc0 6302 433e 8fde 71e8ad0f4fa2

logo2 energos politis

Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.

Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr

CC BY-NC-SA 4.0 Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ – Το βάρος μιας ταμπέλας (2024) από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.